"Anthem był ważniejszy od Mass Effect Andromeda". Kulisy zniszczenia BioWare przez EA okiem kluczowego twórcy

Gry
6747V
mass effect
Mateusz Wróbel | Wczoraj, 16:06
PS5 XSX|S PC PS4 XONE

Wydaje się, że prace nad nowym Mass Effectem przebiegają według planów, natomiast teraz były szef marki Dragon Age - Mark Darrah - ujawnił kulisy ciężkich czasów dla BioWare, które zaczęły się jeszcze pod koniec 2016 roku i trwały przez kolejne minimum 12 miesięcy.

Kilka lat temu Electronic Arts postanowiło całkowicie zmienić kierunek, w którym zmierzało BioWare. Zamiast tworzyć cenione RPG-i dla jednego gracza, takie jak Dragon Age czy Mass Effect, korporacyjna uwaga skupiała się niemal wyłącznie na Anthem - projekcie nastawionym na rozgrywkę sieciową i monetyzację.

Dalsza część tekstu pod wideo

Jak wspomina były producent wykonawczy Dragon Age, Mark Darrah, rok 2017 był szczególnie trudny dla jego zespołu (odpowiadającego za markę DA), który czuł się porzucony i pozbawiony wsparcia zarówno ze strony BioWare, jak i samego EA.

Darrah wyjaśnił, że w czasie końcowych prac nad Mass Effect: Andromeda kierował tzw. „drużyną ostatniej szansy”, której celem było doprowadzenie gry do premiery (tworzonej finalnie zaledwie kilkanaście miesięcy). W tym samym czasie rozwój nowej części Dragon Age został wstrzymany, a kluczowi członkowie zespołu oddelegowani do ratowania Andromedy. Według producenta, było to ryzykowne i demotywujące działanie, a jego zespół miał wrażenie, że nikomu na nim nie zależy.

Co więcej, Darrah twierdzi, że samo EA nie było specjalnie zainteresowane Andromedą - sukces gry nie dawał firmie wiele do zyskania, a jej porażka nie niosła większych konsekwencji. Prawdziwe nadzieje wiązano z Anthem, które miało stać się żyłą złota dzięki modelowi gry-usługi. Jak wiemy dziś, Anthem okazało się spektakularną porażką, która niemal natychmiast po premierze przestała istnieć w świadomości graczy.

Po tej lekcji BioWare zaczęło wracać do swoich korzeni. Ostatecznie porzucono pomysł rebootu Anthema, a studio skoncentrowało się ponownie na tworzeniu dużych RPG-ów dla jednego gracza - czego jesteśmy świadkami dzięki Dragon Age: The Veilguard i prac nad nadchodzącym i jednocześnie wspomnianym wyżej Mass Effect 5.

Źródło: GamesRadar

Komentarze (32)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper