SKLEP
Sebastian Kasparek Sebastian Kasparek 08.09.2017 20:16
Jak recenzenci oceniają gry?
845V

Jak recenzenci oceniają gry?

Wiele osób zarzuca, że obecna skala ocen jest zepsuta i nie sprawdza się w praktyce. Krytykom obrywa się, że w swoich tekstach wykorzystują jedynie noty 7-10. Okazuje się jednak, że nie jest to do końca prawdą.

Ach, temat ocen - bardzo wrażliwe zagadnienie i często wzbudzające kontrowersje. Głównie z powodu niezrozumienia sposobu wystawiania poszczególnych not oraz próby zestawienia ze sobą dwóch zgoła odmiennych produkcji. Od dawna zarzuca się krytykom, że ich skala zaczyna się na 7 a kończy na 10. Nowy wykres pozwala rzucić okiem na to, czy taki problem faktycznie istnieje.

Cyfrowa dystrybucja zabija fizyczne nośniki

Cóż, nie da się zaprzeczyć, ze wydawcom po prostu nie opłaca się tworzyć gier poniżej jakiegoś poziomu. Siłą rzeczy musi występować jakaś średnia ocena przyznawana przez recenzentów. Rok temu było to 69/100, czyli faktycznie siódemka oznaczająca grę dobrą.

Najniższa średnia przypadała z kolei na lata 2007-2008 i stanowiła ledwie 64%. Ostatnie pięć lat to jednak wzrost jakości samych gier i bardziej przychylne oceny. 2015 rok był pod tym względem rekordowym i przekroczył barierę "siódemki" zatrzymując się na średniej 72%. 

Średnia ocen nie oznacza jednak, że krytycy boją się wystawiać inne oceny niż "7". Kolejne statystyki obalają mit, że mamy do czynienia wyłącznie ze skalą 7-10. Recenzenci rzadko wystawiają w swoich werdyktach "9", ale nie mają oporów z rzuceniem "6" oraz niższych not. W praktyce mamy do czynienia z mocno zbliżoną ilością ocen "6" i niższych do gier bardzo dobrych zasługujących na "8".

Źródło: http://www.gdcvault.com/play/1024054/Awesome-Video-Game-Data

Tagi: Game Developers Conference gry metacritic oceny open critic skala ocen statystyki