KARCZMA - Legendy branży - Ray Muzyka&Drew Karpyshyn - krótka historia lekarza i pożyczkodawcy, ojców gwiezdnych przygód

BLOG
914V
KARCZMA - Legendy branży - Ray Muzyka&Drew Karpyshyn - krótka historia lekarza i pożyczkodawcy, ojców gwiezdnych przygód
Senix | 26.09.2014, 17:18
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Witam i zapraszam do Legend Branży. Tym razem ku Waszej rekompensacje, za długie oczekiwanie, aż dwóch byłych pracowników BioWare.


 

 

Ray Muzyka – jest kanadyjskim inwestorem, przedsiębiorcą oraz co ciekawe lekarzem. Ukończył studia medyczne i może pracować jako, lekarz, lekarz pogotowia i lekarz rodzinny (tego jeszcze nie było w Legendach branży). Po ukończeniu studiów stał się współzałożycielem i deweloperem gier w studiu BioWare, był też prezesem, wiceprezesem oraz dyrektorem generalnym w ''BioWare label of Electronic Arts'' w skład której wchodziły następujące oddziały: BioWare Edmonton, BioWare Austin, BioWare Montreal, BioWare Ireland, BioWare Victory, BioWare San Francisco, BioWare Sacramento and Mythic Entertainment. W październiku 2012 roku Ray ogłosił światu, że wyrusza na „third career”, gdzie zajmie się opieką mentorską i inwestycje w nowe technologie, nowe media, przedsiębiorstwa medyczne i społeczne oraz inwestowanie wpływów.

KARIERA I STUDIA:

W latach 1990 po ukończeniu studiów medycznych na University of Alberta (ku naszemu szczęściu) jego drogi nie poszły w kierunku medycyny, a gier. Więc w 1995 roku wraz z Greg'iem Zeschuk'iem (czy jak się to odmienia) założyli studio BioWare. Po sprzedaży BioWare, Electronic Arts w 2008 roku stał się dyrektorem generalnym oraz wiceprezesem EA, oczywiście oprócz swojej roli jako CEO BioWare. Długo nie trzeba było czekać i Ray awansował na starszego wiceprezesa i dyrektora generalnego etykiety, czy jak kto woli marki gier BioWare.

Oprócz jego ról w firmie, które już znamy, Ray zajmował się rozwojem projektów w studiu. Muzyka zajmował się też finansami oraz zarządzaniem zasobami ludzkimi, marketingiem, operacjami w firmie oraz prawnymi aspektami związanymi z BioWare. W tym miejscu nasuwa się jedno pytanie. Jak on to wszystko ogarniał? Więc spieszę z wyjaśnieniami. W 2001 roku skończył program Masters in Business Administration (MBA) w Ivey School of Business, UWO - University of Western Ontario. Teraz wróćmy do lat 90-tych. W 1992 roku Ray skończył studia medyczne Medical Doctorate (MD) na University of Alberta (ale My już to wiemy Senix), ale nie wiecie, że w 1994 roku uzyskał (tutaj niestety nie wiem dokładnie jaką) specjalizację na Canadian College of Family Physicians (CCFP). Muzyka został też uznany za „Top 40 under 40” w Kanadzie, a 2001 roku otrzymał „Ernst and Young's Entrepreneur of the Year award (Software and Information, Prairies)” i BDC Young Entrepreneur of the Year award w roku 1997. Ray ukończył również Old Scona Academic High School in Edmonton, Alberta, Kanada, gdzie wział udział w maturze międzynarodowej. Może się pochwalić czwartym wynikiem na świecie i pierwszym w Ameryce Północnej. Ray i Greg zostali wprowadzeni do Academy of Interactive Arts and Sciences Hall of Fame w 2011 roku. Przy okazji dostał też nagrodę za całokształt twórczości od International Game Developers Choice Awards w 2013 r.

Muzyka w latach 2001-2008 był członkiem zarządu Academy of Interactive Arts and Sciences, gdzie był dyrektorem i współprzewodniczącym CodeBaby Corp., które zajmowało się oprogramowaniem i rozwijaniem interfejsu nowej generacji dla mediów cyfrowych i internetu (czy jakoś tak :) ). Nasz bohater, dołączył też, do Stollery Children's Hospital Foundation jako dyrektor/wolontariusz Board of Trustees we wrześniu 2012 r. Jest też jest aktywnym członkiem organizacji Young Presidents '(YPO) i Charter Member of the A100 od 2012 r. Pełni także funkcję w Chair of the University of Alberta Venture Mentoring Service od jesieni 2013 r. Program ma na celu pomóc w rozwoju inspiracji i pomysłów studentów i absolwentów uniwersytetu. Tutaj muszę napisać swoją prywatę. Ray jest dla mnie mega-zajebistym człowiekiem, że względu na to, że pomaga innym, a nikt go do tego nie zmusza. BRAWA dla niego za to.

W październiku 2012 roku, ku naszemu „smutkowi” Ray na stronie BioWare ogłosił, że odchodzi na emeryturę związaną z tworzeniem gier dla BioWare i EA i zamierza przejść na trzeci etap swojej kariery - „third career chapter” i zając się rozwojem technologi, nowych mediów, innowacji medycznych itp. Na początku 2013 roku zapowiedział powstanie swojej nowej firmy - Threshold Impact, która ma koncentrować się na „sustainable, profitable impact investing”. W październiku 2012 roku, stwierdził:

After nearly two decades in videogames, I've decided to move on to pursue an entirely different set of challenges. This has been an incredibly difficult decision to make; after thinking about it for many months, I made the decision to retire from videogames back in early April 2012 – at that time I provided six months' notice to EA, to help enable a solid transition for my teams at BioWare.

The decision to leave the videogame industry is hard to explain, but essentially I feel similar now to how I felt in the early days of BioWare over the decade post-medical school, while I was still practicing as an ER physician, back when I first realized that the world of video games was my next career ‘chapter’. Two wonderful decades working at BioWare and later EA was the result of that decision. It’s not often that you can truly say you were able to pursue and achieve your dream job; I know how lucky I am to be able to say that now, in my early 40s.

I feel the need now to move on to a new chapter in my career. With the growth of BioWare to multiple locations as part of a public company, following two decades of multiple successful product launches across many platforms and business models, I’ve largely personally achieved what I wanted in videogames; I now desire to take on a brand new entrepreneurial challenge. I believe strongly in the power of free enterprise to enable sustainable change, so my next ‘chapter’ will likely focus on an entirely new industry, something exciting, different and frankly downright scary – investing in and mentoring new entrepreneurs, and more specifically, the field of social/impact investing. There’s a good description of the goals of this form of entrepreneurship here. Impact investment, or social entrepreneurship, can range from simply thinking about social goals along with the usual business profit goals, all the way to a dedicated focus on a social entrepreneurship portfolio with the social impact defined as the primary goal. For me, getting involved in social impact investment stems from the simple hope of helping the world to be a better place. To that end, I’ll also be spending time getting involved with more charities in education, health care, and animal rights, areas where my wife and I’ve typically focused our charitable donations in the past. I am also spending more time learning about the work being done to defend human rights and civil liberty across the world. Net, I am passionate about both entrepreneurship and social liberty, and I want to find a way to pursue both of them. - Ray Muzyka

CIEKAWOSTKI:

Ray jest zapalonym pokerzysta, który co roku bierze udział w WSOP (World Series of Poker) i innych podobnych imprezach. Wygrał też inauguracyjny turniej pokerowy DICE, w 2006 r. w którym udział wzięły takie osoby jak: Scott Fischman, Chris Ferguson i Perry Friedman oraz Mike Morhaime z Blizzard Entertainment. Brał udział w 2008r. WCPC CPT Main Event (Western Canadian Main Event, Canadian Poker Tour) z którym udało mu się wygrać 2008 WCPC Ring. W 2010 roku na turnieju Main Event of the WSOP zajął miejsce 374, a w turnieju brało udział 7319 pokerzystów.

TWÓRCZOŚĆ

  • Shattered Steel (PC and Mac, 1996)
  • Baldur's Gate (PC and Mac, 1998)
  • Baldur's Gate: Tales of the Sword Coast (PC and Mac, 1999)
  • MDK2 (Dreamcast and PC, 2000)
  • Baldur's Gate II: Shadows of Amn (PC and Mac, 2000)
  • Baldur's Gate II: Throne of Bhaal (PC and Mac, 2001)
  • MDK2: Armageddon (PS2, 2001)
  • Neverwinter Nights (PC and Mac, 2002)
  • Neverwinter Nights: Shadows of Undrentide (PC and Mac, 2003)
  • Neverwinter Nights: Hordes of the Underdark (PC and Mac, 2003)
  • Neverwinter Nights: Kingmaker (PC and Mac, 2005)
  • Star Wars: Knights of the Old Republic ("KotOR") (Xbox and PC and Mac, 2003)
  • Jade Empire (Xbox, 2005/PC, 2006)
  • Mass Effect (Xbox 360, 2007/PC, 2008/PlayStation 3, 2012)
  • Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood (2008)
  • Dragon Age: Origins (PC, Xbox 360, PlayStation 3 and Mac, 2009)
  • Mass Effect 2 (Xbox 360, PC, 2010)(PlayStation 3, 2011)
  • Dragon Age II (PC, Xbox 360, PlayStation 3, 2011)
  • Star Wars: The Old Republic (PC, 2011)
  • Mass Effect 3 (PC, Xbox 360, PlayStation 3, 2012)

Z1.  

 

Drew Karpyshyn – jest kanadyjskim pisarzem i projektantem gier. Ale na początku swojej kariery pracował w Credit Union, ku naszemu szczęściu postanowił tworzyć gry. Tak więc znalazł zatrudnienie w BioWare. W czasie kończenia sagi kultowego Baldur's Gate. Napisał przy okazji też tie-in novel do Baldur's Gate II: Throne of Bhaal. W BioWare Drew pracował między innymi przy takich tytułach jak: Neverwinter Nights, a tak przy okazji stał się Senior Writer do moim zdaniem najlepszej gry BioWare, czyli Star Wars: Knights of the Old Republic. Praca przy KOTORze dała Drew szanse do napisania takich powieści jak: Darth Bane: Path of Destruction, Darth Bane: Rule of Two, i Darth Bane: Dynasty of Evil, które wchodzą w skład uniwersum Gwiezdnych Wojen. Innym znanym tytułem BioWare, gdzie Karpyshyn był głównym pisarzem jest Mass Effect i Mass Effect 2. Po pewnym czasie Drew wrócił do uniwersum Star Warsa i pracował przy Star Wars: The Old Republic, które spotkało się z nie mała krytyką. Gra oczywiście. Przy pracy nad starą republiką, Karpyshyn napisał dwie powieści, które wchodzą w uniwersum starej republika, a są to: The Old Republic: Revan, i The Old Republic: Annihilation. Niestety jak w przypadku Raya, tak i Drew odszedł z BioWare w lutym 2012 roku. Aby zając się innymi projektami. Zaraz, zaraz to jeszcze nie koniec. Wróćmy się o parę lat wstecz.

BIOGRAFIA – MŁODE LATA

Drew Karpyshyn urodził się w Edmonton, w dniu 28 lipca 1971 roku Wychował się w północnej dzielnicy St Albert. Jako dziecko był wielkim fanem Gwiezdnych Wojen. W wieku 8 i 12 lat w czasie Halloween Drew przebierał się za Jawa (prawie jak Vivi). Gdy jego kolega powiedział mu, że Dark Vader jest ojcem Luka, to chwila niepewności niczym Krysiu Ibisz zapowiadający wynika Tańca z Gwiazdami. Dobra poniosło mnie. Drew nie był do końca przekonany do tego aspektu fabularnego w Star Warsach.

Już jako dorosły człowiek Drew podejmował się różnych prac. Przez pewien okres pracował jako (i tu Was zaskoczę), Loan Officer (osoba udzielająca pożyczek – czy jakoś tak) w Credit Union. Przez pewien splot wydarzeń – wypadek samochodowy. Karpyshyn zrezygnował z pracy w sektorze finansowym i postanowił wrócić na studia. Podobno bardzo w tym pomogła mu jego żona Jennifer wspierając go emocjonalnie i finansowo. Dobra żona z niej, a przy okazji niezły pretekst, aby rzucić pracę z której jest się nie zadowolonym, bo nie miało się środka transportu, żeby dojechać do niej tzn, do pracy. A więc Drew skończył studia uzyskując tytuł Bachelor of Arts w sztukach pięknych. W dniu 7 marca 2000 roku, wziął udział w popularnym turnieju Jeopardy! W turnieju wystartował z grubej rury, ale w finale niestety poniósł porażkę.

BIOGRAFIA – KARIERA

Wiosną 2000 roku, Karpyshyn dołączył do oddziału BioWare w Edmonton. Wprowadził w tym czasie drobne poprawki do Baldur's Gate II: Shadows of Amn, gra ukazała się rok później. W 2001 roku był jednym z projektantów dodatku do Baldur's Gate II pt. Throne of Bhaal. Napisał też „nowelizacje gry” opublikowaną tego samego roku. Karpyshyn przyznaje, że:

That the novel did not live up to its potential; he attributes this to problems in editing and the inherent difficulties of writing a direct adaptation of an open-ended video game.

We wrześniu 2001 roku ukazała się też druga nowela z cyklu Forgotten Realms pt. Temple Hill.

Karpyshyn był projektantem dobrze przyjętej przez recenzentów gry Neverwinter Nights, która ukazała się na PC w czerwcu 2002 roku. Pracował też nad DLC, oj przepraszam nad dodatkiem do Neverwinter Nights pt. Hordes of the Underdark, który ukazał się rok później. W 2003 roku Drew opublikował też swoją pierwszą nowele w magazynie Paradox pt. "Paradise Lost" – jest to nowe spojrzenie na biblijną historie o Adamie i Ewie.

Przy premierze Star Wars: Knights of the Old Republic wersji na Xboxa (dnia 15 lipca 2003 roku). Drew w czasie trwania prac nad grą, był głównym scenarzystą i jednym z siedmiu członków zespołu projektowego główny rdzeń gry. Prace nad KOTORem zaczeły się w grudniu 2000 roku, a pierwszy pokaz gry odbył się Electronic Entertainment Expo 2001. Knights of the Old Republic otrzymało wiele pozytywnych recenzji i nagród branżowych. Sam Drew stwierdził, że dzieki grze - „et me get my foot in the door with LucasArts” - doprowadziło go do tego, że jego kariera poszła w kierunku pisarza Gwiezdnych Wojen.

W 2003/2004 roku ukazała się też jego opowiadanie pt. "Feast of the Gods", która weszła w skład Open Space: New Canadian Fantastic Fiction, pod redakcją Claude Lalumière. "Uczta bogów" jest pełną humoru opowieścią o Quetzalcoatl i innych azteckich bogów.


 

Kolejną grą przy której pracował było Jade Empire, przy której pracowało pięciu pisały, ale Drew nie wchodził w skład trzech głównych pisarzy fabuły do gry. Można powiedzieć, że bardziej był osobą „wspomagającą”. Gra ukazała się 12 kwietnia 2005 roku. Rok później wydał kolejną nowele pt. "It’s a Living". Co ważniejsze, opublikował też swoją pierwszą powieść w uniwersum Star Wars pt. Darth Bane: Path of Destruction. Był to także jego pierwsza książka w twardej oprawie. Długo nie trzeba było czekać na kolejne dzieło, bo w 2007 została opublikowany sequel pt. Darth Bane: Rule of Two. Ostatnim dziełem z uniwersum Gwiezdnych Wojen jest trzecia powieść pt. Darth Bane: Dynasty of Evil. Jest też autorem scenariusza/fabuły do dwóch pierwszych części Mass Effectu. Inną i przedostatnią nowelą nad którą napisał jest Children of Fire, które ukazało się w 2013 roku, a obecnie pracuje nad The Scorched Earth – ale nie jestem pewny czy już się ukazała, bo premiera była zapranowana na ten rok. Podobnie jak Ray, Drew odszedł z BioWare w 2012 roku, twierdząc że:

I’m leaving to focus more time and energy on my novels and other non-video game related projects. But even though I’ll no longer be working on games for BioWare, I’m not going to be severing all ties with them. Many of my closest friends still work at the company, and I’m also in the process of writing the next Star Wars: The Old Republic novel, though I can’t say too much about it yet.

 

CIEKAWOSTKI

W marcu 2000, Karpyshyn pojawił się w programie Jeopardy, gdzie zajął trzecie miejsce. Jest wielkim fanem NFL i drużyny San Diego Chargers. Uważa też, że dwie gwiazdy NFL idealnie odwzorują postępowanie Sithów i Jedi. Dokładniej mówiąc Bill Belichick podąża drogą Sithów, a Peyton Manning dobrą stroną mocy. Jest też fanem muzyki alternatywnej i lubi bardzo takie zespoły jak Foo Fighters i Green Day oraz piosenkę Sage Francis pt. 'The Best of Times'.

Na koniec informacja dla fanów Drew, mieszkał kiedyś w Sherwood Park, Alberta, Kanada, a wiosną 2009 roku przeniósł się z rodziną do Austin w Teksasie.

TWÓRCZOŚĆ

Star Wars:

Rok Tytuł Rodzaj Rola
2003 Star Wars: Knights of the Old Republic Gra Projektant, Scenariusz, Główny Autor
2006 Heritage of the Sith Magazyn Autor
2006 Darth Bane: Path of Destruction Nowela Autor
2007 Darth Bane: Rule of Two Nowela Autor
2009 Darth Bane: Dynasty of Evil Nowela Autor
2011 The Old Republic: Revan Nowela Autor
2011 Star Wars: The Old Republic Gra Scenariusz
2012 The Old Republic: Annihilation Nowela Autor

Inne:

Rok Tytuł Rodzaj Rola
2000 Baldur's Gate II: Shadows of Amn Gra Dodatkowy projektant, Scenariusz, Edycja
2001 Baldur's Gate II: Throne of Bhaal Gra Projektant
2001 Baldur's Gate II: Throne of Bhaal Nowela Autor
2001 Temple Hill Nowela Autor
2002 Neverwinter Nights Gra Główny projektant
2003 Paradise Lost Krótka historia Autor
2003 Neverwinter Nights: Hordes of the Underdark Gra Projektant
2004 Feast of the Gods Krótka historia Autor
2005 Jade Empire Gra Scenariusz
2006 It’s a Living Krótka historia Autor
2007 Mass Effect: Revelation Nowela Autor
2007 Mass Effect Gra Główny autor scenariusza
2008 Mass Effect: Ascension Nowela Autor
2010 Mass Effect 2 Gra Autor
2010 Mass Effect: Retribution Nowela Autor
2013 Children of Fire Nowela Autor
2014 The Scorched Earth Nowela Autor

Z2. Z3. Z4.

Tutaj nasuwa mi się pytanie. Jak będą wyglądać nowe gry od BioWare, bez tych dwóch panów? O to, że HD-kowa kolekcja Mass Effecta pewnie spełni nasze oczekiwania, a co z Mass Effectem 4 i jeszcze nie z zapowiedzianymi grami. Jak śadzicie? 

Na koniec zapraszam do tekstów nowego KARCZMIARZA, którym jest Astarell i jego cyklu pt. Granie po japońsku bez znajomości języka.

 

 

Oceń bloga:
13

Komentarze (12)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper