Gry działające na Unreal Engine 5 mają coraz więcej problemów? Epic Games znalazł winowajcę

Technologie
6751V
Unreal Engine
Grzegorz Cyga | 21.02, 20:45

Gry, które są oparte o silnik Unreal Engine 5 może i potrafią cieszyć oko, ale jednocześnie posiadają wiele problemów. Twórca oprogramowania, Epic Games wskazał, co może powodować problem.

Powoli pojawia się coraz więcej gier, które zostały na silniku Unreal Engine 5. Wszystkie mają pewną cechę wspólną – mimo iż potrafią być imponujące wizualnie, ich optymalizacja nie jest najlepsza, co rodzi wiele problemów technicznych. 

Dalsza część tekstu pod wideo

Epic Games, a właściwie to jego oddział RAD zajmujący się opracowaniem kodeku Bink i technologii kompresji Oodle, ujawnił, co może być powodem awarii gier działających na UE5, których liczba wciąż rośnie. Zdaniem producenta winowajcą jest Intel, a dokładniej jego najnowsze procesory. Oto co możemy przeczytać w oficjalnym komunikacie.

RAD dowiedział się o problemie, który może powodować awarie dekompresji Oodle Data lub awarie w grach zbudowanych za pomocą Unreal. Uważamy, że jest to problem sprzętowy, który dotyczy przede wszystkim procesorów Intel 13900K i 14900K, rzadziej również procesorów 13700, 14700 i innych pokrewnych. Tylko niewielka część tych procesorów będzie wykazywać takie zachowanie. Wydaje się, że problem jest spowodowany kombinacją ustawień BIOS-u oraz wysokiej częstotliwości taktowania i zużycia energii przez te procesory, co prowadzi do niestabilności systemu i nieprzewidywalnego zachowania pod dużym obciążeniem.

O ile nam wiadomo, nie ma żadnego błędu oprogramowania w Oodle lub Unreal, który to powoduje. Ze względu na to, co wydaje się być zbyt optymistycznymi ustawieniami BIOS-u, pewien niewielki procent procesorów wychodzi poza funkcjonalny zakres częstotliwości taktowania i poboru mocy pod dużym obciążeniem, oraz nieprawidłowo wykonuje instrukcje. Jest to nieproporcjonalnie widoczne w dekompresji danych Oodle, ponieważ w przeciwieństwie do większości rozgrywek, symulacji, dźwięku lub renderowania kodu, dekompresja musi przeprowadzić dodatkową kontrolę integralności, aby obsłużyć przypadkowo lub złośliwie uszkodzone dane, a zatem istnieje prawdopodobieństwo, że wykryje niespójności bardzo szybko po ich wystąpieniu. Te błędy dekodowania zwykle powodują w komunikacie o błędzie.

Podczas uruchamiania gry opartej na silniku Unreal Engine najczęstszą awarią jest tego typu:

DecompressShader(): Could not decompress shader (GetShaderCompressionFormat=Oodle)

Jednak ten problem dotyczy nie tylko Oodle, a maszyny, które cierpią z powodu tej niestabilności, będą również wykazywać awarie w standardowych programach porównawczych i testach warunków skrajnych. Wszelkie programy, które intensywnie wykorzystują procesor w wielu wątkach, mogą powodować awarie lub nieprzewidywalne zachowanie. Wystąpiły awarie w RealBench, CineBench, Prime95, Handbrake, Visual Studio i innych. Ten problem może również objawiać się jako błąd GPU komunikat, taki jak fałszywe błędy o "braku pamięci wideo", mimo że jest to spowodowane przez procesor.

RAD zaleca skorzystanie z narzędzia Intel XTU i obniżenie mnożnika Performance Core z x55 do x54 lub x53. Natomiast jeśli BIOS ma włączony tryb podkręcania, to producent odradza korzystanie z opcji automatycznego przetaktowywania. Co istotne, proces ten będzie przebiegał inaczej dla konsumentów posiadających płyty główne stworzone przez firmy ASUS, Gigabyte oraz MSI. Dlatego szczegółową instrukcję, zainteresowani znajdą w tym miejscu

Źródło: PCGamer

Komentarze (58)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper