Pieskie życie w grach wideo

BLOG
1229V
Pieskie życie w grach wideo
SQ | 20.01.2015, 21:30
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Czworonogie sierściuchy odcisnęły jak do tej pory, niebywały ślad w grach wideo. Pojawiło się wiele tytułów, w których merdające pociechy brały czynny lub bierny udział w rozgrywce.

 Jedne grały pierwsze skrzypce (Amaterasu, Okami), drugie były podporą dla głównego bohatera (Shadow, Dead to Rights), inne były po prostu sobą (Chop, GTA V), zachowując przy tym swoje psie instynkty, a niektóre potrafiły bez skrupułów zaśmiać się nam prosto w twarz. Pewnie wiecie o jakiego psa mi chodzi.

 

Fantastyczny świat psów


Pies jest najstarszym i najwierniejszym towarzyszem człowieka. Stał się od zarania cywilizacji ludzkiej współpracownikiem i prawie członkiem rodziny człowieka, przylgnął do niego, współżyjąc z nim jak z przewodnikiem swej sfory- czy to jako pomocnik myśliwego, czy też jako opiekun stada, czy jako stróż mienia, czy wreszcie jako towarzysz w mieszkaniu.


Pies od zarania dziejów jest spotykany w każdej mitologii, religii czy kulturze. W mitologiach pies występuje jako przewodnik po krainie zmarłych . Najbardziej znanym przykładem takiego psa jest Kerberos (Cerber) z mitologii grackiej.

 

...potworne psisko o trzech paszczach. Już z daleka słychać jego szczekanie, które chrapliwym zgiełkiem napełnia mroczne pustkowia. Trzeba mu rzucić ciastko pieczone na miodzie, aby był spokojny. Zresztą można się go nie obawiać: dla wchodzących jest bardzo uprzejmy. Ale niech kto spróbuje oszukać jego czujność i uciekać z powrotem na ziemię. O, wtedy jest straszny. Rzuca się na swoją ofiarę, przewraca ją, tłamsi łapami, szarpie i wlecze w najgłębsze czeluście piekieł.

Cytat z Mitologii Jana Parandowskiego

 

Cerber jest postacią bardzo znaną i powszechnie używaną w dzisiejszej popkulturze, a także można ją spotkać w grach wideo. W wielu grach wykorzystują tą postać jako potężny boss, którego gracz musi unicestwić. Cerbera spotkamy, grając między innymi w Kingdom Hearts, God of War, Final Fantasy, czy w Titan Quest. Wygląd bestii pozostaje w większości przypadkach "nienaruszony" (przeważnie wielki pies, z trzema głowami), choć zdarzają się trochę zbyt przerośnięte ambicję, jak w wypadku Dante's Inferno, w której postać nie przypomina w zupełności psa, a jakiegoś wyimaginowanego japońskiego stwora, na miarę Soul Sacrifice.

 

 

Pies nie tylko przedstawiany jest w mitologii jako stróż. Na przykład w starożytnym Egipcie widzimy postać psa ukazanego jako bóstwo- Anubis. Samego Anubisa lub "anubisowego" psa- boga spotkamy odpowiednio w dwóch najbardziej popularnych grach typu MOBA, Smite (Anubis) i League of Legends (Nasus). Anubis jest przedstawiany na różnych rycinach jako postać ludzka o głowie szakala. Sam szakal w starożytnym Egipcie symbolizował śmierć- spotykany często na cmentarzach, odkrywał ciała zmarłych i je zjadał. 

 

Nie tylko Anubis zasługuje tu na uwagę. Człowiek z racji ogromnej przyjaźni, jaką darzył psa (i ta przyjaźń jest w zupełności odwzajemniona), postanowił na przestrzeni wieków obdarzyć psy, w różnych gatunkach literackich, filmach, sztukach plastycznych i innych podobnych tworach kultury jako stworzenie posiadające cechy ludzkie i niekiedy przedstawić ich jako bóstwa. Antropomorfizacja jest również zauważalna w grach. Na szczególną uwagę zasługuje bogini Amaterasu z wierzeń japońskich. To właśnie ta bogini solarna przybrała postać białej wilczycy w grze Okami. Biała wilczyca, która symbolizuje nieskazitelność, oraz walkę dobra ze złem. To właśnie bogini w postaci wilka uratowała Ziemię od wiecznej ciemności.  Okami to gra piękna- nie tylko graficznie, jej potęga piękna tkwi w historii, którą rozumieją tylko oddani fani japonistyki oraz sami Japończycy. Może dlatego miała tak małą popularność wśród odbiorców, ale pomimo tego gra jest to na dzień dzisiejszy jedną z najlepszych produkcji, w której głównym bohaterem jest pies/wilk. 

 

Natomiast jeśli chodzi o przykłady psów, które posiadają cechy ludzkie, to należy wymienić najważniejsze z nich- Duck Hunt- pies śmiejący się, Parappa pies rapujący z gry Parappa the Rapper, General Pepper z serii Star Fox, czy chociażby Peter Puppy z gry Earthworm Jim, który przypiera postać ogromnego obcego. 

 

 

Pies jest udomowioną wersją wilka i jako najstarsze zwierzę domowe w okresie tysiącleci swego udomowienia przekształcił się w drodze ewolucji na szereg odmiennych typów. Typy te, przystosowując się do rozmaitych warunków, nabywały różnych dodatkowych cech fizycznych i psychicznych, by móc podołać funkcjom pomocniczym narzuconym im przez człowieka.

 

 

Pies Bojowy

 

W wielu grach autorzy najczęściej wykorzystują psy, dając im funkcję bojową. Są nieustraszone jako obrońcy, silne, masywne, o muskularnej budowie, opanowane, spokojne. Cechuje je też zaciętość w walce, a przede wszystkim są lojalne wobec swojego pana. Najlepszym przedstawieniem takiego psa w grach jest ogar Mabari z serii Dragon Age. Wszystkie powyższe cechy pasują do tego bojownika jak ulał, a oprócz tego autorzy z BioWare nie pozostali obojętni tej rasie, nadając im własną historię. Rasa ta jest stara jak mit, podobno zostały wyhodowane przez wilki, które służyły dla legendarnego bohatera Deina. Ogary te są również niesłychanie inteligentną rasą, o czym mówi fereldeńskie przysłowie. "Mabari jest tak sprytny, by potrafił mówić, i tak mądry, że tego nie robi". To tylko nieliczny przykład na to jak dużą wartość autorzy gier przypisują psom.

 

 

Owczarek niemiecki w grach


Owczarek niemiecki. Ta popularna rasa psów, jest nie tyle znana, co bardzo pożyteczna dla populacji ludzkiej. To właśnie te dobrze wytresowane psy, są w stanie pomagać ludziom ociemniałym. Spełniają swe zadania w każdym rodzaju służby. Nie ma chyba człowieka, który nie zetknął się z psem tej rasy i nie słyszał lub osobiście nie doświadczył jego inteligencji i przydatności w służbie policyjnej, śledczej czy pasterskiej. Już podczas dwóch wojen światowych spełniały ogromną rolę w służbie wojskowej (sanitarne, łącznościowe itp.).

 

W wielu grach autorzy przypisują owczarkom niemieckim ich naturalny kształt oraz barwę, koloru brązowego i na tym podobieństwa się kończą. Modele tej rasy, występującej głównie w gatunkach wojennych, przedstawione są raczej jako agresywne bestie, z którymi gracz musi się zmagać. Hordy wściekłych psów można spotkać między innymi w Wolfestain 3D, Medal of Honor, czy w kilku częściach Call of Duty. Co nijak ma się to do rzeczywistości, w których owczarki były wykorzystywane jako grupy wsparcia dla jednostek wojskowych, służyły pomocą, a nie jako wroga armia puszczana na pierwszą linię frontu.

 

 

Najbardziej znanym przykładem owczarka niemieckiego w grach wideo jest Riley z Call of Duty Ghost. Autorzy jednak nie wykorzystali w pełni potencjału drzemiącego w tej postaci. Pokuszenie się o nagrywanie sesji motion capture z wykorzystaniem prawdziwego owczarka niemieckiego o imieniu Ruger, okazało się strzałem w dziesiątkę i sprawiło że Riley w chwili obecnej jest najlepiej dopracowanym i najlepiej wyglądającą psią kreacją w grach wideo. Niestety Riley okazał się także genialnym chwytem marketingowym, którym zachwycali się wszyscy, a w samej grze dostaliśmy tylko namiastkę psiego potencjału.

 

 

Pies z dzielni

 

Chop to Rotweiller, który jest grywalną postacią w GTA V. Należy do Lamara ale najwięcej czasu spędza z Franklinem. Jego usposobienie jest przyjazne, spokojne, przywiązuje się do swojego zioma. Ma wybitne uzdolnienia do nauki. Jest zrównoważony, na bodźce reaguje spokojnie i wyczekująco. W razie zagrożenia jednakże zajmuje natychmiast postawę obronną, a gdy ono mija, nastrój bojowy stosunkowo szybko ustępuje i pies uspokaja się. W ogólnej charakterystyce tak przedstawia się Chop. Pies na pozór zwykły ale potrafi dokopać nie jednemu delikwentowi, a ponad to można zabrać go na wycieczkę w poszukiwaniu zaginionych części UFO. 

 

 

GTA to kombajn gatunkowy, może być wszystkim tym czego byśmy sobie życzyli. Z resztą na łamach ostatniego PSX EXTREME, KOSO wypowiedział się na temat Śmierci wszystkim gatunkom, w którym pisze.

 

 

 ... weźmy choćby serię GTA, która od kilku części jest i strzelanką, i wyścigami, grą sportową (golf, tenis), a nie kiedy nawet RPG-iem, wszak w San Andreas czy GTA V możemy rozbudować swoją postać... 

 

A na upartego ktoś stwierdzi, że może być również psim symulatorem, wypełniając misję jako pies albo zabawić się w tresera, ucząc komend, a przez to rozwijać czworonożnego pupila w aplikacji na urządzeniach mobilnych iFruit. Ale czy to źle? To temat na inne dywagacje. A autorzy z Rockstar Games bardzo ciekawie umieścili Chopa, jako drugoplanową postać w grze, urozmaicając przez to rozrywkę.

 

 

Mamo kup mi pieska!

 

 

W kulturze gier, ostatnią modą jest tworzenie symulatorów, przeróżnego kalibru (nie wspominając o symulatorze kamienia). Jak to wygląda z naszymi czteronożnymi towarzyszami. Jest jakaś godna uwagi produkcja? Jedno słowo Nintendogs. Ta gra stworzona przez Nintendo podbiła nie tylko rynek japoński ale również zyskała uznanie na całym świecie. W grze stajemy się opiekunami małych szczeniaczków, którymi musimy się zajmować (takie uwspółcześnione tamagotchi) . Gra ukazała się w kilku wariantach, w których dostajemy  inne rasy psiaczków. Taki rarytas, który wciąga jak nie jedna "poważna" produkcja jest dostępna na konsoli Nintendo DS. A co do nowszej kieszonsolki można kupić miks, w którym występują nie tylko małe szczeniaczki, ale również małe kotki (Nintendogs and Cats) . Prawda, że słodko to brzmi? Za około 160 złotych masz elektroniczne małe szczeniaki, które możesz podarować swojej małej pociesze. No bo wiecie jak to jest z małymi dziećmi? Kupisz małego pieska, to jak dorośnie, będziesz zajmować się ty!

 

Naszym życiem kieruje pies

 

 

Pies jest umieszczany w nazwach wielkich firm produkujących gry (Naughty Dog- co w wolnym tłumaczeniu oznacza, niegrzecznego psa), jest używany również w tytułach gier, które z psami nie mają wiele wspólnego Sleeping DogsWatch_Dogs. W grze Mass Effect, nazwa Cerberus oznacza paramilitarną grupę. Jest wiele przykładów, w których autorzy wykorzystują nazwę psa, jako coś dobrego, ale są też obiektem żartów wśród internautów, którzy naśmiewują się z kilku tytułów, umieszczając "pieseła" symbolizującego niewykorzystany potencjał.

 

 

Natomiast nie wiadomo co palili autorzy gry Silent Hill 2, umieszczając w tejże grze alternatywne zakończenie. W tej strasznej produkcji, w której raczej trzeba siedzieć na sedesie, żeby się nie ze... po ponownym przejściu gry, można znaleźć kość symbolizującą klucz i wejść do drzwi, w której znajduje się pies, kontrolujący całe to zamieszanie. Bohater wchodzi z niedowierzaniem do pomieszczenia i wykrzykuje "A więc to wszystko twoja robota!", a piesek jak gdyby nigdy nic podchodzi do głównego bohatera i zaczyna go lizać po twarzy. Sic!

 

 

Najlepszym przyjacielem człowieka jest pies

 


Podane przykłady i ogólna charakterystyka psów w grach to tylko kropla w morzu, jaką nadmieniłem w tym tekście. Mamy jeszcze (w zależności od gatunków gier) liczne zastępy czworonożnych "burków". Czy będzie to pies- zombie, czy zmechanizowany pies- robot, czy jeszcze innego rodzaju pies. To i tak wszystko sprowadza się do jednej rzeczy, człowiek zawsze w zależności od rodzaju literatury, książki, gier czy życia codziennego ma niebagatelny wpływ na to zwierzę. W końcu to ono przyszło do nas z dzikich lasów, jako wilk, a my tego wilka żeśmy udomowili.

 

Tawerna Kultury

Oceń bloga:
35

Komentarze (31)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper