Bartosz Dawidowski Bartosz Dawidowski 23.05.2021
10 gier z patchami, które więcej psuły, niż poprawiały
1712V

10 gier z patchami, które więcej psuły, niż poprawiały

Czasy, gdy gry pojawiały się na rynku w finalnej formie i nie wymagały wydawania łatek (bo też nie funkcjonował szeroko Internet), minęły już dawno temu. Naprawcze aktualizacje stały się częścią naszego życia codziennego - czy tego chcemy, czy nie. Niestety czasem zdarza się, że pliki, które mają pomagać, tak naprawdę jeszcze pogarszają sytuację.

Deweloperom gier od czasu do czasu zdarzają się naprawdę kompromitujące wpadki - zamiast łatek naprawiających błędy w kodzie, dostajemy w rzadkich sytuacjach tak niedorobione aktualizacje, że dochodzi do pogorszenia gameplayowej sytuacji. Przed wami najbardziej spektakularne przypadki takich "wtop", które w teorii miały pomagać, a w praktyce psuły rozgrywkę czy blokowały postępy w fabule.


Days Gone

Patch 1.07 sprawił, że w ogóle nie dawało się przejść Days Gone. W jednej z głównych misji nie można było dać pewnego wymaganego przedmiotu Sarah,  bo nie włączał się odpowiedni skrypt, pozwalający na otwarcie drzwi. Nic nie pomagało (gracze eksperymentowali m.in. z ładowaniem wcześniejszych save'ów). Deweloperzy Days Gone poprawili dopiero ten babol w kolejnym patchu, czyli w łatce 1.08.

Returnal

Wielu graczom patch 1.3.3 napsuł sporo krwi. Po zainstalowaniu łatki okazywało się, że dochodziło do psucia posiadanych save'ów. Housemarque usunęło pliki z dystrybucji po kilku godzinach, ale niestety mleko zdążyło się już rozlać, a Sieć zalały narzekania graczy na wyrzucanie przez tytuł kodu błędu CE-1000028-1. Osoby, które zdążyły zainstalować 1.3.3 musiały pobierać od nowa całą grę.

Wasteland 3

Trudno uwierzyć, w jak kiepskim technicznie stanie wypuszczono Wasteland 3 na rynek (w szczególności na konsolach). InXile spieszyło się z wprowadzaniem poprawek do kodu gry i w tym wyścigu popełniało... kolejne błędy. Patch 1.1.0 zamiast usunąć z gry zawieszanie spowodował jeszcze częstsze "wywalanie" gry do menu głównego konsoli lub na pulpit w przypadku PC. Na konkretną poprawę zachowania Wasteland 3 gracze musieli czekać kolejne tygodnie.

Wipeout HD

Aktualizacja 2.30 (W USA 2.40) napsuła sporo krwi fanom Wipeout HD, czyli świetnych futurystycznych wyścigów z PS3. Okazało się po zainstalowaniu tego patcha, dochodziło do totalnego ogłupienia SI oponentów, którzy przestawali nawet strzelać do bolidu prowadzonego przez gracza czy używać power-upów. Otwierało to łatwą drogę do "platyny", ale odbierało jednocześnie sens rywalizacji w trybach singleplayer. Na szczęście to poważne potknięcie zostało po pewnym czasie poprawione.

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come to absolutnie unikalne doświadczenie w branży gier - prawdziwy "symulator średniowiecza". Czeskie studio Warhorse miało jednak duże problemy z okiełznaniem tego ambitnego projektu. Szczególnie niefortunny okazał się wydany w listopadzie 2018 roku patch 1.7, który wywoływał, oprócz innych problemów, ciągłe zawieszenia gry na PC oraz Xbox One.

Far Cry

Far Cry doczekał się w 2006 roku finalnego patcha 1.4, który miał rozwiązywać wszystkie pozostałe problemy z grą. Niestety Crytek nie zauważył, że zostawił w kodzie gry niemiłą niespodziankę dla fanów zabawy w kampanii singleplayer. Przeciwnicy dzięki patchowi dostali bowiem nadludzkie zdolności - mogli bez problemu dostrzec głównego bohatera przez ściany i nawet prowadzić przez nie skuteczny ogień. Dopiero po 13 latach wydano oficjalny hotfix dla wersji gry dostępnej na GOG, który rozwiązał ten problem.

Anthem

Patch 1.03 okazał się wielką wpadką w przypadku Anthem. Bioware pospieszyło się z jego publikacją, przez pomyłkę psując kompletnie i tak słabo przemyślany już na wstępie system łupów i postępów w grze. Okazywało się, że zdjęcie wspierającego ekwipunku skutkowało de facto zwiększeniem mocy bohaterów, na co skarżyli się m.in. redaktorzy PushSquare.

Fallout 76

Czy można jeszcze mocniej zepsuć grę, która była już w dniu premiery zepsuta? Można, co udowodniła Bethesda! Po zainstalowaniu patcha ze stycznia 2019 roku okazywało się, że pewne przedmioty, które powinny być lekkie jak piórko (przede wszystkim wytrychy do zamków), ważą całe kilogramy, co spowodowało, że postać gracza zwalniała do tempa ślimaka. Kolejny patch psuł statystyki najpotężniejszych pancerzy w grze, co wywracało do gór nogami gameplayowy balans w Fallout 76.

Marvel's Avengers

Avengersi to kiepska gra - nie tylko z powodu monotonnego gameplayu, ale również w związku z wieloma błędami, które popełniło Crystal Dynamics przy tworzeniu tego tytułu. Jak w soczewce zogniskowały się te "babole" w aktualizacji wydanej w kwietniu 2021 roku. Patch 1.30/1.5.1a kompletnie psuł Marvel's Avengers na PS4 - gra po zainstalowaniu tej łatki nawet się nie uruchamiała, wyrzucając błąd CD-34878-0. Pomyłka została szybko naprawiona w patchu 1.31, ale niesmak pozostał.

Cyberpunk 2077

O problemach Cyberpunka z setkami przeróżnych bugów rozpisywać się nie trzeba - sprawa jest doskonale znana i szeroko udokumentowana. Warto powiedzieć jednak szerzej o wyjątkowej wpadce warszawskiego studia, związanej z patchem 1.1. Polscy deweloperzy, w wyścigu, by jak najprędzej naprawić produkt, który został wprowadzony na rynek zdecydowanie zbyt szybko, wydali aktualizację 1.1, która... blokowała postępy w kampanii. Po zainstalowaniu patcha 1.1 nie dało się przejść pewnej głównej misji z Takemurą (nie włączał się odpowiedni skrypt), co oczywiście uniemożliwiało zaliczenie całej produkcji.

Tagi: bug bugi patche