2025 rok zaskoczył indykami. Oto największe niespodziewane super hity
Nasza branża zmienia się nie do poznania, a to co jeszcze niegdyś wydawało się absolutnie nieosiągalne, dziś jest na wyciągnięcie ręki dosłownie dla każdego, kto się trochę postara i zrobi dobry produkt.
W 2025 roku dostaliśmy największy jak dotąd wysyp maleńkich super-hitów, które to zazwyczaj nie wyglądają jak coś, co jeszcze parę lat temu mogło okazać się tak wielkim sukcesem. Takie dzieła jak Peak, R.E.P.O., czy Schedule I zebrały więcej graczy niż największe tytuły największych zespołów na świecie, sprawiając iż wydawcy AAA zaczęli bardziej kwestionować swoje wybory i produkcje niż kiedykolwiek wcześniej.
Tak jak w 2024 tak i teraz parę tytułów wyskoczyło jak przysłowiowy Filip z konopi i zgarnęły miłość milionów fanów na całym świecie. Rok temu mieliśmy Balatro i Palworld, dziś zaś podobną skalę sukcesu osiągnęły takie dzieła jak chociażby Peak, Schedule I czy Megabonk. Powoli zbliżamy się do zakończenia 2025 roku, dlatego też postanowiliśmy sprawdzić jakie to hity-niespodzianki zagościły na rynku w ostatnich 10 miesiącach. Ranking bazuje na liczbie sprzedanych kopii gier, które nie były swego rodzaju pewniakami w ujęciu serwisu gamalytic lub na bazie oficjalnych danych podanych przez wydawców. Dlatego nie zobaczycie tutaj takiego Hollow Knighta, mimo iż jest grą ogromną, ale jednak był numerem 1 listy życzeń Steam.
R.E.P.O. - 15,9 mln kopii (gamalytic)
Absolutnie największy fenomen tego roku i aktualnie król listy best-sellerów Steama z prawie 16 milionami sprzedanych kopii, co czyni grę równie popularną co na przykład Resident Evil 2 Remake, któremu osiągnięcie takiego samego wyniku zajęło prawie 7 lat. Głupkowata, acz szalenie wciągająca gra sieciowa poruszyła całym Steamem i sprawiła, że praktycznie każdy miłośnik zmagań online zapragnął sięgnąć po ten właśnie mini-hit z dziwacznymi potworami w roli głównej.
PEAK - 12,7 mln kopii (gamalytic)
Drugie miejsce na liście sprzedażowych hitów Steama i tytuł, który zainspirował całą masę kolejnych deweloperów do pracy nad podobnymi tytułami. Wspólna wspinaczka z ziomkami na szczyty niebezpiecznych gór okazała się bardziej uzależniająca niż ktokolwiek mógłby sądzić - do tego stopnia, że na wakacyjnych pokazach sam Geoff Keighley pochwalił autorów Peak-a za aż 10 milionów sprzedanych kopii. Teraz według wyliczeń produkcję Landfall kupiło prawie 13 milionów graczy.
Schedule I - 7 mln kopii (gamalytic)
Gdyby nie Battlefield 6, bo darmowego dla wielu GTA V Enhanced Edition nie ma co liczyć, to Schedule I byłoby trzecią najchętniej kupowaną grą na Steam w tym roku. Aż 7 milionów kopii na liczniku sprawiło, że zrobiona przez pojedynczego dewelopera gierka o produkcji i sprzedaży narkotyków stała się jednym z największych hiciorów tego roku, a za sprawą ponad 470 tysięcy graczy jednocześnie, także jedną z najpopularniejszych gier single-player w historii sklepu Valve.
Clair Obscur: Expedition 33 - 5 mln kopii (oficjalne)
O Clair Obscur nie można do końca powiedzieć, że to malutki hit, ale z drugiej strony jest to nowe IP od 30 osobowego zespołu, bez żadnego wcześniejszego zaplecza. Ciężka praca, wiara w projekt i doskonała realizacja sprawiły, że nikomu nieznane wcześniej studio stworzyło tytuł, który zatrząsnął całym gatunkiem RPG-ów, przywracając wiarę Square Enix w turowe systemy walki. 5 milionów sprzedanych kopii to naprawdę wielki i godny podziwu rezultat.
Megabonk - 3 mln kopii (gamalytic)
Vampire Survivors odmieniło naszą branżę i pokazało nam wszystkim, że jeśli gra walczy za ciebie, niekoniecznie oznacza to, że ktoś walnął się w łeb i powinien porzucić ten zawód. Auto-battlery są całkiem fajnymi produkcjami wymagającymi także sporych umiejętności, aby przetrwać w nich jak najwięcej czasu. Ktoś, a konkretniej zapewne DaniDev, pomyślał nad tym, aby przenieść tę ideę z 2D do 3D i wyszło to naprawdę genialnie. Chaotycznie, śmiesznie oraz nieco dziwnie, ale na pewno fajnie.
Escape From Duckov - 2 mln kopii (gamalytic)
Escape From Tarkov otworzyło drogę dla tak zwanych extraction shooterów, które to z roku na rok stają się coraz popularniejsze i coraz ciężej jest znaleźć tytuł z tego nowego gatunku, który niemiałby w sobie czegoś ciekawego. Escape From Duckov brzmiało początkowo jak śmieszny klon Tarkova, którego nikt nie potraktuje poważnie, a jednak okazało się, że kacza przygoda podbiła serca aż 2 milionów fanów, przy czym liczby te wciąż rosną. Nieźle, jak na 4 osobowy zespół.
RV There Yet? - 2 mln kopii (oficjalne)
Mała ekipa, która pracuje od lat nad całkiem ciekawym Among The Wild, stworzyło na boku maleńką śmieszną gierkę, gdzie grupa znajomych stara się dojechać kamperem na szczyt góry. Efekt? 2 miliony graczy w zaledwie 8 dni! Zaskoczyło to absolutnie wszystkich, bo gra nie miała DOSŁOWNIE żadnego marketingu, a jej zapowiedź wyciekła do internetu zanim w ogóle założono kartę gry na Steam. Taki sukces z "przypadku" zdarza się raz w życiu.
CloverPit - 1,1 mln kopii (gamalytic)
Gdy w opisie gry widnieje słowo symulator, wiele osób sobie odpuszcza, jednakże w tym przypadku to w sumie nawet i zaleta. Dzięki CloverPit możecie przekonać się jakby to było utknąć w piekle złożonym z maleńkiego pokoju i tak zwanego "jednorękiego bandyty", od którego autentycznie nie można się oderwać. Nic dziwnego, że tytuł zgarnął 1,1 miliona graczy w niecałe 5 tygodni.
A Game About Digging A Hole - 1,1 mln kopii (gamalytic)
Jeden z pierwszych mikro-hitów tego roku. Gra, która przyszła znikąd, była o niczym i została zbudowana dosłownie na bazie taniego assetu z Unity Asset Store. A jednak okazało się to na tyle wciągające, że deweloperzy z całego świata zaczęli kopiować pomysł maleńkiej przygody w przekopywanie sobie dziury w ziemi. Niby głupie i proste jak drut, a zarobiło krocie praktycznie zerowym kosztem.
BALL x PIT - 400 tys. kopii (oficjalne)
Na koniec coś, czego nikt się nie spodziewał - udana wariacja na temat Arkanoida, Ponga i wszelakich city-builderów. Szalona zabawa w odbijanie piłeczki przerodziła się w fenomen, którego autor sprzedał 400 tysięcy kopii w pierwsze 7 dni, a rezultat ten dziś zbliża się do pierwszego miliona - na samym gamalytic gra ma 626 tysięcy sprzedanych kopii na samym PC. Jak dodamy do tego konsole, niebawem usłyszymy o kolejnym milionerze.
Przeczytaj również
Komentarze (7)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych