Google atakuje iOS! YouTube z funkcją, której nikt się nie spodziewał

Google planuje wprowadzić aplikację YouTube Create na iOS, niemal dwa lata po debiucie na Androidzie. Czy nowa wersja pozwoli dogonić liderów rynku, takich jak CapCut i InShot?
YouTube Create, aplikacja do edycji wideo dla twórców, zadebiutowała na Androidzie we wrześniu 2023 roku. Teraz Google rekrutuje inżynierów w Bengaluru, aby stworzyć wersję na iOS – wynika z ofert pracy, o których poinformował TechCrunch.




Aplikacja oferować ma (podobnie jak w wersji Androidowej) darmowe narzędzia, takie jak naklejki, GIF-y i efekty, wspierając tworzenie zarówno YouTube Shorts, jak i dłuższych filmów.
YouTube Create powstał po konsultacjach z 3 tys. twórców, by sprostać ich potrzebom. Jednak w starciu z gigantami jak CapCut i InShot aplikacja pozostaje w tyle. W drugim kwartale 2025 roku CapCut zanotował 66 mln pobrań na Androidzie, InShot 21 mln, a YouTube Create zaledwie 4 mln od czasu premiery.
Na iOS konkurencja jest równie ostra. CapCut ma 194 mln aktywnych użytkowników miesięcznie, InShot 25 mln, a Instagram Edit 7 mln pobrań (licząc od drugiego kwartału). YouTube Create, mimo 28% wzrostu liczby aktywnych użytkowników rok do roku, ma mniej niż 1 mln aktywnych użytkowników miesięcznie na Androidzie.
Aplikacja boryka się z problemami retencji. Tylko 1% użytkowników wraca po 90 dniach, w porównaniu do 7% dla CapCut i 4% dla InShot. Użytkownicy YouTube Create spędzają średnio 38 minut miesięcznie w aplikacji, podczas gdy CapCut angażuje na 62 minuty i 23 sesje miesięcznie.