Mateusz Wróbel Mateusz Wróbel 31.03.2020
Gwint - trochę słów i porad dotyczących popularnej mobilnej karcianki od CD Projekt RED
2396V

Gwint - trochę słów i porad dotyczących popularnej mobilnej karcianki od CD Projekt RED

Nie gracie w Gwinta, a macie zamiar lub gracie, a niezbyt go rozumiecie? Poniższy tekst pomoże Wam opanować podstawy mobilnej karcianki od rodzimego studia CD Projekt RED.

Rodzime studio CD Projekt RED chyba do dzisiaj nie może uwierzyć w popularność, jaką zdobyła jedna z najlepszych mini-gierek w historii gamingu - Gwint. Kupowanie i zbieranie nowych kart z różnych talii, a następnie chodzenie po miejscowych karczmach i zadawanie pytania: "może partyjka Gwinta?" sprawiło, że licznik prezentujący ilość godzin spędzonych w Wiedźminie 3 drastycznie wzrósł u wielu graczy. Niejednokrotnie spotkałem się z recenzją na Steamie czy z opinią użytkownika na forach, że w najnowszą odsłonę serii Wiedźmin gracze zagrywają się ponownie nie dlatego, że chcą poznać inne zakończenie, a dla samego Gwinta i skompletowaniu całej talii kart.

Położone w Warszawie studio widząc popularność Gwinta postanowiło przenieść karciankę w pierwszej kolejności na komputery osobiste oraz konsole, a dopiero w późniejszym czasie na urządzenia mobilne (najpierw na te z systemem iOS, a dopiero potem na telefony z Androidem). I o ile na PC'tach i smartfonach gracze zagrywają się w Gwinta, tak na konsolach aktywność była na tyle niska, że CD Projekt RED postanowił zakończyć popremierowe wsparcie dla Xboksa One oraz PlayStation 4.

Gracze, którzy posiadają iPhone'a mogli rozgrywać partyjki już pod koniec października poprzedniego roku, natomiast posiadacze telefonów z systemem Android mogą to robić dopiero od równego tygodnia (24.03 odbyła się premiera). Teraz jest dobry moment, aby bliżej zapoznać się obecnie z jedną z najchętniej pobieraną produkcją w sklepie Google Play i App Store.

Mini-poradnik powstał na bazie iPhone'a - wersja na Androida może się trochę różnić.

Menu 

Po utworzeniu konta Waszym oczom ukaże się schludne i przejrzyste menu - zacznijmy od góry. Po lewej stronie możecie zauważyć swój awatar oraz jego ramkę. Avatar, jak i ramki zdobywamy grając, następnie wbijając kolejne poziomy doświadczenia oraz pnąc się wyżej w systemie rankingowym. Pod wybranym przez nas pseudonimie widać także tytuł, początkowo będzie to po prostu "gracz", ale wraz z postępem będziecie zdobywać nowe. Na niebieskiej fladze jest widoczny Wasz poziom konta, a na szarej tarczy poziom rangi systemowej. 

Jak działa ranking?

Nowy gracz zaczyna zabawę z 30 rangą, a jej zdobywanie polega na zbieraniu fragmentów witrażu, na których widać znane z trylogii postacie. Początkowo za każdą wygraną zdobywamy jeden kawałek, ale im wyższa ranga, tym trudniej - cały awatar + wyższą rangę zdobędziemy dopiero, kiedy uzbieramy pięć kawałków witrażu. Zdobywanie rang prezentuje się następująco:

  • Rangi 30-26: gracz nie może spaść na niższą rangę.
  • Rangi 25-15: gracz traci fragment witrażu tylko jeśli przegra 2 mecze pod rząd.
  • Rangi 14-8: nie ma specjalnych zasad, wygrana to jeden fragment witrażu, a przegrana to strata fragmentu.
  • Rangi 7-1: tak jak w przypadku poprzednich rang, jednak pasmo zwycięstw nie daje już dwóch fragmentów witrażu.

Klucze

Nadal zostajemy przy górze - tym razem skupimy się na kluczach, które zdobywamy m.in. za wykonywanie codziennych zleceń, wyzwań czy też za wbijanie nowych poziomów - są one dosyć ważnym aspektem rozgrywki, ponieważ to dzięki nim możemy zdobyć m.in. złoto oraz beczek, z których wypadają karty. Po kliknięciu w kluczyk naszym oczom ukaże się duża mapa przedstawiająca różne talie, są to: Królestwa Północy, Potwory, Nilfgaard, Scoia'tael, Skellige. Po kliknięciu w wybraną przez nas talie przenosimy się do drzewka, w którym za klucze możemy zdobywać pył meteorytowy, fragmenty kart, złoto, beczki (jeśli odblokowywane beczki znajdują się na terenie Królestw Północy, to będą to beczki z tej frakcji - jeśli, załóżmy, zdobędziemy takie beczki na frakcji Nilfgaard, to w naszym ekwipunku pojawią się beczki z kartami Nilfgaardu) , elementy fabularne (za pierwszy z nich dostaniemy 250 złota, za drugi 300, za trzeci 350, a za wszystkie cztery aż 500 - ważne jest więc, aby zebrać wszystkie elementy fabularne przypominające swoim wyglądem list). Najważniejsze jednak jest odblokowanie kluczowych dla danej frakcji postaci (w Królestwach Północy są to Demawend, Henselt oraz Adda. Dzięki dojściu do nich, odblokuje nam się kolejne drzewko danej postaci, co pozwoli nam nadal rozwijać naszą frakcję.

Złoto, sklep i beczki

Złoto odgrywa najważniejszą rolę w grze, ponieważ bez niego nie zdobędziemy beczek, które pozwolą otwierać nam karty. Nie martwcie się - ich zdobycie nie należy do najtrudniejszych zadań. Zdobywamy je m.in. na wyżej wymienionych mapach z kluczami oraz podczas wykonywania wyzwań (które podejrzycie z poziomu menu klikając w wysunięty po lewej stronie kafelek. 

Za złoto kupimy beczki. Do wyboru mamy:

  • Beczkę Królestw Północy
  • Beczkę Nilfgaardu
  • Beczkę Potworów
  • Beczkę Syndykatu
  • Beczkę Skellige
  • Beczkę Scoia'tael
  • Beczkę Kupcy Ofiru
  • Beczkę Żelaznej Woli
  • Beczkę Novigradu
  • Beczkę Krwawej Klątwy
  • Beczkę Zestawu Podstawowego

O ile z pierwszych sześciu wypadają wyłącznie karty z danej frakcji, tak z pięciu ostatnich wypadają mieszane karty, ale za to nowsze, które wprowadzają duży powiew świeżości podczas partyjki, ale mimo wszystko na sam początek polecam otwierać wyłącznie beczki z talii, którą tworzycie. Jeśli macie zamiar grać Królestwami Północy, to otwierajcie właśnie beczkę przeznaczoną dla nich.

Koszt jednej beczki wynosi 100 złotych lub 7 złotych. W jej skład wchodzi pięć kart, w tym 4 zwykłe (choć istnieje szansa, że wypadnie rzadka karta, czyli ta z otoczką niebieską) oraz trzy karty przynajmniej rzadkie (niebieskie). Istnieje szansa, że wylecą nam epickie (fioletowe) lub legendarne (złote), ale procent jest bardzo niski. Co jednak najważniejsze, z tych trzech rzadkich musimy wybrać tylko jedną kartę, która trafi do naszej kieszeni.

Tworzenie talii i karty

Tworzenie talii jest już lekko bardziej skomplikowane - po pierwsze musimy na samym początku rozgrywki zastanowić się jaką frakcją chcielibyśmy grać - ja osobiście wybrałem Królestwa Północy i to właśnie na niej bardziej skupią się poniższe słowa. Aby stworzyć talię musimy umieścić w niej minimum 25 kart, 13 jednostek (o to się nie bójcie), a jej wartość nie może przekraczać danej liczby, która jest widoczna po kliknięciu ikony przedstawiającej chleb i butelkę. 

Każda karta posiada swoją własną wartość - jest ona widoczna na dole po prawej stronie karty lub w liście kart (druga liczba od lewej strony). Zazwyczaj większa wartość karty oznacza większe możliwości, ale to tylko od nas zależy jak ją wykorzystamy. Każda z nich ma inne umiejętności i moc licząca się do końcowego wyniku.

Każda karta posiada swoje własne umiejętności, a są to m.in:

  • Rozkaz - umiejętność używana przez graczy w wybranym momencie.
  • Rozmieszczenie - umiejętność, która aktywuje się automatycznie po umieszczeniu karty na polu bitwy.
  • Śmiertelny cios - umiejętność, która aktywuje się po zabiciu wroga postacią posiadającą owego skilla.
  • Stwórz - umiejętność, która tworzy daną kartę.
  • Wezwij - umiejętność, która wzywa na pole bitwy daną kartę.
  • Ładunki - ilość ładunków mówi nam, ile razy możemy użyć rozkazu postaci.
  • Formacja - wybrana umiejętność, która zależy od położenia karty na polu bitwy (rząd bliskiego czy daleko starcia).
  • Tarcza - status, który blokuje następne obrażenia (nie ma znaczenia ile obrażeń zada wróg, tarcza i tak je obroni).
  • Zapał - umiejętność, która pozwala graczom użyć rozkazu w tej samej turze.
  • Krwawienie - umiejętność, która nakłada na wroga efekt krwawienia (zabiera karcie wroga po jednym oczku zdrowia na turę).
  • Pancerz - ochrona przed straceniem punktów życia (najpierw wróg musi zbić pancerz).
  • Witalność - umiejętność, która daje sojusznikom co turę jedno oczko zdrowia.
  • Zablokuj - umiejętność, która blokuje umiejętność przeciwnika.

Bitwy

Jeśli już stworzyliśmy talię to możemy przejść do menu, a następnie kliknąć kafelek odpowiadający za zabawę. Do naszego wyboru mamy trening, w którym możemy testować możliwości naszych kart oraz partyjki z prawdziwymi graczami. Aby to zrobić klikamy rozgrywkę klasyczną (rankingową) lub zaznaczamy rozegranie meczu nierankingowego.

Jak przebiega bitwa? Na samym początku mamy możliwość wymienienia trzech kart (o ile umiejętność przeciwnika tego nie zablokowała). Wymiany są dostępne także przy każdej nowej rundzie.

Po wymienieniu (lub nie, jeśli karty Ci odpowiadają) przechodzimy na pole walki, które wygląda następująco:

Bez zbędnego przedłużania co jest i gdzie (dowiecie się o tym wykonując przygotowany przez CD Projekt RED samouczek) przedstawię kilka porad dotyczących gry, które pozwolą Wam odnieść sukces:

  • Na sam początek grajcie słabszymi kartami (najlepiej tymi z pancerzami lub tarczami), te mocniejsze zostawcie na koniec.
  • Nie pasujcie rundy dopóki z Waszej ręki nie zniknie minimum 3 karty - co rundę dostajecie do dyspozycji 3 karty, więc bez sensu, żeby któraś poszła od razu na cmentarz.
  • Pamiętajcie o używaniu umiejętności naszego bohatera (w moim przypadku Foltesta) - jest ona widoczna pod kafelkiem dziennych zadań.
  • Jeśli macie karty z witalnością na kilka rund, z efektem krwawienia itp. - wykorzystajcie je wcześniej od tych, które takowych umiejętności nie mają (trzeba brać pod uwagę, że aby wykorzystać w pełni te umiejętności musi minąć parę tur).
  • Pamiętajcie, że mecz składa się z trzech rund - jeśli przeciwnik ma już 40 punktów, a Wy 15 - spasujcie i dajcie czadu w dwóch następnych rundach, w których przeciwnik nie będzie już miał swoich najlepszych kart, z których skorzystał w pierwszej rundzie.
  • Jeśli zapomnieliście jakie umiejętności ma dana karta, możecie przytrzymać na niej palec - dzięki temu wyskoczy Wam kartka danej karty, która dokładnie je przypomni.
  • Podobnie sytuacja wygląda z kartami przeciwnika - jeśli z jakąś jeszcze się nie spotkaliście - przytrzymajcie na niej palec i przeczytajcie co robi na polu bitwy.
  • Zwracajcie dużą uwagę na umiejętność rozmieszczenie - ważne jest w której sekcji pola bitwy położycie kartę (niejednokrotnie na tym się przejechałem i przegrałem bitwę...).
  • Nie dopuść, aby minął Ci czas w turze - po upłynięciu czasu (po prawej stronie pokazuje się klepsydra, która go odmierza) zniknie Ci losowo jedna karta z rękawa.
  • Na końcu ładnie podziękuj swojemu przeciwnikowi za grę, klikając kafelek z napisem GG - możesz dostać za to nawet złoto.

A na sam koniec dodam - jeśli chcecie ze mną zagrać, zaproście mnie do znajomych - mój pseudonimem w grze to mrwrobelos (zapewne po powyższych zrzutach ekranu już go zauważyliście, ale dla pewności podaję jeszcze raz). Zrobicie to z poziomu menu wchodząc w listę dziennych zadań/wyzwań.

Tagi: CD Projekt RED Gwent: The Witcher Card Game Gwint Gwint jak grać Gwint poradnik Gwint porady