AMD udostępnia FidelityFX SDK 2.0 i FSR 4.0.2 – nadchodzi era neural renderingu i FSR Redstone

Na tegorocznym Gamescomie AMD zaprezentowało kolejną dużą aktualizację swojego pakietu FidelityFX. Wraz z premierą FidelityFX SDK 2.0 deweloperzy zyskują dostęp do nowych technologii – w tym do FSR 4.0.2, ulepszonych metod upscalingu opartych o AI oraz zapowiedzi systemu FSR Redstone, który ma być odpowiedzią na zaawansowane rozwiązania NVIDIA w dziedzinie renderingu neuronowego.
Nowe SDK przynosi:
- wsparcie dla FSR 4 – nowego upscalera korzystającego z uczenia maszynowego (ML/AI),
- integrację z przyszłymi technologiami typu neural rendering,
- wstęp do FSR Redstone – rozwiązania łączącego super-rozdzielczość z path-tracingiem i radiance cachingiem (inaczej techniką zapamiętywania i ponownego wykorzystania informacji o świetle),
- kompatybilność z Unreal Engine 5 (wersje 5.1–5.6),
- automatyczne aktualizacje przez sterowniki AMD Software: Adrenalin Edition, bez konieczności patchowania każdej gry,
- możliwość płynnej migracji z FSR 3.1 dzięki zachowaniu tej samej struktury API.




AMD deklaruje wyraźną poprawę jakości obrazu względem FSR 3:
- mniejszy „ghosting” (czyli smużenie i taka poświata za elementami) na poruszających się obiektach,
- lepsze odwzorowanie efektów cząsteczkowych,
- wyraźniejsze detale i większa stabilność przy skalowaniu,
- prostsza implementacja dzięki gotowym bibliotekom (DLL),
- szybka integracja z pomocą oficjalnego pluginu do UE5.

Przykładowe porównania pokazują, że obraz w FSR 4 wygląda bardziej naturalnie, z lepszym kontrastem i szczegółowością w ruchu.
Wymagania sprzętowe:
- FSR 4.0.2 – wymaga kart graficznych Radeon RX 9000 lub nowszych,
- FSR 3.1.5 (dostępne w SDK 2.0) – działa także na starszych GPU, wspierających Shader Model 6.2.
Co ważne, gry korzystające już z FSR 3.1 będą mogły otrzymać aktualizacje do FSR 4 lub nadchodzącej wersji z generowaniem klatek ML – automatycznie, przez aktualizacje sterowników AMD.