Nowe konsole mogą już nie być tradycyjne

Nowe konsole mogą już nie być tradycyjne

Łukasz Musialik | 23.12.2023, 09:00

Od ponad czterech dekad konsole do gier są jednym z najpopularniejszych sposobów rozrywki dla milionów graczy na całym świecie. Od pierwszych prostych maszyn, takich jak Atari 2600 czy Nintendo Entertainment System, po zaawansowane urządzenia, takie jak PlayStation 5 czy Xbox Series X, konsole oferowały niezliczone godziny zabawy i emocji.

Jednak w ostatnich latach pojawiają się nowe trendy i technologie, które mogą zmienić oblicze konsolowego rynku gier. Prawdopodobnie mogą to być ostatnie tradycyjne konsole (w takim kształcie, jakim je znamy), jakie wyjdą na rynek. Czy chcemy tego, czy nie to cyfra rządzi, a wraz z nią streaming.

Dalsza część tekstu pod wideo

Bardzo prawdopodobne jest więc wydanie urządzeń pozbawionych napędów (ewentualnie może być możliwość zakupu osobno takiego napędu), gdyż wydawanie gier na płytach staje się coraz mniej opłacalne, względem cyfrowej dystrybucji - obecnie 83% gier sprzedaje się w formie cyfrowej, a tylko 17% w formie fizycznej.

Chmura i streaming

Nowe konsole mogą już nie być tradycyjne

Jednym z największych wyzwań dla producentów konsol jest zapewnienie odpowiedniej mocy obliczeniowej i graficznej, która pozwoli na uruchamianie najnowszych i najbardziej wymagających gier. Z drugiej strony, gracze oczekują coraz lepszej jakości obrazu, dźwięku i płynności rozgrywki. Aby pogodzić te dwie strony, niektórzy twórcy postanowili przenieść część obciążenia z konsol na chmurę.

Chmura to nic innego jak zbiór serwerów i komputerów połączonych ze sobą przez internet, które mogą wykonywać różne zadania i udostępniać zasoby. W przypadku gier chmura może służyć do przechowywania danych, aktualizacji, a nawet do przetwarzania grafiki i fizyki. Dzięki temu konsola nie musi być tak potężna, a gracz może cieszyć się grą na dowolnym urządzeniu z dostępem do internetu.

Streaming to natomiast sposób dostarczania gry do gracza poprzez internet. Zamiast pobierać lub instalować grę na konsoli, gracz otrzymuje obraz i dźwięk z gry, która jest uruchomiona na zdalnym serwerze. W ten sposób gracz nie musi martwić się o pojemność dysku, czas ładowania czy kompatybilność. Wystarczy mieć stabilne i szybkie połączenie z internetem i można grać w dowolną grę na dowolnym ekranie.

Przykładami usług, które wykorzystują chmurę i streaming do gier, są Xbox Cloud Gaming, PlayStation Now, Amazon Luna czy Nvidia GeForce Now. Te usługi pozwalają na granie w gry na różnych urządzeniach, takich jak smartfony, tablety, komputery czy telewizory, bez konieczności posiadania konsoli. Niektóre z nich oferują również abonament, który daje dostęp do biblioteki gier za niewielką opłatą miesięczną.

Mobilność i przenośność

Nowe konsole mogą już nie być tradycyjne

Innym trendem, który wpływa na kształt rynku konsolowego, jest rosnące zapotrzebowanie na mobilność i przenośność. Coraz więcej graczy chce mieć możliwość grania w gry nie tylko w domu, ale również w podróży, w pracy czy w szkole. Dlatego też, producenci konsol starają się stworzyć urządzenia, które będą łatwe do zabrania ze sobą i podłączenia do dowolnego ekranu.

Przykładem takiej konsoli jest Nintendo Switch, która łączy w sobie funkcje stacjonarnej i przenośnej konsoli. Switch można podłączyć do telewizora i grać za pomocą kontrolerów, które można odłączyć od konsoli i używać bezprzewodowo. Można również zabrać konsolę ze sobą i grać na wbudowanym ekranie dotykowym, używając kontrolerów jako joy-conów. Switch oferuje również możliwość grania w trybie wieloosobowym, dzieląc ekran lub łącząc się z innymi konsolami.

Innym przykładem jest Steam Deck. To przenośny komputer do gier, który ma kształt i rozmiar podobny do konsoli. Steam Deck ma 7-calowy ekran dotykowy, dwa analogowe gałki, cztery spusty, sześć przycisków, dwa touchpady i czujnik ruchu. Ma również wbudowany system operacyjny SteamOS, który pozwala na uruchamianie gier ze Steama, największej platformy dystrybucji cyfrowej gier na komputery. Steam Deck ma również opcję podłączenia do telewizora lub monitora za pomocą stacji dokującej, co zmienia go w całkiem niezły komputer, który może posłużyć do pracy biurowej, przeglądania internetu, czy oglądania filmów.

Podsumowanie

Nowe konsole mogą już nie być tradycyjne

Nowe konsole do gier nie muszą być tradycyjne, ponieważ dostosowują się do zmieniających się potrzeb i preferencji graczy. Dzięki chmurze i streamingowi, gracze mogą grać w gry na dowolnym urządzeniu z dostępem do internetu, bez konieczności kupowania drogich i ciężkich konsol. Dzięki mobilności i przenośności, gracze mogą grać w gry nie tylko w domu, ale również w dowolnym miejscu i czasie, korzystając z lekkich i wygodnych urządzeń. Te nowe technologie i trendy sprawiają, że granie w gry jest łatwiejsze, tańsze i przyjemniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Prawdopodobnie nowe konsole jak PS6, czy nowy Xbox będą pozbawione napędu (ewentualnie będzie możliwość opcjonalnego zakupu napędu). Bo wybiegając w przyszłość, możemy spodziewać się, że następna generacja PS7 i Xbox będzie już raczej usługą, a grać będziemy w chmurze i raczej na urządzeniach o słabszych podzespołach, ponieważ większość obliczeń będzie przeprowadzane na serwerach.  

Źródło: własne
Łukasz Musialik Strona autora
Pasjonat gier od samego dzieciństwa, kiedy to swoją pierwszą konsolę dostał od rodziców. Od tamtej pory zafascynowany grami i ich światem, ponieważ jako dorosły uważa, że to nie tylko rozrywka, ale także sztuka, która może nas uczyć, inspirować i poruszać emocje. Nieustannie poszerza swoją wiedzę i doświadczenie w dziedzinie gier i konsol, aby móc dostarczać innym jak najbardziej wartościowe treści.
cropper