KARCZMA - Legendy branży - Goichi Suda (Suda51) - krótka historia legendarnego grabarza

Po długiej przerwie wracają Legendy branży i od razu uderzają z grubej rury. Zapraszam do krótkiej historii o grabarzu i jednym z najbardziej szalonych twórców gier.
Goichi Suda (須田 剛) urodził się 2 stycznia 1968 roku, znany również jako Suda51. Suda jest głównym CEO w Grasshopper Manufacture (i jak się nie mylę, założycielem studia) oraz byłym designer'em Human Entertainment. Pewnie wielu z Was się zastanawia, co znaczy „51” w pseudonimie Sudy51. Jest to gra słów, w jego rodzimym języku. W języku japońskim „Go” oznacza 5, a „Ichi” oznacza 1. Łącząc te dwa słowa wychodzi nam GoIchi. Nasz szalony twórca stworzył między innymi takie gry jak: Moonlight Syndrome, The Silver Case, Flower, Sun and Rain, Michigan, killer7, No More Heroes (seria), Shadows of the Damned, a ostatnio, Lollipop Chainsaw i Killer is Dead. Suda i Grasshopper Manufacture współpracują też z innymi deweloperami, a takimi przykładani są takie gry jak: Fatal Frame IV: Mask of Lunar Eclipse na Wii (sekwencje fabularne), Super Smash Bros. Brawl (Suda 51 pojawia się w credits'ach trybu "Subspace Emissary"). Goichi współpracował też z Hideo Kojimą nad prequelem dramatu radiowego – Snatcher pt. Sdatcher. Kolejną współpracą Grasshopper Manufacture i Sudy 51, było stworzenie razem z Q Entertainment, gry pt. Shadows of the Damned. Suda został reżyserem gry, a Shinji Mikami jej głównym producentem. Z kolej na kompozycje odpowiadał Akira Yamaoka. Shadows of the Damned zadebiutowała w czerwcu 2011 roku na Xboxa 360 i PS3. A wiedzieliście, że Suda nie przepada za tworzeniem sequeli swoich gier? Jedynym takim przypadkiem, gdzie chciał stworzyć kontynuacje jest No More Heroes 2: Desperate Struggle na Wii.
STORY OF SUDA51:
Jak pewnie już wiecie Goichi Suda pracował jako grabarz na cmentarzu. Pewnego dnia, bodajże w drodze do pracy zauważył ogłoszenie Human Entertainment, które w tamtym czasie było znane z pracy nad takimi grami jak: Clock Tower i Fire Pro Wrestling. Młody Suda postanowił złożyć aplikację o przyjęcie do tego studia. Ale przez parę tygodni nikt się nie odezwał z Human Entertaiment. W takim wypadku Goichi wrócił do swojej starej pracy – grabarza. Jednak szczęście się do niego uśmiechnęło i otrzymał telefon z Human Entertaiment. W tym momencie mogę już napisał, że tak narodziła się LEGENDA Sudy51. Suda zaczął pracę jako scenarzysta/reżyser gry Super Fire Pro Wrestling 3 Final Bout. Następną grą przy której pracował było Super Fire Pro Wrestling Special, które miało dość ciekawe i kontrowersyjne zakończenie.
Super Fire Pro Wrestling Special:
Goichi Suda następnie pracował nad trzema grami z serii Syndrome w latach 1996-1997. Były to ostatnie gry, które stworzył dla Human Entertaiment, gdyż w roku 1998 wyjechał, a Human przestało istnieć. W tym samym roku Suda objął stanowisko CEO w Grasshopper Manufacture i zaczął prace nad The Silver Case (znane również jako Silver Jiken). The Silver Case było debiutancką grą studia, utrzymaną w stylu/kompozycji „Film Window”, gdzie tekst na ekranie losowo trzęsie się i podskakuje. Fabuła gry została podzielona na dwa rozdziały. W pierwszym skupimy się na śledztwie odnośnie serii morderstw, a drugi traktuje o dziennikarzu zajmującym się nimi.
The Silver Case:
Twilight Syndrome: Investigation:
W 2001 roku Grasshopper Manufacture stworzyło grę w klimacie Dnia Świastaka pt. Flower, Sun, and Rain na PlayStation 2. Akcja gry Flower, Sun, and Rain dzieje się na wyspie Lospass, gdzie główny bohater określany jako „searcher”, który przeżywa ciągle ten sam dzień. W czasie tych „dni świstaka”, będziemy rozwiązywać problemy innych osób. Ale żeby nie było zbyt łatwo, w czasie gry nasz pokój hotelowy, będzie podlegał różnym zmiana, od obracania się, poprzez skręcanie i tracenie kawałku, po kawałku (niech mi ktoś powie, że Suda nie tworzy naprawdę zwariowane tytuły). Ulepszona wersja gry, z dodatkami, ukazała się na DSa, w 2008 roku, a w Europie i Ameryce w czerwcu 2009 roku.
Flower, Sun, and Rain (DS):
W 2005 roku Suda zadebiutował w Ameryce Północne z grą killer7, którą już bardziej możemy kojarzyć, niż już wymienione tytuły. Gracz przejmuje kontrolę nad Harman'em Smith'em, 60-letnim zabójcą przykutym do wózka inwalidzkiego, który cechuje się siedmioma osobowościami, które objawiają się w realnym świecie (świecie gry). Każda osobowość ma swój własny styl zabijania, a wszystkie tworzą grupę o nazwie Killer 7. Dominującą osobowością jest Garcian Smith (Cleaner), który w każdej chwili, może się zmienić (osobowość) na innego członka grupy Killer 7. Gracian odkrywa spisek polityczny między Japonia, a Stanami Zjednoczonymi. I przy okazji swoją przeszłość. Nie chce tutaj zdradzać więcej z fabuły, bo Suda51 przeszedł samego Siebie, w kreowaniu jej. Natomiast w czasie promocji gry Suda pojawiał się w masce Lucha Libre (niech mi ktoś powie, że on nie jest pozytywnie zakręcony ). Killer 7 nie odniosło jakiegoś wielkiego sukcesu, ale znalazła wiernych fanów. A przy okazji wprowadziła na rynek Amerykański - Grasshopper Manufacture.
Kolejnym tytułem przy którym pracował Suda i Grasshopper Manufacture razem z Marvelous Interactive, jest Contact, na DSa. Suda 51 postanowił w tym przypadku stworzyć grę bardziej rodzinną. Znacząco odbiegała od Killer 7. Contact jest historia młodego chłopca, który wmieszał się w bitwę pomiędzy Profesorem, a grupą międzygalaktycznych bohaterów znanych jako CosmoNOTs. Gre zlokalizowało uwielbiane przeze mnie studio Atlus, a dokładniej Tomm Hulett, który pracuje w Atlusie. Contact ukazał się w Ameryce Północnej, w październiku 2006 roku. Istnieja podobno plany na kontynuacje tej gry. Przy okazji jest to pierwszy RPG w dorobku Sudy.
Contact:
Po dość rodzinnym Contact, Suda51 postanowił wrócić do swojego zakręconego stylu tworzenia gier. Tak też dostaliśmy kolejny tytuł, którym jest No More Heroes. Gra przedstawiała naprawdę zakręconą historię Travis Touchdown, który jest typowym otaku. W swoim pokoju hotelowym ma plakaty gwiazd wrestlingu i anime. Travis pewnego dnia kupuje na aukcji internetowej katanę (a co tam :)) i postanawia zostać zabójcą, a utwierdza go w tym brak kasy na nowe gry i filmy. I tak zaczyna się kolejna zakręcona gra i przygodą, która stworzył Suda. Jednak nie był zadowolony z sprzedaży gry na Wii, mówiąc:
that only Nintendo is doing well in regard to the Wii's success because of its adoption by casual gamers
Po pewnym czasie, Suda stwierdził, że jego komentarz był źle interpretowany, mówiąc, że:
point was that No More Heroes, unlike a lot of Nintendo Wii titles currently available is the kind of product which will attract a different kind of consumer to the hardware, i.e. gamers who are looking for a different genre to the products which have been successful on this platform thus far
Poza Japonią, gra odniosła większy sukces, a dzięki temu doczekaliśmy się sequela. Sam Suda51 stwierdził, że kontynuacja No More Heroes jest realna, ale pod warunkiem, że będzie miała większe zainteresowanie niż pierwsza część. I tak się stało, bo gra zadebiutowała w styczniu 2010 roku na Wii. Odniosła większy sukces od poprzedniej części, a na stronie Metacritic uzyskała ocenę 86 na 100. Rok po premierze drugiej części przygód Travisa, gracze doczekali się poprawionej wersji pierwszej części na PS3 i X360, pt. No More Heroes: Heroes Paradise.
Następnymi grami, które tworzył Goichi były między innymi Shadows of the Damned, która jest wynikiem współpracy Sudy, Mikami'ego oraz Yamaoki'ego. W grze wcielimy się w postać Garcii Hotspura, który będzie musiał stawić czoła różnym demonom. W 2012 roku z kolej doczekaliśmy się, aż czterech gier w dystrybucji cyfrowej oraz jednej pudełkowej. Pierwszą z nich jest Sine Mora, jest to klasyczny przedstawiciel shoot’em up, w którym obserwujemy akcję z boku i lecimy w prawą stronę, eliminując jednostki wroga. Interesującym rozwiązaniem jest jednak brak paska energii czy liczby żyć - w Sine Mora wszystko kręci się wokół upływającego czasu (fragment tekstu encyklopedii ppe). Drugim tytułem jest Diabolical Pitch, w której wcielimy się w rolę miotacza, i będziemy ciskać piłki w przeciwników. Trzecią grą jest Liberation Maiden, którą wchodzi w skład składanki Guild 01, a ostatnim tytułem jest Black Knight Sword, który jest dość dziwnym tytułem, ale tego można się było spodziewać po grabarzu. W grze przyjdzie nam sterować rycerzem, na scenie teatralnej. Ostatnia grą, która ukazała się w 2012 roku jest Lollipop Chainsaw, w której przyjdzie nam się zmierzyć z hordą zombie. A do dyspozycji dostaniemy różową piłę mechaniczną i blondynkę o imieniu Julliet
Sine Mora (1), Diabolical Pitch (2), Blach Knight Sword (3) i Liberation Maiden (4,5)
W roku 2013 Goichi Suda, nie rozpieścił fanów swojej twórczości i stworzył tylko jeden tytuł. A mianowicie Killer Is Dead, gdzie wcielimy się w kolejnego zabójcę. Mondo Zappa jest 35-letnim wyszkolonym zabójcą, który będzie musiał skrzyżować swoje umiejętności z pół-cyborgiem – Brian Roses. Chyba więcej nie trzeba pisać, bo dostaliśmy kolejny niezbyt normalny tytuł od Sudy, ale to, akurat atut. Ostatnim tytułem, który stworzył Suda jest Short Peace: Ranko Tsukigime’s Longest Day, o którym więcej pisał Roger – TUTAJ. Na rok 2015 przypada kolejna premiera gry Grasshopper Manufacture i Sudy51, pt. Let It Die. Prawdopodobnie będzie to tytuł exowy na PlayStation 4. Jedno jest pewne, że dostaniemy znowu tytuł, który będzie cholernie zakręcony, jak cała twórczość Goichi'ego Sudy.
Short Peace: Ranko Tsukigime’s Longest Day:
Let It Die:
TWÓRCZOŚĆ:
Tytuł | Platforma | Rok wydania | Rola Sudy51 |
Super Fire Pro Wrestling 3 Final Bout | Super Famicom | 1993 | Reżyser |
Super Fire Pro Wrestling Special | Super Famicom | 1994 | Reżyser/Scenariusz |
Twilight Syndrome: Search | PlayStation | 1996 | Reżyser |
Twilight Syndrome: Investigation | PlayStation | 1996 | Reżyser/Scenariusz |
Moonlight Syndrome | PlayStation | 1997 | Reżyser/Scenariusz |
The Silver Case | PlayStation | 1999 | Reżyser/Scenariusz |
Flower, Sun, and Rain | PlayStation 2 | 2001 | Reżyser/Scenariusz |
Michigan: Report from Hell | PlayStation 2 | 2004 | Pierwotny plan/Producent |
Killer7 | Nintendo GameCube i PlayStation 2 | 2005 | Reżyser/Scenariusz |
The Silver Case 25 Ward | i-mode i Yahoo! Keitai | 2005 | Reżyser/Scenariusz |
Samurai Champloo: Sidetracked | PlayStation 2 | 2006 | Reżyser/Scenariusz |
Contact | Nintendo DS | 2006 | Producent |
Blood+: One Night Kiss | PlayStation 2 | 2006 | Reżyser/Scenariusz |
No More Heroes | Wii | Japania(2007), Ameryka Północna i Europa(2008) | Reżyser/Scenariusz |
Super Smash Bros. Brawl | Wii | 2008 | Podziękowania |
Flower, Sun and Rain: Murder and Mystery in Paradise | Nintendo DS | 2008 | Projektant |
Fatal Frame IV | Wii | 2008 | Reżyser/Scenariusz |
The Silver Case | Nintendo DS | Nie wydana | Reżyser/Scenariusz |
No More Heroes 2: Desperate Struggle | Wii | 2010 | Dyrektor wykonawczy/Scenariusz |
No More Heroes: Heroes' Paradise | Xbox360, PlayStation 3 | 2011 | Reżyser/Scenariusz |
Shadows of the Damned | Xbox 360, PlayStation 3 | 2011 | Dyrektor wykonawczy/Scenariusz |
Rebuild of Evangelion: Sound Impact | PSP | 2011 | Kreatywny producent |
Sdatcher | Internetowy dramat radiowy | 2011 | Scenariusz i głosowy aktor |
Sine Mora | Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation Vita, PC | 2012 | Producent |
Diabolical Pitch | Xbox 360 Kinect | 2012 | Kreatywny producent |
Lollipop Chainsaw | Xbox 360, PlayStation 3 | 2012 | Kreatywny producent |
Liberation Maiden | Nintendo 3DS, iOS | 2012 | Scenariusz/Producent |
Black Knight Sword | Xbox 360, PlayStation 3 | 2012 | Kreatywny producent/Scenariusz |
Killer Is Dead | Xbox 360, PlayStation 3, PC | 2013 | Kreatywny producent/Scenariusz |
Liberation Maiden SIN | PlayStation 3, PlayStation Vita | 2013 | Scenariusz |
Short Peace: Ranko Tsukigime’s Longest Day | PlayStation 3 | 2014 | Scenariusz |
Let It Die | Playstation 4 | Planowane na 2015 | Producent |
CIEKAWOSTKA:
Goichi Suda poza pisaniem scenariuszy do swoich gier, jest też autorem piosenek, do dwóch swoich gier. Pierwszą jest japoński utworek pt. F.S.R. – pochodzący z Flower, Sun, and Rain. A drugą angielski utworek pt. The Virgin Child Makes Her Wish Without Feeling Anything z No More Heroes. Jest też autorem lirycznych utworków z soundtracku do Liberation Maiden, które możecie wysłuchać – ">TUTAJ.
F.S.R. - Flower, Sun, and Rain :
The Virgin Child Makes Her Wish Without Feeling Anything - No More Heroes:
TOP 5 SZALONYCH GIER SUDY51 - według ppe (w głosowaniu udział wzięli - Senix, Roger, Wojtek, Soq, Adikon i Iron).
5: Killer 7 - PlayStation 2, GameCube.
4: Killer is Dead - Playstation 3, Xbox360 i PC.
3: Shadows of the Damned - PlayStation 3, Xbox360.
2: Lollipop Chainsaw - PlayStation 3, Xbox360.
Zapraszam też do najnowszego numeru PSX Extreme (210), w którym Kuba Sobek, w KARTOTECE (strona 75), przybliża postać Goichi'ego Sudy.