Spider-Man (PS4). Premiera, cena, edycja kolekcjonerska, opinie

Spider-Man (PS4). Premiera, cena, edycja kolekcjonerska, opinie

Rozbo | 27.05.2018, 18:50

Dzięki Insomniac Games Człowiek Pająk ma wreszcie szansę na otrzymanie świetnej gry. Tak, póki co wiele wskazuje na to, że Spider-Man od twórców Ratchet & Clank może okazać się zarówno spełnieniem marzeń fanów komiksów, jak i wielbicieli bogatego dorobku studia. Tymczasem my zebraliśmy dla Was najważniejsze informacje dotyczące tej produkcji. 

Data premiery

Dalsza część tekstu pod wideo

Spider-Man zadebiutuje w jesiennym okienku premier, a dokładnie 7 września 2018. Gra jest tworzona na wyłączność dla konsoli PlayStation 4.

Cena i edycje specjalne

W cyfrowym sklepie PlayStation dostępne są dwa warianty zakupu gry:

Edycja standardowa - 289,00 zł

  • Gra
  • Pakiet trzech kostiumów Spider-Mana (dostępne w przedsprzedaży)
  • 5 punktów do odblokowania umiejętności z początku gry (dostępne w przedsprzedaży)
  • Wcześniejszy dostęp do nowego gadżetu – Spider-drone (dostępne w przedsprzedaży)
  • Motyw dynamiczny ze Spider-Mana (dostępne w przedsprzedaży)
  • Awatar z białym pająkiem (dostępne w przedsprzedaży)

Edycja cyfrowa deluxe - 329 zł

  • Gra
  • Dodatek "The City that Never Sleeps"
  • Pakiet trzech kostiumów Spider-Mana (dostępne w przedsprzedaży)
  • 5 punktów do odblokowania umiejętności z początku gry (dostępne w przedsprzedaży)
  • Wcześniejszy dostęp do nowego gadżetu – Spider-drone (dostępne w przedsprzedaży)
  • Motyw dynamiczny ze Spider-Mana (dostępne w przedsprzedaży)
  • Awatar z białym pająkiem (dostępne w przedsprzedaży)

Jeśli chodzi o fizyczne wydania, to otrzymamy grę Insomniac Games w wersji standardowej za kwotę ok. 250 zł.

Edycja kolekcjonerska

Kolekcjonerka Spider-Mana wygląda naprawdę okazale, ale i swoje kosztuje. Będzie trzeba za nią zapłacić 149,99 USD, czyli przy obecnym kursie dolara ok. 550 zł. Oto, co znajdziemy w jej środku:

  • Gra
  • Steelbook
  • Statuetka Spider-Mana wyprodukowana przez firmę Gentle Giant
  • Album z grafikami z produkcji
  • Kod do dodatku "The City that Never Sleeps"
  • cyfrowe dodatki z preordera (w przypadku złożenia zamówienia przedpremierowego)

Lokalizacja

W przypadku Spider-Mana - podobnie jak w przypadku wszystkich exclusive'ów wydawanych na PS4 - możemy się spodziewać pełnej polskiej lokalizacji.

Proces powstawania

W historii rozpoczęcia prac nad Spider-Manem kluczowe są dwie nazwy - Marvel oraz Sunset Overdrive. To właśnie komiksowy gigant zgłosił się pierwszy do Sony z propozycją udzielenia licencji na stworzenie gry first party na PS4 o przygodach któregoś z ich bohaterów. Japończycy z kolei poszli z tym pomysłem do twórców Resistance oraz Ratchet & Clank. Najlepsze jest jednak to, że to Marvel pozwolił wybrać ekipie z Insomniac Games, którym bohaterem chcieli by się zająć i wybrali... Człowieka Pająka! Z kolei zmodyfikowany silnik, na którym stworzono Sunset Overdrive dla Xboxa One, posłużył twórcom do stworzenia świata gry Spider-Man. Dyrektorem kreatywnym został zresztą Ryan Smith, który pierwotnie był producentem rzeczonego szpila na konsolę Microsoftu. Jak widać, studio w pełni korzysta ze swoich wcześniejszych doświadczeń przy tworzeniu otwartych światów w grach.

Jeśli chodzi o protagonistę, to głosu Peterowi Parkerowi użyczył Yuri Lowenthal, doświadczony voice actor mający m.in. na swoim koncie główną rolę w serialu animowanym  "Ben 10", ale również w szeregu gier, w tym Prince of Persia, Saints Row czy Dead or Alive.

Pierwotnie Spider-Man miał mieć swoją premierę w 2017 roku, jednak bardzo szybko datę tę przeniesiono na 2018.

Fabuła

Na chwilę obecną wirtualna przygoda Spider-Mana umiejscowiona jest w czasie, gdy Peter Parker ma już 23 lata, szkołę średnią dawno za sobą i obecnie odbywa praktyki w laboratorium, szykując się do pracy dyplomowej na uniwersytecie. Strój Pająka nosi już od 8 lat, więc jest doświadczonym superbohaterem. Gra rozpocznie się od akcji, w trakcie której nasz protagonista pokonuje Wilsona Fiska. W wyniku tego wydarzenia w mieście pojawia się organizacja Inner Demons dowodzona przez Negative Mana, która przejmuje tereny Fiska i sieje coraz więcej zamętu. Jednak walka z tą grupą ma być dopiero punktem wyjścia dla przygód, w trakcie których Spider-Man zmierzy się z wieloma swoimi najsłynniejszymi przeciwnikami. Potwierdzono też, że w grze pojawią się rówież Mary Jane Watson, Norman Osborn (a.k.a. Green Goblin), Miles Morales (drugie wcielenie Spider-Mana), Ciocia May oraz Felicia Hardy (czyli Black Cat). A to i tak najprawdopodobniej niepełna lista znajomych, komiksowych twarzy.

Rozgrywka

Spider-Man od Insomiac Games będzie się rozgrywał w pełni otwartym świecie, czyli piekielnie dobrze wykreowanym Nowym Jorku. Teren gry będzie o wiele większy od tego stworzonego na potrzeby Sunset Overdrive. Spidey będzie się po nim poruszał dzięki pajęczej sieci (o tym systemie więcej poniżej) w połączeniu z niesamowicie płynnym i dynamicznym parkourem. Ponieważ jednak NY będzie na tyle wielki, żeby nawet Człowiekowi Pająkowi podróż zajmowała sporo czasu, to do gry zaimplementowano system szybkiej podróży, czyli nowojorskie metro. Wystarczy, że Peter wejdzie na którąś ze stacji i będzie mógł dzięki niej przenieść się do innego rejonu miasta, co okraszone będzie zabawną animacją, w trakcie której nasz bohater w pełnym stroju Spider-Mana stoi sobie w pociągu wśród innych pasażerów i bawi swoim smartfonem. W grze nie będzie zmiennego cyklu dnia i nocy. Pory będą się oczywiście zmieniały, ale będą one uzależnione od postępu fabularnego.

W grze Insomniac spory nacisk położono - rzecz jasna - na walce. Starcia wyglądają jak kombinacja najlepszych patentów podpatrzonych w podobnych produkcjach. To idea zapożyczona głównie jeszcze z Batman Arkham Asylum. Nasz bohater za pomocą kombinacji technik walki wręcz, strzelania siecią, używania gadżetów oraz elementów otoczenia podejmuje kilku przeciwników jednocześnie. System walki urozmaici rozbudowany system progresji. Będziemy mogli odblokowywać, a następnie ulepszać szereg umiejętności oraz gadżetów. Te ostatnie przyporządkowane będą do specjalnego menu kołowego, podobnego do tego, który został użyty w Ratchet & Clank. Co istotne, misje będą posiadały zadania dodatkowe, po zaliczeniu których otrzymamy większą ilość specjalnej waluty potrzebnej do rozwoju oraz kustomizacji naszego Pajączka. W grze pojawią się też rozbudowane i dynamicznie ukazane (różne ujęcia kamery, również z oczu bohatera) sekwencje Quick Time Event.

Równie dużą rolę w rozgrywce będą pełniły różne stroje Człowieka Pająka, które będzie można odblokowywać w trakcie gry. Na chwilę obecną twórcy potwierdzili ponad 20 wdzianek, ale nie wykluczają jeszcze większej ich liczby. Każdy strój będzie się charakteryzował unikalną umiejętnością, którą jednak po jego odblokowaniu będzie można "wyposażyć" w każdym już zdobytym kostiumie.

W trakcie naszej przygody pojawią się też sekwencje, gdzie wcielimy się bezpośrednio w Petera "w cywilu". W wybranych momentach zagramy również dziewczyną Parkera, czyli Mary Jane.

System podróżowania za pomocą pajęczej sieci

Osobna uwaga należy się rozbudowanemu i przemyślanemu systemowi poruszania opartemu oczywiście na sieci. Jej obecność to nie tyle animacja mająca jedynie zwizualizować poruszanie się Pająka. Bohater będzie więc w trakcie gry przyczepiał sieć do rzeczywistych, fizycznych obiektów w grze (budynków, drzew, latarni etc.), więc tam gdzie jest otwarty teren, trudniej mu będzie szybko się przemieszczać. 

Dla twórców kluczowy w tym systemie będzie swoisty pęd oraz płynność poruszania. Chodzi o złapanie konkretnego rytmu. Animacje postaci oraz jej interakcja z powierzchniami będzie więc zależna od kąta i kierunku, z których będzie nadlatywała. Używanie sieci będzie  przeplatane sekwencjami parkourowymi (bieg po ścianie, na dachach itd.), jeśli Pająk w trakcie skoku dotknie danego elementu otoczenia.

Do tego dochodzi szereg ciekawych technik zwiększających tę płynność i prędkość poruszania. Np. podczas biegania po ścianie i zakręcania na krawędzi budynku Peter będzie mógł zaczepić się siecią, tak by wykonać ostry skręt. Będzie też mógł błyskawicznie, niemal poziomo przyciągnąć się do obiektu w pewnej odległości, wystrzeliwując dwie sieci jednocześnie (ta technika nazywa się Web Zip i można ją wykonać wciskając jednocześnie L2 i R2). Skacząc z wysokich wieżowców, będzie mógł w trakcie spadania nabrać pędu, który później wykorzysta przy huśtaniu się na sieci pomiędzy budynkami. Sama wysoka ściana będzie również służyła do wysokiego wybicia w powietrze, gdy nasz protagonista błyskawicznie wbiegnie na górę po jej powierzchni.

Jeśli chodzi o kontrolowanie postaci, to kluczowy tu będzie przycisk R2 odpowiedzialny za strzelanie siecią, bieganie po ziemi, ścianach oraz dachach i akcje kontekstowe. Drugim ważnym przyciskiem będzie X uaktywniający skok, wybijanie się ze ścian w powietrze oraz szybkie wypuszczenie sieci we wskazane specjalną białą, okrągłą ikonką miejsce, by zyskać prędkość. Do tego dochodzą oczywiście kierunki na gałce definiujące, którą konkretnie animację wykona Pajęczak w połączeniu z jednym ze wspomnianych przycisków. Spust L2 spowalnia z kolei akcję.

Opinie

Na chwilę obecną nie mieliśmy jeszcze okazji osobiście zagrać w Spider-Mana, ale kiedy tylko uda nam się to zrobić przed premierą, nasza opinia na temat gry pojawi się tutaj oraz w osobnym, obszerniejszym materiale na stronie.

Co jeszcze warto wiedzieć?

  • Gra będzie chodziła 30 klatkach na sekundę, zarówno na zwykłym PS4, jak i PS4 Pro.
  • Bonusowe stroje, które dostaną preorderowcy, będą również do zdobycia w trakcie gry. Jedyna różnica jest taka, że składając zamówienie przedpremierowe, otrzymamy je od ręki. 
  • Figurka Spideya widoczna na zdjęciu kolekcjonerki jest częściowo zasłonięta (a konkretnie powierzchnia, na której siedzi Pająk), ponieważ ma jakoby stanowić spoiler na temat fabuły gry, o której twórcy obszerniej opowiedzą nam latem. 
  • W grze pojawi się tryb fotograficzny

Warto obejrzeć

 

cropper