Twórcy niechętnie tworzą gry na Xboxa. Winna polityka Microsoftu - w tym brak zaufania i Game Pass

Gry
3581V
Indy
Mateusz Wróbel | Dzisiaj, 12:01
PS5 XSX|S PC XONE

Coraz więcej twórców gier wyraża zaniepokojenie kierunkiem, jaki obrał Microsoft w kontekście marki Xbox.

Jak wynika z wypowiedzi Christophera Dringa, redaktora naczelnego GamesIndustry.biz, niektórzy wydawcy i deweloperzy są wręcz „zdezorientowani” obecną strategią multiplatformowości - czyli wydawania gier Microsoftu również na konkurencyjnych konsolach, takich jak PlayStation. To budzi pytania o sens tworzenia gier dedykowanych Xboxowi (a dokładniej dopracowywaniu ich na jedną platformę), skoro traci on swoją unikalną pozycję w konsolowej rywalizacji.

Dalsza część tekstu pod wideo

Dring podkreśla, że Microsoft musi znaleźć równowagę między otwieraniem się na inne platformy a utrzymaniem znaczenia swoich konsol. Xbox Series X|S to bowiem nie tylko sprzęt - to także brama do Game Passa, czyli flagowej usługi subskrypcyjnej Microsoftu. Atrakcyjność tego modelu dla graczy rośnie, szczególnie gdy ceny gier AAA sięgają już 80 dolarów. W oczach konsumentów subskrypcja wydaje się coraz bardziej opłacalna.

Problem w tym, że dla twórców gier Game Pass bywa mieczem obosiecznym. Z jednej strony daje dostęp do szerokiej publiczności, z drugiej jednak - skutkuje znacznym spadkiem sprzedaży indywidualnych egzemplarzy. Jak zauważył Dring, nawet on sam, jako wieloletni subskrybent Game Passa, nie kupił żadnej gry od czasu premiery Sea of Thieves. W efekcie Microsoft zarobił na nim więcej dzięki subskrypcji niż na potencjalnych zakupach gier.

Ten model biznesowy prowadzi jednak do zmian w zachowaniach konsumenckich, które zniechęcają twórców do inwestowania w platformę Xbox. Jak podkreślił jeden z anonimowych deweloperów w rozmowie z Skill Up, ich nagradzana gra sprzedała się na Xboxie znacznie słabiej niż na innych platformach:

To jak próba sprzedaży DVD komuś, kto ma Netflixa. Choć wciąż są tacy, którzy kupują gry, dominująca grupa użytkowników Game Passa oczekuje dostępu do treści w ramach abonamentu, a nie osobnych zakupów.

W efekcie pojawia się realne ryzyko, że twórcy zaczną coraz częściej pomijać platformę Xbox w swoich planach wydawniczych, jeśli Microsoft nie zdoła przywrócić zaufania i zainteresowania producentów gier.

Źródło: TwistedVoxel

Komentarze (244)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper