Analiza trailera Persona 5 #Aktualizacja Nowe informacje z Famitsu

BLOG O GRZE
1422V
Analiza trailera Persona 5 #Aktualizacja Nowe informacje z Famitsu
Sycho | 08.02.2015, 00:44
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Przyjrzyjmy się smaczkom ukrytym w trailerze.

W końcu pojawiło się to na co czekały miliony fanów Persony na świecie. Po roku od zapowiedzi gry w końcu możemy obejrzeć pierwszy trailer, skupiający się na wprowadzeniu graczy w nową generację serii. Co ważniejsze, trailer ten otworzył spore okienko poświęcone spekulacjom na temat przyszłej odsłony. Pokazując wiele naprawdę ciekawych smaczków dał nam zarys z którego już można ukształtować, jak będzie prezentowała się Persona 5. Nie przedłużając, obejrzyjmy ten trailer razem:

By móc porozmawiać o pokazanych nowościach i spekulować na temat smaczków w nim ukrytych. Zaczynamy analizę!

Pierwsze co nam się rzuca w oczy to panorama miasta. Jest to bardzo ważne ujęcie, bo wyraźnie pokazuje nam, że Persona zmienia otoczenie. Koniec z Japońską mieściną, która była miejscem akcji Persony 4!

Kolejna część animacji to ujęcia tłumu ludzi. Gdzie oni są? Osobiście stawiam na kasyno, wzorując się po znajdujących się na ekranie automatach do gier (być może hazardowych?).

Następnie widzimy Phantoma - postać, którą poznaliśmy na Persona Event. Co ważniejsze fryzura wyraźnie wskazuje, że Phantom to jest alter ego głównego bohatera. Bohater ma na twarzy maskę, do czego wrócimy w dalszej części analizy.

Ostatnia część animacji wprowadzającej do trailera to ucieczka Phantoma z pokazanej wcześniej lokacji. Scenie towarzyszą syreny alarmowe, co wskazuje na to, że dokonał on rabunku. Co ciekawe Katsura Hashino (reżyser gry) potwierdził, że nasi protagoniści będą złodziejami. Do tego, gra ma prezentować ich własną interpretację "sprawiedliwości". 

Po zakończeniu animacji naszym oczom ukazuje się intro z gry na którym pokazani zostają bohaterowie.

Z rozpoznaniem pierwszej osoby na trailerze miałem nie tyle problem, co nie byłem jej pewien. Postać skacząca między budynkami zapewne jest głównym bohaterem (na co wskazują wcięcia na płaszczu - takie jak ma protagonista), niestety pokazana jest z oddali i nie widać znaku charakterystycznego MC, czyli czerwonych rękawiczek. Na razie jednak załóżmy, że to właśnie bohater.

Drugi screen za to wyraźnie prezentuje towarzyszkę bohatera, której też nie omieszkam przeanalizować :)

Kolejna postać znów jest tajemnicza, bo ten fragment to jedyna okazja by zobaczyć ją w trailerze. Istnieje spekulacja, że to jest nasz koci towarzysz w odmiennej formie, ale równie dobrze może to być zupełnie nowa postać, która zostanie ogłoszona w późniejszym terminie. Zakładając pierwszą możliwość, może się okazać, że nasz kot może przyjmować formę ludzką...

Tutaj bez wątpienia widzimy nową postać, która będzie najlepszym przyjacielem protagonisty. Wskazują na to jasny kolor włosów i maska w kształcie czaszki, która pojawi się w dalszej części trailera.

Na koniec widzimy głównego bohatera w jego charakterystycznych czerwonych rękawicach. Co ciekawe są one bardzo mocno zaznaczane poprzez kontrast z resztą ubioru, efekt stylistyczny zapewne, choć mogą mieć też specjalne właściwości...

No i w końcu pojawia się Velvet Room. Widzimy powrót Igora, wraz z zupełnie nowym asystentem, który tym razem objawia się w formie dwóch osób. Warto zauważyć, że postać po lewej ma warkocz, a ta po prawej kok. Na pewno są to bliźnięta, zapewne dwie dziewczynki. W oddali mamy również zarys nowej formy VR, czyli wiezienia. Można to poznać, dzięki wszechobecnym kratom.

Następnie mamy potwierdzenie lokacji gry, czyli największej dzielnicy w Tokyo o nazwie Shibuya:

Na zdjęciu powyżej widzicie Shibuya Cross, znak charakterystyczny tej dzielnicy. W dalszej części trailera też się ona pojawia. Niestety nie wiem, czy miejsce gry sprowadzi się tylko do tej dzielnicy, czy może będziemy w stanie podróżować po całym Tokyo...

Tutaj zatrzymamy się na chwilę, bo ten fragment ma wiele smaczków. Po pierwsze to widzimy Shibuya Cross, o którym wspomniałem wcześniej. Po drugie to warto zwrócić uwagę na to, że protagonista spada w środek skrzyżowania, pytanie skąd i dlaczego spada? No i najważniejsze widzimy uwolnienie jego persony. Pojawiający się zarys wygląda bardzo podobnie do persony MC z plakatu promocyjnego:

Cylinder, szpony, skrzydła - to wszystko usuwa wszelkie wątpliwości. Teraz zastanówmy się, dlaczego ta Persona pojawia się w środku pełnego ludzi miejsca? Może to wskazywać na to, że używanie Person po raz pierwszy wyjdzie poza rejon lochów do penetracji i w grze pojawią się walki poza nimi. Przywołanie Persony w ciągu dnia, by rozwiązać jakiś problem? To na pewno byłoby ogromną nowością w serii...

Po animacji widzimy w końcu pierwsze ujęcia gameplayu:

Omówmy go po kolei:

- styl graficzny mocno nawiązuje do Catherine, co świadczy o tym samym, lub opartym na poprzedniej grze AA Atlusa silniku

- zaprezentowane miejsce to Tokyo Station

- data wskazuje na pierwszy dzień gry

- spójrzcie na ilość postaci! - to jest największa zaleta skoku generacyjnego, otaczająca nas przestrzeń w końcu żyje, pustota lokacji w poprzednich odsłonach była dość dziwna...

- widzimy dymki nad głowami ludzi mijanych przez protagonistę - zapewne będą one rozmawiać ze sobą w międzyczasie (wskazuje na to również para w tle, która romansuje)

- widzimy po raz pierwszy model w grze naszego bohatera.

W kolejnym wycinku widzimy po raz pierwszy, jak będą wyglądać lekcje w grze:

Na co warto zwrócić uwagę, to dynamika. Kamera została przeniesiona w stronę bohatera, dzięki czemu mamy wgląd na całą klasę, oraz nauczyciela. Ciekawe jest ujęcie, jak postać dostaje kredą, bo widzimy koleżankę z przodu odwracającą się. Reakcja na takie zdarzenia zapewne będzie sprowadzać się tylko do postaci znajdujących się niedaleko naszego bohatera, bo uczniowie siedzący dalej, nie reagują na sytuację. Poza tym bohater siedzi oparty, jakby przysypiał. Może to być wstępem do paska kondycji, za który będziemy odpowiadać. Taki pasek wpływałby na częstość wracania do lochów i zmusiłby nas do wyboru: iść na misję kilka razy pod rząd i odespać na lekcji, lub zwolnić z zadaniem i skupić się na szkole. 

Dalej widzimy rozmowę w jakimś centrum handlowym:

Jak widzimy system rozmów przemodelowano. Usunięte statystyczne grafiki wypowiadającej się postaci (będące w grach jrpg od bardzo dawna) i zastąpiono je fragmentami twarzy wypowiadającej się postaci. Prezentuje się to bardzo ładnie i jest czymś, co może trochę odświeżyć rozmowy w jrpg. Ciekawe jest, że nie ma okienka z tekstem postaci. O czym to świadczy? Być może zostało wycięte tylko na potrzeby trailera, a również może zostało wykopane na stałe, co niesie za sobą pełny dubbing dialogów i brak wyborów w czasie rozmowy. Oczywiście wybór odpowiedzi może się pojawić i tylko nam go nie pokazano.

Po rozmowie widzimy zdjęcie w jakimś pubie, który może być nowym miejscem spotkań naszej drużyny. Po pierwsze, to na stole rozłożony jest jakiś plan, który oznacza, że team planuje napad/włamanie. Po drugie to pojawia się tu po raz pierwszy towarzysz/maskotka, który jest kotem. Zaznaczyłem go w tym i wcześniejszym obrazku, ponieważ pojawia się w innych formach. Wcześniej widzimy go jako kota, a teraz jest on czymś w formie zabawki. Właśnie ta zmiana jest dla mnie punktem wyjścia teorii, że pokazana postać wcześniej to ten kot, a jako zmiennokształtny potrafi on też przyjąć formę ludzką (kobiety).

Następnie pojawia się kolejny animowany przerywnik w stylu intra z bohaterami w którym pojawia się bardzo ciekawy motyw.

Na powyższych screenach widzimy naszego kota, oraz kilka łacińskich nazw, którym towarzyszy napis Persona. W drugim screenie niestety nie widać wszystkich, bo ujęcie za szybko znika, ale analizując pozostałe doszedłem do ciekawych wniosków.

Prawie wszystkie pojęcia odpowiadają nazwom grzechów głównych, jak:

Nazwy łacińskie, choć nie wszystkie odpowiadają nazwom polskim, to: superbiaavaritialuxuriainvidiagulaira oraz acedia; ich pierwsze litery tworzą słowo SALIGIA. (...)

1.pycha

2.chciwość

3.nieczystość

4.zazdrość

5. nieumiarkowanie w jedzeniu i piciu

6.gniew

7.lenistwo

Przy każdej z nazw pojawia się napis Persona, więc można dojść do wniosku, że mogą one być demonami naszych towarzyszów/antagonistów. Jeżeli założymy to pierwsze, to można szybko dojść do wniosku, że ta liczba będzie odpowiadać liczbie obrazów na screenie, czyli 8 (w ostatnim nie ma kota). Poza tym w urywku pojawia się też napis Irritum (nieważny), który jest nazwą starego chrześcijańskiego demona wymienionego w "Demonologii". Jak znalazłem tutaj:

That demon is one of nothingness, worthlessness, and vanity. He has a profound no-good nature. 

Really, his original origin is somewhat shady; but some of his disciples think that he has always been around.; and will be around till the end of time.

Czyli nazwa demona określa coś bezwartościowego. Idąc tym tokiem rozumowania reszta również będzie odpowiadać tym wartościom, jak znalazł banzai:

Lucifer: pride (superbia) Mammon: greed (avaritia) Asmodeus: lust (luxuria) Leviathan: envy (invidia) Beelzebub: gluttony (gula or gullia) Satan: wrath (ira) Belphegor: sloth (acedia)

Bardzo możliwe, że to te demony będą Personami naszych protagonistów, choć równie dobrze mogą to być zupełnie nowe stwory o nazewnictwie pochodzącym właśnie od grzechów głównych. Niestety nie znalazłem takich demonów, także przykład banzaia jest najbliższy prawdzie. Dalej mamy prezentację menu gry:

Jak widzicie powracają opcje znane z poprzednich odsłon, czyli Skill, Item Persona, Equip, Party, System. Oprócz tego pojawiają się dwie nowe:

- Cooperation - znajduje się w miejscu, gdzie był Social Link. Zapewne jest to jakaś udoskonalona wersja, która będzie również odpowiadać za relację z NPCami.

- Mission - czyli misje. Wygląda mi to na odpowiednik dziennika z zadaniami. No właśnie, jak będą te zadania wyglądać? Pojawią się w grze zadania poboczne? Większe miejsce gry daje szansę wyciągnięcia rozgrywki z torowego odwiedzania lochów. Oczywiście możliwe są też zadania społecznościowe, które będą wymagane, by zwiększyć więź z NPCami.

Druga część menu zdradza nam coś bardzo ważnego:

Imiona bohaterów. Po za tym mamy wgląd w opcje personalizacji bohatera. Jest ich 5. Oczywiście Clothes to ubranie, Accessory to biżuteria i inne akcesoria, Weapon to broń protagonisty, ale pojawia się nowe dla serii Gun. Wróży ono znany z innych gier z serii Shin Megami Tensei podział na broń białą i dystansową. W środku listy znajduje się, również nowe dla serii Protector, które zapewne odpowiada za odzież ochronną, czyli coś w stylu kamizelek kuloodpornych (noszonych pod ubraniem).

Potem widzimy przegląd broni białej bohatera:

Jak widzimy bronią protagonisty będzie nóż.

Następnie ukazuje się nam kolejna animacja w której warto zwrócić uwagę na wygląd pokazanej postaci.

Zastanawiające są oczy głównego bohatera, które wskazują na opętanie. Nie mam pojęcia kto go opętał, ale to, że jest on kierowcą wykolejonego pociągu wskazuje na cel tego opętania. Ktoś/coś rzeczy zamieszki w Tokyo. Nie wiem w jaki sposób można to powiązać z motywem złodziejskim fabuły gry, ale może to znów być oznaką pojawienia się przeciwników poza określonymi lochami.

Następnie widzimy po raz pierwszy dungeon (który jest pierwszy - wskazuje na to data):

Zaciekawiło mnie to, że bohater spada z góry. Wskazuje to na włam, ale utrudnia opuszczenie poziomu. Bo włamywacz przez drzwi raczej nie wyjdzie, jak to zostanie rozwiązane? Będziemy mieli ustalone z góry, gotowe wyjścia, bez możliwości opuszczenia lochu po prostu wychodząc z niego? 

Widzimy również po raz pierwszy przeciwników. Nie są to znane nam demony, raczej cienie z poprzednich odsłon. Co ciekawe są one widoczne od razu, nie musimy już ryzykować walcząc z wbiegającym w nas cieniem. Stylistycznie wszystko wygląda jak zamek. Widzimy również dziwną czerwoną smugę, którą pozostawia nasz protagonista, ciężko określić w jakim celu się tu znajduje... Przy okazji możemy przypomnieć sobie intro, gdzie pojawiał się Phantom. Jak widzimy ma on tę samą maskę, co protagonista, a to oznacza, że ujęcie we wprowadzeniu mogło pokazywać co bohater będzie robił w lochach - kradł. Ważne to jest, ponieważ świadczy o dwóch ciekawych nowościach:

- koniec z jednym lochem, jeżeli będziemy okradać konkretne budynki, to zapewne będziemy musieli się do nich dostać - co rozwinie fabularnie lochy, o planowanie wypadu do nich z drużyną (mapa na stoliku).

Pojawiają się również elementy zręcznościowe, czyli platformy po których skaczemy. Niestety nie mam po nich wielkich oczekiwań, jak widzimy możliwość skakania ogranicza się do określonego miejsca (zapewne jest automatyczna), a cała reszta to nadal niewidzialna ściana. Jeżeli design poziomu na to nie pozwala - nie licz na spadnięcie wrogowi na głowę.

Oprócz tego widzimy też możliwość skradania się:

O której niestety nic nie wiadomo. Jak będzie wyglądać? Czy będzie okazyjna jak skakanie, czy dostępność sięgnie dalej niż określone miejsca. Danie swobody w skradaniu wpłynęło by pozytywnie na gameplay i na pewno urozmaiciło walkę z demonami, które moglibyśmy zajść od tyłu unikając ich wzroku. Zaprezentowany korytarz przychyla się niestety do opcji pierwszej... Dalej mamy przekrój dynamicznego menu (w gifie pojawia się wcześniejsze, bo tylko takiego znalazłem w internecie :P):

Co można o nim powiedzieć? Potwierdza broń dystansową protagonisty, którą jest pistolet. Poza tym widzimy w niej pielęgniarkę, która jest też handlarzem lekarstw (Takemi Tae), oraz handlarza bronią (Munehisa Iwai). Warto zwrócić uwagę na postać pielęgniarki, która zostaje wyrwana z ekranu, by wyświetlić się w menu - świetne rozwiązanie!

Warto jeszcze wspomnieć o pojawiającym się imieniu "Joker the Fool" podczas zakupu broni. Pojawia się ono w miejscu wyboru postaci w tle napisu "main character". Przezwisko? Nazwa Persony? Niestety ciężko mi to połączyć z czymkolwiek...

Kolejna scena to nowy Velvet Room:

Jak widzimy nowy styl to więzienie. Wnioskując po reszcie trailera jest to pierwsza podróż protagonisty w tym miejscu, więc możliwe, że w nie będzie on cały czas za kratami. Poza tym widzimy pomocnice Igora, które mają opaski na oku. Lekko różnią się ich kurtki, oraz postawa. Za kratami oczywiście jest protagonista (usuwamy mit o występie Vincenta z Catherine w grze).

Potem pojawia się wgląd w walkę:

Jak widzimy wszystkie postacie mają odmieniony strój pojawiający się w intrze. Budzi to więc pytanie, czy kostiumy będzie można zmienić (bo kategoria Clothes w menu odpowiada przedstawiała "School Uniform"). Oprócz tego widzimy, że postacie walczą z dwoma Sandmenami i Pyro Jackiem, co jest nowością w serii. Jak często pojawi się walka z demonami i czy będzie uzasadniona fabularnie? Poza tym walka ze stworami daje możliwość zaimplementowania w serii ciekawych rozwiązań z innych MegaTenów, czyli negocjacji i rozmów z demonami.

Przejdźmy teraz do analizy uzbrojenia postaci. Główny protagonista walczy za pomocą noża i pistoletu:

Ryuji ma shoutgun, a Morgana procę, jako broń dystansową:

Następnie widzimy Anne z biczem:

Ryuji z gazrurką, jako bronią białą:

Morgana z szablą:

Przyznam się, że z dojściem do broni dystansowej Anne miałem problem, więc skorzystałem z internetu i dowiedziałem się, że to Uzi. Także podsumowując:
Protagonista: Nóż/Pistolet

Ryuji: Gazrurka/Shotgun

Anne: Bicz/Uzi

Morgana: Szabla/Proca.

Przyjrzyjmy się teraz miejscu walki. Wygląda to na jakieś lochy, czyli umieszczona jest w późniejszym etapie, lub innym lochu. Ważne, że podczas walki widzimy paski życia czwórki postaci, podczas, gdy w urywku gameplay'u pasek życia był jeden. Wychodzi na to, że pierwszy loch przejdziemy sami. Wnioskuję po tym, że to protagonista jest inicjatorem napadów.

Na koniec trailera widzimy ciekawą animację:

Widzimy tu głównego protagonistę zmieniającego się w coś. Patrząc na wyraz twarzy, oraz pazury wydaje mi się, że jest to jego Persona z plakatu. Jeżeli tak, to zapewne w tej części herosi sami będą się zmieniać w używane demony, a katalizatorem tym razem może być właśnie maska. Chyba, że to nie jest protagonista... Jak widzieliśmy wcześniej postać ma ciemne oczy (brązowe, lub niebieskie), podczas gdy tu są one żółte. Czyżby to był jego cień?

Na koniec bonus w postaci trailera z angielskimi napisami:

 

PS2

NOWE INFORMACJE NA TEMAT GRY

Dzisiaj pojawił się nowy numer Japońskiego magazynu Famitsu, który dzieli się z nami nowymi informacjami na temat gry:

- Protagonista jest uczniem 2 roku i został przeniesiony wiosną (początek roku szkolnego w Japonii), zamieszkał on w Kawiarni należącej do znajomych jego rodziców,

- gra zaczyna się w Shibuya, ale miejscem akcji będzie całe Tokyo,

- protagonista ma jakiś problem, który może stać się niebezpieczny, jeśli go nie pokona. Design Velvet Room jest symboliczny i oznacza "Więzienie umysłu"

- pokazany w trailerze Loch jest zaprojektowany przez developerów i w grze będzie dużo miejsc pozwalających bohaterowi wykorzystać wszystkie umiejętności, ale to nie znaczy, że zabraknie losowo-generowanych miejsc,

- w grze będzie coś na kształt Social Linków,

- pierwsza persona Protagonisty nazywa się Arsène i pochodzi od sławnego złodzieja Arsène Lupina

- w poprzednich częściach przywoływaniu Persony towarzyszył dźwięk “カッ” (kka) (kliknięcie, lub rozbłysk), w tej części pojawia się dźwięk “ブチッ” (buchi) (pstryknięcie).

Oceń bloga:
42

Jak oceniasz analizę?

Podobała mi się, dowiedziałem się nowych masy nowych informacji
115%
Nie podobała mi się, ale dowiedziałem się nowych informacji
115%
Podobała mi się, ale wszystko już wiedziałem
115%
Nie podobała mi i wszystko już wiedziałem wcześniej
115%
Pokaż wyniki Głosów: 115

Komentarze (37)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper