Deus Ex ma już 20 lat. Twórca wspomina tworzenie jednej z najbardziej ambitnych gier wszech czasów

Deus Ex, czyli cyberpunkowy klasyk gatunku RPG jest już na rynku od 20 lat. Jeden z twórców wspomina jak było to 20 lat temu, kiedy Ion Storm podniosło poprzeczkę osiągają to, co wtedy wydawało się niemal niemożliwe.
Historia studia Ion Storm zaczyna się w momencie kiedy to na rynku pojawiło się ich poprzednie dzieło. Mowa o grze z gatunku FPS, noszącej tytuł Daikatana. To jeden z największych zawodów w historii gier, bo miała to być gra, która na zawsze zmieni oblicze gatunku. Obiecano rewolucyjną sztuczną inteligencję, ogrom uzbrojenia i wyjątkowo prowadzoną fabułę. Niemal nic z tego nie wyszło tak jak chcieli tego twórcy. Deus Ex miało więc trudną premierę, bo grze obrywało się za poprzednie dzieło studia.
Wiele obiecane było również w przypadku Deus Ex i zdecydowanie nie był to najlepszy moment na kolejne obietnice. Jeden z jedynie trzech programistów przydzielonych do stworzenia gry wypowiedział się na ten temat, twierdząc, że dobrze wiedzieli co udało im się osiągnąć - stąd taka pewność siebie przy premierze nowej gry. Scott Martin wspomina jak pracowało się nad grą.




Mieliśmy naprawdę utalentowany i zdeterminowany zespół. Sam uwielbiałem pracować nad tym tytułem, ale z czasem jedyne co dawało mi siłę był przesadnie ambitny dokument przedstawiający koncept.
Dzisiaj elementy zawarte w grach z gatunku, takie jak drzewka dialogowe, wybór pomiędzy skradaniem się, a otwartymi konfrontacjami są raczej standardowymi. Jednak w tamtym czasie było to nie lada wyzwanie. Tym bardziej, że była to jedna z pierwszych w historii gier, łączących w sobie elementy gatunków FPS i RPG. Gdyby tego było mało, świat gry był możliwie najbardziej otwarty, jak na rok 2000. Warto też wspomnieć o wszelkich szczegółach - jak to, że ponad 200 postaci pobocznych miało nagrane kwestie głosowe do rozbudowanych wypowiedzi. Ponadto są jeszcze wyjątkowe zachowania NPCów, co sprawiło, że świat gry był znacznie żywszy niż w tych, które pojawiły się wcześniej - między innymi Half Life.
Twórcy też zadbali o to, żeby wybory graczy miały jak największe znaczenie - miały wpływać na świat gry zarówno jeśli chodzi o małe i większe sprawy. Wprowadzenie tego również okazało się ogromnym wyzwaniem z uwagi na ograniczenia. Mimo wszystko twórcy są bardzo zadowoleni z tego co udało im się osiągnąć.
To naprawdę gra moich marzeń. W późniejszym okresie pracowałem nad innymi ciekawymi grami, ale Deus Ex było czymś niepowtarzalnym.
Odbiór gry był bardzo ciepły. Wiele redakcji oceniło grę maksymalną, lub prawie najwyższą notą. Wielu z nich określiło produkcję idealną pod niemal każdym względem. A jak Wy wspominacie tę produkcję?