Gracz

Graczu zdefiniuj się jako odbiorca

Łukasz Musialik | 05.01, 22:00

Gry wideo to nie tylko forma rozrywki, ale także sposób na wyrażanie siebie, poznawanie świata i nawiązywanie relacji. Każdy gracz ma swoje preferencje, upodobania i oczekiwania względem gier, które wybiera i w które gra. 

Graczu kim jesteś jako odbiorca? Jakie gry cię interesują i dlaczego? Jakie role przyjmujesz i jak się z nimi utożsamiasz? Jak wpływasz na tworzenie i odbiór gier? Czy jesteś tylko pasywnym konsumentem, który poddaje się regułom i fabule narzuconej przez twórców?

Dalsza część tekstu pod wideo

Czy jesteś aktywnym uczestnikiem, który wpływa na przebieg i znaczenie gry? A może jesteś krytycznym obserwatorem, który analizuje i ocenia grę pod różnymi aspektami?  Oto kilka typów graczy, które można wyróżnić, choć oczywiście nie są one sztywne ani wykluczające się.

Odkrywca

The Talos Principle

Jesteś ciekawy świata i lubisz eksplorować nieznane terytoria. Gry dla ciebie to okazja do podróży, przygody i odkrywania nowych miejsc, kultur i historii. Interesują cię gry z otwartym światem, bogatym w szczegóły i sekrety, takie jak The Witcher 3, Red Dead Redemption 2 czy Assassin’s Creed. Lubisz też gry z elementami zagadek i łamigłówek, które wymagają od ciebie spostrzegawczości i logicznego myślenia, np. Portal, The Witness czy The Talos Principle. Jako odkrywca, chcesz zgłębiać świat gry i dowiadywać się o nim jak najwięcej, a także mieć wpływ na jego kształt i rozwój.

Narrator

Her Story

Jesteś miłośnikiem opowieści i lubisz zanurzać się w fabułach i postaciach. Gry dla ciebie to sposób na przeżywanie emocjonujących i wzruszających historii, które angażują cię i poruszają. Interesują cię gry z silnym naciskiem na narrację, dialogi i wybory, takie jak The Last of Us, Life is Strange czy Detroit: Become Human. Lubisz też gry z nietypowymi i oryginalnymi pomysłami na opowiadanie, np. Her Story, What Remains of Edith Finch czy The Stanley Parable. Jako narrator, chcesz wczuwać się w role i motywacje bohaterów, podejmować decyzje, które mają znaczenie i konsekwencje, a także odkrywać różne zakończenia i ścieżki fabularne.

Konkurent

Elden Ring

Jesteś ambitny i lubisz rywalizować i wygrywać. Gry dla ciebie to sposób na sprawdzenie swoich umiejętności, refleksu i strategii. Interesują cię gry z elementami walki, sportu i zręczności, takie jak Call of Duty, FIFA czy Super Smash Bros. Lubisz też gry z poziomem trudności i wyzwaniem, które wymagają od ciebie wysiłku i determinacji, np. Dark Souls, Sekiro czy Celeste. Jako konkurent, chcesz pokonywać przeciwników i przeszkody, osiągać cele i nagrody, a także porównywać się i współpracować z innymi graczami.

Kreator

Minecraft

Jesteś kreatywny i lubisz tworzyć i dzielić się swoimi dziełami. Gry dla ciebie to sposób na wyrażanie swojej osobowości, stylu i pomysłów. Interesują cię gry z możliwością budowania, projektowania i modyfikowania, takie jak Minecraft, The Sims czy Dreams. Lubisz też gry, które dają ci narzędzia i swobodę do tworzenia własnych treści, np. Super Mario Maker, LittleBigPlanet czy Roblox. Jako kreator, chcesz eksperymentować z różnymi opcjami i materiałami, tworzyć własne światy i historie, a także podziwiać i oceniać prace innych graczy.

Tożsamość

Jako gracz, nie musisz ograniczać się do jednego typu, ani trzymać się go na stałe. Możesz zmieniać swoje preferencje i oczekiwania w zależności od nastroju, okoliczności i dostępnych gier. Możesz też łączyć różne typy i czerpać przyjemność z różnych aspektów gier. Ważne jest, żebyś grał tak, jak lubisz i czujesz, żebyś był zadowolony i spełniony jako odbiorca

Zresztą granie to nie tylko forma rozrywki, ale także sposób na komunikację i współpracę między twórcami a odbiorcami. Aby ta komunikacja była skuteczna i satysfakcjonująca, obie strony muszą się nawzajem znać i rozumieć. Deweloperzy gier muszą badać i analizować swoją publiczność, a gracze muszą określać i wyrażać swoje oczekiwania i opinie. Tylko wtedy można tworzyć gry, które będą spełniać potrzeby obu stron. 

Źródło: własne
Łukasz Musialik Strona autora
Pasjonat gier od samego dzieciństwa, kiedy to swoją pierwszą konsolę dostał od rodziców. Od tamtej pory zafascynowany grami i ich światem, ponieważ jako dorosły uważa, że to nie tylko rozrywka, ale także sztuka, która może nas uczyć, inspirować i poruszać emocje. Nieustannie poszerza swoją wiedzę i doświadczenie w dziedzinie gier i konsol, aby móc dostarczać innym jak najbardziej wartościowe treści.
cropper