Blog użytkownika Octavio

Octavio Octavio 27.09.2020, 19:34
Twój Weekend 1#
219V

Twój Weekend 1#

Na tapecie trzy tematy związane z technologią i grami:
  • RDNA 2: RX6800 40CU 2,5 Ghz
  • Analiza Digital Foundry Demon's Souls Remake
  • Xbox Series X 1,825 Ghz, S - 1,565 Ghz, Dlaczego akurat takie zegary?

RDNA 2: RX6000 40CU 2,5 Ghz

W internecie pojawił się ogromny wyciek informacji na temat nowych kart od AMD. To co oczywiście interesuje graczy to maksymalne taktowanie tych kart w trybie Boost. Ten dla RX 6900 ma wynieść 2,2 Ghz, a w o połowie mniejszym RX 6800 aż 2,5 Ghz. Mimo obciętej o połowę liczbie CU, dzięki wysokim zegarom, RX 6800 wcale nie będzie odbiegał tak mocno od swojego mocniejszego brata. Oczywiście nie będzie to poziom Nvidii ale w kartach AMD liczy się przelicznik CENA/JAKOŚĆ i ta będzie jak zwykle na wysokim poziomie.

AMD Navi 21, 22 and 23 Massive Technical Specifications Leak – Flagship Navi 21 GPU To Have 80 CUs.

Co wam przypomina ta zależność? Tak! Więcej CU wymaga więcej energii. Mniej CU dzięki większemu budżetowi energetycznemu przypadającemu na jeden CU może sobie dzięki temu pozwolić na wysokie taktowanie. Jeśli chodzi o karty Nvidii, to Kingpin podkręcił do testów 3D Mark kartę RTX 3090 do poziomu 2,58 Ghz. Udało mu się to osiągnąć na autorskiej karcie "EVGA GeForce RTX 3090 KINGPIN Hybrid series". Zauważcie, że jest to najmocniejsza karta, a nie model 3080.

EVGA’s GeForce RTX 3090 KINGPIN Shatters 3DMark Port Royal World Record. Overclocked To An Insane 2580 MHz.

Jest to dobra wiadomość dla środowiska konsolowego, bo wreszcie można rozliczyć internetowych szamanów, którzy zawsze mają rację kiedy akurat im się wydaje, że mają. Przeżyliśmy RDNA 1 czas więc skończyć z bzdurami o podkręconym PS5 na ostatnią chwilę do "nieosiągalnych zegarów na PC".

Analiza Digital Foundry Demon's Souls Remake

Z analizy dowiedzieliśmy się najważniejszej rzeczy - W jakich trybach będzie działała gra. Dla 30 FPS będzie to 4K a dla 60 - 1440p. O ile dla sprawnego oka ta różnica rzuca się w oczy to warto zauważyć że DF pochwalił tryb 60 FPS za wysoką jakość obrazu. Dzięki dobrej implementacji wygładzania krawędzi obraz jest bardzo ostry. 60 FPS jest bardzo stabilne okazjonalnie schodząc na ujawnionych materiałach w okolice 56 FPS. Jaka to jest kosmiczna różnica pokazuje przelot smoka nad mostem. W oryginale takie efekty powodowały spadki w okolice 16 FPS podczas gry w rimejku jest to stabilne 60 z pięknymi efektami ognia, a nie placebo z wersji PS3 :) Jeśli inne gry Sony będą miały tryb 1440p z 60 FPS to mamy bombę.

Xbox Series X 1,825 Ghz, S - 1,565 Ghz, Dlaczego akurat takie zegary?

Ciekawą analizę dotyczącą zegarów w Xbox przedstawił na forum NeoGaf użytkownik kyliethicc:

They clearly just wanted 12 TFLOPS. Phil even said the goal was to double the One X's 6 TF.

They picked 56 CUs for their server chip size to make sure they could run at least 4 Xbox One games at once on the same chip for XCloud servers (14x4=56).

This way they could have 4x 14 CUs and disable 2 of 14 CUs each (times 4) to replicate the One and run 4 games for XCloud at once per chip.

So once they arrived at 56 CUs for their chip, they disabled 4 CUs on the console dies for yields.

And then they had 52 active CUs. Do the math to get to the magic 12 TFLOPs and thats how they got to 1.825 GHz.

Notice how the Series S had the exact clock speed of 1.565 GHz needed for 20 CUs to get to 4.0 TFLOPs?
And how the One X has the exact random clock of 1.172 GHz to get to exactly 6.0 TF with 40 CUs?

They could have run the One X higher, and the Series X higher, and the Series S higher.... but they don't care.
They figure out the CU count and set the clock speed arbitrarily just to get to the magic TFLOP goal.

Its not about performance or gameplay. Its about the FLOPS. Marketing.

Jest to o tyle ciekawa analiza, że możemy z niej wywnioskować dlaczego potencjalnie Xbox ma tak niskie taktowanie nawet w Xbox Series S. Przecież w tej konsoli przy tak niskiej liczbie CU można by było dać znacznie wyższe taktowanie. Jak zwykle rozchodzi się o pieniądze. Wymagało by to znacznie mocniejszego chłodzenia i zasilacza. A przecież nie o to w tej konsoli chodzi. Pokazuje nam to jasno że nie zawsze chodzi o wydajność i maksymalną ilość TFLOPS w konsoli. Tak więc 1,825 Ghz również nie musi oznaczać maksymalnego zegara z którym potrafi pracować Xbox Series X, a po prostu wynikającego z założeń i budżetu. Cerny zadeklarował że zegary mogły być jeszcze wyższe ale ze względu na prawidłowe funkcjonowanie konsoli (na poziomie logicznym, a nie technicznym) zostały ustawione maksymalnie na poziomie 2,23 Ghz, a nie, że dlatego, bo limit się skończył.

I również przy okazji tego tematu należało by rozliczyć "analityków" z obozu Microsoft. Miał być nokaut i tania konsola dla casuali + Game Pass i co? W Polsce nawet Series X się nie sprzedaje. Aukcja wisi na Allegro od wtorku:

Konsola Microsoft Xbox Series X 1TB SSD BT5.0 WiFi

Żadne Game Passy, żadne Xboxowe ekosystemy czy inne tanie konsole nie uratują Microsoft przed kolejną porażką w przyszłej generacji jeśli nie będą robić tego samo co SONY... wysokobudżetowych NOWYCH IP, a nie "popierdółek" do Game Passa:

Co z tego, że w te gry zagrają subskrybenci Game Passa jak każdy inny gracz machnie na nie ręką. Sami gracze często piszą, że gdyby nie Game Pass to by niektórych gier w ogóle nie ograli. Średnia graczy to nie  trzynastolatkowie co łykają i grają w co się nawinie tylko dorośli gracze, którzy szanują swój ograniczony czas wybierając te gry które ich interesują, są najlepsze i o których się mówi.

Update 1: Pojawił się pierwszy "teardown"... pada do PS5, który po cichu ktoś wrzucił 5 dni temu i dopiero teraz temat wypłynął na szerokie wody. Poziom skomplikowania i zaawansowania to nieco inna liga niż pad w PS4. Oby dało się bez skopmlikowanych ceregieli wymienić analogi na te z Xbox Elite. Czyżby bateria zmieniła miejsce i podzieliła się na dwie części zamieniając miejsce w którym poprzednio były silniczki wibracyjne?

KONIEC

Tagi:

Oceń notkę
+ +6 -

Fundacja "Polacy dla Polaków"
Oceń profil
+ +50 -
Octavio
Ranking: 161 Poziom: 63
PD: 32484
REPUTACJA: 10645