Deus Ex ma już 20 lat. Twórca wspomina tworzenie jednej z najbardziej ambitnych gier wszech czasów

Gry
877V
Deus Ex ma już 20 lat. Twórca wspomina tworzenie jednej z najbardziej ambitnych gier wszech czasów
kalwa | 22.06.2020, 12:43

Deus Ex, czyli cyberpunkowy klasyk gatunku RPG jest już na rynku od 20 lat. Jeden z twórców wspomina jak było to 20 lat temu, kiedy Ion Storm podniosło poprzeczkę osiągają to, co wtedy wydawało się niemal niemożliwe.

Historia studia Ion Storm zaczyna się w momencie kiedy to na rynku pojawiło się ich poprzednie dzieło. Mowa o grze z gatunku FPS, noszącej tytuł Daikatana. To jeden z największych zawodów w historii gier, bo miała to być gra, która na zawsze zmieni oblicze gatunku. Obiecano rewolucyjną sztuczną inteligencję, ogrom uzbrojenia i wyjątkowo prowadzoną fabułę. Niemal nic z tego nie wyszło tak jak chcieli tego twórcy. Deus Ex miało więc trudną premierę, bo grze obrywało się za poprzednie dzieło studia.

Dalsza część tekstu pod wideo

Wiele obiecane było również w przypadku Deus Ex i zdecydowanie nie był to najlepszy moment na kolejne obietnice. Jeden z jedynie trzech programistów przydzielonych do stworzenia gry wypowiedział się na ten temat, twierdząc, że dobrze wiedzieli co udało im się osiągnąć - stąd taka pewność siebie przy premierze nowej gry. Scott Martin wspomina jak pracowało się nad grą.

Mieliśmy naprawdę utalentowany i zdeterminowany zespół. Sam uwielbiałem pracować nad tym tytułem, ale z czasem jedyne co dawało mi siłę był przesadnie ambitny dokument przedstawiający koncept.

Dzisiaj elementy zawarte w grach z gatunku, takie jak drzewka dialogowe, wybór pomiędzy skradaniem się, a otwartymi konfrontacjami są raczej standardowymi. Jednak w tamtym czasie było to nie lada wyzwanie. Tym bardziej, że była to jedna z pierwszych w historii gier, łączących w sobie elementy gatunków FPS i RPG. Gdyby tego było mało, świat gry był możliwie najbardziej otwarty, jak na rok 2000. Warto też wspomnieć o wszelkich szczegółach - jak to, że ponad 200 postaci pobocznych miało nagrane kwestie głosowe do rozbudowanych wypowiedzi. Ponadto są jeszcze wyjątkowe zachowania NPCów, co sprawiło, że świat gry był znacznie żywszy niż w tych, które pojawiły się wcześniej - między innymi Half Life.

Twórcy też zadbali o to, żeby wybory graczy miały jak największe znaczenie - miały wpływać na świat gry zarówno jeśli chodzi o małe i większe sprawy. Wprowadzenie tego również okazało się ogromnym wyzwaniem z uwagi na ograniczenia. Mimo wszystko twórcy są bardzo zadowoleni z tego co udało im się osiągnąć.

To naprawdę gra moich marzeń. W późniejszym okresie pracowałem nad innymi ciekawymi grami, ale Deus Ex było czymś niepowtarzalnym.

Odbiór gry był bardzo ciepły. Wiele redakcji oceniło grę maksymalną, lub prawie najwyższą notą. Wielu z nich określiło produkcję idealną pod niemal każdym względem. A jak Wy wspominacie tę produkcję?

Źródło: https://www.techradar.com/news/deus-ex-20th-anniversary-programmer-scott-martin-talks-about-working-on-the-pc-gaming-masterpiece

Komentarze (29)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper