W pigułce: Historia serii Warcraft

BLOG
3165V
W pigułce: Historia serii Warcraft
Sycho | 17.03.2014, 10:16
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Warcraft raczej graczom konsolowym nie jest zbyt znany, choć na pewno o nim słyszeli... Jednak mimo to postanowiłem przedstawić wam najpopularniejszą serię gier na pc. Zapraszam do czytania!

Warcraft: Orcs & Humans

Kto nie zna tej historii? Mała amerykańska grupa developerów, pracująca w nikomu nieznanej firmie Blizzard postanowiła stworzyć grę w realiach Warhammera. Produkcja szła pełną parą, tytuł miał być przedstawicielem świeżego wtedy gatunku RTSów, ale pojawiła się mała przeszkoda. Games Workshop właściciele praw do Warhammera, nie byli pewni co do jakości powstającej gry  i postanowili nie dać jej twórcom praw do stworzenia gry w ich uniwersum. Jak wielki to był błąd przekonali się wiele lat później, gdy marka Warcraft została okrzyknięta najbardziej dochodową w historii branży. Twórcom nie załamali się po tej przeszkodzie i postanowili, że nazwą swój tytuł Warcraft, a będzie miał miejsce w ich własnym uniwersum. Tak właśnie 23 listopada 1994 roku w Ameryce pojawiła się gra Warcraft: Orcs & Humans. Tytuł zebrał bardzo wysokie oceny (w okolicach 90%) i z miejsca rzuciły się na niego tłumy (ostateczna sprzedaż wynosi 2 miliony, co swego czasu było trudnym do osiągnięcia wynikiem). Fabuła opowiadała historię kontynentu o nazwie Azeroth, który został zaatakowany przez przybywające z innego wymiaru zielone stworzenia zwane orkami. Gracz dostawał do wyboru jedną z 2 stron konfliktu (przymierze i horda), które różniły się tylko modelami i stawał do boju ze sztuczną inteligencją, lub innym graczem. Fenomen jakim okazała się gra zaskoczył wszystkich, od nieszczęsnego Games Workshop, aż po samego Blizzarda, który wziął się do pracy nad sequelem.
 
 

Warcraft 2: Tides of Darkness

Blizzard nie spoczął na laurach i jak najszybciej wziął się do prac nad sequelem, czego efektem była premiera 4 grudnia 1995 roku gry o nazwie Warcraft 2: Tides of Darkness. Fabularnie wracaliśmy do konfliktu między hordą (która oprócz orków miała w szeregach Ogry, Gobliny i Smoki), a Przymierzem (ludzie wraz z Elfami i Krasnoludami). Tym razem Blizz postanowił jeszcze bardziej skupić się na fabule i opowiadał o podziałach wynikających z mieszaniny ras w garnizonach. Oprócz wciągającej fabuły o sile gry świadczył genialny multiplayer (przez sieć, co było w tamtych czasach nadal nowością), który stał się siłą serii. Oceny oscylowały w okolicy 95%, a gra sprzedała się w liczbie 4 milionów egzemplarzy. Dnia 30 kwietnia 1996 roku Warcraft 2 otrzymał dodatek (takie bardzo, bardzo duże DLC) o nazwie Beyond the Dark Portal. Największą nowością było pojawienie się bohaterów, silniejszych jednostek, które otrzymały własne linie dialogowe i imiona. To właśnie tu pojawiły się tak kanoniczne dla serii postacie, jak Deathwing. Fabuła opowiadała o ostatecznym ciosie na hordę, którym miał być szturm na Draenor (wymiar orków). Dodatek przyjęto bardzo ciepło, ocenami w przedziale 90%-100%.
Na zakończenie warto wspomnieć o wydaniu zbiorczym o nazwie Warcraft 2: Battle.net Edition (1999 rok), które zawierało Warcraft 2, jak i dodatek i dodało do obu gier wsparcie, dla platformy Battle.net Blizzarda, dbającej o jakość i funkcjonalność trybu multiplayer.
Ciekawostka: w 1997 roku Warcraft 2 i dodatek zagościły na Sony Playstation i Sega Saturn.
 
 

Warcraft Adventures: Lord of the Clans

Oprócz strategii równocześnie w Blizzardzie powstawał spin-off serii. Gra miała być tytułem przygodowym, skupiającym się na historii wychowanego przez ludzi orka - Thralla. Niestety projekt zawieszono w 1996 roku, a historię z gry, po kilku modyfikacjach wydano, jako książkę Warcraft: Władca Klanów.
 
 

Warcraft 3: Reign of Chaos

Na kolejną część świetniej serii Blizzarda musieliśmy czekać bardzo długo, bo aż 6 lat od premiery poprzednika. Warcraft 3 miał premierę 1 lipca 2002 roku i oczywiście został przyjęty bardzo ciepło. Średnia ocen wyniosła 93%, a gra sprzedała się w liczbie 2 milionów (według vgchartz, które nie liczy kopii sprzedanych cyfrowo, których zapewne jest drugie tyle). Tytuł rozwijał drogę obraną przy okazji poprzednika i kładł jeszcze większy nacisk na elementy RPG. Oprócz wprowadzenia dwóch nowych ras, co dało liczbę 4 całkowicie odmiennych i preferujących zupełnie inne techniki (Przymierze, Horda, Nocne Elfy i Nieumarli), tytuł wprowadził takie rewelacje, jak doświadczenie zdobywane przez bohaterów, ekwipunek, nowe rodzaje misji (broń pozycji przez określony okres, wykonaj określone warunki by wygrać), oraz misje poboczne, które nie były wymagane, ale pozwalały zdobyć ciekawe bonusy. Fenomen gry polegał na idealnym połączeniu dwóch najważniejszych w grach czynników i tak z jednej strony mieliśmy genialną fabułę, a z drugiej doskonały multiplayer, który był dopracowany w każdym detalu, a wszystkie 4 rasy idealnie wyważone. Nie bez powodu W3 stał się oficjalną konkurencją najważniejszych imprez e-sportowych. Historia gry skupiała się na zbliżającej inwazji demonów na Azeroth, niby temat, oklepany, ale dzięki temu, jak Blizz wypchną grę wątkami pobocznymi każdej ze stron konfliktu fabuła w ogóle się nie nudziła.
 

Rok później ukazał się dodatek do gry o nazwie The Frozen Throne. Główne zmiany, jakie wprowadził, to możliwość wynajmowania bohaterów w Karczmach, nowe jednostki dla każdej z ras i całkowicie nowa historia. Tym razem mogliśmy oglądać, jak zniszczone inwazją Azeroth radzi sobie po wojnie, a fabuła kręciła się w okół dwóch upadłych bohaterów pół-demona - Ilidana i nieumarłego Arthasa. Masa wątków znów sprawiała, że poznawanie historii z kilku różnych perspektyw w ogóle nie nudziło, a całość idealnie zamknięto pojedynkiem na mroźnym kontynencie Northland. Dodatek przyjęto bardzo ciepło wystawiając mu oceny ze średnią 90%.
 
 

World of Warcraft

Jednak historia serii nie kończy się na genialnej trylogii, bo już podczas tworzenia dodatku do W3, Blizzard pracował nad zupełnie nowym projektem, którym było MMORPG osadzone w Azeroth. Tak oto 23 listopada  2004 roku świat poznał World of Warcraft. Tytuł z miejsca stał się hitem, zdobył ogromną popularność i zarobił na siebie grube miliony. Na czym polegał fenomen? Uważa się, że to niezwykłe uniwersum wykreowane przez Blizzarda. Gracz miał okazję wybrać przedstawiciela jednej z 8 ras (Orkowie, Taureni, Trolle i Nieumarli w Hordzie, oraz Ludzie, Nocne Elfy, Krasnoludy i Gnomy w Przymierzu) stając się częścią tego świata i poznać go z poziomu zwykłego piechura, a nie epickich bitew znanych ze strategii. Gra sprzedała się w ogromnej ilości 12 milionów kopii, a liczba aktywnych (płacących regularnie abonament) graczy aktualnie wynosi 7.8 milionów. Problemem gier MMO jest to, że nie odkłada się ich po przejściu, dlatego Blizzard nadal rozwija te uniwersum.
 

Pierwszy dodatek do gry nazywał się World of Warcraft: The Burning Crusade i ukazał się 15 stycznia 2007 roku. Najważniejszymi z nowości było dodanie dwóch zupełnie nowych ras (Krwawe Elfy dla Hordy, oraz Draenei dla Przymierza), zwiększenia limitu doświadczenia do 70 poziomu i zupełnie nową krainę do eksploracji, którą był Outland, oraz nową historię, skupiającą się na powrocie Płonącego Legionu. 
 
Prawie dwa lata później (13 listopad 2008 roku), świat Warcrafta powiększył się o kolejne rozszerzenie. World of Warcraft: Wrath of the Lich King tym razem skupiał się na postaci Władcy Nieumarłych, Króla Lisza. Dodatek poszerzał świat gry, o mroźny kontynent Northland, nową klasę Rycerza Śmierci, którą odblokowywało się po osiągnięciu 55 poziomu, a sam limit podniesiono do 80. Ważniejszą zmianą było również wprowadzenie zupełnie nowych zadań, które skupiały się na ciekawej historii, zamiast nudnego zabijania stworków.
 

Po pokonaniu Króla Lisza w Azeroth miał w końcu zapanować spokój, jednak utopia trwała tylko przez chwilę... World of Warcraft: Cataclysm skupiał się na przebudzeniu Czarnego Smoka Deathwinga, które zatrzęsło całym Azeroth. Dosłownie, dodatek niósł ze sobą całkowite przebudowanie większości lokacji z podstawowej gry, dostosowując je do standardów dodatków (nowe questy, nastawienie na pvp). Oprócz zniszczonego świata, Cataclysm wniósł zupełnie nową ścieżkę fabularną w której stawaliśmy do walki z Czarnym Smokiem, maksymalny poziom doświadczenia wzrósł do 85, oraz dodano dwie nowe rasy Worgenów po stronie Przymierza, oraz Gobliny po stronie Hordy.
 

Po pokonaniu kolejnego zagrożenia, Blizzard nie pozwolił mieszkańcom swojego świata się nudzić i 25 września 2012 roku dał im kolejny dodatek. World of Warcraft: Mist of Pandaria opowiadał, o pojawieniu się w świecie gry zupełnie nowego kontynentu, którym była inspirowana Chińską architekturą Pandaria, oraz jej mieszkańców - Pandarenów. Pandareni zostali pierwszą rasą, która nie miała ustalonej z góry przynależności do którejś ze stron konfliktu i gracz mógł sam wybrać przynależność. Oprócz tego w grze pojawiła się nowa klasa (Mnich - walczący wręcz), limit doświadczenia wzrósł do 90 poziomu, oraz pojawił się Pet Battle System - czyli możliwość walki zbieranymi wcześniej tylko dla ozdoby petów, wraz z ich levelowaniem. Dodatek jest uznawany za najbardziej kontrowersyjny wśród graczy, ponieważ Pandareni, jak i cała Pandaria pojawiła się w Warcraft 3 tylko w formie Easter-Egga.
 

Pomimo malejącej liczby aktywnych graczy, Blizzard nie planuje zabijać swojego największego dzieła. W tamtym roku zapowiedział kolejny dodatek o nazwie World of Warcraft: Warlords of Draenor. Tym razem gracze mają ruszyć w podróż w czasie, do Draenoru, ojczyzny orków, zanim ten świat został zniszczony i zmienił się w Outland. Poznamy w nim wiele ważnych dla uniwersum postaci, gracz dostanie do zarządzania własną twierdzę, a poziom doświadczenia wzrośnie do mitycznych 100. Premierę dodatku przewidziano na jesień 2014.
 

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Najnowszą produkcją w uniwersum, jak na razie jest Hearthstone: Heroes of Warcraft. Tytuł powstał na podstawie World of Warcraft TCG i jest przeniesieniem pomysłu na karciankę w uniwersum Warcrafta na komputery. Jest to gra f2p skupiająca się na pojedynkach między graczami. W Hearthstone pojawiają się charakterystyczne dla serii postacie, oraz bohaterowie, w postaci kart do gry. Tytuł miał premierę 11 marca 2014 roku, ale chętni mogli z nim zapoznać się już w wcześniej, podczas otwartych beta-testów.
 

Źródła:
http://en.wikipedia.org/wiki/Warcraft_II:_Tides_of_Darkness
http://en.wikipedia.org/wiki/Warcraft_II:_Beyond_the_Dark_Portal
http://www.vgchartz.com/gamedb/?name=warcraft
http://en.wikipedia.org/wiki/World_of_Warcraft
http://en.wikipedia.org/wiki/World_of_Warcraft:_The_Burning_Crusade
http://en.wikipedia.org/wiki/World_of_Warcraft:_Wrath_of_the_Lich_King
http://en.wikipedia.org/wiki/World_of_Warcraft:_Cataclysm
http://en.wikipedia.org/wiki/World_of_Warcraft:_Mists_of_Pandaria
http://en.wikipedia.org/wiki/World_of_Warcraft:_Warlords_of_Draenor
 
Oceń bloga:
24

Nadal uważacie, że pc nie służy do grania?

Tak
296%
Nie
296%
Pokaż wyniki Głosów: 296

Komentarze (101)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper