Super Mario Bros. Wonder - Shiro Mouri i Takashi Tezuka

Dlaczego wybrano słonia i jakie są najważniejsze elementy Super Mario Bros. Wonder? Rozmawiamy z twórcami

Wojciech Gruszczyk | 31.08.2023, 20:01

Na targach gamescom 2023 nie tylko mogliśmy zagrać w Super Mario Bros. Wonder. Nintendo zaprosiło naszą redakcję na specjalną rozmowę z deweloperami, dzięki której poznaliśmy kolejne szczegół z gry. Jesteście zainteresowani przygodą? Zapraszamy do czytania.

Po spędzeniu blisko godziny z Super Mario Bros. Wonder, zostałem zaproszony przez Nintendo do drugiego pokoju, gdzie znajdowało się kilku deweloperów z japońskiego oddziału Nintendo.

Dalsza część tekstu pod wideo

Shiro Mouri (w Nintendo od 1997 roku, główny programista The Legend of Zelda: Phantom Hourglass, The Legend of Zelda: Spirit Tracks, New Super Mario Bros. U, The Legend of Zelda: A Link Between Worlds czy też reżyser New Super Mario Bros. U Deluxe) oraz Takashi Tezuka (w Nintendo od 1984 roku, producent specjalizujący się w side-scrollowych grach z serii Mario, w tym Super Mario Bros. oraz New Super Mario Bros., a także The Legend of Zelda i The Legend of Zelda: A Link to the Past) odpowiedzieli na moje pytania, a nawet pogadaliśmy o moich wrażeniach z Super Mario Bros. Wonder.

Dlaczego zdecydowaliście się akurat na słonia?

Po pierwsze, są trzy elementy rozgrywki, które chcieliśmy osiągnąć w tej grze. Pierwszym z nich było uczynienie postaci gracza nieco większą, a dzięki większemu rozmiarowi można na przykład łatwiej uderzać w bloki, skakać na wrogów lub zdobywać monety. Tak więc podstawowe ruchy Mario zmieniają się i jesteśmy w stanie zapewnić nowe wrażenia w tym aspekcie. Drugą rzeczą, którą chcieliśmy uzyskać, była możliwość uderzania w bloki z boku, co  pozwoli dotrzeć do miejsc, do których wcześniej nie mogłeś dotrzeć. Trzecim elementem rozgrywki była możliwość opryskiwania wodą - chciałem to zrobić, ponieważ na przykład spryskanie wodą zwiędniętego kwiatu mogłoby doprowadzić tajemniczego efektu. I taki rodzaj rozgrywki chcieliśmy osiągnąć w tej grze. Opierając się na tych trzech elementach rozgrywki, a więc większym rozmiarze ciała, możliwości uderzania w blok z boku, a także możliwości polewania wodą, próbowaliśmy wymyślić odpowiedni motyw dla tego rodzaju formy. I doszliśmy do wniosku, że najodpowiedniejszą formą będzie słoń.

Super Mario Bros. Wonder - preview - Mario

W moim odczuciu Wonder Effects to największa nowość w Super Mario Bros. Wonder – czego możemy się spodziewać po tej mechanice?

Jak wspomniałeś, Wonder jest jednym z największych atutów tej gry. Kiedy tworzyliśmy nową grę 2D Mario, przyjęli dwie koncepcje za podstawę. Pierwszą z nich było upewnienie się, że gra jest pełna tajemnic i sekretów. Drugą było zapewnienie graczom swobody wyboru. Najpierw chciałbym rozwinąć pierwszy punkt dotyczący upewnienia się, że gra jest pełna tajemnic i sekretów. Uważam, że pierwsza gra Super Mario Brothers również była pełna tajemnic i niespodzianek. Dla przykładu, po zdobyciu grzyba stawałeś się większy lub jeśli wszedłeś do rury, którą uważałeś za przeszkodę, mogłeś zostać przeniesiony do tajnego podziemnego obszaru. Ale w miarę jak tworzyliśmy gry Super Mario, tego rodzaju tajemnice i sekrety w pewnym sensie spowszedniały. Przyjęliśmy to więc za pewnego rodzaju wyzwanie. Pomyśleliśmy, że potrzeba nowej wersji, sposobu. Na przykład w grach, jeśli wchodziłeś do rury, przechodziłeś do podziemnego obszaru, wspinałeś się po winorośli, przechodziłeś do obszaru blisko nieba. Pomyśleliśmy więc, że musimy stworzyć nową wersję. Aż wymyśliliśmy, że jeśli zdobędziesz określony przedmiot, zostaniesz przeniesiony do innego obszaru. Stworzyliśmy więc prototyp i pokazaliśmy go Physicalowi, a on powiedział, że koncepcja przenoszenia do innego obszaru jest w gruncie rzeczy tym samym, co robiliśmy do tej pory. Zasugerował więc: "Co powiesz na przekształcenie obszaru, w którym bohater się teraz znajduje?" Kiedy to usłyszałem, pomyślałem, że to dobry pomysł. Nie tylko wprowadza to niewielkie zmiany w obrębie ekranu, ale także bardziej drastyczne zmiany, które miałyby wpływ na całe przejście. Spróbowaliśmy więc poeksperymentować z drastycznymi modyfikacjami, takimi jak ożywienie rur i poruszanie nimi jak koszulami, a także przechylenie całego ekranu lub możliwość jazdy na wrogach, którzy nagle pojawili się na ekranie. To był swego rodzaju punkt wyjścia dla tych cudownych efektów.

Jak dużo Wonder Effects znajduje się w grze?

Tak więc Wonder Effects są zawarte w każdej z głównych plansz. Myślę, że kiedy po raz pierwszy rozmawialiśmy o tych szalonych efektach, Mouri spodziewał się, że będą one zawarte tylko w niektórych z etapów. I dokładnie tego się spodziewałem. Ale kiedy powiedziałem mu, że [element - przyp.red.] musi być lub powinien być włączony do wszystkich głównych kursów, na początku w pewnym sensie nie dowierzał, dopytując, czy naprawdę to zrobimy. Początkowo sam rozważałem, czy naprawdę to zrobimy. Potem, gdy kontynuowaliśmy prace nad grą, zdałem sobie sprawę, że naprawdę musimy posunąć się tak daleko i uwzględnić je w każdej rundzie, aby upewnić się, że możemy stworzyć grę pełną niespodzianek i wyzwań.

Ile światów tym razem odwiedzimy?

Nie mogę podać konkretnej liczby. To na pewno coś, co naprawdę chciałbyś wiedzieć. Ale jeśli chodzi o całkowitą objętość gry, to myślę, że lepiej o tym nie mówić. Sądzę, że jeśli podamy konkretną liczbę, to celem będzie uzyskanie wszystkich liczb, a ludzie mogą pomyśleć, że to koniec gry po ich zdobyciu. My jednak uważamy, że to, czego chcemy, to wypróbowanie trasy wiele razy, aby znaleźć różne sposoby aktywnego eksperymentowania z trasami. Jedną rzeczą, którą mogę powiedzieć, jest to, że nawet w porównaniu z poprzednimi seriami mamy dość dużą liczbę torów.

Super Mario Bros. Wonder - preview - ruszająca się rura

Ile odznak jest dostępnych w grze i czy odblokowujemy każdą z nich po etapach?

Po pierwsze, jeśli chodzi o liczbę Odznak, jest ich ponad 20. Sądzę, że podczas prezentacji można było wybrać tylko określoną liczbę, ale wszystkie te puste miejsca, które widziałem, cóż, w końcu je zapełnimy. OK, więc jeśli chodzi o to, jak zdobyć te Odznaki, jest na to kilka różnych sposobów. Jednym z nich jest ukończenie trasy wyzwań związanych z Odznakami. Poza tym, myślę, że widziałeś fioletowe punkty w grze. Jeśli zbierzesz te fioletowe punkty, możesz je również wykorzystać do zakupu Odznak.

Widziałem, że teraz możemy wybierać mapy z poziomem trudności, ale czy możemy od razu sprawdzić te trudniejsze?

Nie ma potrzeby przechodzenia łatwiejszych etapów, aby móc wypróbować trudniejsze. Możesz swobodnie poruszać się po świecie, a więc możesz także zacząć od wypróbowania trudnego poziomu trasy.

Czy możemy zwiększyć poziom trudności różnych etapów?

Nie możesz zmienić poziomu trudności samego etapu. Możesz jednak uczynić grę jeszcze trudniejszą, na przykład używając Odznak. Jest więc Odznaka, która sprawia, że jesteś widoczny. Tym samym posiadanie niewidzialnej postaci utrudni grę, w tym sensie można dokonać zmian, aby utrudnić sobie rozgrywkę.

Czy podczas gry online możemy spotkać osoby, które nie są naszymi znajomymi?

Możesz grać z przyjaciółmi, a także z innymi ludźmi z całego świata.

Super Mario Bros. Wonder - preview - walka

Czy gra oferuje jakąś formę end-game'u?

Nie mogę tu podać żadnych szczegółów, ale zapewniliśmy bardzo zaawansowane etapy i mamy nadzieję, że doświadczeni gracze chętnie je sprawdzą.

Co było największym wyzwaniem podczas tworzenia nowej gry z serii Mario?

Jednym z największych wyzwań, przed jakimi stanęliśmy podczas prac deweloperskich, było upewnienie się, że w każdym z głównych etapów obecny jest inny Wonder Effect. Zbieraliśmy więc pomysły niezależnie od zasad i zadań zespołu. Mieliśmy więc bardzo dużą liczbę koncepcji. W związku z tym znalezienie tych właściwych, które moglibyśmy wykorzystać do stworzenia Wonder Effect, było bardzo wymagającą kwestią.

Ile lat zajęło stworzenie gry?

Nie mogę podać konkretnej liczby lat, ale był to najdłuższy okres rozwoju.

Dziękuję bardzo za rozmowę!

Poznajcie nasze wrażenia z Super Mario Bros. Wonder.

Wojciech Gruszczyk Strona autora
Miał przyjść do redakcji zrobić kilka turniejów, ale cytując klasyka „został na dłużej”. Szybko wykazał się pracowitością, dzięki której wyrobił sobie pozycję w redakcji i zajmuje się różnymi tematami. Najchętniej przedstawia wiadomości ze świat gier, rozrywki i technologii oraz przygotowuje recenzje gier i sprzętu. Jeśli jest zadanie – Wojtek na pewno się z nim zmierzy. 
cropper