Granie i streaming mogą też nieść pomoc potrzebującym!

Granie i streaming mogą też nieść pomoc potrzebującym!

Jędrzej Dudkiewicz | 15.02.2021, 21:00

Polska Akcja Humanitarna zorganizowała wydarzenie, w trakcie którego gamerki i gamerzy, grając w This War of Mine, edukowali publiczność na temat światowych konfliktów i ich konsekwencji oraz zbierali pieniądze na cele charytatywne (licznik dobił prawie do 24 tysięcy złotych). O akcji rozmawiam z Olgą Czechowską (santien92), która brała w niej udział.

Jędrzej Dudkiewicz – Skąd chęć lub potrzeba wzięcia udziału w takiej akcji charytatywnej?

Dalsza część tekstu pod wideo

Olga Czechowska (santien92) – Co roku obserwowałam akcje charytatywne zarówno w świecie mediów internetowych, jak i telewizji, ale jako mały streamer nie wiedziałam, czy mogłabym pomóc. Kiedy organizatorzy zwrócili się do mnie byłam zaskoczona i dumna, że jednak w jakiś sposób mogę wesprzeć PAH.

Czy interesujesz się na co dzień takimi sprawami, jak pomoc humanitarna? A może przy okazji sama dowiedziałaś się czegoś nowego w trakcie akcji?

O.Cz. – Tak, jak mówiłam, wcześniej tylko obserwowałam, teraz moja wiedza jest większa, podobnie jak i zainteresowanie. Dowiedziałam, się że nawet jeśli jest mała szansa na pomoc, to zawsze warto, rozmawianie o samej akcji i zachęcanie nic nie kosztuje, a można przekazać większej liczbie osób, jakie to ważne i że dobrze jest pomagać.

Czy pandemia i wszystko, co z nią związane wpłynęła jakoś na Twoje podejście do tego, co dzieje się na świecie?

O.Cz. – Oczywiście, dostrzegłam jak bardzo pandemia ogranicza funkcjonowanie przede wszystkim moich bliskich, ale i całego kraju oraz świata. Dlatego pomoc humanitarna w obecnych czasach musi być bardzo ciężka, chociażby ze względu na ograniczone możliwości przemieszczania się, dostarczania produktów i kontaktu z potrzebującymi pomocy.

Granie i streaming mogą też nieść pomoc potrzebującym!

Z jakimi reakcjami spotykało się Twoje granie w This War of Mine? Co pokazywałaś swoim odbiorcom – co według Ciebie było najważniejsze, na co chciałaś zwrócić uwagę?

O.Cz. – Reakcje, jak i emocje, które mi towarzyszyły to strach, niepewność decyzji, współczucie drugiemu człowiekowi (mimo, że to gra i postacie są fikcyjne, to w jakiś sposób utożsamiałam się z nimi) oraz chęć przetrwania za każdą cenę. Chciałabym zwrócić uwagę na podejście do problemu w formie gry, czyli czegoś, co zaciekawi i dotrze do młodych ludzi. Moim widzom podczas rozgrywki opowiadałam, jak działa organizacja, w jaki sposób pomaga oraz jak sami mogą wesprzeć PAH.

Co myślisz o samej grze This War of Mine, czego może ona nauczyć graczki i graczy?

O.Cz. – To świetna gra, tytuł ten uczy pokory, współczucia, ducha walki, jakim jest przetrwanie w ciężkich czasach. Dodatkowo wprowadzenie jej jako lektury do szkół pozwoli przekazać wiedzę, emocje, jak i zrozumienie, jak ciężko jest w trakcie wojny, na którą cywile nie mają wpływu, a muszą przetrwać. Zrozumiałam, jak bardzo ważne jest poznanie i zrozumienie problemu.

Co jest Twoim zdaniem najważniejszym efektem akcji? Zebrane środki, czy może coś innego?

O.Cz. – Przede wszystkim większa świadomość ludzi. Im więcej zrozumienia, tym większa pomoc, która przekłada się na zwiększoną pomoc finansową dla osób dotkniętych tragedią.

Czy to dla Ciebie jednorazowa akcja, czy też może częściej robisz coś w kierunku pomocy innym? A jeśli tak, to co Ci to daje? Czy granie i streamowanie, z jednoczesną edukacją i zbieraniem środków, może być swego rodzaju misją?

O.Cz. – To pierwsza przygoda, z jaką się spotkałam w niesieniu pomocy, ale mam nadzieję, że nie ostatnia. Bardzo mi się podobało, w jaki sposób widzowie byli zaangażowani w całą sprawę i chętnie słuchali, jak i pomagali. Daje to ogromną radość i spełnienie. Jeśli w przyszłości będę miała okazję znowu pomóc, to jak najbardziej podejmę się takiej misji!

 

santien92 (Olga Czechowska)

twitch.tv/santien92

Jędrzej Dudkiewicz Strona autora
Miłość do filmów zaczęła się, gdy tata powiedział mi i bratu, że "hej, są takie filmy, które musimy obejrzeć". Była to stara trylogia Star Wars. Od tego czasu przybyło mnóstwo filmów, seriali, ale też książek i oczywiście – od czasu do czasu – fajnych gier.
cropper