Szacowanie klas dla GTS – Porsche

W tym blogu postanowiłem zrobić sobie mały eksperyment - uporządkować konkretne modele Porsche i sprawdzić, w której grupie byłyby, gdyby trafiły do Gran Turismo Sport.
Uważam Porsche za najlepszą markę samochodów na świecie. Począwszy od modelu 356 (który zaprezentowało mi kultowe już Need For Speed: Porsche 2000) aż po 911 GT2 RS. Przez długi czas seria od EA była jedynym miejscem, gdzie mogłem pojeździć samochodami niemieckiego producenta. Gran Turismo miało jedynie swoje podróbki w postaci RUF-ów, ale dla mnie to po prostu nie jest to samo. W przerwie zahaczyłem jeszcze o Forzę Motorsport 3, ale było to dawno, a Xbox360 i tak nie był mój, więc długo się nie nacieszyłem (może z jakąś godzinę). Dopiero kontrowersyjna odsłona serii w postaci Gran Turismo Sport na PS4 to zmieniła, co mnie akurat niezmiernie ucieszyło. Faktem krążącym po sieci jest stosunkowo mała ilość samochodów do wyboru w porównaniu do poprzednich odsłon na PS3. Pomyślałem, że mógłbym to jakoś wykorzystać. I tak oto jestem tutaj.
Stwierdziłem, że zrobię sobie mały eksperyment. Co, gdyby do Gran Turismo Sport trafiło więcej samochodów ze stajni Porsche? W której klasie by się pojawiły? Na początku myślałem, że trzeba będzie użyć jakichś dogłębnych badań takich jak na przykład przejazdy poszczególnych modeli po Nordschleife i porównanie tego z samochodami już znajdującymi się w grze. Okazało się jednak, że niepotrzebnie marnowałem na to czas, ponieważ w Gran Turismo Sport klasy (przynajmniej w przedziale N100-N1000) są uporządkowane pod względem mocy. Oh, i nie będę wrzucać każdego pojedynczego modelu, bo jest ich za dużo i nie miałoby to po prostu sensu. Postanowiłem ograniczyć się do konkretnych.
Zacznę może od wymienienia samochodów Porsche znajdujących się w grze. Jest ich 7, więc wymienię je, począwszy od najniższej klasy.
Porsche 356/A 1500 GS GT Carrera Speedster ‘56 - N100
Porsche 911 GT3 (996) ‘01 - N400
Porsche 911 GT3 (997) ‘09 - N400
Porsche 911 GT3 RS (991) ‘16 - N500
Porsche Cayman GT4 Clubsport ‘16 - Gr. 4
Porsche 911 RSR (991) ‘17 - Gr. 3
Porsche 919 Hybrid (Porsche Team) ‘16 - Gr. 1
Same przedziały mocy przedstawiają się tak:
N100 = <150KM
N200 = 150-250KM
N300 = 250-350KM
N400 = 350-450KM
N500 = 450-550KM
N600 = 550-650KM
N700 = 650-750KM
N800 = 750-850KM
N900 = 850-950KM
N1000 = powyżej 950KM
Porsche 911 (930) ‘64
Zacznę od pierwszego modelu Porsche 911. Zgodnie z informacjami, jakie mam, jest nieznacznie silniejszy od 356-ki znajdującej się w grze, do tego znacznie cięższy. Nie jest to jednak jeszcze poziom, który kwalifikowałby go do grupy N200. Wobec tego pierwsza 911-ka będzie w grupie N100. Dodam tylko, że naprawdę podoba mi się design pierwszej inkarnacji 911-ki. Nie wiem, chyba ma w sobie to coś, choć większym sentymentem mimo wszystko darzę ich samochody z linii 356.
Porsche 912 '65
Samochód, który powstał po zakończeniu produkcji 356-ki. Ten model jest z kolei słabszy od 356-ki znajdującej się w grze i również nieco cięższy. Werdykt? N100.
Porsche 914/6 ‘71
To akurat jest model Porsche, który... mi się nie podoba. Uważam go po prostu za brzydki. I jak na złość z klasycznego line'upu chyba tylko z tym mam ten problem. Wziąłem najmocniejszą wersję, jednak również i ona nadaje się tylko do grupy N100.
Porsche 804 '62
Dobra, starczy już tej niskiej grupy. Tym razem ciekawostka: był okres, kiedy Porsche uczestniczyło w wyścigach Formuły 1. To był jeden z ich samochodów (w dodatku ten konkretny model zapewnił im jedyne zwycięstwo w tej dyscyplinie podczas Grand Prix Francji 1962). Oczywiście sam fakt bycia bolidem z miejsca wrzuca go do grupy X, gdzie znajduje się bolid Hamiltona i fikcyjny F1500T-A.
Porsche 959 S '87
Pomimo swojego wieku (ponad 30 lat) jest to wciąż jeden z najszybszych samochodów Porsche dozwolonych do uczestniczenia w ruchu drogowym. Jego moc 456 KM zagwarantowała mu miejsce w grupie N500, w której znajduje się chociażby Ferrari F50.
Porsche 935/78 „Moby Dick” ‘78, Porsche 917K ‘70, Porsche 962C ‘85
Potężne maszyny ze stajni Porsche, które brały udział w wyścigach wytrzymałościowych Le Mans. Myślę więc, że nie trzeba tutaj się zastanawiać. To byłyby oczywiste wybory do Grupy 1. Swoją drogą nie rozumiem, czemu Polyphony nie zdecydowało się wrzucić Porsche 962C razem z aktualizacją dodającą Grupę C i Circuit De La Sarthe. To byłby przecież idealny rywal dla Mazdy 787B czy Saubera. Nie wspominając o tym, że przecież Japończycy mają w swoich rękach licencję, na którą wcześniej nie mogli sobie pozwolić. Nie wiem, może to po prostu kwestia tego, że póki co samochodem można przejechać się tylko w rFactor 2...
Porsche 911 (993) GT2 ‘95
Pierwszy model z linii Porsche 911 GT2. Nawiązując do informacji, które znalazłem, na Nordschleife samochód był o pół sekundy szybszy od KTM X-Bow, który w Gran Turismo Sport zajmuje miejsce w grupie N300. Jednakże grupa N300 jest zarezerwowana dla samochodów o mocy nie większej niż 350 KM. A ten pojazd ma 429 KM. Zatem wychodzi na to, że to kolejny samochód Porsche dla grupy N400.
Porsche 911 (991) GT2 RS ‘18
Samochód, który reklamował Forzę Motorsport 7 i mnie do niej zniechęcił poprzez okropny model jazdy. Poczułem się podwójnie zniesmaczony. Raz – ten model jazdy. Dwa – Porsche to moja ulubiona marka, więc mocniej bolało. Samochód można zrekonstruować poniekąd w Gran Turismo Sport używając już istniejącego w grze 911 GT3 RS ‘16. Jest trochę cięższy, a jego moc (700 KM) daje mu spokojnie miejsce w grupie N700. Przy okazji, 6 minut 40 sekund na Nordschleife to wynik, który pozwoliłby temu samochodowi rywalizować z pojazdami z grupy 3. Z całą pewnością imponujące.
Niedawno ustanowił jeszcze jeden rekord na innym torze: Road Atlanta - poniżej 1 minuty 25 sekund.
Porsche 718 Boxster ‘16
Niewielki samochód ze stajni Porsche również z nie tak odległych czasów. 300 KM mocy daje mu miejsce w grupie N300.
Porsche 550 Spyder ‘53
Pierwszy samochód Porsche, który został zaprojektowany specjalnie do wyścigów. Dyskwalifikuje go to z grup N. Jest zdecydowanie zbyt wolny, by trafił do grupy 4, więc jedynym wyjściem byłaby grupa X. Tam miałby jednego przeciwnika w postaci Alfy Romeo GIULI TZ2 (który obecnie tak naprawdę nie ma żadnego rywala i jest zwykłym okazem dla kolekcjonerów za 10 milionów kredytów). Zastanawiam się, czy miałby jakieś szanse…
Porsche Taycan
Grupa X ma swoje wady. Poza tym, że samochody te mogą jeździć tylko między sobą w wyścigach niestandardowych, czasami trafiają tam pojazdy, które nie powinny tam się pojawić. Jak chociażby elektryczne samochody. Dlaczego Tesla jest w grupie X? Silnik elektryczny to jedyne, co ją wyróżnia. Może jeździć po drogach, jak każdy inny wóz w grupach N. Porsche Taycan jest również samochodem elektrycznym. Moc 600 KM powinna mu dawać miejsce w grupie N600, ale skoro pojazdy z silnikiem elektrycznym trafiają w Gran Turismo Sport do grupy X, to tutaj pewnie nie byłoby wyjątku.
Porsche 918 Spyder ‘13
Dość ciężki samochód sportowy wyprodukowany w liczbie 918 sztuk. To najszybszy model Porsche dopuszczony do ruchu drogowego. Jego moc wynosi 887 KM. Oznacza to wrzucenie go do grupy N900 zgodnie z podziałem klasowym w GT Sport. Na Nordschleife jest o jakieś 17 sekund wolniejszy od Porsche 911 GT2 RS, które zakwalifikowałem już do grupy N700.
Porsche Carrera GT ‘04
Samochód do grupy N600 z mocą niewiele ponad 600 KM. Posiada ponoć opinię dosyć trudnego w opanowaniu wozu. Dostał recenzję od Clarksona w słynnym Top Gear.
Porsche 924 ‘76
Nie jestem pewien, czy to aby nie tym samochodem jeździłem, kiedy miałem okazję pograć na split screenie z kuzynem w Forzę Motorsport 3. Albo ten, albo 944, nie pamiętam. Podoba mi się design tego samochodu, a przynajmniej jego podstawowej wersji. Natrafiłem na parę innych inkarnacji, wliczając najsilniejszą (Carrera GTS), ale nie przypadły mi pod względem wyglądu aż tak do gustu. 125 KM mocy daje temu samochodowi miejsce w grupie N100.
Porsche 944 ‘82
Mówiąc o 944, ten samochód jest następny w kolejce. Pokonał testowy tor Top Gear w 1 minutę 43 sekundy. Ma 163 KM mocy, co oznacza przydzielenie go do grupy N200.
Porsche 911 GT1 ‘98
To był model wyścigowy stworzony do rywalizacji z Mercedesem-Benz CLK GTR oraz McLarenem F1 GTR. Ten pierwszy nie jest niestety dostępny w grze (był w kilku poprzednich odsłonach), ale na szczęście ten drugi jest. Został przydzielony do grupy 3, więc Porsche również tam wędruje.
Porsche 911 RGT Rally Spec
Samochód rajdowy ze stajni Porsche dostępny dla osób posiadających najnowszą grę ze stajni Codemasters – Dirt Rally 2.0. Jest to oczywisty wybór do grupy poświęconej rajdowym pojazdom – grupy B.
Porsche Cayenne ‘19
No i na zakończenie SUV sygnowany marką Porsche. Posiadają jeszcze Macan, ale Cayenne to ich pierwszy model, który można określić tym mianem. Wziąłem tegoroczną wersję o prędkości maksymalnej 245 km/h oraz mocy 335 KM i klasie N300 według klasyfikacji GT Sport.
Tabela z samochodami będzie prezentować się następująco:
Porsche 356/A 1500 GS GT Carrera Speedster ‘56 |
109 KM |
840 kg |
N100 |
Porsche 911 GT3 (996) ‘01 |
359 KM |
1350 kg |
N400 |
Porsche 911 GT3 (997) ‘09 |
434 KM |
1395 kg |
N400 |
Porsche 911 GT3 RS (991) ‘16 |
498 KM |
1420 kg |
N500 |
Porsche Cayman GT4 Clubsport ‘16 |
385 KM |
1300 kg |
Gr. 4 |
Porsche 911 RSR (991) ‘17 |
517 KM |
1243 kg |
Gr. 3 |
Porsche 919 Hybrid (Porsche Team) ‘16 |
508 KM |
875 kg |
Gr. 1 |
Porsche 911 (930) ‘64 |
130 KM |
1077 kg |
N100 |
Porsche 912 ‘65 |
103 KM |
965 kg |
N100 |
Porsche 914/6 ‘71 |
110 KM |
980 kg |
N100 |
Porsche 924 ‘76 |
125 KM |
1080 kg |
N100 |
Porsche 944 ‘82 |
163 KM |
1180 kg |
N200 |
Porsche 718 Boxster ‘16 |
300 KM |
1335 kg |
N300 |
Porsche Cayenne ‘19 |
335 KM |
1985 kg |
N300 |
Porsche 911 (993) GT2 ‘95 |
429 KM |
1290 kg |
N400 |
Porsche 959 S ‘87 |
456 KM |
1350 kg |
N500 |
Porsche Carrera GT '04 |
612 KM |
1380 kg |
N600 |
Porsche 911 (991) GT2 RS ‘18 |
700 KM |
1450 kg |
N700 |
Porsche 918 Spyder ‘13 |
887 KM |
1640 kg |
N900 |
Porsche 911 RGT Rally Spec |
? |
? |
Gr. B |
Porsche 911 GT1 ‘98 |
550 KM |
950 kg |
Gr. 3 |
Porsche 935/78 „Moby Dick” ‘78 |
845 KM |
1030 kg |
Gr. 1 |
Porsche 917K ‘70 |
600 KM |
800 kg |
Gr. 1 |
Porsche 962C ‘85 |
780 KM |
900 kg |
Gr. 1 |
Porsche 804 '62 |
187 KM |
452 kg |
Gr. X |
Porsche 550 Spyder ‘53 |
108 KM |
550 kg |
Gr. X |
Porsche Taycan |
600 KM |
? |
Gr. X |