Sprzedaż wirtualnych przedmiotów z gier również trzeba rozliczać w deklaracji PIT 2017

Gry
2214V
Sprzedaż wirtualnych przedmiotów z gier również trzeba rozliczać w deklaracji PIT 2017
Wojciech Gruszczyk | 28.02.2018, 15:25

Pewnie wielu naszych czytelników w najbliższych dniach usiądzie do rozliczenia ubiegłorocznego podatku dochodowego. Jeśli w ostatnich miesiącach sprzedaliście kilka przedmiotów w grach, to powinniście wiedzieć, że nawet takie pieniądze należy uwzględnić w rocznym rozliczeniu PIT.

Sprzedaż cyfrowych przedmiotów pojawia się w wielu grach. Niektórzy gracze właśnie w taki sposób dorabiają sobie do wynagrodzenia, jednak należy wiedzieć, że nawet w takim wypadku trzeba przedstawić stosowne kwoty w rozliczeniu PIT.

Dalsza część tekstu pod wideo

PlayStation Plus marzec 2018. Najlepszy zestaw w historii!

Od kilku lat regionalne Izby Skarbowe starały się jednoznacznie odpowiedzieć na pytania podatników dotyczące regulacji prawnych w zakresie takich działań, ale jak podaje redakcja Bankier.pl „żadna z ustaw nie określa wprost konsekwencji podatkowych związanych ze sprzedażą wirtualnych przedmiotów”.  Mimo to należy zwrócić uwagę, że polska ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że opodatkowany jest każdy dochód osiągany przez podatnika – wyjątkiem są momenty, gdy pojawia się stosowne zezwolenie. Jednocześnie należy w tym wypadku oddzielić sytuację, gdy taka sprzedaż jest okazjonalna oraz regularny dochód.

Jeśli należycie do tej drugiej grupy i systematycznie zgarniacie pieniądze ze sprzedaży między innymi skinów, czy też różnych innych elementów w grach, to musicie teraz wziąć pod uwagę dwa czynniki:

  • Przedmiot istnieje w grze (gracz-przedsiębiorca nie jest jego twórcą): w tej sytuacji taka sprzedaż jest traktowana jako przychód z działalności usługowej w zakresie handlu i obowiązuje 3% stawka podatku ryczałtowego od przychodów ewidencjonowanych.
  • Przedmioty nie istnieje w grze (gracz-przedsiębiorca wytwarza wirtualne przedmioty): w tej sytuacji obowiązuje 8,5% podatku ryczałtowego od przychodów ewidencjonowanych. Jednak jeśli autor wykorzystuje dodatkowe oprogramowanie w celu wytworzenia przedmiotu, to stawka rośnie do 17% – jest to usługa związana z zapisywaniem programów komputerowych.

Jeśli natomiast jesteście osobą fizyczną i tylko od czasu do czasu zajmujecie się taką sprzedażą, to musicie rozliczyć się na zasadach ogólnych. Tutaj gracz-sprzedawca korzysta wyłącznie z licencji na grę, więc możemy mówić o „przechodzie z praw majątkowych”, który jest regulowany według dwóch skali podatkowych 18% (obowiązuje do dochodu na poziomie 85,528 zł) i 32% (obowiązuje od dochodu na poziomie 82,528 zł).

Źródło: https://www.bankier.pl/wiadomosc/Jak-rozliczyc-sprzedaz-wirtualnych-przedmiotow-z-gier-w-deklaracji-PIT-2017-7570589.html

Komentarze (25)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper