Test PS5 Pro – czy warto kupić konsolę? Sprawdźcie porównanie grafiki w grach

Gry
10640V
PS5 Pro
Iza Łęcka | 26.09, 07:04

PS5 Pro zostało zaprezentowane pierwszym redakcjom, a opinie dotyczące sprzętu są pozytywne. Fani gier w najlepszej jakości jak najbardziej mogliby się zainteresować nowym modelem.

Już dzisiaj wystartują zamówienia przedpremierowe na PS5 Pro. Konsola zadebiutuje w listopadzie, jednakże pierwsi gracze otrzymają możliwość kupienia urządzenia. Obecnie nie wiemy, jak będzie prezentować się zainteresowanie, ponieważ wielu klientów narzekało na cenę konsoli.

Dalsza część tekstu pod wideo

Wybrane redakcje miały okazję sprawdzić PS5 Pro. Digital Foundry postanowiło już na samym początku testu odpowiedzieć na proste pytanie – czy cena na poziomie 3500 zł jest w przypadku PS5 Pro uzasadniona?

To z pewnością skomplikowany rachunek, ale faktyczne granie w te gry na PS5 Pro sprawiło, że argument stał mocniejszy od ujawnionych zwiastunów i arkusza specyfikacji. Moim zdaniem jest to podobne do dużej aktualizacji karty graficznej dla komputera do gier - możesz nagle włączyć nowe funkcje, których wcześniej nie mogłeś, a także cieszyć się ogólnym wzrostem wydajności, który sprawia, że istniejące gry są przyjemniejsze. Jest to szczególnie ważne, jeśli grałeś w gry na PS5 w trybie wydajności, ponieważ w większości przypadków zachowujesz tę samą częstotliwość odświeżania 60 klatek na sekundę, ale jakość obrazu robi gigantyczny krok naprzód - a przy okazji możesz uzyskać nowe funkcje ray tracingu.

Jak to jednak wygląda w rzeczywistości? Dziennikarze mogli przetestować kilka tytułów i dla przykładu F1 24 zapewnia rozgrywkę w 4K 60Hz z wieloma efektami wizualnymi, które zdaniem Digital Foundry prezentują „niemal generacyjny skok w jakości obrazu”. Gracze mogą wybrać pomiędzy dopieszczoną grafiką z ray tracingiem w roli głównej a rozgrywką nawet w 4K i 120 fps (bez RT). Gra oferuje także tryb 8K/30fps.

Gran Turismo 7 „również otrzymuje znaczną aktualizację do PS5 Pro”, z dwoma trybami: RT i trybem priorytetu jakości obrazu. Z jednej strony możemy cieszyć się dopracowaną grafiką z dopieszczonym RT lub po prostu doświadczyć rozgrywki w 4K/8K.

Horizon Forbidden West nie mogło zabraknąć na pokazie, bowiem zapowiada się na wizytówkę PlayStation 5 Pro – zdaniem Digital Foundry tytuł zaprezentował „najlepszą jakość obrazu” z całego wydarzenia Sony.

W rezultacie ten nowy tryb wydajności 60 fps na PS5 Pro faktycznie wygląda lepiej niż stary tryb jakości na podstawowej wersji PS5. Jest też tryb jakości, który renderuje grę w pełnym natywnym 4K przez większość czasu. Oba tryby korzystają również z ulepszonego oświetlenia, lepszych efektów wizualnych i zmian w renderowaniu włosów i skóry.

Hogwarts Legacy to natomiast kolejna gra wykorzystująca potencjał PS5 Pro do podbicia jakości ray tracingu. Specjaliście potwierdzają, że zmiany są znacznie lepiej zaprezentowane niż to, co widzieliśmy na materiałach od Sony.

Hogwarts Legacy to kolejny tytuł, który pojawił się w prezentacji PS5 Pro, gdzie zauważyliśmy duży wzrost efektów RT. Są one dostępne w trybie wierności RT, który utrzymuje częstotliwość aktualizacji 30 fps, ale obejmuje odbicia RT o wyższej rozdzielczości i większym zasięgu oraz cienie RT z wersji na PC. Gra korzysta również z PSSR do skalowania w górę i wygładzania krawędzi, w przeciwieństwie do starej techniki, którą był TAAU plus FSR pierwszej generacji. Jest również standardowy tryb wierności, który zwiększa rozdzielczość bez RT, oraz tryb wydajności 60 fps, który wykorzystuje wiele ustawień z trybu wierności na podstawowej wersji PS5. Na żywo zmiany wyglądały znacznie bardziej znacząco niż na transmisji Sony, a ulepszenia śledzenia promieni sprawiają, że gra wygląda znacznie lepiej niż na PS5.

Na wydarzeniu nie zabrakło Spider-Mana 2, który otrzymał zupełnie nowy tryb „Performance Pro” – oferujący bardziej szczegółową grafikę, mniej aliasingu i większą stabilność względem podstawowej wersji na PS5. Twórcy skorzystali z PSSR, lecz nie powinniśmy oczekiwać wielu zmian względem trybu jakości z PlayStation 5. Gra „prezentuje się nieco inaczej” i doczekała się poprawek w innych wariantach rozgrywki, by chociażby poprawić ray tracing.

Ratchet and Clank: Rift Apart jest kolejnym bardzo dobrym pokazem możliwości PS5 Pro – produkcja działa w rozdzielczości około 1440p, ale na ekranie widzimy „naturalny wygląd i imponujący poziom szczegółowości”, który jest możliwy dzięki PSSR.

The Last of Us Part II otrzymało „jedno z najciekawszych podejść do nowych trybów”. Twórcy pozwalają graczom przeskoczyć z wariantu PS5 Pro (60 klatek z lepszą grafiką) na zwykłą wersję, co jest „darem niebios dla recenzentów”, ponieważ bardzo łatwo można dostrzec różnice w grafice.

Final Fantasy 7 Rebirth „wygląda niezwykle szczegółowo”, ale stabilność nie jest atutem produkcji przy rozdzielczości 4K z TAA. Gra nadal mierzy się z problemami w LOD, studio opracowało jeden tryb 4K 60 fps – w tym wypadku stary tryb wierności (30 klatek) wygląda gorzej niż nowy tryb wydajnościowy. „Różnica między tymi dwoma maszynami jest nadal prawie jak dzień i noc”.

The Crew Motorfest otrzymał rozgrywkę w 4K i 60 fps – Ubisoft zapewnił bardziej szczegółową oprawę, ale pojawiają się pewne artefakty z powodu wykorzystania PSSR.

Demon's Souls działa w 4K i 60 fps (względem 1440p 60 fps i 4K 30 fps na podstawowej wersji PS5), a dodatkowo deweloperzy wykorzystali nowy system cieni o wysokim poziomie szczegółowości.

Dragon's Dogma 2 oferuje rozgrywkę w około 1080p-4K z PSSR, a jednocześnie studio podbiło płynność do około 50 fps w obszarach miejskich (30-40 klatek na PS5). Gra powinna także skorzystać z możliwości VRR, co powinno poprawić wrażenia.

Czy jednak warto sięgnąć po PS5 Pro w dniu premiery? Digital Foundry uważa, że sporo zależy od tego, jakim graczem jesteście.

Jak wspomnieliśmy powyżej, zależy to od rodzaju gracza. Jeśli grasz głównie w trybach wydajności na konsoli, które, jak ostatnio widzieliśmy, mogą cierpieć z powodu dość niskich rozdzielczości i w rezultacie słabej jakości obrazu, może tak być. Dzięki wyższej rozdzielczości i lepszej jakości skalowania PSSR, jakość obrazu w trybach wydajności znacznie się poprawiła. Prawdopodobnie uzyskasz również lepsze ustawienia i być może dodatkowe efekty RT. Jest to bardzo podobne do ulepszenia, które uzyskuje się po włożeniu karty graficznej PC, która jest o poziom lub dwa wyższa lub o generację lub dwie nowsza.

Kontrargumentem jest to, że jeśli już korzystasz z gier w trybach jakości 30 klatek na sekundę, różnica jest mniej oczywista. Jakość obrazu jest już całkiem dobra na konsolach bazowych, zwłaszcza przy normalnej odległości oglądania z ekranu 4K, i nie zobaczysz ogromnej rozbieżności wizualnej w tego rodzaju trybach, chyba że deweloperzy mogą naprawdę nałożyć efekty RT. Podobnie, jeśli gry, w które grasz w trybach wydajności, wyglądają dobrze - być może działają w rozdzielczości 1440p 60 klatek na sekundę - to ponownie możesz nie uzyskać dużej przewagi dzięki PS5 Pro.

Ostatecznie, jeśli cenisz sobie tę wierność i chcesz zobaczyć więcej ray tracingu lub wolisz grać w trybie wydajności, PS5 Pro może być opłacalną inwestycją. Oczywiście można dyskutować na temat kompromisów między PS5 Pro a PC, ale z pewnością pod względem bezproblemowego grania w określonej cenie i jakości wizualnej PS5 Pro ma swoje zalety. To niefortunne, że konsola Pro tej generacji jest tak droga, jak jest, ale to inna era pod względem tego, ile kosztują nowe węzły procesowe - oszczędności, które sprawiły, że konsole Pro były wykonalne w przeszłości, po prostu nie będą dostępne w 2024 roku.

Źródło: Digital Foundry

Komentarze (323)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper