Intel Panther Lake zaoferuje dużo lepszą wydajność w grach dzięki optymalizacjom Xe3

Intel szykuje się do premiery procesorów Panther Lake, które jako pierwsze skorzystają z litografii 18A. Najnowsze informacje pokazują, że firma intensywnie pracuje nad dopracowaniem grafiki Xe3, a pierwsze efekty optymalizacji są naprawdę obiecujące - w grach odnotowano nawet 18% wzrost wydajności.
Jak donosi Phoronix, zespół Intela odpowiedzialny za rozwój sterowników Linuksa wprowadził 14 poprawek do Mesa 3D, które zostały już zintegrowane z kompilatorem grafiki Xe3. Optymalizacje koncentrują się głównie na harmonogramowaniu wątków i równoległości przetwarzania shaderów, co ma zapewnić płynniejsze działanie w wymagających tytułach.
Według wewnętrznych testów, zysk wydajności widoczny jest m.in. w takich grach jak Cyberpunk 2077 czy Hogwarts Legacy. Intel podkreśla jednak, że wzrost ten okupiony jest dłuższym czasem prekompilacji shaderów - choć zdaniem firmy to akceptowalny kompromis, jeśli w zamian gracze otrzymują zauważalnie wyższe FPS-y.




Nie wszystko jest jednak dopięte na ostatni guzik. Źródła wspominają o wciąż występujących problemach z GPU, czyli zawieszaniem się układów graficznych, co wskazuje na potrzebę dalszych poprawek. Mimo to kierunek zmian jest jasny - Xe3 ma przynieść solidny skok generacyjny i pozwolić Intelowi mocniej zaznaczyć swoją obecność w segmencie mobilnego gamingu.

Premiera Panther Lake spodziewana jest w czwartym kwartale 2025 roku, a wraz z nią zobaczymy pierwsze procesory w litografii 18A - ważny kamień milowy dla Intela i jednocześnie zapowiedź nowej ery w architekturze Xe.