AMD zdradza szczegóły nowej technologii - przyszłe karty RDNA 5 zyskają duży wzrost wydajności w ray-tracingu

Technologie
1286V
AMD Radeon
Maciej Zabłocki | Dzisiaj, 11:45

AMD podzieliło się nowymi informacjami na temat technologii DGF (czyli Dense Geometry Format), która może znacząco poprawić wydajność przyszłych kart graficznych z architektur RDNA 5 oraz UDNA. Producent tłumaczy, że nowy format geometrii ma pozwolić na bardziej efektywne przetwarzanie animacji i ray-tracingu, zmniejszając zużycie pamięci i skracając czas budowy struktur akceleracyjnych BVH.

DGF to zagęszczony format geometrii zaprojektowany z myślą o GPU, który pozwala przechowywać dane o obiektach w postaci bardziej przyjaznej dla kart graficznych. Tradycyjnie GPU przetwarzają złożone siatki trójkątów, ale w DGF duże modele są „dzielone” na mniejsze bloki tzw. meshletów, które są kompresowane i przechowywane lokalnie.

Dalsza część tekstu pod wideo

Dzięki temu, zamiast za każdym razem rozpakowywać całą siatkę, GPU może aktualizować tylko dane w blokach, co radykalnie zmniejsza zapotrzebowanie na przepustowość pamięci. W przypadku animacji czy ray-tracingu oznacza to mniejszy narzut na GPU i szybsze odświeżanie klatek. Największym wyzwaniem w ray-tracingu jest ciągła potrzeba odbudowy struktur BVH (czyli Bounding Volume Hierarchies), które służą do śledzenia promieni. DGF pozwala GPU rozumieć strukturę bloków bezpośrednio, przez co proces ten wymaga mniej zasobów i jest znacznie szybszy.

AMD wskazuje, że obecnie DGF działa na jednostkach obliczeniowych, ale w przyszłych kartach graficznych – opartych o architekturę UDNA – może zostać przeniesiony do dedykowanych bloków sprzętowych, co przyspieszy przetwarzanie animacji i poprawi płynność ray-tracingu w czasie rzeczywistym. Jak wypada zysk z DGF w praktyce?

  • Mniejsze zużycie pamięci - więcej danych geometrii zmieści się w pamięci podręcznej GPU, co skróci opóźnienia
  • Szybsze animacje - aktualizacja bloków DGF wymaga mniej obliczeń i zasobów
  • Wyższa wydajność w ray-tracingu - BVH budowane bezpośrednio z bloków DGF zmniejszają narzut obliczeniowy

Potencjał dla nowych funkcji AI - DGF może być fundamentem dla bardziej zaawansowanych technik rekonstrukcji scen i cieniowania. Na razie AMD stosuje DGF w oprogramowaniu GPUOpen, ale zapowiada, że technologia może stać się częścią sprzętową przyszłych GPU RDNA 5 i UDNA. Dzięki temu nowe karty mogą zaoferować znacznie lepszą efektywność w animacjach i śledzeniu promieni - bez potrzeby drastycznego zwiększania mocy obliczeniowej.

Pierwsze szczegóły dotyczące architektury RDNA 5 powinniśmy poznać w 2026 roku, a DGF może być jednym z kluczowych elementów, które pozwolą AMD konkurować z rozwiązaniami NVIDIA w segmencie high-end.

Źródło: WCCFTech

Komentarze (9)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper