Wojciech Gruszczyk Wojciech Gruszczyk 25.12.2019
PS5 - kompendium wiedzy. Wszystko co musisz wiedzieć o nowej konsoli Sony
7377V

PS5 - kompendium wiedzy. Wszystko co musisz wiedzieć o nowej konsoli Sony

Za rok o tej porze nie będziecie czytać o PS5, bo będziecie już ogrywać pierwsze next-genowe gry na PlayStation 5. Sony w ostatnich miesiącach ujawniło sporo informacji o nowej konsoli, część szczegółów dodali informatorzy, a kolejne konkrety potwierdziły patenty, więc to naprawdę dobry moment na zebranie detali o nowej konsoli Sony. Zapraszamy na kompendium wiedzy o PS5.

PS5 zostało oficjalnie ujawnione przez Sony 16 kwietnia 2019 roku. Mark Cerny (główny inżynier platformy) za pomocą wywiadu z redaktorem Wired ujawnił pierwsze informacje dotyczące nowej generacji. Od tego czasu systematycznie otrzymujemy kolejne szczegóły, które są przeładowane następnymi plotkami oraz przeciekami dotyczącymi japońskiej platformy. W tym miejscu znajdziecie podsumowanie wszystkich najważniejszych konkretów oraz ciekawostek, które w ostatnich miesiącach elektryzowały graczy z całego świata.

Data premiery PS5. Kiedy zagramy na next-genie?

Sony nie jest jeszcze gotowe na oficjalne potwierdzenie daty premiery PS5: konsola według informacji producenta zadebiutuje pod koniec 2020 roku. Ostateczne szczegóły dotyczące debiutu poznamy najpóźniej w okolicy 9 czerwca 2020 roku – wtedy to gracze z całego świata będą obserwować E3 2020 i tym razem Sony nie powinno odpuścić sobie tego wydarzenia. Firma wciąż nie potwierdziła swojego przybycia na targi, jednak właśnie w Los Angeles odbędzie się duże show Microsoftu, podczas którego poznamy ostateczne szczegóły next-gena korporacji z Redmond, więc Sony powinno w tym miejscu walczyć o uwagę graczy.

[PLOTKA] Informator (PSErebus) uważa, że sprzęt ma trafić na rynek 20 listopada 2020 roku – premiera PS5 w tym terminie wydaje się bardzo sensowna, ponieważ urządzenie powinno zadebiutować jeszcze przed Świętem Dziękczynienia (26.11.2020) – jak wiadomo następnego dnia ruszają wyprzedaże z okazji Black Friday.

W jakich dniach debiutowały poprzednie konsole Sony?

  • PlayStation 4 – 15.11.2013 (USA), 29.11.2013 (Europa)
  • PlayStation 3 – 11.11.2006 (Japonia), 17.11.2006 (USA), 23.03.2007 (Europa)
  • PlayStation 2 – 04.03.2000 (Japonia), 26.10.2000 (USA), 24.11.2000 (Europa)
  • PlayStation – 03.12.1994 (Japonia), 09.09.1995 (USA), 29.09.1995 (Europa)

Cena PS5. Ile musimy przygotować pieniędzy na nową konsolę?

Sony nie potwierdziło ceny PS5 i szczegóły powinny zostać ujawnione podczas wielkiej prezentacji konsoli – prawdopodobnie E3 2020. Nawet jeśli sprzęt zostanie pokazany wcześniej, to informacje o cenie PlayStation 5 mogą zostać przedstawione dopiero w finalnym momencie kampanii marketingowej. Tak przynajmniej uważają analitycy, którzy są przekonani, że konsola nie będzie należała do najtańszych, więc Sony ma długo zwlekać z ujawnieniem ostatecznych konkretów.

[ANALIZA] Wszyscy analitycy oraz specjaliści są jednak pewni jednego – PS5 będzie droższe od PS4. Sony już teraz ujawniło specyfikację, która pozwala sugerować, że nowa generacja Japończyków będzie drogim urządzeniem. Daniel Ahmad (znany analityk i informator) jest przekonany że konsola będzie kosztować ponad 400 dolarów, ponieważ część specyfikacji (CPU, GPU, RAM i dysk SSD) ma kosztować ponad 200 dolarów.

Sony na pewno będzie dopłacać do PlayStation 5, jednak korporacja chce uniknąć wpadki z PlayStation 3 – urządzenie było dostępne za 500 dolarów, a koszt produkcji wynosił 800 dolarów. Firma musiała radzić sobie ze stratami za pomocą gier, akcesoriów oraz usług. Richard Leadbetter z Digital Foundry jest pewien, że sprzęt będzie dostępny na rynku za około 499-599 dolarów – Sony ma nie sprzedać konsoli taniej (ze względu na duże dopłaty do każdej sztuki) oraz drożej (z powodu problemów ze sprzedażą). Jeszcze nie możemy mówić o jednoznacznych cenach, jednak jeśli wiadomość zostanie potwierdzona, a korporacja skorzysta z przelicznika 1 dolar = 1 euro, to PS5 kupimy za około 2125-2551 zł.

[PLOTKA] Informatorzy także są zgodni, że nie możemy raczej liczyć na sprzęt poniżej 2000 zł. Według PSErebusa – cena PS5 wyniesie w dniu premiery 499 dolarów (przy przeliczniku 1 dolar = 1 euro, około 2125 zł).

PS5 podsumowanie 2

PS5 zachwyci specyfikacją? Na jakie podzespoły możemy liczyć

Mark Cerny zapowiadając w kwietniu PlayStation 5 potwierdził konkretne informacje o specyfikacji konsoli. PS5 korzysta z przygotowanych na zamówienie podzespołów AMD – jest to ośmiordzeniowy procesor Ryzen (Zen 2) oraz karta graficzna Radeon RDNA (Navi). Sony zapewni także pełne wsparcie ray-tracingu, ponieważ śledzenie promieni w czasie rzeczywistym zostało zintegrowane z GPU – twórcy otrzymają wszystkie niezbędne narzędzia, by móc zadbać o grafikę nowej generacji. Nowa konsola Sony zaoferuje wsparcie rozdzielczości 8K.

Sony jednak od pierwszej zapowiedzi informuje także o dysku SSD nowej generacji. Zdaniem Marka Cerny'ego to właśnie ten element jest „kluczem do nowej generacji”, ponieważ za jego pomocą deweloperzy mogą całkowicie zrezygnować z ekranów wczytywania. Firma potwierdziła, że Spider-Man na PS4 Pro może zostać załadowany w 15 sekund, gdy ta sama scena na PS5 (devkit) została wczytana w 0,8 sekundy. Sony mówi o 18-razy szybszym ładowaniu, a za dysk prawdopodobnie odpowiada firma Samsung. PS5 nie rezygnuje z płyt, a napęd 4K Ultra HD Blu-ray pozwoli nam nie tylko ogrywać nowoczesne gry, ale również oglądać produkcje w oczekiwanej jakości.

[PLOTKA] Sony nie potwierdziło na jaką faktyczną wydajność mogą liczyć gracze, jednak według nieoficjalnych informacji, przedstawiona specyfikacja ma oferować 10,2 teraflopów mocy.

PS5 i DualShock 5. Nowy pad zapewni rewolucję?

Nowa generacja potrzebuje nie tylko mocy, ale również odpowiedniego doświadczenia. Sony postanowiło znacząco ulepszyć DualShocka 5, który pod względem wizualnym nie będzie wielką rewolucją, jednak inżynierowie zadbają o kilka technologii wpływających na rozgrywkę.

Sony zaoferuje graczom haptyczne wibracje, które mają przypominać HD Rumble zamontowane w Joy-Conach od Nintendo Switcha. Twórcy kontrolera umożliwią różnorodne drgania – będziemy je odczuwać inaczej w zależności od sytuacji na ekranie. Dobrym przykładem tego są wyścigi: w Gran Turismo wyjeżdżając lewym kołem za tor, poczujemy lekkie drgania, ale gdy już zjedziemy całkowicie za arenę, to urządzenie mocno zaakcentuje wydarzenia. Siła będzie regulowana i deweloperzy otrzymają możliwości wpływania na nasze doświadczenie. Drugą potwierdzoną innowacją są adaptacyjne triggery – w przypadku L2 i R2 deweloperzy będą programować siłę oporu. Gracze przykładowo podczas naciągnięcia łuku mogą mieć problem z pełnym wciśnięciem przycisku, a gdy nasz wojownik zostanie oszołomiony, to L2/R2 mogą być całkowicie zablokowane.

Sony potwierdziło także, że DualShock 5 otrzyma znacznie wydajniejszy akumulator od swojego poprzednika – urządzenie będzie cięższe od DualShocka 4, ale lżejsze od pada z Xboksa One z bateriami w środku.

[PATENT] Japońska korporacja potwierdziła, że w wyglądzie nie znajdziemy wielu zmian, jednak opublikowany patent pozwala przygotowywać się na kilka ciekawych rozwiązań. Sony w Japońskim Urzędzie Patentowym zarejestrowało urządzenie, które zostało określone jako „bardzo podobne do DualShocka 4 z PS4” - sprzęt posiada bardziej wystający panel dotykowy z wyraźnie zaakcentowanym miejscem na diodę, jego triggery są większe, a analogi mniejsze. Z konstrukcji zniknęło podświetlenie, ale zamiast tego dorzucono port USB-C oraz w prezentacji znalazło się miejsce dla mikrofonu – dzięki niemu mamy korzystać ze sztucznej inteligencji. Kontroler jest bardzo zbliżony do swojego poprzednika, jednak posiada bardziej zaokrąglone (większe) gripy, które mają przypominać te znane z pada od Xboksa One. Sony oficjalnie nie zabrało głosu w sprawie tego przecieku, jednak jeden z informatorów potwierdził, że wszystkie dane są prawdziwe, a pierwsi deweloperzy już mogą sprawdzać możliwości DualShocka 5 do PS5. Sprzęt został także dostrzeżony na zdjęciu devkitów PlayStation 5.

Zdjęcia patentu: po lewej nowy pad, po prawej kontroler z PS4:

PS5 DualShock 5 - PS4 - Dualshock 4

Zdjęcie prezentujące kontroler od deweloperów – informator potwierdził, że widzimy tutaj nowego DualShocka. Sprzęt został ułożony w taki sposób, że trudno dostrzec rezygnację z dużego podświetlenia, to jednak jego grip jest bardziej zaokrąglony.

PS5 DualShock 5 zdjęcie

Wizualizacja na podstawie patentu oraz ujawnionych szczegółów:

PS5 stawia na sztuczną inteligencję. Cześć, PlayStation

Sony już potwierdziło integrację sztucznej inteligencji w PS5, jednak firma nie była aktualnie chętna do przedstawienia szczegółów. Informacje mają nadejść w późniejszym terminie, jednak w jednym z patentów pojawiła się wzmianka o ciekawej funkcji.

[PATENT] Kontroler do PS5 ma słuchać pytań graczy i odpowiednio reagować. Wywołanie komendy „Hey, PlayStation” aktywuje SI, która pomoże zainteresowanemu znaleźć odpowiedź na nurtujące pytanie. Jak zdobyć broń, gdzie najłatwiej zabić potwora lub porady dotyczące wykonania zadania? PlayStation Assist ma korzystać z serwerów Sony i oferować pomocne odpowiedzi.

Nie jest to potwierdzona wiadomość, jednak PlayStation Assist może także pomóc w znajdowaniu trofeów.

PS5 SI

Gry na PS5. Jakie tytuły zostały potwierdzone?

Każda platforma potrzebuje wielu udanych gier, a Sony już teraz dba o zestaw produkcji, które mają sprawić, że nie będziemy chcieli odchodzić od PS5. Aktualnie jednak oficjalnie zapowiedziano wyłącznie jedną grę:

  • Godfall – to „loot slasher”, w którym gracze wcielą się w potężnych wojowników, będą eksplorować wielkie lokacje i walczyć z następnymi wrogami. Jest to pierwsza produkcja oficjalnie zapowiedziana na PS5 i tytuł będzie promowany przez Sony w następnych miesiącach. Gra zadebiutuje wraz z PlayStation 5.

Znamy też jednak także kilka produkcji, które zmierzają na PS5, ale nie zostały jeszcze oficjalnie zapowiedziane na tę platformę:

  • Tajemnicza gra Bluepoint Games – deweloperzy mówią wprost o pracy nad „najbardziej ambitną produkcją” w swojej historii, ale wciąż czekamy na pełną prezentację.
  • Call of Duty 2020 – zespoły Activision od pewnego czasu szukają deweloperów, którzy pomogą tworzyć „next-genową produkcję AAA”.
  • Death Stranding – Mark Cerny zapowiadając PS5 zasugerował, że gra może trafić na PS5.
  • Dragon Age 4 – premiera tytułu odbędzie się za kilka lat, więc BioWare musi skupić się już na next-genach.
  • Dying Light 2 – Techland potwierdził, że pracuje nad cross-generacyjną produkcją.
  • Watch Dogs: Legion, Gods and Monsters i Rainbow Six Quarantine – Ubisoft opóźniając premiery trzech produkcji, potwierdził jednocześnie, że gry trafią na PS5.
  • Lord of the Rings: Gollum – premiera gry odbędzie się już w 2021 roku, więc deweloperzy muszą skupić się na next-genach.
  • Rainbow Six Siege – strzelanka będzie rozwijana jeszcze przez kilka lat, więc tylko kwestią czasu jest zaoferowanie produkcji na kolejnych platformach – Ubisoft ma jednak nie dzielić społeczności i postawić na pełny cross-play.
  • Starfield i The Elder Scrolls VI – Bethesda pośpieszyła się zapowiadając gry, które są już przymierzane na next-geny.
  • Battlefield 6 – DICE przełożyło premierę z 2020 na 2021 rok, by dopracować produkcję. Electronic Arts w przypadku tej odsłony skupia się już wyłącznie na nowej generacji.
  • Grand Theft Auto 6 kolejni informatorzy są pewni: GTA 6 powstaje i trafi na nową generację.

Możemy mieć także pewność, że wewnętrzne studia Sony przygotowują kontynuację (lub porty) kilku ważnych dla aktualnej generacji produkcji:

  • Ghost of Tsushima/The Last of Us 2/Dreams – gry debiutują na PS4 przed samą premierą PS5, więc tylko kwestią czasu jest zaprezentowanie ulepszonych wersji, które skorzystają z mocy nowej platformy.
  • God of War 2 – akcja z pierwszej części nie pozostawia wątpliwości. Twórcy muszą już pracować nad kontynuacją, która trafi wyłącznie na PS5.
  • Horizon Zero Dawn 2 – Guerrilla Games specjalnie nie ukrywa, że rozwija nowy świat. Pierwsza część była ogromnym sukcesem i teraz holenderskie studio ma pracować nad kontynuacją.
  • Gran Turismo 7 – na aktualnej generacji nie doczekaliśmy się pełnoprawnej „Siódemki”, ale Japończycy już pracują nad kolejnym tytułem. Wyścigi nadjadą na PS5.
  • Spider-Man 2 – Insomniac Games jest już częścią Sony, a nikt raczej nie zrezygnuje z takiego pewniaka. Pojawiło się kilka plotek, według których tytuł znajduje się w bardzo zaawansowanej fazie rozwoju, ale wciąż brakuje nam ostatecznej informacji od Sony.
  • Days Gone 2 – pierwsza część podzieliła graczy, ale twórcy oficjalnie mówią, że chcą rozwijać drugą odsłonę. Jest to inny przypadek względem wyżej wymienionych, jednak Sony może zdecydować się na rozwój IP.
  • Bloodborne 2 – już teraz „gra legenda”. Od wielu miesięcy pojawiają się plotki, według których Sony zleciło przygotowanie produkcji, ale wciąż brakuje nam oficjalnych konkretów. Jak wiadomo From Software chce wrócić do IP, ale deweloperzy potrzebują zachęty (pieniędzy) od Sony.
  • Uncharted 5/spin-off – Naughty Dog pożegnało się z serią Uncharted, ale Sony na pewno będzie chciało kontynuować rozwój uniwersum. Wkrótce ruszą prace nad pierwszym filmem, a podobno SIE San Diego Studio zajmuje się już przygotowaniem nowej odsłony, która będzie pełnoprawną kontynuacją lub spin-offem. W tym świecie można opowiedzieć jeszcze wiele historii.

PS5 potrzebuje wielu mocnych gier. Jakie plany ma SIE Worldwide Studios?

Sony posiada bardzo rozwinięte struktury własnych firm, które pokazały swoją siłę na aktualnej generacji. Na PlayStation 4 systematycznie debiutowały bardzo mocne gry, ale japoński producent chce znacznie więcej. Sony oficjalnie poszukuje specjalisty, który zajmie się pozyskiwaniem nowych zespołów first-party oraz człowieka od przejmowania produkcji od deweloperów third-party. Wyraźnie widać, że korporacja chce reagować na rynkową sytuację i zamierza poszerzyć swoje możliwości. Nie brakuje również głosów, według których choć PS4 otrzymało wiele bardzo mocnych tytułów, to będzie to za mało, by móc aktywnie działać na nowej generacji, więc Sony ma w przeciągu następnych miesięcy przedstawić kolejne firmy pracujące dla SIE Worldwide Studios – to właśnie z tego powodu nowym szefem „rodziny” został Hermen Hulst, który odpowiadał za sukces Guerrilla Games.

SIE Worldwide Studios to aktualnie 15 firm i większość pracuje nad grami dla PS5:

  • Bend Studio (Stany Zjednoczone)
    - Ostatni projekt: Days Gone
    - Aktualny projekt: Days Gone 2 (plotka)
  • ForwardWorks (Japonia)
    - Aktualne projekty: No Heroes Allowed! Dash, Wild Arms: Million Memories, Arc the Lad R
  • Guerrilla Games (Holandia)
    - Ostatni projekt: Horizon Zero Dawn
    - Aktualne projekty: Horizon Zero Dawn 2 (brak ogłoszenia), nowy Killzone (plotka)
  • Insomniac Games (Stany Zjednoczone)
    - Ostatni projekt: Spider-Man
    - Aktualne projekty: Spider-Man 2 (plotka), nowy Ratchet & Clank (plotka)
  • Japan Studio (Japonia)
    - Ostatni projekt: Everybody's Golf VR
    - Aktualny projekt: Brak danych
  • London Studio (Anglia)
    - Ostatni projekt: Blood & Truth
    - Aktualny projekt: Nowa gra na PS VR (plotka)
  • Media Molecule (Anglia)
    - Ostatni projekt: Tearaway Unfolded
    - Aktualny projekt: Dreams
  • Naughty Dog (Stany Zjednoczone)
    - Ostatni projekt: Uncharted: The Lost Legacy
    - Aktualny projekt: The Last of Us 2
  • Manchester Studio (Anglia)
    - Ostatni projekt: Blood & Truth (pomoc SIE London Studio)
    - Aktualny projekt: Nowa gra na PS VR (plotka)
  • Pixelopus (Stany Zjednoczone)
    - Ostatni projekt: Concrete Genie
    - Aktualny projekt: Concrete Genie 2 (plotka)
  • Polyphony Digital (Japonia)
    - Ostatni projekt: Gran Turismo Sport
    - Aktualne projekty: Gran Turismo Sport (kontynuacja rozwoju), Gran Turismo 7 (plotka)
  • SIE San Diego Studio (Stany Zjednoczone)
    - Ostatni projekt: MLB The Show 19
    - Aktualne projekty: MLB The Show 20 (oficjalnie), Uncharted 5/spin-off (plotka)
  • San Mateo Studio (Stany Zjednoczone)
    - Ostatni projekt: Spider-Man (pomoc Insomniac Games)
    - Aktualny projekt: Brak informacji
  • Santa Monica Studio (Stany Zjednoczone)
    - Ostatni projekt: God of War
    - Aktualny projekt: God of War 2 (brak ogłoszenia)
  • Sucker Punch Productions (Stany Zjednoczone)
    - Ostatni projekt: Infamous First Light
    - Aktualny projekt: Ghost of Tsushima

W 2020 roku zacznie swoją działalność nowe studio, którego zadaniem będzie pomoc deweloperom first-party nad przygotowaniem zawartości dla nowych produkcji. Aktualnie nie wiemy, nad jakimi projektami będą pracować deweloperzy.

Gracze mogą mieć pewność, że Sony na PS5 zapewni wiele ekscytujących gier nastawionych na fabułę. Hermen Hulst po objęciu SIE Worldwide Studios zapowiedział prace nad wieloma grami dla singlistów:

„Jesteśmy bardzo zaangażowani w rodzaje gier, które tworzymy w Worldwide Studios od ostatniej dekady: duże, spektakularne doświadczenia z historią i postaciami w centrum. Będziemy nadal tworzyć te gry, ponieważ uwielbiamy je produkować.”

PS5 stawia na szybkość. Nikt nie chce czekać

Doskonale zdaję sobie sprawę, że nasza społeczność ma już dość czytania o kolejnych, magicznych właściwościach dysku SSD przygotowanego dla PS5, jednak musicie wiedzieć o jednym: Sony planuje promować konsolę za pomocą właśnie tego elementu. Jason Schreier z Kotaku wspomniał, że jedną z najważniejszych funkcji PS5, która będzie reklamowana przez Sony jest właśnie „graj od razu”:

„Nieprzypadkowo, hasła „graj od razu, pobieraj to, czego potrzebujesz, brak ekranów ładowania” będą jednymi z najlepszych punktów sprzedażowych Sony dla PlayStation 5.”

Gracze mają otrzymać błyskawiczny dostęp do gier, które nie będą oszpecone ekranami wczytywania. Promowanie takiej funkcji nie jest przypadkowe, ponieważ to Stadia od Google charakteryzuje się rozgrywką „bez czekania”. Sony chcąc walczyć z nową platformą, skupi się właśnie na takiej strategii – choć trzeba zauważyć, że sytuacja mogła zostać zmieniona z powodu problemów streamingowej usługi, która przynajmniej aktualnie nie jest bezpośrednim rywalem Sony.

Wspomniany SSD nowej generacji może zapewnić Samsung. Firma opracowała „zoptymalizowany NVMe” (Non-Volatile Memory), który charakteryzuje się błyskawicznym włączeniem gier lub systemu. Producent podczas prezentacji opublikował grafikę, która podkreśla znacznie szybszą rozgrywkę, a na samym pokazie pojawiło się wymowne nawiązanie do konsol.

PS5 Samsung SSD

PS5 z wyjątkowym dźwiękiem. Co planuje Sony?

Mark Cerny zapowiadając PS5 wspomniał o pewnym problemie aktualnej generacji – gracze przechodząc z PlayStation 3 na PlayStation 4 nie mogli liczyć na nowe wrażenia w temacie dźwięku. Sytuację zmieni PlayStation 5, ponieważ teraz otrzymamy zupełnie nowe doświadczenie – konsola zostanie wyposażona w niestandardowy chip AMD do odtwarzania dźwięku 3D i teraz każdy gracz poczuje pełne zanurzenie w rozgrywce. Dźwięk będzie docierał z każdej strony i nowa jakość ma być dostępna bez konieczności posiadania dodatkowego sprzętu. Firma chce zapewnić wirtualny dźwięk przestrzenny, który jest aktualnie domeną drogich słuchawek.

PS5 i tajemnicze V. O devkicie słów kilka

Na przestrzeni kilku ostatnich miesięcy wszystkie redakcje informowały o tajemniczym patencie, za który odpowiada Yusuhiro Ootori – to dyrektor techniczny PlayStation, który pracował także nad PlayStation 4. Urządzenie wyróżniało się jednym – charakterystyczną obudową z wyraźnie zaakcentowanym „V”. Sony długo nie komentowało przecieków, jednak nawet jeden z pracowników Codemasters wspomniał, że w jego firmie znajduje się taki sprzęt i to właśnie na nim powstają gry na PS5. Później korporacja potwierdziła, że jest to faktycznie devkit, czyli urządzenie dla deweloperów opracowujących produkcje dla nowej generacji.

Nadal dość intrygującym elementem była wspomniana obudowa – po kilku tygodniach dowiedzieliśmy się, że dzięki tej konstrukcji twórcy mogą bez problemu stawiać „konsolę na konsoli” bez obawy o przegrzanie sprzętu. PS5 devkit zasysa powietrze w dwóch miejscach, by zapewnić platformie jak najlepsze chłodzenie. Niestety, wciąż nie otrzymaliśmy prezentacji PlayStation 5.

PS5 devkit

PS5 Devkit zdjęcie

PS5 w dwóch wersjach. Sony mówi o PS5 Pro

Sony przyzwyczaiło graczy do oferowania wychudzonych wydań konsol, jednak na aktualnej generacji otrzymaliśmy także mocniejszą wersję. PS4 i PS4 Pro dzielą generację, jednak urządzenia nie tylko otrzymały nowy wygląd, ale także inne podzespoły – wspominam o tym nie bez powodu, ponieważ bardzo podobny scenariusz może pojawić się na next-genach.

Masayasu Ito, wiceprezes wykonawczy ds. inżynierii sprzętu i operacji w Sony Interactive Entertainment, już na początku miesiąca (grudzień 2019) informował o ciekawych założeniach – jego zdaniem mocniejsza wersja PS5 może okazać się niezbędna, ponieważ szybki rozwój technologii sprawia, że cykl platform (życie) jest zbyt krótki. Producenci mają zostać zmuszeni do przygotowania potężniejszych sprzętów, by deweloperzy otrzymali odpowiednie podzespoły do kreowania nowoczesnych gier:

„W przeszłości cykl dla nowej platformy wynosił od 7 do 10 lat, ale ze względu na bardzo szybki rozwój i ewolucję technologii, teraz tak naprawdę cykl platform trwa od 6 do 7 lat. W tej sytuacji nie możemy w pełni dogonić szybkiego rozwoju technologii, dlatego sądzimy, że okres ten w przypadku PS5 będzie trwał od 6 do 7 lat. Ze względu na to, w ramach cyklu życia platformy, powinniśmy być w stanie zmienić sam sprzęt i spróbować uwzględnić postęp technologiczny. Przy tym założeniu, takim testowym przykładem był PS4 Pro, który zadebiutował w połowie cyklu PS4.”

Japońska korporacja nie mówi wprost o PS5 Pro, jednak słowa Masayasu Ito są jednoznaczne: Sony rozważa powtórzenie scenariusza, który widzieliśmy w przypadku PS4.

[PLOTKA] PS5 Pro może zadebiutować na rynku dopiero po kilku latach od debiutu PS5, jednak Sony może także zdecydować się na inny ruch i zapewnić w dniu premiery kilka wersji urządzenia. Jednym z najdroższych elementów sprzętu będzie nowoczesny dysk SSD, więc firma podobno rozważa wrzucenie na rynek przykładowo trzech wersji konsoli, które będą różnić się jedynie wielkością dysku (1TB, 2TB, 5TB?). Taki scenariusz mógłby wpłynąć na cenę – gracze mogliby sięgnąć po maszynę z mniejszym SSD, by nie dopłacać do raczkującej i drogiej technologii.

W pewien sposób informację o planach Sony potwierdził Zenji Nishikawa – japoński dziennikarz zajmujący się technologiami (jako jeden z pierwszych informował o Nintendo Switch Lite). To właśnie on wspomniał, że korporacja pracuje nad dwoma konsolami. Jego zdaniem PS5 Pro będzie odpowiednim urządzeniem dla klientów, którzy liczą na „sprzęt wysokiej klasy”.

PS5 nie ucieka od VR. Jakie Sony ma plany na wirtualną rzeczywistość?

Japoński producent osiągnął kilka sukcesów na poletku wirtualnej rzeczywistości i firma chce kontynuować ten zwycięski maraton. PS5 skorzysta z PlayStation VR, więc jeśli posiadacie już wydane gogle VR od Sony, to będziecie mogli z nich skorzystać na next-genie. Producent aktualnie nie podał konkretnych danych, ale możemy przypuszczać, że PlayStation 5 wpłynie na doświadczenie i konsola ulepszy jakość rozgrywki – nawet w już wydanych tytułach.

[PATENT] Sony wciąż nie potwierdziło następcy PlayStation VR, jednak sprzęt ma powstawać od kilku lat. Pierwsze informacje sięgają końcówki 2017 roku – wtedy to firma opatentowała sprzęt, który ma pomóc zwalczyć nudności podczas obcowania z wirtualną rzeczywistością. Urządzenie otrzyma także czujnik temperatury, wilgotności orientacji oraz nawet czujnik ruchu gałek ocznych.

PS VR 2

Według świeższych informacji (lipiec 2019), Sony ma opracowywać PSVR 2 i gogle tym razem będą całkowicie bezprzewodowe. Sprzęt ma śledzić położenie głowy i zaoferować rozdzielczość na poziomie 2560 x 1440, częstotliwość odświeżania 120 Hz oraz 220-stopniowe pole widzenia. Gogle zostaną podobno wycenione na około 950 zł.

Firma opatentowała także następce PlayStation Move – „Controller having lights disposted along a loop of the controller”, to nowe różdżki, które mogą pozytywnie wpłynąć na rozgrywkę. Sprzęt ma dalej korzystać z dobroci kamer.

PS Move 2 patent

PS5 i nowoczesne funkcje. Co przygotowuje Sony?

[OFICJALNIE] Sony potwierdziło wykorzystanie technologii, którą znamy już dobrze z Xboksa One X. Gracze otrzymają możliwość instalowania wybranych przez siebie fragmentów gier – chcesz zagrać wyłącznie w kampanię lub tylko w tryb sieciowy? Otrzymasz wybór. Pozwoli to znacząco skrócić czas pobierania produkcji i klienci będą mogli lepiej dysponować dostępną przestrzenią na dyskach.

[PATENT] Sony pracuje nad technologią umożliwiającą wykrycie momentu, w którym gracz oszukuje na serwerach. Użytkownik zostanie oznaczony przez system, a następnie dokładnie sprawdzony – jeśli pierwsze podejrzenia zostaną potwierdzone, to oszust może na zawsze pożegnać się z dostępem do PlayStation Network. Sony może wyrzucić cheatera ze swojej sieci i zablokować mu dostęp do rozgrywki multiplayer oraz nawet do zakupów z PlayStation Store.

[PATENT] Sony może zapewnić graczom funkcję tworzenia wersji demonstracyjnych oraz mini-gier. Użytkownik PS5 dzięki specjalnej aplikacji, która prezentuje się niczym edytor wideo, mógłby wyciąć z produkcji fragment i następnie udostępnić go znajomemu. Funkcja przypomina znane Share-Play, jednak w tym wypadku zainteresowany otrzymuje przykładowo: walkę z jednym bossem. Taka zabawa może bardzo pozytywnie wpłynąć na dane społeczności – fani Bloodborne będą mierzyć się z kolejnym badassem i szukać na niego odpowiedniej taktyki, sympatycy Gran Turismo nauczą się idealnego opanowania fragmentu toru, a entuzjaści Sekiro poznają wszystkie sekrety jednego z poziomów.

[PATENT] Sony w jednym z patentów przedstawiło bardzo interesującą funkcję, która może na zawsze odmienić rozgrywkę single-player. Firma pozwoli dzielić kontroler i przykładowo jeden gracz będzie korzystał z analogów, drugi z triggerów, a trzeci z przycisków funkcyjnych – każdy za pomocą swojego pada będzie odpowiadał za wyznaczone zadania i przykładowo Marek może strzelać (triggery), Michał poruszać się po mapie i obracać kamerą (analogi), a Jędrzej zmieni broń lub otworzy szafkę (przyciski funkcyjne). W jednej sesji może uczestniczyć maksymalnie czterech graczy, którzy mają „dzielić pada” na jednej kanapie (nadal każdy potrzebuje swojego urządzenia w rękach) lub za pomocą sesji sieciowych (przez PlayStation Network). W opisanym patencie pojawiła się także opcja, która może znacząco wpłynąć na rozgrywkę graczy PS5 – zainteresowani mają utworzyć sesję i uczestniczyć w rozgrywce za pomocą rotacji. Gdy pierwsza osoba gra, reszta ogląda jego zmagania, a zmiana następuje dopiero po wyznaczonym momencie – śmierć, ukończenie poziomu, zdobycie odpowiedniej liczby punktów. Założenia przypominają zabawę, w której mogliście uczestniczyć kilka lub kilkanaście lat temu, gdy zapraszaliście do domu znajomych, graliście w tytuły single-player, więc trzeba było obmyślić „zasady”, kiedy następny kumpel chwyci za pada. Teraz mamy jednak rozgrywać takie sesje za pomocą Sieci. Sony planuje także udostępniać bardzo szczegółowe statystyki, które pozwolą hostowi (mistrz gry) na wyznaczanie odpowiednich zadań.

* - przygotowanie i opublikowanie patentu nie oznacza implementacji funkcji w konsoli. Dokumenty tylko potwierdzają, że inżynierowie Sony pracują lub pracowali nad nowymi możliwościami dla PS5.

PS5 Single-player

PS5 zadba o środowisko

Sony podczas wrześniowego Szczytu Klimatycznego ONZ zaprezentowało projekt zatytułowany „Playing for the Planet”, którego celem jest dbanie o ekologię oraz czystość środowiska. Firma zadba o wydajność energetyczną za pomocą między innymi trybowi uśpienia „Suspend-to-RAM” i architekturze System-on-a-Chip. Japoński producent zmieniając konstrukcję PS4 i dbając o odpowiednie założenia podczas projektowania PS5, chce znacząco zmniejszyć emisję CO2. Dzięki programowi tryb zawieszenia rozgrywki z PlayStation 5 będzie pobierał znacznie mniej mocy od swojego poprzednika – PS5 w trybie uśpienia pobierze zaledwie 0,5W.

PS5 nie zapomina o chmurze. Sony ma duże plany dotyczące PS Now

Sony na nowej generacji nie zapomni o chmurze i PlayStation Now. PS5 otrzyma pełne wsparcie PS Now i gracze dzięki usłudze mają otrzymać dostęp do starszych gier z poprzednich generacji. Yasuhiro Osaki – inżynier rozwijający infrastrukturę Sony od 2010 roku – zapowiedział, że usługa ma teraz oferować ciekawe oraz nowe gry, które będą interesujące dla wielu fanów.

[PATENT] Sony Interactive Entertainment America złożyło wniosek do Urzędu Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych, który zasugerował przygotowanie PS5 skupionego na chmurze. Platforma może posiadać „przynajmniej jeden przetwornik”, który usprawni rozgrywkę opartą na streamingu. Japoński producent nie potwierdził tworzenia "PS5 dla PS Now", ale konsola mogłaby trafić na rynek w znacznie lepszej cenie – byłaby to dobra opcja dla graczy, którzy chcą next-gena, ale nie mogą pozwolić sobie na kupienie pełnoprawnego PlayStation 5.

[PLOTKA] Sony wraz z nadejściem next-gena ma zapewnić PlayStation Now na kolejnych rynkach. W drugiej połowie 2020 roku prawdopodbnie odbędzie się także premiera w między innymi Polsce, ponieważ PS Now będzie istotnym elementem układanki dla next-gena japońskiego producenta.

God of War SpiderMan Bloodborne Horizon

PS5 i Wsteczna Kompatybilność? Na co możemy liczyć

Mark Cerny potwierdził przygotowanie Wstecznej Kompatybilności dla PS5. Nowe urządzenie jest częściowo oparte na architekturze PlayStation 4, więc współpraca z aktualną generacją nie będzie podobno problemem. Nie otrzymaliśmy jednak oficjalnych informacji dotyczących tej funkcji, więc wciąż nie wiemy: jakie gry włączymy, cz tytuły będą płatne lub czy konsola sama ulepszy produkcje wykorzystując swoją wielką moc. Firma nie skomentowała także pytań dotyczących wsparcia kontrolerów z PS4 na PS5.

W październiku Sony poprosiło graczy o cierpliwość:

„Dołożymy wszelkich starań, by zespół programistów mógł teraz zapewnić pełną kompatybilność. Weryfikujemy to. Prosimy zaczekać na dalsze informacje.”

[PLOTKA] Czym jest ta pełna kompatybilność? Na to pytanie Sony nie odpowiedziało, ale zdaniem informatora – producent pracuje nad wsparciem płyt z pierwszego PlayStation, PlayStation 2, PlayStation 3 i PlayStation 4 na PlayStation 5.

PS5 nie popełni błędów PS4 i PS3?

Człowiek uczy się na błędach i Sony ma wyciągnąć odpowiednie lekcje ze swoich dwóch poprzednich generacji. Firma ma tym razem nie zapewnić wyjątkowo drogiego urządzenia (jak w przypadku PlayStation 3), ale jego podzespoły mają zachwycać od premiery (czego brakowało PlayStation 4). Nie można nie chwalić Japończyków za aktualną generację – ponad 100 mln sprzedanych PS4 mówi samo za siebie, a za dziesiątki obłędnych, ekskluzywnych gier należy bić brawo, ale teraz Sony zmierzy się z kolejnym wyzwaniem. Firma musi utrzymać dobrą dyspozycję, gdy jednocześnie konkurencja ma od początku prezentować bardzo wysoki poziom. Szykuje się niezwykle interesujący pojedynek, bo każdy producent ma w rękawie przynajmniej kilka asów, a w ostateczności największym zwycięzcą tego starcia będziemy my – gracze.

Tagi: ps5 ps5 cena ps5 data premiery ps5 funkcje ps5 gry ps5 informacje ps5 streaming ps5 szczegóły