Z cyklu: Co się stało z tamtymi seriami? Cz.21. Moto Racer

BLOG
2861V
Z cyklu: Co się stało z tamtymi seriami? Cz.21. Moto Racer
Senix | 11.01.2015, 14:20
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Przechodziliście kiedyś grę na PSXa bez karty pamięci? A i graliście tak przez dobry miesiąc, w dzień, w dzień? Bo ja tak. Pamiętam jak w łapy wpadła mi pierwsza część Moto Racer i w tym samym czasie spaliła mi się karta pamięci z save'mi z Suikodena :( Ale dla chcącego nic trudnego i grało się bez niej. Pamiętam też jak kolega (pozdro Wojtek) po jakiś dwóch latach od ostatniej mojej styczności ...

... z pierwszą częścią Moto Racer, powiedział mi, że ma drugą część. Więc nie mogłem być gorszy i sobie też sprawiłem swój egzemplarz gry. Zgadnijcie co się stało z kartą pamięci. Tak kolejna poszła do kosza. Ale nie zmartwiło mnie to, bo razem już z innym kolegą (pozdro Kamil) przez bite dwa tygodnie, co dzień graliśmy w Moto Racer 2. I wiecie co? To są chyba najpiękniejsze chwile dla gracza. Dobra koniec tych wspomnień pora zacząć „Co się stało ...” o serii Moto Racer, która niestety w dzisiejszych czasach jest historią, o której niestety młodsi gracze nie wiedzą.

 

MOTO RACER PSX i PC (1997)

Moto Racer to arcadowe wyścigi motocyklowe. Z grę odpowiadało studio Delphine Software International, a wydawcą byli Electronic Arts. MR ukazał się w 1997 roku na PlayStation oraz PC. Gra cechowała się bardzo dobrą ścieżką dźwiękową i odgłosami motorów (jak na tamte czasy).

Na starcie dostaliśmy dostęp do czterech tras wyścigowych, którymi były: Speed Bay, West Way, Snow Ride i Dirt Arena. A następne cztery tory można było odblokować poprzez wygranie wyścigu. Tymi trasami były: Rock Forest, Lost Ruins, Great Wall i Red City. Szkoda, że teraz gry są pozbawione takich elementów jak, odblokowywanie czegokolwiek, a zastąpione DLC. A jak o DLC, to wersja na PC dostała dwie dodatkowe trasy, które można było ściągnąć ze strony internetowej gry (obecnie jest to chyba niemożliwe, ale nie jestem na 100% pewny). Dwiema trasami były Fun Fair i Sea of Sand. Wersja na PSXa i PC posiadała tryb multiplayera, gdzie dwóch graczy mogło się ścigać między sobą (wersja PC poprzez sieć LAN). Pojedynczy gracz mógł się też zmierzyć z takich trybach jak Time Attack (gdzie można było śrubować swoje wyniki) i Championship (coś jak kariera itp.). W grze mieliśmy też Practice Race, w którym mogliśmy objechać trasy do ośmiu okrążeń.

Wersja na PSXa doczekała się specjalnego kodu, który odblokowywał nam tryb pod nazwą Future Mode. W tym trybie nasze maszyny zostają zamienione na futurystyczne motory, które lewitują nad ziemią. Dodatkowo dostajemy dzięki temu kodowi tryb nocny, gdzie można się ścigać w nocy. Na początku pisałem też, że gra posiadała dobrą ścieżkę dźwiękową za która odpowiadał Raphaël Gesqua. Oryginalna ścieżka składała się z 11-stu utworków, a możecie je wysłuchać ">TUTAJ.

Moto Racer spotkało się z pozytywnymi reakcjami recenzentów i graczy. GameRankings ocenił wersje PSX-ową na 80,09%, a PC-tową na 75,5%, a Edge 8/10 (PC) i 7/10(PSX).

W 2011 roku Anuman i Nobilis stworzyli remake pierwszej części pod nazwą Moto Racer 15th Anniversary, który ukazał się na iPad, iPhone i iPod Touch.

 

MOTO RACER 2 PSX i PC (1998)

Długo nie trzeba było czekać na kolejną część Moto Racer. Jej sequel pt. Moto Racer wyszedł w 1998 roku (rok po premierze pierwszej części), a w Japonii w 1999 roku. Za grę odpowiadało studio Delphine Software International, a wydawca EA. Moto Racer 2 można było zagrać na PSXie i PC. Druga część tych arcadowych wyścigów dostarczyła nam więcej zabawy. Dostaliśmy między innymi, edytor poziomów oraz poprawiona grafikę. Ale o tym więcej za chwilę.

W Moto Racer 2 dostaliśmy do wybory dwa rodzaje wyścigów. Pierwszym są wyścigi Motocrossu, a drugimi wyścigi uliczne. Gra zwiera 32-ie trasy, które zostały podzielone na 16-cie wyścigów motocrossu i 16-cie wyścigów ulicznych (Superbike). Mogliśmy edytować każdą z tras w edytorze gry. MR2 względem poprzednika nie różnił się znacząco. Wersja na PlayStation dostała tryb podzielonego ekranu (split screen mode), a gracze mają możliwość wybrania rodzaju terenu przed rozpoczęciem gry. Dodatkowo twórcy gry dali nam możliwość zmiany trybu arcadowego na symulacyjny, aby dostarczyć więcej realistycznego posmaku w wyścigach. Sama gra działała na zmodyfikowanym silniku części pierwszej. Dzięki temu zostały poprawione tekstury i animacja w grze (więcej klatek na sekundę). I opcje widoku z kokpitu, dzięki której w czasie wyścigu mogliśmy podziwiaj całe środowisko gry.

Moto Racer 2 przeważnie dostawało pozytywne recenzje, a GameRankings ocenił grę na 82,1% (PSX) i 72,04%(PC), a z kolej PlayStation Power ocenił grę na zaledwie 40%. Chyba ktoś tutaj z ocena przegiął, bo gra na pewno tak słaba nie była.

Ryan MacDonald z GameSpot'u ocenił wersję na PSXa na 8,1/10 stwierdzając przy tym, że:

Czuł, że gra nie będzie tak przełomowa jak pierwsza część serii, ale za to, musi pochwalić sterowanie na DualShocku i poprawione efekty wizualne względem poprzedniczki

Doug Perry z IGNu ocenił grę na 8,7/10 chwaląc przy tym, że gra jest:

Tytułem dla nowicjuszy w temacie gier wyścigowych, ale też dla osób obeznanych w temacie. Atutem jest zróżnicowanie w grze, ale wadą słaba grafika

Michael Ryan z GameSpot'u ocenił wersję PC-wą na 8,1/10 stwierdzając, że gra jest:

Rozczarowaniem względem Motocross Madness, ale za tępo wyścigów arcadowych jest bardzo dobra

Tal Blevins z IGNu ocenił natomiast wersje PC-wą na 8,6/10 mówiąc przy tym, że:

Gra jest idealnym tytułem dla osób grających okazjonalnie i zapalonych graczy

Pochwalił tez realistyczny silnik fizyczny gry.

Co do Soundtracka, uwierzycie, że był jeszcze lepszy niż w pierwszym MR? To zapraszam do wysłuchania go ">TUTAJ.

 

Moto Racer World Tour PSX (2000)

Ten spin-off głównej serii ukazał się w 2000 roku, tylko na Playstation. Odpowiadała za niego studio Delphine Software International, czyli ojcowie dwóch pierwszych części, ale wydawca już nie było EA, a Infogrames. Głównym trybem gry, jak wskazuje sama nazwa gry, były wyścigi w World Tour Championship.

W grze zmierzymy się w wyścigach motocrossowymi na różnych terenach. W tej części jednak dostaliśmy tylko tryb arcadowy. Główną częścią gry jest tryb World Tour Championship, w którym przyjdzie nam się ścigać na różnych torach, o różnym poziomie trudności, dodatkowo gra wymaga abyśmy pokonywali przeciwników w odpowiedniej kolejności. Z kolej Arcade Mode pozwala nam wybrać dowolny wyścig. Gdy skończymy tryb mistrzowski (WTC) odblokują nam się dodatkowe tryby gry. Miedzy innymi takie jak Traffic, Dragster, Freestyle. Wracając do trybu Moto Racer World Tour będziemy tam się ścigać też na różnych rodzajach nawierzchni. Takich jak klasyczne podłoże (asfalt), trawa, czy powierzchni szutrowa. Każda z powierzchni wymaga od graczy odpowiedniego podejścia. W celu dostosowania naszego mechanicznego rumaka do odpowiedniej nawierzchni, będziemy odwiedzali pit-stopy, w których będziemy mogli dostosować zawieszenie lub opony itp. Jedna z wad tego spin-offa jest brak edytora tras, który mieliśmy w Moto Racer 2.

Gra otrzymała średni wynik na poziomie 66,6% na GameRanking. Doug Perry z IGNu ocenił gre na 8,7/10 i zaliczył ja do TOP5 najlepszych gier motocyklowych względem systemu.

Gra dostarcza dobrą zabawę, i arcadowy styl grania, ale udźwiekowienie gry jest nierówne

GamePro natomiast skrytykowało grę na sterowanie, ale pochwaliło za udźwiękowienie, a Gameplanet skrytykował twórców za usuniecie edytora tras.

Natomiast soundtrack w mojej opinii trzymał bardzo dobry poziom, a znajdziecie go ">TUTAJ.


Była to ostatnia część serii, która ukazała się na konsolę firmy Sony. W mojej opinii gra od tego momentu zaczęła podupadać, bo kolejne części już omijały stacjonarną konsolkę Sony, ale uważam ją za najlepsza graficznie część cyklu, bo wyciągała max z umiejętności graficznych twórców na PSX-ie.

 

MOTO RACER 3 PC (2001)

Trzecia numeryczna część serii ukazała się tylko na PC-ty, odpowiadało za nie studio Delphine Software International, a wydawcą w Europie zostało EA, reszta świata zajęło się Infogrames. MR 3 rozwijało pomysłu, które znamy już z drugiej części (więcej wyścigów) oraz onlinowy tryb multiplayera.


Zmierzymy się na różnych trasach o różnej nawierzchni. W samej grze nie znajdziemy trybu kariery, ale Delphine Software International dostarczyło nam różne tryby zabawy. Przyjdzie nam się zmierzyć w Speed, Supercross/Motocross, Freestyle, Trial i Traffic. Speed Mode polegało na uzyskaniu jak największej prędkości i krótkiego czasu przejazdu. Supercross/Motocross były to, wyścigi na nawierzchni szutrowej z duża ilością pagórków itp. Freestyle jak sama nazwa wskazuje, było trybem, w którym wykonywaliśmy triki, w celu zdobycia jak największej ilości punktów. Trial Mode to wyścig, w którym omijamy przeszkody, które występują na drodze. Traffic Mode, to wyścig, w którym ściga się dwóch uczestników na ulicach Paryża, gdzie przeszkodą są nadjeżdżające samochody z naprzeciwka. Dzięki zdobywanym punktom w grze możemy odblokowywać nowe trasy i motocykle.

Sama gra spotkała się z większą krytyka niż już wymienione tytuły z serii. GameRanking ocenia grę na poziomie 69,07%, a Metacritic 66/100. Z innych opinii i recenzji wynika, że jest to najsłabsza część Moto Racer, a jakie wrażenia maja Polscy gracze? A proszę bardzo smiley

veteranus:

W trzy części Moto Racera grałem tylko i wyłącznie na PC. Ale, przecież czy się komuś to podoba czy nie, PC to też platforma do grania, na równi z innymi traktowana na PPE, toteż wierzę, że opinia ta będzie znacząca. Nie zamierzam ukrywać, że najdłużej grałem w pierwszą część. Zarówno bez akceleratora 3D (pikseloza mimo wszystko nie raziła w oczy), jak i z graficznym dopalaczem (Voodoo rządziło). Co mnie urzekło, to dynamika, prostota sterowania, zarówno ścigaczem, jak i endurkami. Ostra szarża po murze chińskim czy przejazd pod szybującym gdzieś na amerykańskiej pustyni UFO to przeżycia, które zapisały się w moim growym CV na stałe i mimo że kolejne części oferowały więcej i więcej, to jednak pierwowzór najbardziej zapadł w pamięć. P.S - ">R">od Stewart Baby Jane, taki pozytywny kawałek.

Wojciech Gruszczyk:

Z produkcją spotkałem się jakoś po polskiej premierze. Nie byłem wtedy jeszcze miłośnikiem wyścigów, jednak pamiętam jak spędziłem ze znajomymi długie godziny na kilku trasach. Próbowaliśmy pobić swoje wyniki, zdobyć jak najlepsze czasy i było przy tym mnóstwo frajdy. Zaraził nas do motorów przyjaciel, który od najmłodszych lat grał w tytuły z tego gatunku. Gra jak na swoje czasy charakteryzowała się przyzwoitym modelem jazdy i ciekawymi trasami…

 

 

Moto Racer 3 podobnie jak wersje na PSXa, była ostatnią częścią cyklu, która ukazała się na PC. Ale to jeszcze nie koniec serii, bo dwoma ostatnimi tytułami są spin-offy, które ukazały się na przenośne konsolki od Nintendo i udowodniły, po słabych ocenach Moto Racer 3, że jest jeszcze potencjał w tym uniwersum.

 

Moto Racer Advance GBA (2002)

Moto Racer Advance, to gra wyścigowa stworzona przez Adeline Software International, producentem była dobrze już nam znana firma Delphine Software International, a wydawcą Ubisoft, które wydało grę na Game Boy Advance. Wersja PAL ukazała się 4 października 2002 roku, a wersja NTSC, 4 grudnia 2002 roku. Jest to ostatnia część przy której współpracowała Adeline Software International oraz ojcowie serii Delphine Software International.

Spin-off oferował kilka różnych trybów zabawy, ale najlepszym był Progression Mode, który wymagał od graczy, aby konkurowali w wyścigach, w różnych środowiskach. W grze znajdował się tez multiplayer, który obsługiwany był przez kabel. Gra zebrała dużo pozytywnych recenzji i chwalona była za oprawę graficzną. Craig Harris z IGNu nazwał ją, jedna z najlepszych gier wyścigowych od roku 2002. Począwszy od 2009 roku Moto Racer Advance otrzymała oceny 86/100 Metacritic i 83% na GameRankings.

Gra oferowała wyścigi na różnych terenach i przy różnych ustawieniach. Każdym motocyklem w grze sterowało się inaczej. Niektóre z nich osiągały lepsze wyniki na utwardzonych nawierzchniach, a inne na chropowatych. Znajdziemy też w tym tytule takie atrakcje jak Grand Prix (GP), Motocross i Traffic. Grand Prix odbywa się w różnych miejscach na całym świecie i na utwardzonych nawierzchniach w takich zakątkach jak San Francisco, czy też Rosja. Ten tryb wymaga też odpowiedniego podejścia do hamowania naszych stalowych rumaków, bo zbyt mocne przyciśnięcie hamulca może spowodować upadek. Więc na różnych trasach, przyjdzie nam uczyć się odnowa sterowania motocyklami. Motocross wymaga od nas jazdy na terenie typu off-road i opanowania „act of "powersliding" on corners”. Natomiast tryb Traffic, jest miksem Motocrossu i GP. Gdzie przyjdzie nam zmierzyć się na różnych nawierzchniach i ruchu na nich.

Innymi trybami zabawy w tej części są Championship, Progression i Single Race. Progression jest głównym trybem gry, umieszcza nas on w różnych turniejach i we wszystkich trzech stylach wyścigowych. Dzięki temu możemy uzyskać dostęp do nowych zawartości w grze (które są ukryte) i nowych motocykli. W znajduje się też opcja multiplayera dla czterech osób, ale przy pomocy kabla, który połączy nasze konsolki. Wadą jest to, że potrzebujemy czterech kopii gry.

 

Moto Racer DS - NDS (2008-2010)

Moto Racer DS jest pierwszą od 2002 roku, grą z cyklu, która ukazała się na DSa. Za grę odpowiadało studio Artefacts Studio, a wydawcą jest SouthPeak Games. Gra oferuje kilka różnych trybów, ale duża część gry skupia się na trybie "Moto GP", w którym przyjdzie nam się zmierzyc na różnych trasach, i w różnych wyścigach.

W Moto Racer DS przyjdzie nam się zmierzyć w różnych rodzajach wyścigów i na różnych rodzajach terenu. W grze znajdziemy cztery rodzaje trybów zabawy, które już wystąpiły w poprzednich częściach, a są nimi: Moto GP, Traffic, Supercross i Freestyle. Moto GP stanowi trzon gry, gdzie przyjdzie nam się zmierzyć z przeciwnikami sterowanymi przez konsolkę. Możemy też rywalizować z żywym graczem, poprzez multiplayera w Moto GP. Traffic to ten sam tryb jak w poprzednich częściach, gdzie będziemy się ścigać na ruchliwych ulicach i omijać samochody, które jadą z naprzeciwka. W tym trybie znajduje się też multiplayer, gdzie możemy się zmierzyć z kolegą lub koleżanką. Freestyle, to zabawa, w której musimy wykonać jak najwięcej trików i zdobyć jak najwięcej punktów, aby odblokować nowe poziomy. Supercross, to połączenie wyścigów na nawierzchni szutrowej i wykonywanie przy tym trików.

Moto Racer DS utrzymało wysokie oceny, a na GameRankings średnia ocena wynosi 74,5%, a Metacritic ocenił grę na 73/100. Adam Scott Clark z NintendoLife  stwierdził, że gra jest:

Jest to udane przeniesienie serii na DSa, ale niektórych fanów wyścigów może odstraszyć trudne do opanowania sterowanie i im polecam Mario Kart DS

A więc co się stało z tą serią? Jako jedna z nielicznych gier wyścigowych utrzymywała równy poziom i wysokie noty. Może poza trzecią częścią, ale oceniam to, po reakcji recenzentów i ocen. Więc czemu ostatnim tytułem był spin-off na DSa i gdzie wersja na np. PS3, Xboxa360, czy stworzenie Moto Racer 4 jest aż tak trudne i kto ma prawa do marki, EA, Ubisoft? To pytanie zostawiam bez odpowiedzi i cicho liczę, że ktoś sobie o niej przypomni, nawet jako grę indyczą.

Oceń bloga:
33

Która seria następna?

Clock Tower/Valkyrie Profile
219%
Clock Tower/Grandia
219%
Croc/Valkyrie Profile
219%
Croc/Grandia
219%
Road Rash/Valkyrie Profile
219%
Road Rash/Grandia
219%
Gex/Valkyrie Profile
219%
Gex/Grandia
219%
Prince of Persia/Valkyrie Profile
219%
Prince of Persia/Grandia
219%
Pokaż wyniki Głosów: 219

Komentarze (27)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper