Biznes Filmowy 2 Edycja 2020 Aktualizacja 4

BLOG
335V
Biznes Filmowy 2 Edycja 2020 Aktualizacja 4
tomiga | 10.07.2020, 19:52
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Teksty z cyklu Director's Cut, opisujące od kuchni powstawanie Biznesu Filmowego, zazwyczaj powstają z okazji pojawienia się corocznej edycji gry. Do tej pory nie pisałem ich z okazji aktualizacji, które najczęściej zawierały tylko poprawki błędów oraz drobne usprawnienia. Tym razem zrobiłem jednak wyjątek, bo najbliższa aktualizacja zawiera kilka nowych funkcji o których chciałbym napisać Wam kilka słów.

 

Zatrudnianie scenarzysty do poprawy scenariusza

Motywacja

Wśród pomysłów podsuwanych przez fanów gry od czasu do czasu pojawia się kwestia możliwości zatrudnienia zewnętrznego scenarzysty. Do tej pory nie chciałem wprowadzać tej funkcji aby zbytnio nie upraszczać rozgrywki. W mojej wizji gry to gracz powinien się skupić na tworzeniu jak najlepszych scenariuszy, a nie liczyć na algorytmy gry przy jego tworzeniu. Mimo wszystko postanowiłem dodać taką opcje. Będzie jednak ona dostępna tylko jako możliwość poprawy scenariusza.

Realizacja

Jakiś czas temu została wprowadzone możliwość poprawek scenariuszy posiadanych przez gracza. Do tej pory były trzy warianty takich poprawek:

  • próba zwiększenia jego poziomu (poprzez automatyczną zmianę jego właściwości takich jak humor, przemoc, sex)
  • zastąpienie wszystkich ról postaci animowanych przez rzeczywiste osoby
  • zastąpienie wszystkich ról nie aktorów (celebrytów, polityków, etc..)

Od nowej aktualizacji dojdzie dodatkowa opcja zatrudnienia zewnętrznego scenarzysty. Jak będą wyglądały prace nad poprawkami takiego scenariusza? A no dokładnie tak jak w przypadku zdarzenia "młody scenarzysta". Gracz otrzyma listę elementów, które chciałby zmienić w scenariuszu. Gdy wybierze konkretny typ zmiany, scenarzysta rozpoczyna swoją pracę i za jakiś czas zgłosi się do gracza z wynikami. Wówczas całą operację będzie można powtórzyć... do skutku.

Nowa opcja dostępna w poprawkach scenariusza.

Poprawka tego typu będzie droższa od innych typów poprawek. Czas trwania takich modyfikacji również będzie dłuższy i niedeterministyczny.

Uwagi i komentarze

Choć na zdrowy rozum logiczne by było, aby zewnętrzny scenarzysta nie zajmował nam "slotu" na tworzenie nowych scenariuszy to jednak poprawka tego typu również zajmować będzie nasze zasoby. (W przypadku nie posiadania własnych studiów gracz nie będzie mógł tworzyć lub poprawiać kolejnego scenariusza w tym samym czasie).

Głównym powodem jest aktualny algorytm zliczania scenariuszy w trakcie produkcji. Jego zmiana wymagała by solidnego przemodelowania algorytmu i wielu miejsc jego użycia.

Z drugiej strony opcja ta dawałby spore ułatwienie graczowi... więc póki co tak zostanie.

Alternatywne wydarzenia z filmów

Motywacja

Alternatywne wydarzenia z filmów to element, który już istniał w poprzednich wersjach Biznesu Filmowego. Są to fikcyjne wydarzenia, która miały miejsce w określonym czasie różnych filmach. Zobaczyć je można było jako plotki. Do tej pory były one jednak dostępne jedynie w języku polskim (nawet anglojęzycznej wersji gry). Tym raz będą dostępne dla użytkowników anglojęzycznych i będzie ich znacznie więcej.

Realizacja

Tym razem postanowiłem skorzystać z bazy www.themovietimeline.com która zawiera całkiem sporo alternatywnych wydarzeń z filmów. Będą się one pojawiały w odpowiednich dla nich segmentach czasowych oraz z podaniem tytułu filmu i ewentualnie odcinka (jeżeli pochodzą one z serialu).

Przykładowe alternatywne wydarzenie z filmu Casino Royal.

Uwagi i komentarze

Wydarzeń tego typu będzie ponad 20 razy więcej niż w poprzednich wersjach gry (w sumie ponad 7000). Chciałem podziękować Michałowi Wójtowiczowi za pomoc w translacji na język polski oraz podrzucenia wskazówki, która w znacznym stopniu przyśpieszyła proces automatycznego tłumaczenia.

Z ciekawostek oprócz wydarzenia tzw ogólnych mogą one dotyczy konkretnego filmu serialu. Tak też dodałem ciekawostki dotyczące gry oraz serialu Buffy The Vampire Slayer którego jestem ogromnym fanem.

Jeżeli jesteście fanem jakiegoś filmu/serialu i chcielibyście przygotować alternatywne wydarzenie z tej produkcji. To dajcie znać.

Wykresy i statystyki o filmach

Motywacja

Doszły mnie słuchy, że niektórzy gracza uwielbiają statystki i wykresy. Stąd skoro opanowałem już podstawy używania wykresów przy okazji Analityki filmów postanowiłem wykorzystać te umiejętności w innym miejscu.

Realizacja

W menu O Filmach pojawi się dodatkowa zakładka Wykresy. Zawierała będzie ona kilkanaście statystyk dotyczących filmów wyfiltrowanych przez gracza według określonych kryteriów.

Ponieważ jeden obraz mówi więcej niż tysiąc słów spójrzcie więc na poniższy obrazek.

Uwagi i komentarze

Jeżeli widzicie potrzebę jakichś dodatkowych wykresów to również podeślijcie mi takie uwagi zobaczymy co da się z tym zrobić...

Zmiany w Castingu

Motywacja

Niektórzy narzekali, że opcja castingu jest zbyt mało zróżnicowana. (często pojawiają się Ci sami twórcy). Nie do końca jest to prawda, bo dużo zależy od Waszych wyborów (np. od typu postaci w scenariuszu) i filtrów, które stosujecie (np. wystarczy zmienić przedział wiekowy twórcy aby pojawiały się tam inne postacie). Postanowiłem dodać jednak małą zmianę wpływającą na większą różnorodność efektów castingu.

Realizacja

Otóż od najnowszej aktualizacji, za każdym razem kiedy będziecie korzystać z castingu otrzymacie dodatkowe pytanie. Dotyczy ono tego, czy chcecie aby w wynikach castingu uwzględniać również osoby, które chcą negocjować swoją gażę (osoby takie podświetlone są na żółto).

 

Casting nie uwzględniający twórców którzy chcą negocjować gażę

Do tej pory casting nie uwzględniał takich osób z prostej przyczyny, że często takie wybory nie są optymalne pod względem stosunku kosztów do jakości.

A tu wyniki castingu z uwzględnieniem osób które chcą negocjować.

Uwagi i komentarze

Na początku za pewnie będziecie korzystać z domyślnej opcji (bez negocjacji) gdyż garze twórców które chcą negocjować są zazwyczaj bardzo wysokie. Z czasem się to jednak zmieniać i wyniki będziecie otrzymywać bardziej zróżnicowane.

Wynik negocjacji w dalszej części rozgrywki (uwzględnia zarówno osoby chcące negocjować jak i te które zgodzą się na rolę bez negocjacji)

Pamiętajcie że cena twórców podświetlona na żółto to jest cena już po negocjacjach. (Więc nie możecie na nią bezpośrednio wpłynąć). Przyczyna takiego faktu jest bardzo prozaiczna. Gdyby gracz nie wiedział jaka jest ostateczna cena danego twórcy mógłby się mocno irytować, gdy za każdym razem kiedy wybierze twórcę do swojego filmu będzie otrzymywał komunikat o negocjacji i będzie się okazywało, że go po prostu nie stać.

Nowy wygląd szczegółowych informacji o filmach

Motywacja

Postanowiłem nieco poeksperymentować z wyglądem zakładki Ogólne w szczegółowych informacjach o filmach aby zmieścić tam więcej zdjęć (także aktorów drugoplanowych).

Realizacja

Teraz zakładka ta będzie wyglądała w taki sposób.

   

Uwagi i komentarze

Przez moment zastanawiałem się czy podobny układ nie wprowadzić również w momencie premiery. Jednak po dłuższych eksperymentach okazało się, że ponieważ zdjęcia w bazie nie są w jakiś sposób znormalizowane, gdy wrzuci się obok siebie kilka różnorodnie wyglądających (wykadrowanych) fotografii nie koniecznie wygląda to estetycznie (tworzy się spory chaos wizualny). Stąd decyzja o pozostanie przy aktualnym wyglądzie. Dodatkowo przez tyle lat stał się on już pewnym znakiem firmowym gry więc nie chciałbym tego drastycznie zmieniać.

Intensyfikacja reklamy

Motywacja

Wśród pomysłów, które mi podpowiadaliście często pojawia się kwestia trailerów. Otóż chcielibyście mieć możliwość tworzenia i wypuszczania trailerów do Waszych filmów. Generalnie nie jestem fanem zbyt dużego micro managementu dlatego do tej pory, nie wprost, trailery były ukryte pod opcją kampanii marketingowej. Po prostu założenie było, że jeżeli gracz w trakcie kampanii wybierze TV lub TV Sat to taki trailer do filmu zostanie stworzony. Natomiast jedną rzeczą, w kwestii reklamy, którą brakowało była odzwierciedlenie faktu, że tuż przed premierą filmu działania marketingowe mocno ożywiają się. Postanowiłem połączyć te dwa wymagania i stworzyć coś co nazwałem intensyfikacją reklamy…

Realizacja

Czym będzie owa intensyfikacja? Otóż tuż przed premierą gracz będzie mógł wzmocnić swoje działania reklamowe. Może to być poprzez wypuszczenie trailera, reklamy radiowej, stworzenia artykułu o produkcji dla prasy lub wywieszenia plakatów w mieście. Co więcej taka forma reklamy będzie mogła się skupić na jednym z czterech aspektów produkcji:

  • bohaterach,
  • historii,
  • klimacie
  • bądź efektach specjalnych.

Oczywiście niektóre media lepiej eksponują konkretny aspekt. Na przykład jeżeli skupiacie się na efektach specjalnych to tu trailer jest najskuteczniejszą formą reklamy.

Typ dostępnych intensyfikacji zależy od strategii marketingowej określonej w reklamie.

Co ważne dostępne rodzaje tej intensyfikacji oraz jej intensywność będzie zależała od aktualnej strategii marketingowej. W zależności od jej ustawień (budżetu i środkach przeznaczonych na dane medium reklamy) gracz będzie miał dostęp do odpowiedniego typu intensyfikacji.

Dodaje to dodatkowej głębi do działań marketingowych. Do tej pory (jak się domyślam) najczęściej ustawialiście kampanię na samym początku produkcji. Teraz pożądane może być jej zmiana tuż przed premierą aby wstrzelić się w odpowiedni typ reklamy w jaką chcemy zainwestować w ostatecznej fazie promocji filmu.

Na jakim aspekcie produkcji reklama przed premierą powinna się skupić.

Co zyskuje gracz? Otóż intensyfikacja reklamy pozwala na zdobycie dodatkowego hype’u. A intensywność tej reklamy zależy od środków na nie przeznaczonych. W plotkach oczywiście otrzymacie informacje o reakcjach widzów na Wasze działania. Czyli jak spodobał się trailer oraz jak wpłynął na hype produkcji. (To czy trailer się spodobał zależy czy dany aspekt filmu wyszedł dobrze czy słabo).

A oto rezultaty naszych akcji intensyfikacyjnych.

Uwagi i komentarze

Być może zastanawiacie się dlaczego jest to tak skomplikowane. Otóż wydaje mi się, że dodanie zwykłej opcji „dodaj trailer” jest zbyt banalne i nie wnosi żadnej dodatkowej głębi do gry. Gracze mechanicznie wypuszczali by trailery, które automatycznie zwiększałyby zainteresowania filmem. W przypadku skorzystania z intensyfikacji reklamy trzeba trochę pomyśleć i poeksperymentować…

Aktualizacja zestawu

Zestaw w wersji 61 również doczekał się sporej aktualizacji w szczególności w obszarze kultowych postaci. Łukasza Oleksiak (w grze znanego jako CremoN) dodał kilkaset nowych kultowych postaci oraz pouzupełniał brakujące zdjęcia dodanych przez Was twórcach którzy nie przeszli akceptacji ze względu na słabą jakość zdjęć. Wielkie dzięki za pomoc!

Kultowe filmy

W grze pojawiło się też kilkaset nowych kultowych filmów... tym razem są to klasyki kina B (w świecie Biznesu Filmowego to nawet bardziej Z ;).

Zmiany w algorytmów

W aktualizacja staram się nie zmieniać mocno algorytmów ocen/zysków filmów aby nie zaburzyć statystyk graczy w serwisie MovieStats. Jednak tym razem zrobiłem wyjątek, który dotyczy zysków najdroższych blockbusterów. Otóż pojawiły się opinie, że najdroższe blockbustery nie zwracają się w grze tak bardzo jak chcieli by gracze. Zrobienie filmu za ponad 500 mln najczęściej kończy się finansową porażką. I jest to efekt po części zamierzony z następujących powodów.

  1. Osobiście nie jestem fanem blockbusterów gdzie fakt zarabiania przez nich ogromnych pieniędzy ma się odwrotnie proporcjonalnie do ich jakości artystycznej. I przykro słyszeć, że taki film jak Blade Runner 2049 ledwo się zwrócił podczas gdy kolejne Avangersy i Gwiezdne Wojny zarabiają miliardy tylko ze względu na ich markę.
  2. Drugi bardziej praktyczny powód to ten, że gdyby pojedynczy film zarabiał ponad miliard gracz nie bardzo by miał co robić z zarobioną gotówką, więc gra stała by się dla niego nudna.
  3. Osobiście chciałem aby gra miała jakieś walory edukacyjne stąd wolałbym aby gracze stawiali na bardziej kreatywne produkcje niż produkowali kolejne sequele, prequele, spin-offy czy inne remaki.
  4. W zamyśle Biznes Filmowy to gra ekonomiczna stąd optymalizacja kosztów produkcji filmu powinna być jednym z wyzwań przed którymi gracz jest postawiony. (A nie zatrudnienie najdroższych twórców z założeniem, że taki filmu to dopiero przyniesie krociowe zyski).

Pomimo powyższych powodów postanowiłem nieco ułatwić najdroższym filmom ich zwrot. W praktyce będzie to pewnie oznaczać, że super drogie filmy będą miały... nieco mniejsze straty ;)

Bigger, better, more badness

Każda edycja gry stara się rozszerzać również istniejące elementy oprócz twórców, kultowych postaci czy kultowych filmów dodanych zostało:

  • ponad 150 nowych tekstów w recenzjach
  • kilka nowych pytań które pojawią się na konferencjach prasowych i wywiadach

Jak to w aktualizacji poprawiłem też sporo drobnych (czasami nie rzucających się mocno w trakcie gry) błędów. Część z nich była rzeczywiście trudna do wytropienia i były w grze od dłuższego czasu.

Podsumowanie

To najważniejsze zmiany wprowadzone w aktualizacji 4 do Edycji 2020, Oczywiście są jeszcze liczne mniejsze usprawnienia dotyczące interfejsu, algorytmów czy balansu gry. Mam nadzieję, że spełnią one swoje założenia oraz oczekiwania graczy nie wprowadzając przy okazji zbyt wiele nowych błędów ;).

Jak zwykle po premierze czekam na wszystkie uwagi, sugestie i komentarze.

Więcej o grze:

P.S Jeżeli chcecie poczytać o zmiana wprowadzonych w poprzednich wersjach gry to polecam poniższe teksty opublikowane na Tomiga Blog

Pozostałe teksty powiązane z grą, a opublikowane na Tomiga Blog oznaczone są tagiem: Biznes Filmowy. Linki do nich możecie również znaleźć w sekcji Director's cut na stronie oficjalnej gry.

Oceń bloga:
5

Komentarze (0)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper