Tu wpisz nazwę bloga,

czyli nudna podróż do mojej rzeczywistości.

Sycho Sycho 17.12.2013, 18:36
W pigułce: historia serii Fallout
2241V

W pigułce: historia serii Fallout

Czekacie na Fallout 4? Podobał wam się Fallout 3 i New Vegas? Ciekawi was historia tej serii? Jeżeli tak to zapraszam do czytania!
 
Na początku było pustkowie...
Tak, by poznać historię serii Fallout musimy się cofnąć bardzo daleko w przeszłość, do roku 1988, kiedy to EA postanawia wydać grę, stworzoną przez nic nie znaczące na rynku studio Interplay Entertainment. Wasteland - bo tak się nazywa tytuł - rozgrywa się w roku 2087, w postapokaliptycznym świecie, który zniszczyła 3 wojna światowa i opowiada o grupie zwanej Desert Rangers, która wyrusza na pustkowie, by zbadać pewną anomalię, jednak zwykła podróż po Nevadzie wplątuje bohaterów w poważny konflikt, który może wpłynąć na losy postapokaliptycznej Ameryki...
 
                              Okładka Wasteland

Gra pomimo, że nie powalała graficznie, miała coś co zdecydowanie wyróżniało ją wśród konkurencji. Genialny klimat. Gracz mógł zwiedzać zniszczoną Nevadę wzdłuż i wszerz, podczas podróży towarzyszyła mu postapokaliptyczna otoczka, a klimat zniszczenia i depresji wręcz kipiał z ekranu. Gra ukazała się na PC, C64, Apple II i Macintosh, a odpowiadał za nią Brian Fargo. Chętni, którzy nie boją się przedwojennej grafiki, mogą sprawdzić oryginał osobiście na Steam.
 
                   Screen z Wasteland (tak kiedyś wyglądały gry)
 

War...
Od premiery Wasteland minęło 9 lat. Interplay postanawia znów wydać postapokaliptyczną przygodę, niestety prawa do marki Wasteland pozostają w EA. Czas na zupełnie nowe ip, które tworzy Black Isle - aktualnie małe studio zaczynające z tworzeniem gier, ale kiedyś będą odpowiedzialni za największe hity "złotej ery RPG". Gra otrzymała tytuł Fallout: A Post Nuclear Role Playing Game i wyszła w 1997 roku, zbierając największe noty i wynosząc Black Isle na podium twórców gier. Grę rozpoczyna cytat, który już na zawsze przeszedł do kanonu, czyli "War. War never changes". Następnie, po krótkiej introdukcji trafiamy do Krypty 13 (jednego ze schronów, który uratował mieszkańców Ameryki przed konfliktem nuklearnym między USA i Chinami), w której przestaje działać "water chip". Nasz bohater, postanawia uratować mieszkańców Krypty i wyrusza na nieznane pustkowia w poszukiwaniu chipu. Co ciekawe gracz miał 150 dni na wykonanie zadania, jeżeli w tym czasie nie zdążył, mieszkańcy Krypty umierali, a gra kończyła się porażką. Po wyjściu z Krypty pustkowia stawały przed graczem otworem. Mogliśmy wyruszyć za głównym wątkiem, mogliśmy skręcić w drugą stronę i poznać problemy mieszkańców, albo napaść na jakiegoś cywilna i odebrać mu kapsle (waluta w grze). Swoboda w połączeniu z klimatem zniszczonej Ameryki, genialną muzyką i turowym, bardzo dobrym, systemem walki - tworzyła tytuł wybitny, który sprawi masę frajdy nawet dzisiaj. Nic dziwnego, że Black Isle od razu wzięło się za sequel.
 
                                                              Fallout
 
...never changes.
Sequel powstał bardzo szybko, bo w 1998 roku. Fallout 2:A Post Nuclear Role Playing Game był kontynuacją idealną. Pustkowia były jeszcze większe, system walki był jeszcze lepszy, muzyka była nadal bardzo dobra, a fabuła ciekawsza. Tytuł oczywiście został odebrany z dużym entuzjazmem i został na stałe wpisany do kanonu klasyków RPG.
 
                                                          Fallout 2
 
Wzloty i upadki
Interplay niestety zaczął radzić sobie coraz gorzej. Firma zaczęła powoli lecieć na dno, ciągnął za sobą swoje studia wewnętrzne. Nim jeszcze firma na poważnie wpadła w tarapaty wydała jeszcze dwie części Fallouta. Pierwszy - Fallout: Tactics - ukazał się w 2001 roku na PC. Opierał się w większości na systemie walki z Fallouta 2, odstawiając fabułę na dalszy plan, przez co spowodował wiele kontrowersji. System walki serii Fallout jest na tyle dobry, by stworzyć na jego podstawie cały tytuł, ale Fallout bez możliwości eksploracji i poznawania pustkowia dużo tracił... Ostatnim Falloutem od Interplay był wydany w 2004 roku, Fallout: Brotherhood of Steel na PS2, tytuł w pełnym 3D, z zręcznościowym systemem walki i kamerą z góry. Niestety po grze było widać, brak ręki Black Isle i nie była w stanie wyciągnąć Interplay z gigantycznej zapaści budżetowej...
 
                                      Fallout: Brotherhood of Steel
 
Jednak to nie koniec historii Fallouta. W siedzibie Interplay, Black Isle grzebało nad zupełnie nową częścią serii. Fallout 3 (kodowa nazwa Van Buren) miał łączyć to co najlepsze z poprzednich części z nową technologią, wprowadzając serię w XXI wiek. Kamera nadal była zawieszona nad bohaterem, gra była w pełnym 3D, posiadała 2 systemy walki - w czasie rzeczywistym i turowy, a nad muzyką pracował Devin Townsend. Gra powstawała w całości na pecety z systemem Windows, lecz w dokończeniu prac przeszkodziły problemy Interplay. W grudniu 2003 rozwiązano Black Isle, a w lipcu 2004 prawa do Fallout 3 wykupiła Bethesda. Co ciekawe Interplay zostawił sobie prawo do wydania Fallout Online przed listopadem 2013 roku, jednak firma upadła, a prawa trafiły do Bethesdy. Dzięki stronie "No mutants Allowed" - grupie największych fanów Fallouta do sieci wyciekł nieukończony kod Van Burena, który jest w pełni grywalny, choć nie dokończony.
 
                                           Menu Fallout 3 (Van Buren)
 
Fallout: Oblivion
Bethesda zadowolona ze swojego nabytku za 1.1 miliona, od razu wzięła się do pracy. Tytuł ukazał się 28.10.2008 roku na konsole X360, PS3 i PC. Nowy Fallout spotkał się z dobrymi ocenami, nie przypadł do gustu tylko największym fanom serii (szczególnie panom z NMA), którzy atakowali go za brak klimatu poprzedników. Moim zdaniem tytuł jest bardzo dobry, ale zbyt podobny do TESów i brakuje mu porządnej fabuły. Gra sprzedała się w liczbie 7 milionów egzemplarzy na wszystkich trzech platformach, a średnia ocen wynosi 93/91/91 (X360/PC/PS3).
 
                                                           Fallout 3
 
Po premierze Fallout 3 Bethesda wzięła się za nowego TESa, podczas gdy pracę nad sequelem, wraz z silnikiem, przekazali developerom najlepiej się do tego nadającym, czyli Obsidian Entertainment - zatrudniających wiele osób pracujących w Black Isle, z Chrisem Avellonem na czele (jednym z głównych twórców F i F2). Obsidian poradził sobie z zadaniem dużo lepiej niż Bethesda, tytuł był znacznie bardziej Falloutowy, fabuła była na najwyższym poziomie (szczególnie cieszyły różne drogi do zakończenia), a klimat poprzedników powrócił. Tytuł spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem, sprzedał się w liczbie 7 milionów. Co ciekawe, gra osiągnęła średnią ocen:83.84% (X360), podczas, gdy Obsidian miał w umowie premię, jeżeli gra osiągnie 84% na gamerankings.
 
                                               Fallout: New Vegas
 
Przyszłość
Dalsze losy serii nie są na razie znane. Plotki głoszą, że Bethesda pracuje już na Fallout 4 na next-genach, podobno ktoś widział pracowników Bethesdy poznających Boston, co może świadczyć, o tym mieście, jako miejscu akcji. Pozostaje nam czekać:)
 
Tymczasem na PC...
Grzechem byłoby nie wspomnieć o "duchowym następcy" Fallout 1 i 2, czyli Wasteland 2. Tytuł powstaje w studiu inXile Entertainment, którego założycielem jest Brian Fargo, a w produkcję zaangażowani są Chris Avellone i studio Obsidian. Tytuł został w całości ufundowany przez kickstarter, premiera jest przewidziana na 2014 rok, a na Steam pojawiła się alpha dostępna, dla osób, które wsparły twórców na kickstarterze.
 
                                                        Wasteland 2
 
Źródła:

Tagi: Bethesda Black Isle fallout interplay Obsidian Wasteland

Oceń notkę
+ +36 -

Lubię Davida Cage'a
Oceń profil
+ +95 -
Sycho
Ranking: 23 Poziom: 78
PD: 59937
REPUTACJA: 32680