Blog użytkownika Acquainted

Acquainted Acquainted 16.07.2020, 18:01
Fabuła The Last of Us part II - kto ma rację?
118V

Fabuła The Last of Us part II - kto ma rację?

Wpis zawiera spoilery 

Polaryzująca historia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wiele osób nie lubi tej historii, co jest jak najbardziej w porządku, niemal każdą opinię  uważam za równie wartościową nawet pomimo tego, że często nie zgadzam się z przedstawionymi w nich argumentami.

Fabuła okazała się zawodem dla sporej grupy graczy, bo: nie dostali tego, co oczekiwali po kontynuacji, zmieniono formę narracji zamiast skupionej na postaciach tak jak w części pierwszej (character driven) większy nacisk został położony na historię (story driven), historia utrzymana jest w zupełnie innym tonie niż część pierwsza, dostajemy przez całą grę zaledwie, krótkie wspomnienia relacji Ellie  z Jolem, nie walczymy po stronie dobra, a protagonistki nie kierują się szlachetnymi motywami, bohaterowie podejmują decyzje, z którymi się nie zgadzamy, sterujemy postacią, która zabiła Joela przez jakieś 30-40% gry itd.

Widzę dlaczego fabuła jest tak polaryzująca i dlaczego tak wielu osobom się nie podobała z czym absolutnie nie mam problemu. Część graczy zamiast postanowić, „Ok to nie moja bajka, ale jak wy się bawicie dobrze to fajnie” postanowiła wytknąć scenarzystom błędy jakie ich zdaniem popełnili i do tych krytycznych komentarzy będę się odnosił poniżej, nie dlatego żeby je wyśmiać, ale przedstawić odmienny punkt widzenia. Dyskurs na temat tej gry stał się niezwykle dziwaczny i wygląda mniej więcej tak jak przedstawionym niżej fragmencie filmu "Dzień Świra"

Nie ma jednej obiektywnej formy oceny dlatego opinię dotyczące fabuły będą różne i jedna opinia nie będzie lepsza od drugiej, nawet mimo, że część z nich będzie lepiej uargumentowanych. Odpowiadając na pytanie postawione w tytule nie ja, nie wy, nikt, żaden. Ile zdań tyle opinii i każda jest równie wartościowa (zza wyjątkiem osób, które nie grały w grę lub tworzącymi materiały obrzucające grę i studio gównem w celach zarobkowych itd.).

Błędy popełnione przez scenarzystów

1. Droga do zabicia Joela

Ten fragment historii jest fatalnie napisany. Tym, co go negatywnie wyróżnia jest ciąg sprzyjających Abby okoliczności: 1) znalazła dom blisko Jackson, w którym mogła przenocować razem ze swoją ekipą 2) Owen musiał wybrać się na przechadzkę po okolicy i znaleźć miasto, którego szukali 3) w tym samym czasie Tommy i Joel musieli patrolować okolice 4) Abby musiała przedrzeć się przez całą okolicę oraz zdołać uciec przed hordą zarażonych 5) Joel musiał ją uratować przed zarażonymi 6) Tommy i Joel musieli nie być przygotowani na atak tak licznej grupy zarażonych 7) powstać zamieć śnieżna, która  przeszkodziłby całej trójce wrócić do Jackson 8)Uciec do miejsca, w którym jest ekipa Abby 9) wejść do pomieszczenia z grupą nieznajomych 10) podać grupie swojej imiona

Szkoda zwłaszcza, że Neil miał dużo lepszy pomysł jak miało dojść do zabicia Joela. Grupa Abby zostałaby tuż przed znalezieniem Jackson zaatakowana przez to samo ugrupowanie, które w pierwszej części atakowało miasto. Joel z Tommym pomogliby Abby i jej przyjaciołom odeprzeć napad bandytów, a później wszyscy udaliby się do Jackson.

Abby zobaczyłaby, że Joel nie  jest potworem, ale cenionym członkiem społeczności, który stara się wieść spokojne życie i pomagać innym, co  doprowadziłoby do wewnętrznego dylematu czy zostawić Joela przy życiu ze względu na to, kim jest czy zabić go za to co zrobił, który ostatecznie zostałby rozwiązany za pomocą kija golfowego.

2. Abby 

Mnie przekonała do siebie ta postać a, nawet ją polubiłem, ale dla wielu osób to co z nią to  było za mało. Abby jest jednym z filarów tej historii dlatego ważne jest, abyśmy nie tylko zrozumieli powody podejmowanych przez nią działań, ale także na pewnym poziomie się z nią utożsamiali. Niezwykle ryzykowna zagrywka scenarzystów związana z tą postacią podzieliła graczy opinię graczy o opowiadanej historii. Większość osób, która polubiła się z Abby oceniła historię pozytywnie, natomiast osoby, które postanowiły jej nienawidzić lub próby przedstawienia innej strony tej postaci przez Neila Druckmanna i Halley Groos na nich nie zadziałały uznały fabułę za słabą.

Odpowiedź na krytyczne komentarze

1. Sposób śmierci Joela

Powiem wprost to była jedna z najlepszych śmierci postaci ukazanych w grach komputerowych. Było brutalnie, brudno i bez zbędnego patosu. Cała scena była świetnie wyreżyserowana, a Ashly Johonson pokazała że powinna zdobyć wszystkie możliwe nagrody dla najlepszej aktorki. 

(Od 4.00)

2. Zabicie Nory

Ellie zabiła cały batalion ludzi i nagle okazuje się, że zabicie jednej osoby jest dla niej traumatycznym doświadczeniem? Czym innym jest zabijanie uzbrojonych ludzi, którzy będą próbowali cię zabić przy każdej nadarzającej się ku temu okazji, a czym innym brutalne torturowanie osoby w celu wyciągnięcia od niej informacji.

3.  Pies

Gdy pojawił się oskryptowany fragment, w którym  musimy zabić psa wiele osób stwierdziło, że nie nabierze się na tanią manipulację emocjonalną. Nic jednak nie wskazywało, że grając jako Ellie mieliśmy poczuć współczucie dla czworonoga. Według mnie rolą psa było pokazanie jak różne strony konfliktu mają różną perspektywę na wydarzenia dla Ellie pies jest przeszkodą w drodze do celu, dla Owena pies jest jego pupilem, Yara i Lev początkowo widzą psa tak jako niebezpieczeństwo, bo znają je tylko z tego, że są szkolone do tropienia i zabijania.

4.  Ellie i Abby

I) Ellie

Wiedzie w miarę normalne życie w Jackson, ma kolegów, chodzi do szkoły, udaje się grupowe patrole, utrzymuje dobre relacje z Jolem. Ellie ma jednak poważne wątpliwości, co do prawdomówności Joela w kwestii tego, co wydarzało się po dostarczeniu jej do świetlików. Po wielu nieudanych próbach wyciągnięcia prawdy od Joela postanawia udać się do Salt Lake City i na własną rękę odkryć, co się wydarzyło tamtego dnia. Po znalezieniu dowodów, że coś jest na rzeczy Ellie stawia Joelowi ultimatum, a po usłyszeniu od niego prawdy postanawia zerwać z nim relacje.

(od 29.00)

Kolejnym istotnym momentem dla tej relacji jest zabawa w barze i jej następstwa. Dochodzi do próby pojednania Ellie z Joelem. Byłem pod ogromnym wrażeniem jak dobrze ukazano stosunki pomiędzy tą dwójką. Zakończenie pierwszej części zostawiło scenarzystów nowej odsłony w dość kłopotliwym położeniu, bo musieli prędzej czy później zmierzyć się z reakcją Ellie na odkrycie prawdy o tym, co się wydarzało w Salt Lake City. Działania Joela można oceniać w różny sposób, bo zahaczają o kilka problemów moralnych: Czy można poświęcić jednostkę dla dobra ogółu? Jak daleko się posuniesz, aby chronić osobę, którą kochasz? Czy należy dać osobie, która poświęcając swoje życie może uratować ludzkość możliwość wyboru, a jeżeli nie to kto powinien być odpowiedzialny za podjęcie takiej decyzji? Na te pytania nie ma poprawnych odpowiedzi i jedni zgodzą się z działaniami podjętymi przez Joela (w tym ja), a inni nie (w tym Ellie). Do tego też dochodzi do kwestia utraty zaufania i poczucia krzywdy po tym jak była przez lata okłamywana przez Joela.

Następnego dnia Joel zostaje brutalnie zamordowany, co sprawia, że Ellie rozpoczyna swoją podróż ku zemście, nienawiści, samozniszczeniu oraz stopniowej utraty człowieczeństwa.

II) Abby 

Pod względem chronologii wydarzeń przedstawionych w grze pierwszy raz spotykamy Abby w momencie, gdy Ellie trafia do szpitala świetlików. Dowiadujemy się, że stojąc przed dylematem czy można poświęcić życie jednej osoby dla dobra ludzkości zarówno Abby jak i jej ojciec (który jest lekarzem mającym przeprowadzić operację) zgadzają się, że należy poświęcić życie dziewczyny. Joel postanawia uratować Ellie i wyniku podjętych przez niego działań dochodzi do śmierci ojca Abby. Celem, któremu Abby podporządkowała całe swoje życie jest znalezienie i „wymierzenie sprawiedliwości” zabójcy swojego ojca.

Kto jest czarnym charakterem tej historii?

Żadna z tych postaci, którymi sterujemy w grze nie jest przedstawiona w pozytywnym świetle. Obie mają dokładnie taką samą motywację (zemsta za śmierć ojca) i podejmują podobne działania.

5. Zły kult i dobra organizacja paramilitarna

Żadna z tych grup nie jest dobra, co jest dość wyraźnie pokazane w grze.

6. Mapa

Zostawienie mapy w stanie szoku po zabiciu w kobiety w ciąży jest dla mnie reakcja, którą mogę zrozumieć i zaakceptować. To, że postać popełnia błędy nie oznacza, że błędy popełnili scenarzyści.

7. Konfrontacja w Teatrze

Kolejną niezwykle ryzykowaną zagrywką ze strony scenarzystów było dopuszczenie do walki z Ellie podczas, której sterowaliśmy Abby.  To był chyba najbardziej nieprzyjemny fragment rozgrywki dla osób, które kibicowały Ellie i nienawidziły Abby, a osoby, które polubiły obie postacie chciały, aby żadnej z nich nie stała się krzywda. 

Ta część historii ma celowo sprawić, że gracz poczuje się niekomfortowo i spojrzy na wydarzenia z poza perspektywy dwóch walczących ze sobą stron konfliktu.

Z fabułą The Last of Us part II jest trochę tak jak z klockami domina jeżeli jeden z klocków nie upadał to spowoduje to brak upadku pozostałych. Jeżeli zatrzymaliśmy się w pewnym momencie i nie polubiliśmy Abby to części dalszych wydarzeń nie osiągnie oczekiwanych przez scenarzystów rezultatu.  

8. Farma

a) PTSD

ktoś może mieć być zawiedziony decyzjami podjętymi przez scenarzystów, ale z medycznego punktu widzenia nie popełniono tutaj żadnego błędu, a z punktu widzenia narracji też ma to sens.

b) Ellie ma świadomość, że podejmuje niewłaściwą decyzję opuszczając Dinę, ale i tak rusza w pościg za Abby

Wiele osób dość często podejmuje decyzję sprzeczne ze swoim najlepszym interesem i ma pełną tego świadomość. Ten fragment tekstu odnosi się także do Ciebie czytelniku, bo zamiast czytać moje wypociny mogłeś bardziej produktywnie spędzić swój ucząc się nowych umiejętności albo pograć w grę, poczytać książkę, obejrzeć serial, ale to już wiedziałeś zanim postanowiłeś wejść na tego bloga.

Dlaczego, Ellie odeszła? Bo pomimo tego, że starała się nie potrafiła sobie odpuścić, że nie pomściła Joela i aby odzyskać  wewnętrzny spokój, którego nie miała od momentu jego śmierci.

9. Zakończenie

Przed dodarciem na plaże Ellie trzy razy próbowała odpuścić zemstę (najpierw po przybyciu Jessiego, później po zabiciu Mel, następnie na farmie). Widząc w jakim jest stanie zastaje Abby postanawia się nad nią ulitować, chce  puścić ją wolno, ale nie może jej odpuścić tego, co zrobiła, więc obie walczą na śmierć i życie. Ellie wygrywa walkę, jednak w ostatniej chwili odpuszcza i pozwala Abby odejść.

Ellie nie zabija Abby, ale to nie oznacza, że jej przebacza. Gdy Ellie jest blisko osiągnięcia swojego celu ma świadomość, że dokonanie tego aktu jest bez znaczenia, bo nie przywróci jej bliskich, ani nie przyniesie ukojenia, a jedynie spowoduje to dalsze cierpienie innych osób.

Jednak muszę przyznać, że samo wykonanie tego segmentu bardzo mocno kulało.

Podsumowanie

Ode mnie fabuła dostaje  bardzo mocne 8/10

Według mnie otrzymaliśmy dobrą historię o zemście, przemocy, obsesji, .Nie mam żadnych wątpliwości, że jest to jedna z najambitniejszych i najbardziej ryzykownych prób opowiedzenia historii jaką widziałem w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Niestety wydaje mi się, że ND padło ofiarą własnych aspiracji, które przewyższały możliwości studia, co doprowadziło do powstania wielu drobnych błędów oraz kilku poważnych niedociągnięć pod względem fabularnym. 

Tagi:

Oceń notkę
+ +3 -

Oceń profil
+ +18 -
Acquainted
Ranking: 2635 Poziom: 32
PD: 5060
REPUTACJA: 1278