GTA 6 Klub

GTA 6 - fabuła, bohaterowie, samochody, miejsce i czas akcji, mechaniki i inne ważne szczegóły z wycieku

Mateusz Wróbel | 19.09.2022, 11:06

GTA 6 wyciekło! Myślę, że taką niecodzienną wstawką można rozpocząć ten artykuł, bo przecież w miniony weekend mieliśmy do czynienia z jednym z największych przecieków w historii branży gier wideo. Z jednej strony dobrze, iż mogliśmy spojrzeć, jak prezentuje się wczesna wersja gry, dowiadując się wiele szczegółów o samej rozgrywce. Z drugiej strony jest to zwykła kradzież własności intelektualnej i nastroje w Rockstar Games na pewno nie będą dobre. Oby tylko nie odbiło się to na efektywności prac.

Niemniej wyciek był na tyle potężny, że pozwolił przyjrzeć się wielu elementom GTA 6 - począwszy od grywalnych bohaterów, poprzez pościgi i napady, a skończywszy na mechanikach i animacjach, które już we wczesnej wersji gry wypadają dość przyzwoicie. Aby ułatwić przedstawianie najważniejszych elementów tytułu, postanowiliśmy zebrać do kupy wszystkie szczegóły z wycieku i przedstawić je w tym miejscu. Zapraszamy do lektury!

Dalsza część tekstu pod wideo

Wyciek GTA 6 z ciekawymi bohaterami, fabułą i miejscem akcji

Wyciek GTA 6 potwierdził tylko to, że Jason Schreier - w lipcu tego roku - przedstawił już przedwcześnie "prawdziwy" opis fabuły i bohaterów nadchodzącej części marki Rockstar Games. Dziennikarz informował dwa miesiące temu, że wcielimy się w dwójkę bohaterów, którzy swoimi charakterami będą przypominać Bonnie i Clyde'a, a więc parę amerykańskich przestępców, którzy uprzykrzyli gliniarzom sporo życia. Teraz wiemy już, że wspomnianą przez Schreiera latynoską jest Lucia, a jej bliska osoba ma na imię Jason.

Ujawnione gameplaye nie mówią, czy są oni w związku, czy też łączy ich przyjacielska relacja. Swego czasu mówiło się nawet, że motywem przewodnim GTA 6 będzie zemsta - a w międzyczasie handel narkotykami - na pewnych osobach, które doprowadziły do śmierci protagonistów. Tutaj również mówiono, iż otrzymamy kontrolę nad dwoma bohaterami, ale miało to być rodzeństwo. Kto wie, może Lucia i Jason to tak naprawdę siostra i brat, którzy są na tyle zwariowani i chętni do działania, aby dziennikarze mogli przezywać ich Bonnie i Clydem.

Z racji tego, iż otrzymamy więcej niż jednego bohatera, to Rockstar Games zadbał także o przełączanie się między postaciami. To wydaje się być teraz bardziej intuicyjne i niewybijające z rytmu. Wystarczy sekunda, a przejmiemy kontrolę nad drugim charakterem, co dobrze pokazuje powyższy filmik. Trzeba wziąć jedynie na poprawkę fakt, że Lucia i Jason przesiadują niemalże obok siebie, więc nie wiemy, ile będziemy musieli poczekać na przełączenie, gdyby każde z nich znajdowało się blisko przeciwnych krańców miasta.

Co nieco dowiedzieliśmy się także o miejscu i czasie akcji. Zostaniemy zaprowadzeni do Miami, a więc Vice City. Akcja gry zostanie osadzona po GTA 5, co można było wyłapać już po jednej z wypowiedzi NPC-ów przechadzających się po mieście - wspominał on o tym, że CEO firmy Lifeinvader - Jay Norris - nie żyje. A fani GTA 5 powinni doskonale pamiętać o tym, że za jego śmiercią stał jeden z głównych bohaterów "piątki". Więcej niż to, iż GTA 6 rozegra się w czasach współczesnych, ujawnione gameplaye nie zdradzają.

Wyciek GTA 6 a bronie, konwersacje, napady i pościgi policyjne

Wydaje się, że w GTA 6 powróci system koła broni znany z Red Dead Redemption 2. Główni bohaterowie będą mogli podnosić z ziemi (w grę wchodzi też wyrzucanie) i nosić broń na plecach i możliwe, że każde z nich otrzyma wyłącznie dwa karabiny i dwie boczne giwery do użytku. Resztę z nich prawdopodobnie wyciągną ze swoich samochodów, które będą służyć za schowki. A będąc już przy furach, trzeba wspomnieć, że bohaterowie będą mieli własne, charakterystyczne wozy. 

W GTA 6 znajdziemy również system konwersacji znany z Red Dead Redemption 2. Wstawki, takie jak pozdrów, obrób czy zastrasz NPC-a będą dostępne przy większości mieszkańców Vice City, co z pewnością urealistyczni rozgrywkę. Podczas napadów NPC-e reagują jeszcze bardziej energicznie niż w GTA 5, prosząc o pomoc czy oszczędzenie im życia z różnych powodów. W klubach nocnych potrafią się nawet kłócić czy nadużywać siły. Zadbano również o SI funkcjonariuszy wezwanych na miejsce akcji - nie wchodzą oni "na pałę" do budynku tylko go otaczają i czekają na wsparcie lub ruch gangstera.

Co jednak ciekawe, sterując w tym przypadku Lucią, możemy w jakiś sposób (prawdopodobnie wystarczy zadzwonić telefonem) poprosić o pomoc w obrabowaniu restauracji drugiego bohatera, co oznacza, że w GTA 6 znajdziemy sporo aktywności, w których wziąć udział mogą dwie postacie. Istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że w trakcie nich będziemy mogli swobodnie się przełączać między nimi. Natomiast podczas napadów jedną z nowszych mechanik jest wiązanie bohaterów i unieruchamianie ich rąk za sprawą kajdanek. Podczas obrabowywania fast fooda widzimy także pasek odliczający, za jaki czas zostanie wezwana policja.

Pewne zmiany dotkną pościgi. Od teraz policja zapamięta tablice rejestracyjne każdego z samochodów, do którego wsiądziesz - gdy jesteś oczywiście poszukiwany. Nie wystarczy więc jedynie zgubić ogon, ukrywając się w ciemnych alejkach, bo po wyjechaniu na drogę i natknięciu się na radiowóz funkcjonariuszy, rozpoczną oni automatycznie pościg. Będziemy zmuszani albo zmienić samochód na niespisany przez policjantów, albo wjechać do warsztatu, w którym zmienimy jego kolor i "blachy". Ta druga opcja będzie bardzo przydatna w kwestii własnych samochodów Lucii i Jasona.

Wyciek GTA 6 potwierdza elementy RPG, głębokie modyfikowanie pojazdów i wiele ciekawych mechanik

Niedokończone koło broni w wycieku GTA 6 pokazało, że znajdziemy tam dodatkowe miejsca na lekarstwa, apteczkę, papierosy czy inne produkty do użytku dziennego. Potwierdza to doniesienia unoszące się nad GTA 6 od dłuższego czasu, iż będzie to produkcja posiadająca wiele mechanik - z Red Dead Redemption 2 - zwiększających immersję. Sterując Lucią i Jasonem, nie tylko zregenerujemy zdrowie (apteczki) czy zwiększymy adrenalinę (papierosy), ale również zadbamy o to, aby protagonistów nie zniszczyły najzwyklejsze potrzeby człowieka: głód, nawodnienie i sen. Każdy z tych czynników otrzyma własny pasek "stanu" bohatera. Możliwe jeszcze, że dojdzie do niego coś w rodzaju "smrodu", bo w GTA 6 mamy znaleźć elementy, które generują pot, którego smród możliwe, iż zauważą NPC-e na ulicach.

Jak na alphę, w GTA 6 niesamowicie dobrze wyglądają wnętrza samochodów, a jeszcze lepiej wypada ich modyfikowanie. Niektóre urywki pokazały, że w nadchodzącej odsłonie serii Rockstar Games zmienimy miejsce podłokietnika, schowka czy pedału gazu, hamulca, sprzęgła, a także dostosujemy ustawienie fotela, osłony przeciwsłonecznej, lusterek czy promienia skrętu kierownicą. Wygląda naprawdę wybornie, szczególnie dla fanów motoryzacji!

Z najciekawszych mechanik warto wymienić następujące elementy: w trakcie oskryptowanych animacji główni bohaterowie potrafią leżeć na ziemi, więc możliwe, że i my sami będziemy mieli okazję skorzystać z tej funkcji. Bohaterowie zdecydowanie inaczej - względem "piątki" reagują na strzały wrogów z zaskoczenia. Panikują, a nie są już tarczą potrafiącą podbiegać do oponentów nawet wtedy, gdy otwierają oni do nas ogień. Istnieje tutaj również coś w rodzaju animacji kulenia się, która prawdopodobnie wskazuje kapitulację przed policjantami. Podczas nurkowania pod wodą skorzystamy z broni, a jeden z urywków wskazuje na to, jakoby mielibyśmy mieć możliwość noszenia na plecach rannego sojusznika.

Wyciek GTA 6 pokazuje też lokacje, kilka nowości i sukienkę Lucii

W GTA 6 znajdziemy kluby nocne, stacje metra, supermarkety, hotele, teatry, czy lombardy. Te ostatnie są zdecydowanie najciekawsze, bo oprócz ich obrobienia istnieje cień szansy na to, że Rockstar Games umożliwi nam sprzedawanie ukradzionych przedmiotów. Deweloperzy mieli również zadbać o to, aby spora część budynków była otwarta dla graczy - z półek, podobnie zresztą jak w RDR 2, mamy zebrać wymienione już wcześniej rzeczy, które zaspokoiłyby nasz poziom jedzenia, napojenia czy zaspokoiłyby głód nikotynowy. 

Nie zabraknie wydarzeń w świecie. Gameplaye potwierdziły, że będziemy mieli przyjemność zająć się "zaginionymi turystami", co z jednej strony może brzmieć jak proste wydarzenia w świecie gry, a z drugiej strony mogą one przedstawić wątek seryjnego mordercy, który będzie zabijał przyjezdnych w okrutny sposób. Tego nie wiemy. Zauważyć możemy natomiast w świecie gry m.in. wściekłą żonę, która wyrzuca prawdopodobnie martwego męża, nalot gliniarzy na kartel narkotykowy, czy narkomanów, którzy przedawkowują używki. Losowych wydarzeń w GTA 6 z pewnością nie zabraknie.

Warto wspomnieć jeszcze o torbie marynarskiej, która spowolni głównego bohatera (jego bieg będzie wolniejszy), ale pozwoli nosić większą ilość broni czy zabierać ważne przedmioty z napadów. Ponadto w trakcie zabawy znajdziemy kontenery, które będziemy mogli otworzyć i zgarnąć znajdujące się w środku łupy. Zanim to jednak nastąpi, będziemy musieli przewiercić zamki/kłódki, co także doda tytułowi realizmu.

Ponadto jedną z aplikacji w naszym telefonie będzie WhatUp! To zapewne komunikator, który ma nawiązywać do popularnego WhatsAppa. W Vice City w GTA 6 znajdziemy również wypożyczalnię rowerów czy łodzi. Na sam koniec warto wspomnieć jeszcze o dopieszczeniu fizyki ubrań - w tym przypadku warto spojrzeć na Lucię ubraną na galowo. Jej sukienka w trakcie balansowania ciałem zachowuje się bardzo dokładnie.

Pre-alpha GTA 6 wygląda bardzo dobrze w porównaniu z innymi wczesnymi wersjami gier

W świetle tych informacji pamiętajmy o jednym - to jedynie pre-alpha GTA 6, która nie ukazuje finałowej wersji gry. Ba, do tej bardzo daleko. Produkcja jak na tak wczesną wersję (pochodzącą z 2019 roku) wygląda bardzo dobrze, co już teraz potwierdza, że będzie to ogromny przeskok graficzny i techniczny względem GTA 5. 

Wystarczy popatrzeć na to, jak prezentowała się alpha Horizon Zero Dawn w porównaniu z finałową wersją gry:

Lub przyjrzeć się samej pre-alphie GTA 5, która też nie wypadała "przepięknie":

Źródło: Opracowanie własne
Mateusz Wróbel Strona autora
Na pokładzie PPE od połowy 2019 roku. Wielki miłośnik gier wideo oraz Formuły 1, czasami zdarzy mu się sięgnąć również po jakiś serial. Uwielbia gry stawiające największy nacisk na emocjonalną, pełną zwrotów akcji fabułę i jest zdania, że Mass Effect to najlepsza trylogia, jaka kiedykolwiek powstała.
cropper