GT

Kultowe samochody z serii Gran Turismo. Ranking przed premierą Gran Turismo 7

Bartosz Dawidowski | 27.02.2022, 09:00

4 marca 2022 roku będzie dla wielu osób wielkim świętem motoryzacji. Wtedy na rynek wjedzie z piskiem opon Gran Turismo 7. Warto zatem, na moment przed premierą, przypomnieć sobie o największych samochodowych ikonach marki tworzonej przez Kazunori Yamauchiego, która będzie obchodzić w grudniu tego roku swoje 25 urodziny.

10. Renault Espace F1

Dalsza część tekstu pod wideo

Trudno znaleźć większą i szybszą "pokrakę" w serii Gran Turismo! Renault Espace F1 z pewnością nie zachwyca wyglądem - to typowy minivan, przerobiony do ścigania. Pod maską tego potworka zmieścił się jednak potężny motor: 10-cylindrowy silnik Renault RS5 w układzie widlastym, który zapewnia tej konstrukcji niesamowite osiągi (818 KM, 3,5 sekundy do 100 km/h). Gracze pokochali ten niezwykle ciekawy pojazd, występujący wyłącznie w Gran Turismo 2.

Pierwszy raz w serii: Gran Turismo 2

9. Mazda MX-5

Mazdy MX-5 w różnych wersjach nie zabrakło w żadnej odsłonie serii Gran Turismo. Trudno się dziwić - ten roadster to prawdziwa ikona motoryzacji, pomimo nie najmocniejszych silników ciesząca się ogromną popularnością na całym świecie ze względu na przystępne ceny i znakomite prowadzenie w zakrętach. Niestety tego kultowego modelu nie zobaczymy na starcie w Gran Turismo 7. Można się jednak spodziewać, że samochód zostanie dodany w późniejszych aktualizacjach.

Pierwszy raz w serii: Gran Turismo 1

8.  Chaparral 2J

Kaz Yamauchi lubi umieszczać w swoich grach nietypowe, bardzo "egzotyczne" wozy. Jednym ze sztandarowych przykładów pasji do takich samochodów jest Chaparral 2J, auto wyścigowe z 1970 roku, które zaskakuje swoimi kształtami. Amerykańska konstrukcja zadziwiała jednak czymś innym, niż tylko wyglądem - przełomowym w swoim czasie projektem. Inżynierzy zastosowali w tym samochodzie dodatkowy silnik od skutera śnieżnego, wykorzystywany do zasysania powietrza z okolic podwozia, co zapewniało Chaparralowi 2J lepsze trzymanie się drogi przy wysokich prędkościach. Samochodem będziemy mogli poszaleć znów w Gran Turismo 7.

Pierwszy raz w serii: Gran Turismo 4

7. Toyota GT-One

Toyota GT-One z 1999 roku to niesamowicie wyżyłowany samochód, który został stworzony w celu zwyciężania podczas 24-godzinnych zmagań Le Mans (finalnie Japończykom udało się uzyskać w tym aucie drugie miejsce podczas Le Mans 1999). Pojazd dysponujący mocą 776 KM stał się stałym bywalcem serii (z małym wyjątkiem w postaci GT Sport) od swojego debiutu w Gran Turismo 2. Pięknego auta zabraknie niestety w GT7 (możliwe jednak, że doczekamy się aktualizacji z takim wozem).

Pierwszy raz w serii: Gran Turismo 2

6. Honda Castrol Mugen NSX

Honda Castrol Mugen NSX to stały bywalec serii Gran Turismo od swojego debiutu w trzeciej części marki. Gracze pokochali tę japońską maszynkę, która zapewniła Hondzie pierwszy w historii, zwycięski tytuł w wyścigach GT500. Honda NSX pojawi się też w Gran Turismo 7, ale niestety nie w wersji Castrol z 2000 roku (do dyspozycji dostaniemy za to rajdową edycję wozu).

Pierwszy raz w serii: Gran Turismo 3

5. Ford GT 

Ford GT to tak ikoniczna maszynka w historii dzieł Polyphony, że zdecydowano się ją umieścić nawet na okładce pudełkowych wydań Gran Turismo 4. Wóz w różnych wersjach występował już w Gran Turismo 2 i towarzyszył rozwojowi serii we wszystkich jej wydaniach. Auto pojawi się również w Gran Turismo 7, m.in. w wyżyłowanym modelu wyścigowym z 2018 roku, dysponującym silnikiem z mocą 535 KM. Dostaniemy też do dyspozycji piękny, prawie zabytkowy już model GT40, z 1966 roku, który zdominował w latach 60. wyścigi Le Mans.

Pierwszy raz w serii: Gran Turismo 2

4. Toyota Castrol Supra GT

Przed wami jedno z najbardziej uwielbianych przez fanów Gran Turismo aut - Toyota Castrol Supra. W szczególności ubóstwiana w Gran Turismo 2 za wersję GT, generującą aż 685 KM. Pojazd wyróżnia się wspaniałym, neutralnym prowadzeniem w zakrętach. Samochód wystąpi również w Gran Turismo 7, ale w nieco słabszej wersji Tom's, z silnikiem generującym 477 KM. Nadal będzie to maszyna wywołująca ogromne emocje i radość z pokonywania każdego zakrętu.

Pierwszy raz w serii: Gran Turismo

3. Mazda 787B

W Gran Turismo 7 nie mogło zabraknąć uwielbianej przez fanów serii Mazdy 787B, która zaliczyła debiut już w Gran Turismo 3: A-Spec, od razu podbijając serca fanów. 787B to model specjalnie przygotowany pod 24-godzinne wyścigi Le Mans, wyposażony w silnik Wankla, generujący 690 KM. Tak olbrzymią moc inżynierowie japońskiej firmy wycisnęli z motoru o stosunkowo małej pojemności (2616 cc), co sprawia, że pojazd jest bardzo zwinny (mała masa silnika) i doskonale zachowuje się w zakrętach. Dzięki temu samochodowi japońscy producenci odnieśli pierwsze w historii zwycięstwo w Le Mans dla swojego kraju.

Pierwszy raz w serii: Gran Turismo 3

2. Mitsubishi Lancer Evolution V GSR

Lancer Evolution V GSR to stały bywalec serii tworzonej przez Polyphony. Samochód zadebiutował już w Gran Turismo 2 i występował w kolejnych grach Kaza Yamauchiego (pojawi się też w Gran Turismo 7). Pojazd z żółtym lakierem stał się swego rodzaju memem w społeczności fanów serii po tym, jak taka wersja Lancera była jedynym samochodem dostępnym w grywalnej formie, w demie Gran Turismo 2000 (nazwa robocza dla Gran Turismo 3).

Pierwszy raz w serii: Gran Turismo 2

1. Suzuki Escudo - Pikes Peak

Jeśli zapytamy fanów Gran Turismo o ulubiony samochód w historii marki, większość odpowie, że to Suzuki Escudo Pikes Peak. Maszyna pojawiła się tylko w Gran Turismo 2 (niestety nie zobaczymy jej na starcie w Gran Turismo 7),  ale zrobiła tak wielkie wrażenie na społeczności graczy, że po dziś dzień uważana jest za największą ikonę całej marki. Suzuki Escudo w grze wymodelowano na bazie stuningowanej wersji samochodu, którym jeździł Nobuhiro "Monster" Tajima. To maszynka generująca aż 995 KM, ważąca przy tym zaledwie 800 kg, co sprawia, że pojazd dysponuje parametrami przyspieszenia na poziomie najmocniejszych motocykli. Auto jest tak dobre, że praktycznie nie daje szans konkurencji z Gran Turismo 2. Za jego kierownicą można z łatwością pokonać SI w praktycznie każdej konfiguracji.

Pierwszy raz w serii: Gran Turismo 2

Źródło: Własne/YouTube
Bartosz Dawidowski Strona autora
Dla PPE pisze nieprzerwanie od momentu założenia portalu w 2010 roku. Przygodę z interaktywną rozrywką zaczynał od gier na kasetach magnetofonowych, by później zapałać miłością do Amigi i PlayStation. Wciąż tęskni za złotą erą najlepszych japońskich RPG-ów z lat 90. Fan strategii, gier oferujących symulacyjne elementy i bogatą immersję. Miłośnik lotnictwa w każdej postaci.
cropper