10 ukrytych komunikatów z gier

10 ukrytych komunikatów z gier

Bartosz Dawidowski | 29.12.2018, 12:00

Deweloperzy często nie zostawiają tylko Easter Eggów w formie sekretnych lokacji czy przedmiotów. Autorzy gier ukrywają też często komunikaty tekstowe/głosowe dla najbardziej dociekliwych osób.

W niektórych przypadkach dotarcie do takich komunikatów zajęło ponad 15 lat. Przed wami zbiór najlepszych ukrytych wiadomości z gier.

Dalsza część tekstu pod wideo

10. BioShock

Ten easter egg pozostawał ukryty przez 11 lat. Odkryto go w styczniu 2018 roku (o czym nawet pisaliśmy na łamach PPE).

Geneza odkrycia tej wiadomości jest taka, że jednemu z deweloperów uczestniczących w dyskusji na temat serii BioShock zarzucano, że ściemnia, że brał udział w produkcji tego klasyka. Twórca postanowił udowodnić, że nie kłamie, podając nieznany nikomu easter egg.

By wywołać nowego Easter Egga należy w Hefajstosie, przed pierwszym osobistym spotkaniem Ryana, użyć na sobie podpalenia i zredukować poziom zdrowia do 1 HP. Następnie należy użyć płomieni w miejscu, gdzie zaczyna się cutscenka w tym rejonie i ją zainicjować. Bohater zginie w momencie rozpoczęcia cutscenki i po śmierci zostanie przeniesiony do Vita Chamber poza mapą. Po włączeniu podpisów zobaczymy komunikat: "jeśli widzisz tę wiadomość, Paul Hellquist nie wykonał swojej pracy". Jak donoszą gracze ten prztyczek w nos dla testera z zespołu deweloperskiego można wywołać we wszystkich wersjach BioShock, nawet w jej zremasterowanych edycjach.

9. Dungeon Keeper 

Podobnie jak w przypadku BioShocka odkrycie ukrytego komunikatu w kodzie Dungeon Keepera zajęło aż 17 lat. Jonty Barnes, autor Dungeon Keepera i Destiny, umieścił wiadomość o takiej treści w kodzie Dungeon Keepera:

"Piszę te słowa o czwartej nad ranem w ostatni dzień Keepera. Rozglądam się po biurze, i jedyne co widzę, to strudzone, blade twarze zespołu. Ten projekt zniszczył zdrowie i życie społeczne każdego członka ekipy, więc mam nadzieję, że polubicie tę grę. Po 16 godzinach dziennie, 7 dni w tygodniu przez 5 miesięcy, wciąż nam się podoba. Ta gra została napisana z pasją, z której dumny jestem być częścią. Nie tylko mam nadzieję, że wam przypadnie do gustu, ale także zdacie sobie sprawę z ogromnej ilości pracy, jaką w to włożyliśmy".

8. Discworld

Pamiętacie Discworld z PlayStation? Gra zawierała masę gagów, ale najlepszy z żartów pozostawał nieodkryty przez 20 lat. Gracze przez lata kombinowali, jak odblokować ten żart. Instrukcje dotyczące odblokowania tego komunikatu znajdziecie w filmiku poniżej. Po serii kliknięć w odpowiednie miejsca główny bohater Discworld mówi: "Chcę być pierwszą osobą w grze, która powie: kur#%".


Do tego ukrytego, wulgarnego komunikatu deweloperzy nawiązali w komiczny sposób również w sequelu.

7. Backyard Baseball

Pablo Sanchez to jeden z najlepszych zawodników w Backyard Baseball. Gość wg opisu "nie mówi po angielsku, ale zna perfekcyjnie język baseballu". Okazuje się, że to ściema. Po wciśnięciu "shifta" na klawiaturze i kliknięciu w portret Pablo w jego karcie, chłopak stwierdza, co następuje"

"Hej, nie mów innym dzieciakom, ale ja mówię po angielsku. Nauczyłem się hiszpańskiego w szkole".

Deweloperzy postanowili ponabijać się w ten sposób z aktora podkładającego głos pod postać Pablo. Aktor ten wcale nie znał Hiszpańskiego i tylko próbował naśladować charakterystyczny akcent.

6. Batman: Arkham City 

Zespół Rocksteady czekał tak długo na odkrycie tego smaczka, że... postanowił go sam zdradzić (poprzez podpowiedzi na Twitterze). By odblokować ukryty komunikat należy nastawić datę w systemie operacyjnym (konsoli lub PC) na 13 grudnia 2004 roku. W tym momencie po zagadaniu do Calendar Mana usłyszymy specjalny, easter-eggowy monolog, który nawiązuje do historii pana Nietoperza. Sama data nawiązuje natomiast do założenia studia Rocksteady.

5. Portal

W grze doskonale zaprzęgającej szare komórki nie mobło zabraknąć ukrytej wiadomości. Po wykonaniu kombinacji ruchów gracz zaraz na początku rozgrywki może "zaciąć się" w pewnym pomieszczeniu. Valve pomyślało jednak o wszystkim, bo nagle rozbrzmiewa komunikat, że "zaraz otworzy się właz ewakuacyjny". Skubani, pomyśleli o wszystkim!

4. Life is Strange

W końcowej fazie zabawy główna bohaterka ma koszmar, w którym musi rozkminić kod do naściennego "kalkulatora". Jeśli gracz nie wydedukuje prawidłowego ciągu cyfr i wprowadzi błędny kod 40 razy, to usłyszy następującą wypowiedź postaci: "sprawię, że projektanci zapłacą za te wszystkie bzdurne łamigłówki z kodami".

3. Metroid: Fusion

W tej niedocenianej pozycji znajduje się jeden z ciekawszych Easter Eggów. Odblokujemy go przez wykorzystywanie tzw. ruchu Shinespark. Po wbiciu się do pewnej lokacji dzięki łańcuchowi shinesparków odkryjemy komputer. Po jego aktywowaniu wyświetli się komunikat, w którym nawet Sztuczna Inteligencja dziwi się, że Samus udało się tu dotrzeć.

2. Grand Theft Auto: Vice City Stories (PS2)

Ukrytych wiadomości w marce GTA nie brakuje. Najlepszy z tekstów pojawił się w spin-offie, czyli w Vice City Stories. Po uzyskaniu kluczy do posiadłości portowej, należy udać do statku w okolicznym porcie. Tutaj czeka na nas informacja: " Nie żartowałem, tu nic nie ma. Udaj się natomiast do budynku VCN". Komunikat o takiej treści występuje w wersji z PS2 i nawiązuje do skróconej notatki z tej lokacji, występującej na PSP. Po udaniu się do budynku VCN znajdziemy Easter Egg...  w fazie rozwoju.

1. Cannon Fodder (Amiga)

W genialnym Cannon Fodder znajdziemy 2 ukryte wiadomości. Jeden z tych komunikatów to tzw. akrostych, czyli hasło, które można utworzyć z pierwszych liter podanych wyrazów. W przypadku ekranu kończącego Cannon Fodder (wyświetlającego się po zaliczeniu ostatniej misji) tym słowem-akrostychem jest... "FUCK YOU". Drugi z komunikatów znajdziemy w intrze Cannon Fodder. Manipulując kolorami grafiki Virgin Interactive Entertainment (wydawcy gry) odkryjemy następującą wiadomość...

Bartosz Dawidowski Strona autora
Dla PPE pisze nieprzerwanie od momentu założenia portalu w 2010 roku. Przygodę z interaktywną rozrywką zaczynał od gier na kasetach magnetofonowych, by później zapałać miłością do Amigi i PlayStation. Wciąż tęskni za złotą erą najlepszych japońskich RPG-ów z lat 90. Fan strategii, gier oferujących symulacyjne elementy i bogatą immersję. Miłośnik lotnictwa w każdej postaci.
cropper