Wojciech Gruszczyk Wojciech Gruszczyk 15.05.2020 20:33
PS5 na Unreal Engine 5
4733V

Pokaz PS5 na Unreal Engine 5 działał w 1440p. AMD podsumowuje: co mówi demonstracja rozgrywki z PlayStation 5?

Jednym z najważniejszych tematów tego tygodnia była bez wątpienia prezentacja możliwości Unreal Engine 5 na przykładzie demonstracji z PS5. Inżynierowie z Epic Games podczas pokazu wykorzystali dynamiczną rozdzielczość, ale przez większość czasu gra działała w 1440p.

Pokaz Unreal Engine 5 rozbudził nasze marzenia o nowej generacji. Technologia zostanie udostępniona deweloperom już na początku 2021 roku, ale dopiero pod koniec roku odbędzie się pełna premiera UE5.

Epic Games mocno współpracuje z Sony, by obie korporacje miały pewność, że PS5 w pełni wykorzysta możliwości silnika. Mimo to podczas prezentacji wykorzystano dynamicznie skalowaną rozdzielczość i przez „większość czasu” pokaz działał w 1440p:

„Co ciekawe, działa [Unreal Engine 5] również bardzo dobrze z naszą techniką dynamicznej rozdzielczości. Tak więc, gdy obciążenie GPU staje się wysokie, możemy nieco obniżyć rozdzielczość, a następnie dostosować się do niej. W wersji demo faktycznie korzystaliśmy z rozdzielczości dynamicznej, chociaż w większości czasu renderowanie odbywa się w rozdzielczości około 1440p.”

Prezentację Epic Games podsumowało także AMD, które jak wiadomo jest odpowiedzialne za najważniejsze podzespóły PlayStation 5 i Xboksa Series X. Korporacja podkreśla, że pierwsze demo uruchomione na PlayStation 5 daje nam kilka wyraźnych wskazówek dotyczących przyszłości gier. Dzięki prezentacji wiemy:

  • jak będzie realizowana grafika przez następne kilka lat. Globalne oświetlenie i szczegółowa geometria będą najprawdopodobniej wieść prym w tworzeniu grafiki gier. To one, w przeciwieństwie do innych technik, są kluczowe do osiągania realistycznego efektu przy odpowiedniej wydajności.
  • jakie efekty są ważne dla deweloperów przy realizacji oświetlenia. Jak widać technika globalnego oświetlenia może dawać rewelacyjną jakość świateł i cieni, a Epic Games sprawia, że to jeszcze łatwiejsze w implementacji.
  • jakie możliwość oferuje nowa architektura sprzętowa, która pojawi się w konsolach i PC. Biorąc pod uwagę jak szczegółowy jest obraz dzięki Nanite, a przy tym jak dobrze to jest oświetlone dzięki Lumen, można stwierdzić, że możliwość sprzętowe nie stanowią ograniczenia przy tworzeniu realistycznej grafiki.
  • pod jakie architektury sprzętowe nowe efekty są programowane od podstaw. Jak wiadomo obie nowe konsole napędzają mikroarchitektury AMD Zen 2 oraz AMD RDNA2, co znajdzie także przełożenie na gruncie gier PC.
  • jak ważny jest dostęp do otwartych narzędzi w przeciwieństwie do zamkniętych pakietów. AMD przykładowo udostępnia całą masę narzędzi dla deweloperów do optymalizacji Unreal Engine i wielu innych rozwiązań w ramach inicjatywy GPUOpen. Większość z nich jest łatwa w implementacji.

Firma podsumowuje: „to demo daje znakomity pogląd na to, co w branży deweloperów gier jest ważne i fundamentalne, a co nie”. Zdaniem AMD już wcześniej widzieliśmy taką sytuację (gdy na rynku pojawiły się niskopoziomowe API (Vulkan, DirectX 12)), ponieważ to właśnie „właściwe zarządzanie zasobami i optymalizacja pod określony sprzęt” będzie kluczem do tworzenia wyjątkowych produkcji z olśniewającą grafiką.

Źródło: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-this-is-next-gen-unreal-engine-running-on-playstation-5 + informacja prasowa AMD

Tagi: playstation 5 ps5 sony