SMT vs Devil Summoner vs Persona. Podobieństwa i różnice.

BLOG O GRZE
643V
SMT vs Devil Summoner vs Persona. Podobieństwa i różnice.
Sejman22 | 14.11.2020, 04:02
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

 Witam ponownie. Zauważyłem, że wielu graczy zwłaszcza z Europy ma nadal problem z wyłapaniem różnic i podobieństw między Shin Megami Tensei, a Personą. Postanowiłem więc im pomóc, zwłaszcza tym co swoją przygodę z Megatenami zaczęli od Persony 3 - 5, a chcą spróbować swoich sił z ojcem tej serii JRPG-ów. Do analizy dołączam również, nieco zapomniany już spin-off SMT - Devil Summoner, który różni się sporo zarówno od Persony jak i SMT.

  Shin Megami Tensei Devil Summoner Persona

Geneza

Jest to Spin-off Digital Devil Story Megami Tensei (rok wydania:1987, platforma: Famicom), gra powstała na podstawie popularnej w Japonii powieści Digital Devil Story Pierwszy duży Spin-off Shin Megami Tensei, Devil Summoner (rok wydania:1995, platforma: SEGA Saturn) Pierwszy duży spin-off Shin Megami Tensei wydany na zachodzie (USA), Revelations: Persona (rok wydania:1996, platforma: Sony Playstation)
Tytuły

Shin Megami Tensei (1992,SNES)

Shin Megami Tensei II (1994,SNES)

Shin Megami Tensei IF (1994,SNES)

Shin Megami Tensei Nine (2002,XBOX)

Shin Megami Tensei III Nocturne (2003,PS2)

Shin Megami Tensei Imagine (2007,PC)

Shin Megami Tensei Strange Journey (2009, Nintendo DS)

Shin Megami Tensei IV  (2013, Nintendo 3DS)

Shin Megami Tensei IV Apocalypse                    (2016, Nintendo 3DS)

Shin Megami Tensei Strange Journey Redux        (2018, Nintendo 3DS)

Shin Megami Tensei III Nocturne HD Remaster (2020/2021, PS4, Nintendo Switch, PC?)

Shin Megami Tensei V (2021?, Nintendo Switch)

Łączna ilość tytułów: 11 (bez SMT V)

Devil Summoner (tylko w Japonii, 1995, Saturn)

Devil Summoner Soul Hackers (tylko w Japonii, 1997,Saturn, PSX)

Devil Summoner (tylko w Japonii, 2007, PSP)

Devil Summoner Raidou Kuzunoha versus Soulless Army (2006, PS2)

Devil Summoner Raidou Kuzunoha versus King Abaddon (2008, PS2, brak wydania w Europie)

Devil Summoner Soul Hackers (2013, Nintendo 3DS)

Łączna ilość tytułów: 6

Revelations Persona (1996,PSX, PC, brak wydania w Europie)

Persona 2 Innocent Sin (1999, PSX, tylko w Japonii)

Persona 2 Eternal Punishment (2000, PSX, brak wydania w Europie)

Persona 3          (2006, PS2)

Persona 3 FES (2007,PS2)

Persona 4 (2008, PS2)

Persona 3 Portable (2009, PSP)

Persona 2 Innocent Sin (2011, PSP)

Persona 2 Eternal Punishment (2012, PSP, tylko w Japonii)

Persona 4 Arena    (2012, PS3, XBOX 360)

Persona 4 Golden (2012, PS VITA)

Persona 4 Arena Ultimax (2013, PS3, XBOX 360)

Persona Q              (2014, Nintendo 3DS)

Persona 4 Dancing All Night (2015, PS VITA)

Persona 5      (2016/2017, PS3, PS4)

Persona 3 Dancing in Moonlight (2018, PS VITA, PS4)

Persona 5 Dancing in Starlight (2018, PS VITA, PS4)

Persona Q2            (2018, Nintendo 3DS)

Persona 5 Royal (2019/2020, PS4)

Persona 5 Scramble (2020, PS4, Nintendo Switch - tylko w Japonii)

Persona 4 Golden (2020, PC)

JEZU !!! OD 2006 roku praktycznie co roku nowa Persona. 

To się nazywa dopiero dojenie :D

Łączna ilość tytułów: 21

 

 

 

Protagoniści

SMT I - bezimienny    nastolatek - nazywany w grze po prostu Hero (milczący  protagonista)

SMT II - nastolatek o imieniu Aleph (milczący protagonista)

SMT III - licealista Naoki Kashima, po przemianie nazywany Demifiendem - pół człowiek, pół demon (milczący protagonista)

SMT Strange Journey - zwykły żołnierz, nazywany przez fanów ,,Doomguy'' lub ,,Man with gun'' (milczący protagonista)

SMT IV - samuraj z Królestwa Mikado (milczący protagonista)

SMT IV Apocalypse - czternastolatek (XD), świeżo upieczony łowca demonów (milczący protagonista)

 

Devil Summoner - dusza młodego mężczyzny która trafia do zmarłego ciała Kyujiego Kuzunohy - przywoływacza demonów (milczący protagonista)

Devil Summoner Soul Hackers - młody haker, członek grupy hakerskiej,,Spookies''  (milczący protagonista)

Devil Summoner Raidou Kuzunoha 1&2 - licealista, młody przywoływacz demonów o imieniu Raidou zwany Raidou Kuzunoha XIV ,pomocnik detektywa Narumiego (milczący protagonista)

Revelations Persona - licealista St.Hermelin High  Naoya Toudou, nazywany także ,,Boy with Erring'' (milczący protagonista)

Persona 2 Innoocent Sin - licealista Seven Sisters High Tatsuya Suou (milczący protagonista)

Persona 2 Eternal Punishment - jedyny ,,dorosły'' protagonista w serii, dziennikarka Maya Amano (milcząca protagonistka)

Persona 3 - licealista Gekkoukan High Makoto Yuki (milczący protagonista)

Persona 3 FES - żeński android Aigis, członek grupy S.E.E.S. z Persony 3

Persona 3 Portable - licealistka Gekkoukan High, żeński odpowiednik protagonisty z Persony 3 (milcząca protagonistka)

Persona 4 - licealista Yasogami High Yu Narukami (milczący protagonista)

Persona 5 - licealista Shujin Academy w Tokio, Ren Amamyia (milczący protagonista)

 

Gatunek

Dungeon crawler 80%

JRPG 20%

Devil Summoner i Devil Summoner Soul Hackers:

Dungeon crawler 50%

JRPG 50%

Devil Summoner Raidou Kuzunoha 1&2:

Action RPG 50%

JRPG 50%

Persona 1&2:

Dungeon crawler 50%

JRPG 50%

Persona 3-5:

Dungeon crawler 20%

Symulator randek 20%

Visual Novel 10%

JRPG 50%

 

Podobne do dowolny dobry dungeon crawler (np. Might and Magic), Pokemony

Devil Summoner i Devil Summoner Soul Hackers:

Shin Megami Tensei

Devil Summoner Raidou Kuzunoha 1&2:

Shin Megami Tensei, Final Fantasy VII Remake, Persona 5 Scramble (a właściwie to te gry są podobne do gier o Raidou)

 

 

 

Persona 1&2:

Shin Megami Tensei, licealne anime i Visual Novel

Persona 3-5:

Dragon Quest wymieszane z SMT (gameplayowo) Sakura Taisen (symulator randek)  licealne Visual Novel i anime

Fabuła wątki natury religijnej i filozoficznej, brak jednoznacznego podziału na dobro i zło, wątek mesjasza, mnóstwo odniesień do mitologii, motyw ,,One more god rejected'', brak pewnych irytujących motywów z kiepskich anime (wyjątek SMT IV Apocalypse) wątki detektywistyczne (jak ktoś polubił historię z Persony 4 ten pokocha fabułę w grach o Raidou), lżejszy klimat niż w SMT, ale poważniejszy niż w Personie, fabuła dotykająca wielu tematów na czasie jak np. problem obawy przed utratą pracy w związku z postępem cywilizacyjnym (historia pewnego rykszarza w Raidou Kuzunoha versus Soulless Army)

Persona 1&2:

licealiści z supermocami ratują świat przed złem, fabuła dotykająca wielu wrażliwych tematów, stare dobre anime z lat 90

Persona 3-5:

Symulator życia licealisty + motyw z przeciętnego anime ,,Power of Friendship'', licealiści z supermocami ratują świat przed złem, zatrważająca ilość motywów z kiepskich anime, fabuła dotykająca wielu poważnych tematów jak np. wątek wykorzystywania seksualnego przez nauczyciela w Personie 5

Dla kogo Dla ,,oldschoolowych'' graczy, którzy cenią świetną fabułę, dobrze napisane postacie ponad nieco przestarzały gameplay. Dla graczy co wychowali się na grach typu Might and Magic, Eye of Beholder, czy Wizardry. Dla graczy zmęczonych niskim poziomem trudności Persony i szukających czegoś podobnego, ale i trudniejszego. Dla fanów Pokemonów. Dla tych co kochają detektywistyczne historie, cyberpunk, erę Taisho i nie przeszkadza im nieco drewniany/przestarzały gameplay. No i dla fanów Raidou Kuzunohy :D

Dla graczy lubiących anime, interakcje z postaciami i ceniących prostą casualową rozgrywkę w JRPG. Dla tych którym nie przeszkadza fabuła wzorowana na przeciętnych anime z motywem ,,Power of Friendship''. Idealna gra dla tzw. ,,weebów'' (:D) i szukających ,,Waifu'' i ,,Husbando''.

Postacie niewielka ilość napotkanych postaci w stosunku do Persony, jednak zazwyczaj są one dużo lepiej napisane od tych z Persony

spora ilość nietuzinkowych i świetnie napisanych postaci (Raidou, Nemissa, Spookie, Tae, Narumi, Viktor), aha i jeszcze jedno:

Gouto > Morgana

większość postaci to archetypy z przeciętnego licealnego anime, gadające irytujące zwierzęta-maskotki typu Teddie i Morgana
Waifu

W grach brakuje niestety atrakcyjnych kobitek, więc będą to głównie demony, oto przykłady:

- Pixie z SMT III Nocturne

- Asherah i Maya z SMT Strange Journey

- Alex z SMT Strange Journey Redux

 

 

- Rei Reiho z oryginalnego Devil Summoner

- Nemissa z Soul Hackers

- Nagi i High Pixie z Raidou Kuzunoha versus King Abaddon

Do wyboru, do koloru.

Najpopularniejsze wybory to: Makoto z Persony 5 i Naoto z Persony 4

Husbando

Popularne wybory wśród fanów SMT:

- Jack Frost

- Pisaca (doujin 95853 :D)

- Mara (chyba wiadomo dlaczego :D)

- Jimenez

- Gore

- Walter

- Jonathan

- Demifiend

- Raidou Kuzunoha

Do wyboru do koloru.

Najpopularniejsze wybory to: Akihiko z Persony 3 i Kanji z Persony 4

 

Ogólny poziom trudności i skomplikowanie dungeonów

-Trudny

- Skomplikowane i niekiedy irytująco długie dungeony, mnóstwo pułapek i zagadek logicznych

-Średni

-Niezbyt skomplikowane i krótsze dungeony, mniej irytujące pułapki i dużo prostsze zagadki

-Łatwy

-Proste i raczej krótkie dungeony, bardzo łatwe zagadki logicznne

System walki i działanie buffów/debuffów

- turowy Press Turn Battle System (z wyjątkiem Strange Journey - Coop Battle System)

- buffy można ,,stackować'' maksymalnie 3 lub 4 razy (w zależności od odsłony), 4 x użycie tego samego buffa/debuffa daje 4-krotnie mocniejszy efekt, buffy/debuffy są wieczne (trwają do końca walki) i można je zdjąć tylko innymi buffami/debuffami lub specjalnymi czarami (Dekunda,Dekaja, Silent Prayer)

Devil Summoner i Devil Summoner Soul Hackers:

- klasyczny turowy z widoku pierwszej osoby

- z buffami i debuffami taka sama sytuacja jak w SMT

Devil Summoner Raidou Kuzunoha 1&2:

- w czasie rzeczywistym z możliwością wydawania rozkazów w ramach aktywnej pauzy (podobnie jak to jest Persona 5 Scramble i Final Fantasy VII Remake)

-z buffami i debuffami taka sama zasada jak w SMT, tyle, że są one czasowe

 

Persona 1&2:

- klasyczny turowy z widoku trzeciej osoby

Persona 3-5:

- turowy One More Battle System

- zbuffować się lub debuffować przeciwnika możemy tylko raz (nie stackują się), są one również czasowe (trwają 3 tury)

Miejsce i czas akcji

- czasy współczesne, niedaleka przyszłość, 

- postapokaliptyczne Tokio (wyjątek: Strange Journey - Antarktyda)

Devil Summoner:

- czasy współczesne, lata 90 XX wieku, fikcyjne Hirasaki City

Devil Summoner Soul Hackers:

- niedaleka przyszłość, cyberpunk, fikcyjne Amami City

Devil Summoner Raidou Kuzunoha 1&2:

- Tokio w latach 20 XX wieku (era Taisho), w drugiej części zwiedzimy jeszcze japońską wioskę z tego okresu

 

Persona 1&2:

czasy współczesne, lata 90 XX wieku, fikcyjne miasto Mikage-cho (Persona 1), fikcyjne Sumaru City (Persona 2)

Persona 3-5:

- czasy współczesne XXI wieku (lata 2006-2016), fikcyjne miasto Iwatodai (P3), miasteczko Inaba (P4), Tokio (P5)

Fuzje demonów i negocjacje z demonami TAK TAK (wyjątek: brak negocjacji z demonami w Raidou Kuzunoha versus Soulless Army)

FUZJE- TAK (demony z SMT to Persony)

NEGOCJACJE z Personami tylko w Personie 1, 2 i 5

Kto się zajmuje fuzjami demonów Minister Mido Viktor Velvet Room Attendats (w  Personie 1&2 fuzjami zajmuje się bezpośrednio Igor)
Maskotka serii Jack Frost (Demonee-ho w Strange Journey) Raiho

W zależności od odsłony:

Persona 1&2: brak

Persona 3: Aigis i Koromaru

Persona 4: Teddie (niestety)

Persona 5: Morgana (jeszcze większe niestety)

Główny artysta i kompozytor

SMT I:

Artysta:

Kazuma Kaneko

Kompozytor:

Tsukasa Masuko

SMT II:

Artysta:

Kazuma Kaneko

Kompozytor:

Tsukasa Masuko

SMT III Nocturne:

Artysta:

Kazuma Kaneko

Kompozytor:

Shoji Meguro

SMT Strange Journey:

Artysta:

Kazuma Kaneko (w Redux na pewno był ktoś inny, ale nie pamiętam kto)

Kompozytor:

Shoji Meguro

SMT IV:

Artysta:

Eiji Shida

Kompozytor:

Ryota Kozuka

SMT IV Apocalypse:

Artysta:

Eiji Shida

Kompozytor:

Ryota Kozuka

 

Devil Summoner i Devil Summoner Soul Hackers:

Artysta:

Eiji Shida

Kompozytor:

Ryota Kozuka

Devil Summoner Raidou Kuzunoha 1&2:

Artysta:

Kazuma Kaneko

Kompozytor:

Shoji Meguro

 

 

Persona 1 & 2:

Artysta:

Kazuma Kaneko (w remasterach na PSP Shigenori Soejima)

Kompozytor:

Shoji Meguro (w remasterach na PSP Toshiki Konishi i Ryota Kozuka )

Persona 3-5:

Artysta:

Shigenori Soejima

Kompozytor:

Shoji Meguro

 

 

Dlaczego seria przestała być / nigdy nie była popularna Persona 3 - 5 (znacznie bardziej przystępna od SMT), zero reklam, tragiczny marketing Atlusa i potem SEGI, przenosiny SMT z Playstation 2 na Nintendo DS/3DS-a (utrata części graczy SMT III), problemy finansowe Atlusa przed przejęciem ich przez SEGĘ, brak zachodnich wersji SMT I i II (nielicząc wycofanej już wersji na IOS) Devil Summoner było dosyć popularne w USA i Japonii do momentu premiery Persony 3. Wydanie Raidou Kuzunohy niemal w identycznym terminie co Persona 3 i 4 (przez co te gry przyćmiły Devil Summonera), zero reklam, tragiczny marketing, problemy finansowe Atlusa przed przejęciem ich przez SEGĘ, do tej pory brak wersji zachodniej oryginalnego Devil Summonera z 1995 roku, olewanie rynku europejskiego przez Atlus Pomimo lokalizacji Persona 1 i 2 początkowo nie była tak popularna w USA i w Japonii jak SMT, czy Devil Summoner. Sytuację zmieniła dopiero premiera Persony 3.
Dlaczego seria stała się popularna

Protoplasta dzisiejszych Pokemonów,

wysoki poziom trudności 

Seria była czymś pomiędzy SMT, a Personą. Idealny wybór dla graczy szukających dużo poważniejszej historii, postaci i ciut wyższego poziomu trudności niż w inspirowanej anime Personie. Persona 3 była prawdziwą innowacją w świecie jrpgów. Wprowadziła Social lInki, uprościła rozgrywkę względem SMT, dodała Waifu dla webów, elementy symulatora randek i życia nastolatka. Na dodatek wykorzystała prawdziwy boom na licealne anime, które akurat wtedy w Japonii były szalenie  popularne. Persona 4 poprawiła większość bolączek trójki i zapewniła Atlusowi stały przypływ gotówki z spin-offów (po prostu uratowała Atlus przed bankructwem). Zaś Persona 5 to był drugi po Catherine tytuł na silniku HD od Atlusa, na dodatek gra została wydana na dwóch dużych sprzętach PS3 i PS4, co przy popularyzacji gatunku JRPG sprzyjało przypływowi casuali do gry. Jakieś tam formy reklamy też były. No i SMT poszło nieco w zapomnienie.

 

Press Turn (SMT, oprócz Devil Summonera i Strange Journey) vs One More (Persona 3-5):

 

 Press Turn:

- każdy udany (niechybiony) atak w ,,słaby punkt'' przeciwnego demona daje graczowi dodatkową turę (w prawym górnym rogu ekranu widzimy ilość naszych i przeciwnika tur w postaci ikonek Press Turn), to samo tyczy się przeciwnika - jak nas trafi w słaby punkt to również zyskuje dodatkową turę.

- każde chybienie powoduje, że tracimy 2 tury (ikonki Press Turn), to samo tyczy się przeciwnika - jeśli chybi też straci 2 tury

- możemy zużyć pół tury, aby dać ruch następnemu demonowi. Jeżeli zrobimy to 2 razy z rzędu, utracimy jedną turę.

- trafienie umiejętnością/czarem w demona który jest na nią odporny (Null,Drain,Repel) powoduje utratę od 2 do nawet 4 tur (ikonek Press Turn), to samo dotyczy przeciwnika - jeśli nas trafi umiejętnością na którą jesteśmy odporni traci również od 2 do 4 tur

- buffy i debuffy są wieczne (trwają do końca walki, lub dopóki ich nie zdejmiemy przy pomocy odpowiedniego skilla) i mogą się również stackować (maksymalnie do 4 razy) - BUFFY są w SMT bardzo ważne, w pozostałych jrpg-ach są przeważnie useless.

- trafienie krytyczne daje nam dodatkową turę, tyczy się to również pzreciwnika.

- w SMT I, II, III, oryginalnym Strange Journey i w Soul Hackers - śmierć naszego protagonisty = Game Over. W SMT IV, IV Apocaylypse i Strange Journey Redux (po zainstalowaniu odpowiedniej aplikacji) śmierć naszego herosa nie oznacza przegranej.

- dokładne wyjaśnienie systemu walki znajdziecie na stronie: https://megamitensei.fandom.com/wiki/Turn_Press

- bossowie mają od 2 do nawet 8 tur

One More:

- udany (niechybiony) atak w słaby punkt Persony daje nam możliwość ponownego ,,gratisowego'' ataku. Jeżeli zaatakujemy przeciwnika będącego ,,na deskach'' w ciągu naszej tury to istnieje szansa na ogłuszenie go. To samo tyczy się ruchu przeciwnika. W Personie 5 dodano Batton Passy, jeżeli wykonamy udany atak w słaby punkt przeciwnej Persony, będziemy mogli za free oddać swój ruch innej postaci, dodatkowo wzmacniając jej następny atak.

- chybienie powoduje tylko utratę swojej kolejki.

- jeżeli trafimy umiejętnością, czarem w Personę odporną na ten rodzaj ataku (Null,Drain,Repel), po prostu tracimy kolejkę postaci i ewenetualnie zostajemy ukarani np. odbiciem obrażeń (Repel), lub przywróceniem zdrowia przez wroga (Drain).

- nasze trafienia krytyczne powodują efekt ,,One More'' (tak jakbyśmy zaatakowali słaby punkt), to samo tyczy się przeciwnika

- w Personie 3, 4, 5 śmierć naszego protagonisty = Game Over. W Personie 1 i 2 jeśli mnie pamieć nie myli nie.

- buffy i debuffy są czasowe (trwają 3 tury) i się nie stackują (od razu maksymalny efekt).

- bossowie mają tylko jedną turę, rzadziej dwie lub więcej.

 

Tutaj macie kilka filmików dla nowicjuszy SMT:

Od którego SMT zacząć przygodę:

Tipsy dla noobów SMT (naprawdę pomagają świeżakom):

Tutaj macie (prawie) całą historię SMT, kolejność powstawania, powiązania itp. :

 

Na koniec mój ulubiony demon / persona w serii (TOP 1) :

DLACZEGO WRÓŻKA JEST MOIM ZDANIEM WAIFU TEJ SERII: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oceń bloga:
8

Wolisz Press Turn czy One More Battle System ?

Press Turn z SMT
25%
One More z Persony 3-5
25%
Nie grałem w SMT, lub Personę, więc się nie wypowiem
25%
Pokaż wyniki Głosów: 25

Komentarze (13)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper