Cudowna premiera PSP

BLOG
563V
Cudowna premiera PSP
Duckingman | 19.02.2019, 12:34
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Tytuł jest zdecydowanie prowokacją mającą na celu pokazanie, że nie wszystko jest takie piękne jak pamiętamy.

Jakiś czas temu miałem okazję prowadzić pod jednym z artykułów ciekawą dyskusję w której mój adwersarz próbował udowodnić, że PSP miało dużo lepsze tytuły premierowe od PS Vity. Dyskusja się zakończyła, a ja niemal zdążyłem już o niej zapomnieć. Przypomniałem sobie ją jednak wczoraj gdy przez przypadek trafiłem na blog Gomlina (Analiza upadku PS Vita - co zrobiono źle?) gdzie ponownie przeczytałem jak słaba na tle PSP była premiera PS Vity. Postanowiłem zatem obalić ten mit bo o ile sama Vita okazała się ostatecznie porażką Sony to jej premiera była okraszona jedną z największych i najbogatszych w gry na wyłączność biblioteką.

Jako, że mieszkamy w Europie i korzystamy z euopejskiego PS Store poniższe zestawienie dotyczy premier kieszokonsolek w Europie. Jak wiadomo Sony premiery w różnych regionach robi w różnych terminach więc zależnie od regionu te dane będą się od siebie różnić.

Premierowa biblioteka PSP (1 września 2005):
Ape Escape Academy - full exclusive od Sony
Everybody's Golf - full exclusive od Sony
F1 Grand Prix - full exclusive od Sony
Fired Up - full exclusive od Sony
MediEvil: Resurrection - full exclusive od Sony
Ridge Racer - full exclusive od Sony
Untold Legends: Brotherhood of the Blade - full exclusive od Sony
Wipeout Pure - full exclusive od Sony
World Tour Soccer: Challenge Edition - full exclusive od Sony
NBA Street Showdown - port od EA
Need for Speed: Underground Rivals - port od EA
NFL Street 2: Unleashed - port od EA
Virtua Tennis: World Tour - port od Segi
World Snooker Challenge 2005 - port od Segi
Spider-Man 2 - port od Activision
Tony Hawk's Underground 2 Remix - port od Activision
TOCA Race Driver 2: The Ultimate Racing Simulator - port od Codemansters
Colin McRae Rally 2005 - port od Codemasters
Metal Gear Acid - full exclusive od Konami
Darkstalkers Chronicle: The Chaos Tower - port od Capcomu
Midnight Club 3: Dub Edition - port od Rockstara
Archer Maclean's Mercury - full exclusive od UTV Ignition Entertainment
Dynasty Warriors - full exclusive od Koei (dzisiejsze Koei Tecmo)
Lumines - time exlusive od Ubisoftu

W sumie 24 gry z czego 9 gier od samego Sony nie wydanych na żadną inną platformę. Natomiast jeśli chodzi o wsparcie zewnętrznych wydawców to na te 24 gry było 15 tytułów z których jedynie 4 były grami na wyłączność (w dodatku 1 został kilkanaście miesięcy później przeportowany na inne platformy).

Premierowa biblioteka PS Vita (22 luty 2012):
Uncharted: Golden Abyss - full exclusive od Sony
Wipeout 2048 - full exclusive od Sony
Everybody's Golf 6 - time exlusive od Sony
ModNation Racers: Road Trip - full exclusive od Sony
MotorStorm: RC - platform exclusive od Sony
Hustle Kings - platform exclusive od Sony
Little Deviants - full exclusive od Sony
Reality Fighters - full exclusive od Sony
Escape Plan - time exclusive od Sony
Super Stardust Delta - full exclusive od Sony
Top Darts - platform exclusive od Sony
Fireworks - full exclusive od Sony
Frobisher Says! - full exclusive od Sony
Cliff Diving - full exclusive od Sony
Army Corps of Hell - full exlusive od Square Enix
Asphalt: Injection - full exclusive od Ubisoft
Lumines Electronic Symphony - full exclusive od Ubisoft
Michael Jackson: The Experience - port od Ubisoft
Dungeon Hunter: Alliance - port od Ubisoft
Rayman Origins - port od Ubisoft
Dynasty Warriors Next - full exclusive od Koei Tecmo
Ninja Gaiden Sigma Plus - port od Koei Tecmo
FIFA Football - port od EA
Plants vs. Zombies - port od EA
Ridge Racer - full exclusive od Bandai Namco
Shinobido 2: Revenge of Zen - full exclusive od Bandai Namco
Touch My Katamari - full exclusive od Bandai Namco
Ultimate Marvel vs. Capcom 3 - port od Capcomu
Virtua Tennis 4: World Tour Edition - port od Segi
A-Men - time exlusive od Bloober Team
Tales from Space: Mutant Blobs Attack - time exclusive od DrinkBox Studios
BlazBlue: Continuum Shift Extend - port od Aksys Games
F1 2011 - port od Codemasters

W sumie 34 gry, ale umówmy sie, że trio Fireworks, Frobisher Says! i Cliff Diving to skrajne popierdółki. Nadal jednak biblioteka 31 tytułów w dniu europejskiej premiery jest o blisko 30% większa od premierowej biblioteki PSP. Z tych 31 tytułów 11 wydało Sony z których 8 były grami na wyłączność (2 tytuły kilkanaście miesięcy później trafiły na inne platformy Sony), a 3 ukazały się również na PS3. Pozostałe 20 tytułów to tytułu od zewnętrznych wydawców z których 9 było grami na wyłączność, a status ten do dziś posiada 7 z nich. Wzrost wsparcia 3rd party w stosunku do PSP wyniósł zatem ponad 30%, a w przypadku tytułów na wyłączność ten wzrost jest jeszcze większy bo wyniósł aż 125%.

Jak zatem widać premierowa biblioteka PSP wcale nie była lepsza od premierowej biblioteki PS Vita. Co natomiast mnie zaskoczyło przygotowując to porównanie to próba odwzorowania przez Sony premierowej biblioteki PSP na PS Vicie. Spora część tytułów z PSP dostała swoje odpowiedniki na Vicie:
Ape Escape Academy -> Little Deviants
Everybody's Golf -> Everybody's Golf 6
F1 Grand Prix -> F1 2011
Ridge Racer -> Ridge Racer
Untold Legends: Brotherhood of the Blade -> Dungeon Hunter: Alliance 
Wipeout Pure -> Wipeout 2048
World Tour Soccer: Challenge Edition -> FIFA Football
Need for Speed: Underground Rivals -> Asphalt: Injection 
Virtua Tennis: World Tour -> Virtua Tennis 4: World Tour Edition
World Snooker Challenge 2005 -> Hustle Kings
Darkstalkers Chronicle: The Chaos Tower -> Ultimate Marvel vs. Capcom 3
Dynasty Warriors -> Dynasty Warriors Next
Lumines -> Lumines Electronic Symphony


Na koniec jeszcze krótkie przedstawienie samego wsparcia jakie swoim konsolką udzieliło Sony które może niejednego zaskoczyć (bo że wsparcie zewnętrznych zachodnich wydawców dla PSP było nieporównywalnie większe i trwało dużo dłużej nie ulega wątpliwości). Zestawienie przedstawia liczbę tytułów wydanych przez Sony na europejskim rynku w danym roku obecności kieszokonsolki na rynku.

PSP:
1 rok - 23 tytuły
2 rok - 10 tytułów
3 rok - 13 tytułów
4 rok - 5 tytułów
5 rok - 10 tytułów
6 rok - 5 tytuły
7 rok - 4 tytuły

W sumie 70 tytułów.

PS Vita:
1 rok - 30 tytułów
2 rok - 21 tytułów
3 rok - 28 tytułów
4 rok - 11 tytułów

W sumie 90 tytułów.

 

No to jak z tym wsparciem dla tych obu kieszokonsolek jednak było? :)

Oceń bloga:
16

Komentarze (22)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper