Historia uniwersum Mass Effect, część 1

Gry
2233V
Historia uniwersum Mass Effect, część 1
Martin Skrzeczynski | 08.01.2011, 13:02
Mass Effect

to pierwsza część fascynującej trylogii opowiadającej o przygodach komandora Sheparda. Gra została wydana na konsolę Xbox 360 oraz komputery klasy PC. Niestety, ze względu na fakt posiadania przez Microsoft praw do produktu, nigdy nie ujrzy on światła dziennego na PlayStation 3. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by streścić Wam fabułę owej wspaniałej produkcji, prawda? Mam nadzieję, że zachęci Was on do zapoznania się z tytułem. Nie ma co ukrywać, tekst nie zdoła oddać geniuszu zawartego w cRPG-u akcji od BioWare. Trzeba jednak pamiętać, że uniwersum to jest na tyle rozbudowane i bogate w wątki oraz informacje, że całość podzielimy na trzy części. Gotowi?Mass Effect to pierwsza część fascynującej trylogii opowiadającej o przygodach komandora Sheparda. Gra została wydana na konsolę Xbox 360 oraz komputery klasy PC. Niestety, ze względu na fakt posiadania przez Microsoft praw do produktu, nigdy nie ujrzy on światła dziennego na PlayStation 3. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by streścić Wam fabułę owej wspaniałej produkcji, prawda? Mam nadzieję, że zachęci Was on do zapoznania się z tytułem. Nie ma co ukrywać, tekst nie zdoła oddać geniuszu zawartego w cRPG-u akcji od BioWare. Trzeba jednak pamiętać, że uniwersum to jest na tyle rozbudowane i bogate w wątki oraz informacje, że całość podzielimy na trzy części. Gotowi?

Dalsza część tekstu pod wideo

200 lat niczym jeden krok...


W 2148 rok naukowcy odkrywają na Marsie ruiny obcej technologii. Obcy zostają nazwani przez ludzkość Proteanami, potocznie zaś - "rasą starożytnych". Z wszelkich dostępnych materiałów naukowych udaje się ustalić jedynie fakt, że zniknęli oni w tajemniczych okolicznościach około 50.000 lat temu. Pozostałe po nich ruiny, a co za tym idzie, dobra technologiczne, pozwalają jednak ludzkości na skok technologiczny o około 200 lat. Ludzie korzystają z tej szansy i adaptują odkrytą technologię, wykorzystując ją w każdej możliwej dziedzinie życia. Jedną z nich jest oczywiście eksploracja kosmosu. Rok później ekipa naukowców badająca obrzeża systemu słonecznego odkrywa, że Charon, który był uważany dotychczas za jeden z satelitów Plutona, jest tak naprawdę zamrożonym przekaźnikiem masy, który pozwalał Proteanom na podróż w inny zakątek gwiezdnej galaktyki oddalony o setki tysięcy lat świetlnych od Ziemi. W międzyczasie powstaje Alliance (Przymierze), czyli twór 18 różnych państw ziemskich, który ma za zadanie reprezentować ludzkość na arenie międzygalaktycznej i bronić jej przed wszelkiego rodzaju najeźdźcami. Naukowcom udaje się aktywować przekaźnik masy, a Jon Grissom razem grupą ochotników z elitarnego programu N7, jako pierwsi ludzie w historii, przezeń przelatują. Zaczyna się era eksploracji kosmosu, budowa nowych stacji kosmicznych i kolonizacja nieznanych dotąd planet. Na międzynarodowej stacji Singapur dochodzi do straszliwego wypadku, podczas którego ludzie wchodzą w kontakt z elementem zero i stają się biotykami. Biotyk to człowiek, który posiada naturalne moce telekinetyczne oraz umiejętność manipulowania Masą. Jest to także jedna z klas postaci dostępna w grze.



W 2157 dochodzi po raz pierwszy do kontaktu ludzkości w obcą cywilizacją. Niestety, kontakt staje się początkiem wojny nazwanej później First Contact War (Wojna Pierwszego Kontaktu), a rasą z którą ludzie wchodzą w konflikt, są Turianie. Obie strony są niezwykle brutalne wobec siebie. Na szczęście dla ludzkości, która w tej wojnie przegrałaby z kretesem, tuż przed rozpoczęciem przez Turian manewrów na pełną skalę, na scenę wkracza Rada Cytadeli, czyli organ państwowy składający się z przedstawicieli najważniejszych cywilizacji w galaktyce. Rada Cytadeli doprowadza do pokoju między Turianami i Przymierzem, a także wita ludzkość jako jedną z ras galaktycznych, pozwalając im na założenie ambasady na Cytadeli, która ma za zadanie reprezentować jej interesy. Tuż po oficjalnym zakończeniu Wojny Pierwszego Kontatku dochodzi także do powstania organizacji Cerberus. Na czele Cerberusa staje Illusive Man (Człowiek-Iluzja), a głównym celem owej organizacji jest ochrona interesów ludzkości. Niestety, przez Przymierzę i Radę Cytadeli jest uznawana za organizację terrorystyczną.


Zanim przejdę do konkretnych wydarzeń Mass Effect, muszę wyjaśnić parę rzeczy. Cytadela to ogromna stacja kosmiczna znajdująca się w samym sercu galaktyki (mgławica Serpent). Jej strategiczne położenie zostanie wyjaśnione przeze mnie później. Uważa się, że Cytadela została zbudowana przez Protean. Cytadela jest "stolicą" wszystkich ras organicznych. To na niej znajduje się Rada Cytadeli. To na niej znajdują się ambasady wszystkich ras organicznych (także tych nie należących do Rady). Mówiąc wprost, to centrum życia politycznego, miejsce, w którym zapadają najważniejsze decyzje dotyczące organicznych ras międzygalaktycznych. Mimo faktu, iż uniwersum Mass Effect pełne jest przeróżnych ras, w Radzie Cytadeli zasiadają przedstawiciele jedynie trzech najsilniejszych.


Turianie czyli rasa, z którą ludzkość walczyła podczas Wojny Pierwszego Kontaktu. Jest to rasa znana z dyscypliny i tradycji wojskowych, miejsce w Radzie zyskali dzięki zaangażowaniu w wojnie krogańskiej. Kolejną rasą jest Asari, które jako pierwsze znalazły Cytadelę... naprościej ujmując są to seksowne laski o zazwyczaj niebieskim kolorze skóry i czymś w rodzaju macek zamiast włosów. Pomimo kobiecego, bardzo atrakcyjnego zresztą wyglądu, są obojnacze. Nie dzielą się więc na płeć żeńską oraz męską. Cechują je przede wszystkim zdolności biotyczne i długowieczność. Spośród wszystkich ras galaktycznych, to właśnie Asari są rasą optującą za dyplomacją i pokojowym rozwiązywaniem konfliktów. Trzecią rasą wchodzącą w skład Rady, są Salarianie. To doskonali naukowcy oraz szpiedzy, mają bardzo szybki metabolizm, potrafią bardzo szybko myśleć, kojarzyć fakty, poruszać się i mówić. Niestety, również bardzo krótko żyją. Poza tymi trzema rasami w Mass Effect, bardzo dużą rolę ogrywają Kroganie, którzy są wymierającą jaszczurzą rasą. Mają naturę wojowników, lubują się w zawodzie najemników oraz ochroniarzy. Cała ich rasa jest jednak zarażona wirusem zwanym Genofagium, który został wynaleziony przez Salarian. Wirus ogranicza zdolności reprodukcyjne Krogan, a zastosowany został po to, by rasa ta, agresywna z natury, nie zdołała urosnąć w siłę do tego stopnia, by zagrozić Asari, Turianom czy właśnie Salarianom.

Quarianie są z kolei rasą nomadów, czyli pielgrzymów, którzy zostali wyrzuceni ze swojej rodzimej planety przez Gethów (szczegóły za moment). Obecnie mieszkają na statkach kolonizacyjnych zwanych Migrant Fleet, notorycznie żyjąc w zagrożeniu ze strony Gethów. Jakby tego było mało, przez mieszkanie na statkach, które są odpowiednio sterylizowane, Quarianie zatracili naturalny system odpornościowy, w związku z czym w chwili gdy opuszczają swój statek i stykają się chociażby z atmosferą ziemską, muszą zakładać specjalne kombinezony ochronne.


Gethy są sztuczną inteligencją stworzoną przez Quarian. Na początku były wykorzystywane jako bezpłatna siła robocza. Po jakimś czasie zaczęła pojawiać się u nich świadomość. Widząc realne zagrożenie ze strony mechanicznej "rasy", Quarianie postanowili ich zniszczyć. Doszło do rebelii Gethów, którzy pokonali Quarian i zmusili ich do opuszczenia ich rodzimej planety. W Mass Effect Gethy są przedstawieni jako jedni z głównych antagonistów sprzymierzonych z Sarenem, głównym złym tej opowieści.

Oczywiście w Uniwersum występują jeszcze inne rasy takie jak: Drell, Volus, Elcor, Hanar, Keeper, Batarianie, Raloi, Vorcha, Yahg. Ich rola zostanie jednak przeze mnie pominięta, gdyż albo nie pojawiają się w pierwszej części Mass Effect, albo ich rola jest tak znikoma, iż zwyczajnie nie warto o nich w tym miejscu wspominać. Reszta ras oczywiście zostanie opisana w odpowiednim miejscu i czasie, czyli w kolejnych opisach świata oraz fabuły uniwersum Mass Effect.


Ludzie są jedną z najmniej licznych i najsłabszych ras galaktycznych. Są jednak bardzo ambitni. Pomimo odkrycia technologii Protean, ogromnego skoku technologicznego i stworzenia Przymierza, mieszkańcy Ziemii dalej są podzieleni. Ci, którzy potrafili skutecznie wykorzystać technologię Protean, odczuli skok poziomu jakości życia, podczas gdy inni dalej klepią przysłowiową "biedę". Na jednej z koloni ludzkich - Eden Prime - archeolodzy odkopują artefakt Protean. Rada Cytadeli postanawia wysłać tam ekspedycję pod przywództwem ludzkiego kapitana Davida Andersona. Towarzyszy mu specjalny agent, zwany w świecie Mass Effect Spectre, czyli Widmo. To Turianin Nihlus Kryik, który jest na misji obserwowania ludzkiego kandydata na Widmo. Ludzkiego kandydata, którego godność to Shepard. Komandor Shepard. Widmo jest jednostką specjalną Rady Cytadeli. Agenci Rady, czyli Widma, stoją ponad prawem i posiadają immunitet dyplomatyczny, a ich głównym zadaniem jest utrzymanie pokoju i bezpieczeństwa w galaktyce za wszelką cenę...

Część 2 już jutro...


Źródło: własne

Komentarze (19)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper