PS5 Pro specyfikacja wyciekła? Konsola ma zapewnić 60% wzrost wydajności i ponad dwukrotnie lepszy ray tracing

Gry (plotka)
22067V
PS5 Pro
Wojciech Gruszczyk | 11.12.2023, 13:40

Pierwsi deweloperzy mają już posiadać devkity PS5 Pro, więc kolejny raz pojawił się przeciek dotyczący specyfikacji. Według najnowszych informacji – urządzenie może zaoferować aż 60% wzrost wydajności względem premierowego modelu PlayStation 5.

Prace nad PS5 Pro miały zostać zakończone, a deweloperzy będą mogli teraz testować sprzęt, by następnie w przyszłości wykorzystać potencjał urządzenia we wcześniej wydanych oraz nowych grach.

Dalsza część tekstu pod wideo

O PlayStation 5 Pro już kilka miesięcy temu wypowiedział się Tom Henderson, który jako pierwszy informował o wielu urządzeniach Sony – DualSense Edge, PlayStation Portal oraz PlayStation 5 Slim. Informator zareagował na dzisiejsze doniesienia i potwierdził, że jeszcze w grudniu mamy otrzymać pełną specyfikację, ponieważ deweloperzy posiadają już sprzęt i mogą na nim testować swoje gry.

Na ResetErze pojawiły się dzisiaj szczegóły dotyczące PS5 Pro – urządzenie ma dalej korzystać z architektury Zen2, która znalazła się w aktualnym modelu PlayStation 5, ale oczywiście urządzenie otrzyma wyższe, dynamiczne taktowanie.

Konsola miałaby zapewnić 60% wyższą wydajność, jednak warto zwrócić uwagę, że także w tym przecieku pojawia się informacja na temat lepszego ray tracingu – Sony podobno chce skupić się na lepszym RT i ma to być jeden z ważnych elementów PlayStation 5 Pro.

Według przecieku SoC PS5 Pro ma otrzymać kodową nazwę Viola i zachowa architekturę procesora Zen2 – dzięki temu Sony zadba o pełną kompatybilność z PlayStation 5. Częstotliwość ponownie będzie dynamiczna i osiągnie szczyt 4,4 GHz. Układ będzie wyposażony w 64 KB pamięci podręcznej L1 na rdzeń, 512 KB pamięci podręcznej L2 na rdzeń i 8 MB współdzielonej pamięci L3 (4 MB na CCX).

Matryca Violi ma oferować 30 WGP, ale tak naprawdę w konsumenckiej wersji zostanie zaoferowane 28 WGP (56 CU). Trinity jest kulminacją trzech kluczowych technologii: szybkiego przechowywania (sprzętowo przyspieszona kompresja i dekompresja, już istniejąca kluczowa technologia PS5), sprzętowo przyspieszanego ray tracingu oraz rekonstrukcji/upsamplingu obrazu.

Architektura procesora graficznego PS5 Pro jest oparta na RDNA3, ale jednocześnie Sony wykorzystuje funkcje śledzenia promieni z RDNA4. Przechodzenie przez BVH będzie obsługiwane przez dedykowany sprzęt RT, a nie w pełni poleganie na shaderach. Obejmie to także zmianę kolejności wątków w celu zmniejszenia rozbieżności w danych i wykonaniach – podobne rozwiązanie pojawiło się w Ada Lovelace SER i TSU firmy Intel Arc.

Docelowa częstotliwość procesora graficznego PS5 Pro wynosi 2,0 GHz. To sprawia, że wartości TFLOP podwójnego wydania mieszczą się w przedziale szczytowym 28,67 TFLOP (224 (TMU) * 2 (operacje, podwójne wydanie) * 2 (zegar rdzenia)) lub 14,33 TFLOP, jeśli czynnik podwójnego wydania zostanie zignorowany. Konsola będzie wyposażona w 16 GB pamięci GDDR6 o przepustowości 18 GB/s, z 256-bitową magistralą pamięci i przepustowością pamięci na poziomie 576 GB/s.

Warto jednocześnie dodać, że jednostka NPU XDNA2 zostanie zastosowana w celu przyspieszenia opracowanej przez firmę Sony techniki skalowania w górę opracowanej przez inżynierów Sony w zakresie tymczasowego uczenia maszynowego – to właśnie będzie jeden z głównych atutów PS5 Pro, podobnie jak w przypadku renderowania szachownicy na PS4 Pro. Celem Sony jest uzyskanie tymczasowo stabilnego, przeskalowanego obrazu 4K przy ponad 30 fps.

Według przecieku – PS5 Pro zostanie ujawnione we wrześniu. Wcześniej Tom Henderson sugerował, że sprzęt będzie dostępny na końcówkę 2024 roku.

Źródło: wccftech.com

Komentarze (688)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper