SKLEP

Blog użytkownika Zandorath

Zandorath
Zandorath Zandorath 14.05.2016, 22:13
Czy poziom trudności inny niż domyślny pozytywnie wpływa na Twój odbiór gry?
2049V

Czy poziom trudności inny niż domyślny pozytywnie wpływa na Twój odbiór gry?

Szybkie ustawienie optymalnej trudności na początku gry, czy może stała kontrola tejże wartości? Granie na łatwym, czy na trudnym?

Jakiś czas temu natknąłem się na forum NeoGAF na temat pod takim samym tytułem jak pytanie w tytule wpisu: Czy poziom trudności inny niż domyślny pozytywnie wpływa na Twój odbiór gry? Osobiście zawsze uważałem, że większość osób gra na poziomie zasugerowanym przez grę, a zwiększanie poziomu wynikało tylko i wyłącznie z wielkiego zadowolenia z jakości gry i chęci przejścia jej jeszcze raz, ale tym razem stawiając przed sobą większe wyzwanie (lub chęci wbicia platynowego trofeum. Podziwiam Was masochiści z "Platynowego wyzwania"). Myślałem, że najniższy poziom trudności uruchamiamy tylko wtedy, gdy twórcy przecenili nasze umiejętności, a nam nie widzi się skakanie po dachach wagonów rozpędzonego pociągu, aby zginąć po raz enty, bo:

  1. spadliśmy,
  2. wrogów było zbyt dużo,
  3. zahaczyliśmy o sygnalizację świetlną
  4. pie***ony helikopter ma gdzieś kilka trafień z granatnika

Uncharted 2 - przeklinam Cię...

Wydawało mi się również, że poziom łatwy jest stworzony dla niedzielnych graczy, którzy niedzielni to są tylko z nazwy, a konsole uruchamiają raz na miesiąc.

Jednakże odpowiedzi w tym temacie bardzo mnie zaskoczyły. Użytkownicy tamtejszego forum nie raz pisali, że gra na wyższym poziomie jest dopiero tym "poprawnym doświadczeniem" gry, by za chwile pojawiały się głosy o graniu zazwyczaj na najniższym poziomie, aby móc w pełni cieszyć się rozgrywką. Pozwólcie, że przytoczę kilka z tamtejszych wypowiedzi (ale na wstępie ostrzegam):

Użytkownik gafneo zaczyna od pytania czy inni użytkownicy próbowali gry Dead Space na najwyższym poziomie trudności?

Próbowaliście kiedykolwiek Dead Space™ (PS3) na najtrudniejszym poziomie trudności?  Gra wtedy staje się jeszcze lepszym horrorem. Trafiasz na więcej przeciwników i ogólnie jest strasznie. Moje pierwsze przejście było na normalnym poziomie i nie sprawiło mi większych trudności.

~gafneo

Następnie Bornstellar i Regiruler stwierdzają, że gry na wyższych poziomach są o wiele ciekawszym doświadczeniem.

W mojej opinie Halo na normalnym nie jest zbyt interesujące.

~Bornstellar

Child of Light (PS4) jest o wiele lepszą grą na trudnym.

~Regiruler

Beatboxtaun dzieli graczy na dwie kategorie. Do, której z nich się zaliczacie?

To zależy od grającego. Niektórzy lubią męczyć się na horrendalnych poziomach trudności, kiedy inni chcą po prostu poznać historię. Myślę, że większość osób jest w tej drugiej kategorii, ale pragną też odpowiednio zbalansowanej rozgrywki.

~Beatboxtaun

Krappadizzle uważa, że gry na standardowym poziomie trudności są celowo łatwe.

Większość gier na normalnym poziomie jest dostosowana do tego, aby być łatwą, co uważam jest słuszne, dla większości ludzi, ale sam preferuję odrobinę wyzwania. Lubię uczucie ledwo zaliczonego poziomu albo rozgryzienia tego jak działa sztuczna inteligencja i droczenia się z nią.

~Krappadizzle

Thesonovabeach i dmaul1114 chwalą za to niski poziom trudności i dostrzegają jego dobre strony.

Dla trofeów przechodziłem Uncharted 3: Oszustwo Drake'a (PS3) na niskim poziomie trudności i było to cholernie fajnie. Jesteś wtedy jak niemożliwy do pokonania super-bohater, który niszczy swoich wrogów.

Nie zagrałbym innych gier w ten sposób, ale to było całkiem fajne doświadczenie.

~thesonovabeach

Nie lubię starć, craftingu itd. Daje mi to [przyp. aut: niski poziom trudności] skoncentrować się na eksplorowaniu świata i czerpaniu z niego radości.

~dmaul1114

Wypowiedzi było znacznie więcej i wszystkie możecie znaleźć pod tym linkiem. Szczerze polecam przeczytanie ich i poznanie zdania innych graczy. W temacie pojawiają się dwa stanowiska dt. preferowanego poziomu trudności, jednakże większą przewagę mają osoby grające na "hardzie". Rodzą się tutaj pytania: Czy poziom trudności gier jest coraz niższy i growa społeczność jest zmuszona szukać wrażeń na wyższych poziomach trudności? A może po prostu niefortunnie zebrała się  próba graczy preferująca "hard" i zaburza to ogólną statystkę pt. "jaki poziom lubią gracze"?

Osobiście uważam, że poziom "normalny" dzisiejszych gier jest tym optymalnie wyważonym. Wiadomo - większość gier zaliczamy napotykając tylko kilka większych wyzwań, a przez resztę czasu brniemy do przodu poznając fabułę, ale mi takie rozwiązanie odpowiada. Poza tym zawsze przy wyborze trudności towarzyszy mi jakiś "strach", że jak wybiorę "trudny" to potem nie będzie można zmienić tego podczas rozgrywki i grę zostawię nieukończoną. Nudzi mnie również przechodzenie tego samego w kółko - to by wyjaśniało też moją niechęć do wbijania platyn - "przejdź grę na Über-hard i z każdej broni zabij po 100 wrogów"... Zieeeew. Na szczęście rzadko zdarzają się sytuacje kiedy muszę obniżać poziom trudności - czuję się wtedy jakbym oszukiwał.

A jak jest z Wami? Jakie jest Wasze zdanie na temat trudności gier? Czy poziom trudności inny niż domyślny pozytywnie wpływa na Wasz odbiór gry? Na jakim poziomie gracie zazwyczaj? Często zmieniacie trudność zabawy podczas gry, jeśli ona na to pozwala?

Chętnie dowiem się jak jest z Wami. Przy okazji załączam mała ankietę dt. ulubionego poziomu trudności. Poziomy super-łatwe i super-trudne proszę traktować jako odpowiednio - łatwy i trudny.

*

*

*

Zapraszam do poczytania innych moich wpisów na https://narodgraczy.wordpress.com (strona w budowie)  lub http://www.pssit(...)ath.html :)

Tagi: poziom trudności trudny łatwy

Oceń notkę
+ +15 -

Oceń profil
+ -2 -
Zandorath
Ranking: 4462 Poziom: 22
PD: 1817
REPUTACJA: -8
Miesięcznik PSX Extreme