Sengoku Basara X - opis gry
Sengoku Basara X jest spin-offem serii Sengoku Basara z gatunku bijatyk 2D. Wydany początkowo wyłącznie na automatach w 2008 r., doczekał się dwa miesiące później portu na konsolę PlayStation 2. Za developing odpowiadało studio Arc System Works (seria Guilty Gear), a za dystrybucję firma Capcom.
Tytuł opiera występujące w nim postacie oraz wydarzenia o uniwersum poznane w Devil Kings oraz Sengoku Basara 2, przenosząc je na grunt arcade'owej bijatyki 2D w stylu, z którego znane jest tworzące go studio developerskie. Roster 12 wojowników jest więc bardzo zróżnicowany, oferując inny styl gry każdym z nich (Yukimura jest idealny dla początkujących graczy, Tadakatsu stawia na silne ataki kosztem bardzo ograniczonej mobilności, a Oichi wywołuje u przeciwnika anomalie w rodzaju zatrucia czy ogłuszenia). System walki opera się o trzy głównej przyciski ataku o różnym natężeniu (szybki/słaby, średni, wolny/silny), które w połączeniu z przyciskami kierunkowymi i ich bardziej zaawansowanymi formami pokroju ładowań i ćwierćkółek skutkować będą oddzielnymi atakami, innymi dla każdej postaci. Kolejne udane uderzenia zapełniają pasek Basara Meter, pozwalający na wykonanie Basara Moves - potężnych technik będących odpowiednikiem znanych z innych bijatyk super combosów. Obeznani z systemem gracze mogą wykorzystać też w walce rozwiązania pokroju perfect guarda, bufferów, kontr, air recovery czy ciosów wybijających i juggli.
Sengoku Basara X posiada także rozwiązania wyróżniające go na tle innych bijatyk spod szyldu A.R.W. Najbardziej widocznym i złożonym jest Engun System, pozwalający każdemu zawodnikowi przyzwać na pole walki postać wspomagającą. Każdy Engun posiada rosnący wraz z trwaniem rundy poziom doświadczenia, wpływający na jego siłę i zasięg ataku - im wyższy, tym jego ataki są silniejsze i tym częściej może zostać przyzwany przed wyczerpaniem się jego paska. Zastosowania Enguna są różnorodne: od zwyczajnych ataków, przez przedłużenia combosów głównej postaci (chain combo), aż po kontrowanie zarówno rywala, jak i jego własnego Enguna czy wzmocnienie Basara Moves. Innym ciekawym elementem systemu jest Ichigeki Meter - klejnot widoczny na końcu paska Basara Meter każdej postaci, a błyskający po udanym wykonaniu niektórych ataków specjalnych. Jeżeli gracz wciśnie wszystkie trzy przyciski ataku w momencie błysku, przechodzi on w Basara Mode, pozwalający wykonać ryzykowny, ale natychmiastowo kończący walkę atak specjalny. System ten ewoluuje potem w Astral Finish charakteryzujący serię BlazBlue.
Gra posiada kilka trybów rozgrywki. Arcade Mode pozwoli na poznanie historii kierowanej przez nas postaci na przestrzeni serii pojedynków, Vs 2P służy do prowadzenia walk między dwoma żywymi graczami naraz, Vs CPU - na walkę z kontrolowanym przez komputer zawodnikiem, a Training Mode - na przećwiczenie garnituru ruchów każdej postaci. Na ich tle wybija się Challenge Mode, w którym gracz toczy walki z coraz trudniejszymi przeciwnikami. Oryginalnym rozwiązaniem jest fakt monitorowania stylu walki gracza (w oparciu o stosowane zagrania, preferencje czy wyczucie czasu), aby wraz z kolejnymi potyczkami coraz lepiej kontrować jego sprawdzone kombinacje. Poza trybami nastawionymi na walkę w menu mamy także dostęp do galerii grafik, odtwarzacza tematów przewodnich i listy zdobytych podczas gry tytułów.
Głównymi wadami gry są zarzuty powtarzające się w zasadzie przy każdym innym tytule autorstwa Arc System Works. Chodzi tu o niewielką liczbę postaci względem innych serii bijatyk, ich zbalansowanie względem siebie, a także niewielką liczbę dostępnych trybów gry.
Port na konsolę PlayStation 2 różni się względem automatowego oryginału dwoma dodatkowymi postaciami oraz dodanym trybem Challenge.
Galeria - Sengoku Basara X





Komentarze (0)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych