Gry AAA wkrótce upadną? Twórca sukcesu ARC Raiders nie ma złudzeń i zapowiada katastrofę
Owen Mahoney, były prezes Nexona odpowiedzialny za przejęcie studia Embark tworzącego Arc Raiders, ostrzega przed nieuchronnym końcem branży AAA.
W rozmowie z The Game Business były szef firmy nie przebiera w słowach: „Branża AAA strukturalnie dobiega końca. Bez poważnej przebudowy sposobu tworzenia gier czeka nas jeszcze większa katastrofa”.
Mahoney wskazuje na główny problem - dyrektorzy firm wartych miliardy dolarów boją się ryzyka, preferując sprawdzone rozwiązania zamiast innowacji. „Prowadzisz firmę za 23 miliardy dolarów i musisz zaakceptować projekt. Jeśli się nie powiedzie, tłumaczysz zarządowi, dlaczego spaliłeś 300 milionów. Masz prawo do jednego błędu” - tłumaczy.
Paradoksalnie to właśnie ta ostrożność prowadzi do porażek, bo gracze chcą czegoś świeżego. Mahoney przywołuje przykłady Minecraft czy Clash Royale, które odniosły sukces i obaliły branżowe przekonania.
Będąc CEO Nexona zdecydował się przejąć Embark w 2021 roku mimo sprzeciwu inwestorów, wyczuwając potencjał zespołu byłych twórców Battlefield. ARC Raiders ostatecznie odniósł sukces dzięki jego zaangażowaniu, choć gra wyszła dopiero po jego odejściu z firmy.
Deweloperzy mają trudny wybór. Niezależna produkcja z problemami finansowania lub praca „w fabryce” dużych studiów AAA. „Branża jest w fatalnym stanie. Jesteśmy świadkiem jej nieuchronnego upadku” - podsumował Mahoney.