Shin Megami Tensei VX (PC) - nieoficjalny rimejk SMT 1 w końcu po angielsku, moje pierwsze wrażenia z gry

BLOG
468V
user-78296 main blog image
Sejman22 | 15.10.2023, 03:02
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Za dokładnie tydzień kończy się 30 lecie serii Shin Megami Tensei, oczywiście Atlus nie zrobił absolutnie nic w związku z rocznicą. Niemniej od czego są fani. Dokładnie po trzech latach od premiery fanowskiego projektu o nazwie ,,Shin Megami Tensei VX'', będącego gruntownym odświeżeniem gry z Super Famicoma na PC, wczoraj ukazała się jej angielska wersja. Jak wypada odświeżenie tego klasyka z Japonii ? Tego dowiecie się z mojego minibloga.

 

 Czym jest Shin Megami Tensei VX ? Jest to ,,fanowski'' rimejk gry Shin Megami Tensei 1 z 1992 roku na konsoli Super Famicom, która nadal oficjalnie nie ukazała się poza granicami Japonii (nie licząc portu wersji GBA na IOS tylko w USA, który jest już zresztą niedostępny). Projekt powstał w RPG Makerze, twórca nie tylko wiernie przeportował grę, poprawił również gameplay i balans, a nawet dodał nową zawarość fabularną. A wszystko to zrobił ... jeden Japończyk.

 

Oryginał SNES (1992):

 

Fanowski rimejk (2023):

 

Oto lista ulepszeń z pliku Readme:

 

■ Story Changes ■
The game features a couple of new routes, three of which are chosen near the beginning of the game. There's two new main characters who fill the role of alignment heroines for their respective routes. Each route has new unique bosses.
The new routes are the following:

[Yuriko's Chaos Route]
Joining forces with Yuriko in Inokashira Park or Shinjuku which will lead you on a journey to the Expanse and a new perspective on the demon hierarchy in Tokyo. This route is fairly easy.

[Yumiko's Law Route]
A new character who represents a variation of the law alignment, where you join forces with the Messians early on to save Tokyo's citizens from the demons, or perhaps even the faction itself. You also get a glimpse of what Heaven looks like.

[Overlord Route]
Refusing all heroines will have you be sent into the Expanse alone, where you begin an arduous and solitary journey of you and your demons as you seek absolute dominance over the entire world. This route is pretty difficult.

[Betrayal Route]
It is possible to return to the neutral route in the final dungeon by betraying your current partner. Doing so will grant you a unique neutral ending.

Extra [Friendship Route]
It is possible to recruit both the Law and Chaos heroes near the end of the end of the game on a standard neutral run. I will leave out the details, but it entails a new ending and final boss.

■ Some Gameplay Changes ■
• All demons are desummoned if the protagonist dies. I recommend building him defensively for the best chances of survival.
• Demons can now gain experience and level up.
• Plenty of new skills with revamped demon skillsets.
• You can give new spells to a demon at a Hacker/Magician shop.
• The game now uses row formations in battle similar to Soul Hackers.
• Intelligence now determines your magic defense, and is vital for your survival.
• You can change weapons in the middle of battle
• Guns consume ammunition, Zio / Bufu / Nerve bullets have been nerfed
• New equipment and demons from SMT2 and If...
• Spooks addition: You can reduce the encounter rate at the start of the game for a less tedious experience.

 

Po przetłumaczeniu:

Zmiany w historii:

- Dodano 2 nowe bohaterki: Yuriko - jako Chaos Heroine, oraz Yumiko jako Law Heroine. Nadal możemy grać jak w oryginale, gdzie naszą bohaterką będzie Yuka jako Neutral Heroine i ,,olać'' dwie pozostałe.

- Dodano 5 nowych dróg i 5 nowych endingów: Yuriko (Chaos), Yumiko (Law), Overlord, Betrayal (gdzie pod koniec gry możemy zdradzić Law Hero, Neutral Heroine, Chaos Hero, co da nam dostęp do unikalnego neutralnego zakończenia), Friendship (istnieje możliwość ,,rekrutacji'' obu bohaterów na naszą stronę pod koniec gry w trakcie robienia oryginalnego, neutralnego zakończenia).

Zmiany w gameplay'u:

- wszystkie demony wrócą do COMP-u wraz z śmiercią naszego głównego bohatera

- demony mogą zdobywać doświadczenie i levelować, jak to mamy w SMT III Nocturne i nowszych grach

- zbalansowano umiejętności i przebudowano skillsety dla demonów

- można dać nowe umiejętności dla demonów w Haker / Magician Shop (coś na zasadzie Demon Whisper z SMT IV, tyle, że ,,kupujemy'' tutaj umięjętności za kasę)

- gra używa ,,Row Battle System'' z Devil Summoner / Devil Summoner: Soul Hackers, gdzie możemy dowolnie zmieniać formację naszych postaci i demonów

- Inteligencja daje nam teraz również redukcję od obrażeń magicznych (jak w Soul Hackers)

- można zmieniać używaną broń w trakcie walki (jak w Soul Hackers)

- broń palna korzysta teraz z limitowanej amunicji (w oryginale amunicja była nieskończona), więc nieco ograniczono spamowanie strzelbami i karabinami maszynowymi, Zio / Bufu i amunicja paraliżująca / z urokiem zostały mocno znerfione, teraz nie mozemy stunlockować bossów jak to było w oryginale

- nowy ekwipunek i nowe demony z SMT 2 i SMT If

- na początku gry możemy wybrać jedną z trzech opcji dotyczącą random-encounter rate: original (wysoki encounter rate jak w wersji SNES), medium (średni encounter rate), low (niski encounter rate)

 

 

 

A tutaj macie moje przemyślenia na temat rimejku (na podstawie kilku godzin gry):

 

Co mi się podoba w rimejku :

- nowy sprite u Yuriko jest całkiem spoko

- gra bazuje na wersji z SNES-a (grafika i muzyka), soundtrack z SMT 1, SMT 2, SMT If (wersja PSX)

- gra jest znacznie trudniejsza od wersji SNES/PSX/GBA m.in. dzięki nerfowi Zio / Bufu / Nerve, a także zwiększeniu zadawanych obrażeń (zwłaszcza magicznych, które kulały w originale), przez co zalecam robić bardziej zbalansowany build postaci, najlepiej pod tanka

- Ambasador Thor(man) jest nowym Matadorem i Minotaurem (casual filter), serio ,,USE BUFFS RETARD'' :D

- bossowie mają teraz dwie tury, a nie tylko jedną, no i częściej używają buffów / debuffów

- interfejs i gameplay podobny do tego z Devil Summoner: Soul Hackers

- nowe animacje ataków przypominają mi te z Devil Summoner: Soul Hackers

- przed walką możemy ,,analizować'' demony i podejrzeć ich ,,słabości'', statystyki, skille i jaki wypada z nich łup

- podczas walki możemy widzimy pozostałe HP/MP u przeciwnika

- fazy księżyca widoczne również w trakcie walki

- dodano minimapę u prawej góry ekranu, dzięki czemu nie musimy już co chwilę przełączać się z gra - mapa, mapa - gra, świetna zmiana QoL

- pasek z encounter rate

- można wyłączyć animację fuzji demonów w Cathedral of Shadows, fuzje w CoS odbywają się tak jak w SMT 2 i SMT If

- Sword Fusion z Devil Summoner / Devil Summoner: Soul Hackers

- dodano Compedium Demonów (tak był w wersji na GBA, ale w wersji na SNES-a i PSX tego nie było)

- więcej NPC-ów

- zapis w dowolnym momencie gry jako ,,consumable item''

- portrety postaci i demonów jak w SMT 2 i SMT If

- trucizna nie powoduje już tego wkurzającego ,,zamrożenia'' ekranu jak to było w oryginale

- widzimy swój aktualny ,,alignment'' jako kolor kursora na mapie świata (czerwony - chaos, zielony - neutral, niebieski - law)

- jeśli jesteśmy zbyt chaotyczni, możemy ,,odkupić nasze grzechy'' w kościele Messian za kasę (jak w realnym życiu u księdza LOL)

- twórca bardzo umiejętnie korzysta gotowych assetów z SMT 1, SMT 2, SMT If, Majin Tensei, czy nawet z Giten Megami Tensei 

- poprawione tłumaczenie

- oryginalne intro

 

Co mi się nie podoba w rimejku:

- wiem, że to już czepialstwo, ale twórca mógł wrzucić możliwość wyboru ścieżki dźwiękowej między SNES, Sega-CD i PSX

- negocjacje z demonami są nadal zbyt nieprzewidywalne i randomowe, wciąż sucks jak w oryginale

- nowe wątki fabularne są ciekawe, ale trochę zbyt ,,fan-fiction'', niemniej warto je poznać jak ktoś uważa oryginalne zakończenia za zbyt ,,surowe''

- na razie tylko wersja PC, fajnie byłoby pograć w to na przenośnym sprzęcie

- niekiedy widoczna ,,RPG Mejkerowatość'', zwłaszcza w nowych dungeonach

 

Moja ocena:

9/10 (oryginał: 7/10)

Jak ktoś nie grał w oryginał, to polecam SMT VX, jest to na ten moment chyba najlepiej zrobiona gra w RPG Maker. Gra się w to po prostu lepiej, balans jest dużo lepszy, zaś nowe drogi fabularne, zapewniają tym co grali w oryginał dodatkowe godziny zabawy. Na ten moment, dopóki Atlus sam osobiście nie zrobi rimejku w 3D (czyli nigdy), jest to najlepsza wersja gry. Polecam każdemu fanowi serii i dungeon crawlerów. Link do pobrania gry wraz z instrukcją instalacji poniżej pod tym filmikiem:

 

 

Oceń bloga:
9

Najlepszy Alignment to:

Law
20%
Neutral
20%
Chaos
20%
Pokaż wyniki Głosów: 20

Komentarze (14)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper