KARCZMA Gwiazdy JRPG - Chocobosy!

BLOG
1737V
KARCZMA Gwiazdy JRPG - Chocobosy!
Senix | 30.10.2014, 11:47
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Witam wszystkich, którzy nie mogli się doczekać kolejnego tekstu pod szyldem KARCZMY i Ciebie Zdun też. Zapraszam więc do Gwiazd JRPGie, które będą niczym innym jak inną wersją Legend Branży (legendy będą ukazywac się osobno), w której skupimy sie na kultowych postacjach z naszego ulubionego gatunku. A Daaku, Dark, Zdun i Astarell też przedstawią swoje ulubione postacje. Dobra koniec przynudzania. ZAPRASZAM do pierwszej części ...

... Gwiazdy JRPG o pewnym żółtym kurczaku (tekst został podzielony ze względów technicznych i estetycznych, aby Wam się lepiej czytało).


 

 

Chocobos (チョコボ chokobo) – jest fikcyjną postacią stworzoną na potrzeby serii Final Fantasy przez Squaresoft, a potem kontynuowaną w kolejnych częściach serii przez Square Enix. Sam Chocobos przeważnie przedstawiany jest jako duży żółty nielotny ptak, a dokładniej kurczak. Wzorem dla Chocobosa był Gastornis, który żył w erze kenozoicznej. Podobnie też jak Chocobos był, to ptak z gatunku nielotów (oczywiście jeżeli dinozaura można nazwać ptakiem). Chocobos swój oficjalny debiut miał w roku 1988 wraz z premierą Final Fantasy II, która ukazała sie na NESa. Możemy go od swojego debiutu spotykać w kolejnych częściach Final Fantasy, ale na tym nie koniec. Chocobos wystąpił też w innych grach stworzonych przez Squaresoft/Square Enix oraz w spin-offach serii Final Fantasy, gdzie był głównym bohaterem.

 

INSPIRACJE,DLACZEGO CHOCOBOS WYGLĄDA TAK, A NIE INACZEJ:

Chocobos został zaprojektowany przez pana Koichi Ishii’ego – reżyser gier video, który pracował przy różnych tytułach z serii Final Fantasy. Natomiast Hiromichi Tanaka twierdził, że koncepcja Chocobosa pochodzi od Kyorochan – postać z reklam telewizyjnych stworzona dla firmy Morinaga & Company's, która zajmowała się produkacją cukierków czekoladowych. Ciekawostka o której pewnie nikt z Was nie wie, ale Kyorochan też wydawały odgłosy „kweh”, tak samo jak Chocobosy w FFach.

Inną prawdopodobną inspiracją Chocobosa był Horseclaws, którego stworzył pan Hayao Miyazaki’s dla mangi i anime pt. Nausicaä of the Valley of the Wind. Twórca Final Fantasy Hironobu Sakaguchi sam kiedyś powiedział, że to anime/manga miało duży wpływ na stworzenie serii Final Fantasy. Z kolei Horseclaws’y były inspirowane przez wymarły gatunek Gastornis, który żył w erze kenozoicznej.

Gastornis (dawniej Diatryma) − rodzaj prehistorycznych ptaków niezdolnych do lotu, żyjących pod koniec paleocenu i w eocenie, około 56-40 milionów lat temu. Przez pewien okres były największymi zwierzętami lądowymi. Odkryty w XIX wieku, Gastornis został opisany początkowo na podstawie znalezisk z Europy, a następnie szczątki dużego nielotnego ptaka z analogicznych wiekowo osadów z Ameryki Północnej opisano pod nazwą Diatryma. Współczesne badania ustaliły, że formy amerykańskie i europejskie reprezentują ten sam rodzaj, dlatego zgodnie z zasadą priorytetu, obowiązującą w taksonomii, przyjęto wcześniej ustanowioną nazwę rodzajową Gastornis dla form zwanych uprzednio Diatryma. Jeden z gatunków - Gastornis giganteus żył na terenach Nowego Meksyku 50 mln lat temu.


 

SYLWETKA:

Chocobosy znane są ze swojej inteligencji oraz przyjaźni wobec głównych bohaterów Final Fantasy i nie tylko. Prawdopodobnie rozumieją też język ludzki, ale same nie potrafią mówić, no poza „kweh”. Oczywiście wykazują komunikację w swoim gatunku i podobno między innymi stworami z serii FF. Były też wykorzystywane do wojny między zwalczającymi się naciami, gdyż są bardzo dobrą i szybką bronią w walce. Ale o tym później.

Większość Chocobosów, które pojawiają się w grach są zazwyczaj ptakami o pomarańczowym dziobie i żółtych piórach, trzy-palcowych odnóżach, dużych skrzydłach i długiej szyj. W późniejszych częściach Final Fantasy można było spotkać rzadkie gatunki Chocobosów, które od żółto-pomarańczowych różniły się kolorem piór. W Final Fantasy III mamy pierwszy przykład Chocobosów o różnych kolorach i o różnych zdolnościach, mocach. Niektóre z nich umieją latać, a inne np. używać magi lub też pływać. Więc w serii Final Fantasy poznamy Chocobosy o takich kolorach jak czerwony, zielony, niebieski itd., ale najbardziej rzadkim gatunkiem jest złoty Chocobos, który jest też najsilniejszym z Chocobosów. Jeżeli dobrze pamiętam można było go dopiero wyhodować w Final Fantasy VII. Co do samej hodowli i różnych gatunków Chocobosów jest ona bardzo dobrze przedstawiona/zrealizowana w Final Fantasy VII, gdzie na drugim CD dostajemy dostęp do farmy Chocobosów. Można w niej wyhodować różnego rodzaju Chocobosy od zielonego, po srebrnego i najbardziej rzadkiego jakim jest złoty Chocobos, który przy okazji odblokuje nam dostęp do jednego z summonów, ale o tym przekonacie się grając w FFVII.

Władcą Chocobosów jest FAT CHOCOBOS – jest to otyły żółty lub biały Chocobos, który może jeść różne przedmioty, a przy okazji dzięki temu je przechowywać. Posługuje się też mową ludzką i ma różne zdolności magiczne, kontroluje też inne Chocobosy.

Chocobosy znane są tez ze swojej szybkości w poruszaniu się. W Dissidia Final Fantasy Muzeum padło kiedyś stwierdzenie, że dorosły zdrowy Chocobos może poruszać się z prędkością około 20 mil/h. Ze względu na ich szybkość, w niektórych grach z serii FF, ich jeźdźcy twierdzili, że musieli się poddać odpowiedniemu szkoleniu. Takie szkolenie gwarantowało im bezpieczną jazdę i nawet nauczenie samego Chocobosa powolnej jazdy. Natomiast do przywołania Chocobasa służą Gysahl Greens, które rzucamy w czasie walki, tak np. było w FFVII, gdy chcieliśmy pozyskać do hodowli Chocobosa.

Chocobosy charakteryzowały się jedną niesławną cechą. Zapachem, który był komentowany przez NPC w - „the Brain Blast quizzes in Final Fantasy XIII-2”, gdzie studenci akademii wspominali, że: „jazda na Chocobosie była przedmiotem obowiązkowym w akademii, ale rodzicom studentów, przeszkadzał zapach Chocobosów, który przechodził na ich dzieci. Wiec przedmiot został wycofany z akademii. W Final Fantasy XII możemy usłyszeć, że karmienie Chocobosów Gysahl Greens umożliwia usunięcie ich zapachu.

Chocobosy pojawiają się w 99% w każdej części Final Fantasy. Służą jako wierzchowce, coś jak konie w średniowieczu. Jazda na nich umożliwia szybsze poruszanie się na mapie, można też dzieki nim dostać się do niedostępnych terenów lub też przejść rzekę. Innym zastosowaniem Chocobosa jest odnajdywanie skarbów zakopanych w ziemi, kłania się tutaj Final Fantasy XIII i jedno z osiągnięć, które możemy zdobyć. W starszych częściach Final Fantasy, Chocobosy można było spotkać w Chocobo Forest (był to okrągły las) oraz wypożyczyć w Chocobo Stable. Specjalną odmianą Chocobosów był ich wersje o czarnym upierzeniu zwane Chocobo Knights (tytułów określonych w Ivalice), które w niektórych częściach służyły do walki. Były odziane w czarne lekkie zbroje, a dzięki ostrym pazurom i dziobie były idealnym wierzchowcem do walki. Takie Chocobosy przeważnie można spotkać w MMOwych osłonach Final Fantasy (XI, XIV oraz ich żółte wersje w FFXII).

Chocobosy oczywiście można spotkać też w środowisku naturalny jak np. Gran Pulse w FFXIII, gdzie walczą z innymi bestiami wykreowanymi przez Square Enix. Natomiast Chocobosy pełniły też role summonów. Początkujący summoner powinien umieć wezwać takiego Chocobosa, bez żadnych problemów, ponieważ jest to najprostsze z przywołań. Podstawowymi atakami Chocobosa-summona są Chocobo Kick – kopnięcie i Choco Meteor – coś na wzór bardzo silnego ataku magicznego Meteor.

 

KOLOROWY JEST ŚWIAT CHOCOBOSÓW:

Jak to było już wspominane, Chocobosy charakteryzowały się różnym kolorem upierzenia i zdolnościami.


 

Żółte Chocobosy są najbardziej rozpoznawalne w całej serii. Występowały w prawie każdych częściach Final Fantasy. Można je najszybciej i najłatwiej oswoić. Służą przeważnie do szybszego transportu po mapie i np. w Final Fantasy XIII do odkopywania skarbów i dalekich skoków między przepaściami w Gran Pulse. Są też odmianą summonów.

Niebieskie Chocobosy są słabszym typem Chocobosów niż np. czarne. Służą do przekraczania rzek i strumieni i nie mogą latać. Posiadają magiczne moce.

Zielone Chocobosy są jednymi z najsłabszych Chocobosów. W czasie walki służą jako wsparcie dla głównych bohaterów poprzez ich uzdrawianie.

Czerwone Chocobosy służą jako bardzo dobre, dodatkowe ofensywne działanie w czasie walki, ale i tak nie są jednymi z najsilniejszych w swoim gatunku.

Czarne Chocobosy są jedną z pierwszych odmian Chocobosów, które możemy spotkać w serii Final Fantysy, Służą do latania i można stwierdzić, że są chocobosową wersją airshipów.

Białe Chocobosy są bardzo rzadkie i należą do elity w swoim gatunku. Podobnie jak zielone w czasie walki pomagają głównym bohaterom i odnawiają MP w czasie walk.

Brązowe Chocobosy można spotkać w Final Fantasy XII, a dokładniej w Dalmasca Estersand i Salikawood. Lubią spać oraz są jednymi z najbardziej posłusznych Chocobosów w swojej rasie. Natomiast Final Fantasy Tactics A2: Grimoire of the Rift dzięki Choco Guard dodają umiejętność Regen i zwiększają obronę postaci.

Srebrne Chocobosy zostały dodane do Final Fantasy XIII-2, gdzie są bardzo dobrymi Sentinelami. Dodatkowo są jednymi z najszybszych Chocobosów w swoim gatunku i można je wykorzystywać do wygrania który znajduje się w tej części FFa (niestety nie doszedłem jeszcze do tego etapu, więc mam nadzieje, że nic nie pokręciłem).

Fioletowe Chocobosy spotkamy podobnie jak białe w FFXIII-2, gdzie są bardzo dobrymi Synergists. Można je spotkać w Bresha Ruins.

 

ONA TAŃCZY DLA CHOCOBOSA - CHOCODANCE:

Po pierwszym występie Chocobosa w Final Fantasy II twórczy serii Final Fantasy postanowili stworzyć motyw muzyczny nawiązujący do tego miłego kurczaka. Tym motywem jest "Chocobo Theme", który gatunkowo w każdej części FFa jest inny, ale podstawowa melodia jest zachowana.

 

Soundtracki:

Tytuł Data Wydania Długość ścieżki Wydawca
Chocobo no Fushigina Dungeon Original Soundtrack December 21, 1997 1:11:37 DigiCube
Chocobo no Fushigina Dungeon Coi Vanni Gialli February 5, 1998 40:52 DigiCube
Chocobo no Fushigina Dungeon 2 Original Soundtrack January 21, 1999 1:05:40 DigiCube
Chocobo and the Magic Books Original Soundtrack March 25, 1999 1:51:57 Square Enix
Chocobo Racing Original Soundtrack March 25, 1999 57:00 Square Enix
The Best of Chocobo and the Magic Book Original Soundtrack March 25, 1999 26:16 Square Enix
Chocobo no Fushigina Dungeon Toki Wasure No Meikyuu: Door Crawl December 12, 2007 14:18 Toshiba EMI
Chocobo no Fushigina Dungeon Toki Wasure No Meikyū Original Soundtrack January 23, 2008 1:16:01 Square Enix
Compi de Chocobo September 21, 2013 2:13:01 Square Enix

 

Koncepcja i kreacja:

Masashi Hamauzu kompozytor Chocobo's Mysterious Dungeon, który sam nie spodziewał się, że zostanie przydzielony do stworzenia soundtracka do gry. A w notatkach do oryginalnego soundtracku , stwierdza on, że:

still in high school when that lovable character first made his debut in Final Fantasy

a sam motyw "Chocobo Theme" zrobił na nim duże wrażenie, a przy tym często myśli:

love to try doing this kind of work

Soundtrack był pierwszy solowym albumem, który Hamauzu wyprodukował. Natomiast przy tworzeniu "Chocobo Theme" do Chocobo no Fushigina Dungeon Original Soundtrack postanowił zaaranżować opening i ending do tego albumu, na pięćdziesiąt utworków orkiestrowych. Dzięki temu powstał album pt. Chocobo no Fushigina Dungeon Coi Vanni Gialli. W notatkach do albumu wyjaśnia, że jego motywacją do tworzenia dzieł orkiestrowych było:

Demand for classical music in Japan is still low compared with other countries

dodatkowo chciał:

to spread the word on this style of music by any means necessary

przy okazji zachęcając słuchaczy do powolnego, ale całego wysłuchania takiej muzyki i docenienia je. Mnie zachęciłsmiley

 

Hamauzu nie był zaangażowany w produkcję kolejnych ścieżek dźwiękowych do serii gier z Chocobosem. W Chocobo's Dungeon 2 ścieżka dźwiękowa została skomponowana przez pięciu kompozytorów i był to ostatni album, który nie składał się tylko z otworków pochodzących z serii Final Fantasy i pierwszych albumów muzycznych z gier o Chocobosie. Hamauzu nie był też zaangażowany w tworzenie remiksów lub też oryginalnych utworków do takich albumów jak:

- Final Fantasy Fables: Chocobo Dungeon głównym kompozytorem jest pani Kumi Tanioka.

- Chocobo Racing to natomiast pan Kenji Ito

- Chocobo and the Magic Picture Book: The Witch stworzył Yuzo Takahashi.

W przeciwieństwie do ścieżek dźwiękowych pochodzących z serii Final Fantasy, ścieżki pochodzące z gier z Chocobosem nigdy nie zadebiutowały na innych albumach niż te, które są sygnałowane z serią o Chocobosie przez Squaresoft i Square Enix. Utworki z serii nie pojawiły się także w żadnym z oficjalnych koncertów muzycznych Final Fantasy, chociaż wyjątkiem jest utworek "Chocobo theme" na bazie którego powstał "Swing de Chocobo", który był grany w 2005 roku na More Friends w Los Angeles. W 2006 roku utworek można było usłyszeć na koncercie Voices w Japonii, a także w czasie trwania światowej trasy koncertowej Distant Worlds od 2007 r. 6 lutego 2011 roku Australian Eminence Symphony Orchestra w Tokio, zagrało koncert z cyklu Game Music Laboratory jako hołd dla muzyki Kenji Ito i Hiroki Kikuta. W czasie trwania koncertu można było wysłuchać utworku pt. "Treasure Chest of the Heart" pochodzącego z Chocobo Racing, a zaśpiewany przez Jillian Aversa.

Treasure Chest Of The Heart - Chocobo Racing

 

Albumy:

 

1. Chocobo no Fushigina Dungeon Original Soundtrack:

Chocobo no Fushigina Dungeon Original Soundtrack jest ścieżką dźwiękową poczodzącą z gry Chocobo no Fushigina Dungeon (Chocobo's Mysterious Dungeon). Zawiera wszystkie utwory z gry i została skomponowana przez Masashi Hamauzu, a wydana przez DigiCube w dniu 21 grudnia 1997 r. Kolejne wydanie gry trafiło w dniu 1 lutego 2006 roku na rynek, a wydawcą jest Square Enix. Album zawierał bonusowe mini-CD zawierające dwie orkiestrowe aranżacje głównego motywu muzycznego. Openingi i endingi zawarte na płycie są zrealizowane w aranżacji orkiestrowej, a reszta przy użyciu syntezatora. Same utworki zostały opisane jako:

very upbeat and fun-lovin' light-hearted

Najciekawszymi utworkami na albumie poza "Chocobo Theme" pochodzącym z serii Final Fantasy i nawiązujących do tego motywu są: "Chocobo Village", "After the Battle", "Let's Have a Dream" i "Courage". Ścieżka muzyczna trwa 1:11:37s. Wraz z bonusowym CD.

Chocobo Village

After the Battle

Chocobo no Fushigina Dungeon Original Soundtrack zebrał bardzo dobre recenzje, a Patrick Gann RPGFan pochwalił go mówiąc, że może to być:

some of the most creative musical work to come from Squaresoft

I że album był pełen:

a worthwhile purchase on its own

Kero Hazel z Square Enix Music Online zgodził się z zdaniem Patricka Ganna i sam stwierdził, że album jest:

solid winner and praising its ability to be enjoyed both as background music and with active listenin

Hazel pochwalił też Hamauzu za „elastyczne” wykorzystanie motywu przewodniego.

Let's Have a Dream

Natomiast Dave z Square Enix Music Online rekomendowł album jako:

good score, felt that the lighter themes of the soundtrack were lacking in depth, leaving the darker themes to "provide the listener with any substance

Courage

Tracklist:

CD1:
Nr. Tytuł Japoński tytuł Długość utworka
1. Prelude (Orchestra Version) プレリュード(オーケストラ・ヴァージョン) PURERYUUDO (OOKESUTORA VAASHON) 1:17
2. Beginning of a Journey 旅のはじまり Tabi no hajimari 1:40
3. Chocobo's House チョコボのお家 CHOKOBO no ouchi 0:46
4. The First Dungeon はじめてのダンジョン Hajimete no DANJON 2:23
5. A Mystery 謎 Nazo 2:17
6. Searching for the Illusionary Item 幻のアイテムを求めて Maboroshi no AITEMU o motomete 2:31
7. Whisper of the Water 水のささやき Mizu no sasayaki 2:01
8. Chocobo Village チョコボの村 CHOKOBO no mura 3:02
9. Fat Chocobo 太っちょチョコボ Futoccho CHOKOBO 0:22
10. Shopkeeper 倉庫屋さん Sōkoyasan 2:12
11. I Don't Know Which Way to Go 右も左もわからない Migi mo hidari mo wakaranai 2:18
12. Wooden Room 木造りの部屋 Kizukuri no heya 2:24
13. Scythe Man is Coming! 死神現る! Shinigami arawaru! 1:26
14. Let's Go Underground いざ 地の底へ Iza chi no soko e 2:35
15. Challenge 挑戦 Chōsen 2:00
16. After the Battle 戦いの後に Tatakai no nochi ni 3:09
17. A Brief Rest つかの間の休息 Tsuka no aida no kyūsoku 0:38
18. Searching for You 君をさがして Kimi o sagashite 2:44
19. The Unknown Place 未知の空間 Michi no kūkan 2:04
20. Unresting Wings 休まない翼 Yasumanai tsubasa 2:13
21. Atora's Theme アトラのテーマ ATORA no TEEMA 2:36
22. Your Subject of Research? 研究テーマは? Kenkyū TEEMA wa? 2:04
23. Let's Have a Dream 夢をみようよ Yume o miyō yo 2:47
24. God's Errand 神の使い Kami no tsukai 2:42
25. World of Darkness 闇の世界 Yami no sekai 2:16
26. Steel Warrior 鋼鉄の戦士 Kōtetsu no senshi 3:01
27. Where We Reached たどりついたところ Tadoritsuita tokoro 2:28
28. Courage 勇気 Yūki 1:03
29. Fight, Chocobo! 戦え チョコボ! Tatakae CHOKOBO! 2:55
30. Finale (Orchestra Version) フィナーレ(オーケストラ・ヴァージョン) FINAARE (OOKESUTORA VAASHON) 2:35
CD2 – Bonusowe CD
1. Chocobo's Merry Christmas チョコボのハッピークリスマス CHOKOBO no HAPPII KURISUMASU 3:09
2. C/W:Dreams on Wings C/W:翼に夢を C/W: tsubasa ni yume o 3:59

">Link do całego albumu "> 

 

2. Chocobo no Fushigina Dungeon Coi Vanni Gialli:

Chocobo no Fushigina Dungeon Coi Vanni Gialli jest mieszanką utworków pochodzących z Chocobo no Fushigina Dungeon. Z podtytułem "Coi Vanni Gialli" w włoskim stylu muzycznym i oznaczone "With the Yellow Wings". Album, skomponowany jest oczywiście przez Masashi Hamauzu, składa się z 11-stu orkiestrowych aranżacji pochodzących z Chocobo no Fushigina Dungeon soundtrack. Utworki zostały opisane jako „szybkie i ekscytujące” do „ślicznej Music-Box”owej aranżacji”. Album został wydany przez DigiCube w dniu 5 lutego 1998 r. o łącznej długości 40:52s.

Podobnie jak oryginalny soundtrack, tak i Chocobo no Fushigina Dungeon Coi Vanni Gialli zostało bardzo dobrze przyjęte przez krytyków. Damian Thomas z RPGFan nazwał go:

a wonderful soundtrack, blending both cuteness and energy

oraz stwierdził, że:

none of the tracks on this CD fall short of excellence

Chris z Square Enix Music Online powiedział:

very little to criticize about the album

Dodatkowo określił go jako „debiut kompozytora geniusza”. Polecił też album jako dobry wstęp do poznania twórczości Hamauzu jednocześnie twierdząc, że:

one cannot possibly be a comprehensive Hamauzu fan without listening to it

Album polecał również Dave z Square Enix Music Online określając go jako lepsze dzieło, niż orginał.

La Magie / Searching For You


Tracklist:

Nr. Nazwa utworka Angielska nazwa utworka Długość utworków
1. Prologue Prologue 0:22
2. Wodan Fight! Chocobo 4:07
3. La Nymphe Whisper of the Water 4:38
4. In Dem Untergrund In Search of the Mysterious Item 3:46
5. The Action The First Dungeon 3:53
6. L'illusion Unresting Wings 3:56
7. Theme M Chocobo Village 2:46
8. Le Petit Prince Atora's Theme 3:55
9. La Prorhétie Riddle 3:36
10. La Magie Searching For You 3:56
11. Coi Vanni Gialli After the Battle 5:57

">Link do całego albumu

 

3. Chocobo's Dungeon 2:

Chocobo no Fushigina Dungeon 2 Original Soundtrack jest to ścieżka dźwiękowa z gry Chocobo's Dungeon 2. Została skomponowana przez Kumi Tanioka, Yasuhiro Kawakami, Tsuyoshi Sekito i Kenji Ito. Album został wydany przez DigiCube w dniu 21 stycznia 1999 roku. Zawierał wszystkie utwory z gry oraz dwa dodatkowe, z reklam promujących sama grę. Został opisany jako „lekki i nie realnych zjazdowych piosenek” - w sumie dziwne określenie. Na płycie znalazło się w sumie 45 utworków o łącznym czasie 1:05:40 s.

Chocobo no Fushigina Dungeon 2 Original Soundtrack był umiarkowanie przyjęty przez krytyków i recenzentów. Patrick Gann powiedział, że sama gra nie była pozbawiona wad, ale ścieżka była

held strong and claimed that anyone could enjoy the album, given the right atmosphere

Natomiast Chris z Square Enix Music Online określił album jako „przyzwoity wysiłek i spójną, dokładną pracą kompozytorów”. Chris pochwalił bardzo utworki Sekito oraz Ito, ale nie do końca mu się podobały za to dzieła Tanioka i Kawakamiego. Dlatego też nie mógł polecić albumu wszystkich odbiorcą, określając parę utworków jako „ograniczone tematycznie i emocjonalnie”.

Time Of Trial

Tracklist:

Nr. Tytuł Japoński Tytuł Czas
1. Prelude ~ Premonition of a New Journey 序曲〜新たな旅立ちの予感 Jokyoku ~ Arata na Tabidachi no Yokan 2:26
2. Dungeon Discovery! ダンジョン発見 Danjon Hakken 0:56
3. Treasure Hunting! お宝さがし! Otakara Sagashi 2:08
4. Shiroma's Theme シロマのテーマ Shiroma no Tēma 1:29
5. Good Night おやすみ Oyasumi 0:07
6. Fat Chocobo's Theme デブチョコボのテーマ Debuchokobo no Tēmu 1:49
7. I'm not Afraid! こわくなんかないさっ Kowaku Nanka Nai Sa 2:08
8. Skull Hammer スカルハンマー Sukaru Hanmā 1:12
9. Whisper of Time 時のささやき Toki no Sasayaki 1:49
10. Partner Moogle あいぼうモーグリ Aibou Mōguri 1:19
11. Monster Village (Version 1) モンスター村 (ヴァージョン1) Monsutā Mura (Vājon 1) 1:08
12. Enter Cid Tank! 登場!シドタンク Tōjō! Shido Tanku 0:36
13. Mechanical World 機械じかけのせかい Kikai Jikake no Sekai 2:18
14. Cid's Theme シドのテーマ Shido no Tēma 0:55
15. Old Cid's Castle シドおじさんのお城 Shido Ojisan no Oshiro 2:51
16. Spirit of Truth 真実の言霊 Shinjitsu no Kotodama 1:57
17. Imp Robo Boss インプロボボス Inpu Robo Bosu 1:52
18. Advance!? Cid Mariner 進め!?シドマリナー Susume!? Shido Marinā 1:28
19. Story of the Bottom of the Sea 海の底の物語 Umi no Soko no Monogatari 2:23
20. Illusionary Place 幻の空間 Maboroshi no Kūkan 2:05
21. Time of Trial 試練の時 Shiren no Toki 2:03
22. Mysterious Corridor なぞの回廊 Nazo no Kairō 1:22
23. Theme of Love (Piano Solo) 愛のテーマ (ピアノ・ソロ) Ai no Tēma 1:37
24. Orthros オルトロス Orutorosu 1:48
25. Wind of an Unexplored Region 秘境の風 Hikyō no Kaze 1:22
26. Monster Village (Version 2) モンスター村 (ヴァージョン2) Monsutā Mura (Vājon 2) 1:09
27. Full of Interesting Things おもしろいものいっぱい Omoshiroi Mono Ippai 1:52
28. Snow Field ゆきのはら Yuki no Hara 2:01
29. Time of Sorrow 悲しみの時 Kanashimi no Toki 1:34
30. Glass Goth グラスゴス Gurasu Gosu 1:39
31. Theme of Love 愛のテーマ Ai no Tēma 1:24
32. Strongest Impact 最強インパクト Saikyō Inpakuto 0:28
33. Monster Village (Version 3) モンスター村 (ヴァージョン3) Monsutā Mura (Vājon 3) 1:14
34. Eek! きゃー! Kyā! 0:58
35. Raise... あらら‥‥ Arara..... 0:07
36. Charge!! 突撃!! Totsugeki 2:00
37. The Last Prelude さいごの序曲 Saigo no Jokyoku 0:11
38. Glass Goth X ~ Glass Goth Z グラスゴスX〜グラスゴスZ Gurasu Gosu X ~ Gurasugosu Z 1:35
39. Illusion Destruction 幻影崩壊 Gen'ei Hōkai 0:17
40. Meeting Shiroma Again シロマとの再会 Shiroma to no Saikai 0:51
41. The Journey Continues 旅は続くよ Tabi wa Tsuzuku yo 0:59
42. Staff Roll スタッフロール Sutaffu Rōru 1:02
43. March de Chocobo マーチ・デ・チョコボ Māchi de Chokobo 1:24
44. TVCM part1 TVCM part1 1:48
45. TVCM part2 ~Charge!!~ TVCM part2〜突撃!! TVCM part 2 ~ Totsugeki 1:59

">Link do prawie całego albumu :) oraz ">brakujący utworek

 

4. Final Fantasy Fables: Chocobo's Dungeon:

Chocobo no Fushigina Dungeon Toki Wasure No Meikyū Original Soundtrack to ścieżka dźwiękowa do Final Fantasy Fables: Chocobo Dungeon, która oferuje remiksy różnych utworków pochodzących z serii Final Fantasy. Została ona zaaranżowana przez Yuzo Takahashi z Joe Down Studio. Utwór tytułowy oraz opening theme skomponowała Kumi Tanioka, a ostatni utworek na płycie pt. "Door Crawl" został napisany i zaśpiewany przez Ai Kawashima. Na płycie znajdują się też dzieła (oczywiście w innej aranżacji) takich kompozytorów jak: Nobuo Uematsu, Naoshi Mizuta, Masashi Hamauzu, Junya Nakano i Kenji Ito. Album został wydany przez Square Enix w dniu 23 stycznia 2008 r.


Album został dobrze przyjęty przez krytyków, takich jak Jeriaska z RPGFan, który pochwalił go za „introducing a veneer of self-importance” oraz za to, że przerobione utworki stoją na wysokim poziomie. Chris z Square Enix Music Online powiedział o albumie, że „utworki, które się na nim znajdują są nawet lepsze od tych orginalnych”, i jest to „bardzo przyjemne doświadczenie muzyczne”.

Door Crawl

"Door Crawl" – piosenka z Chocobo's Dungeon została wydana jako singiel Chocobo no Fushigina Dungeon Toki Wasure No Meikyuu: Door Crawl. Album został wydany przez Toshiba EMI w dniu 12 grudnia 2007 roku. Ma długość 14:18 i składa się z trzech utworów. W skład tego albumu wchodzą "Door Crawl", "Colorless Thing" i "Light". Płyta była 15-tym singlowym albumem Kawashima, zajeła 20-te miejście na liście Oricon Weekly Charts. W pierwszym tygodniu sprzedała się w liczbie 6520 egzemplarzy. Lex z Square Enix Music Online miał mieszane odczucia co do płyty, mówiłąc:

Door Crawl – jest przyjemne i można się przy nim wyluzować, Colorless Thing – nic specjalnego, a Light – zostało zniszczone przez instrumenty syntezatorowe

Tracklist:

Nr. Tytuł Japoński tytuł Czas
1. Labyrinth of Forgotten Time 時忘れの迷宮 2:24
2. Opening オープニング 2:17
3. Theme of Treasure Hunter ("Hunter's Chance" (Final Fantasy IX)) トレジャーハンターのテーマ 2:27
4. Stella Ranch ("Farm Boy" (Final Fantasy VII)) ステラ牧場 2:03
5. Ranch at Night ("Rydia" (Final Fantasy IV)) 牧場の夜 2:38
6. Town of Forgotten Time ("Tarutaru Male" (Final Fantasy XI)) 時忘れの街 1:39
7. Town at Night ("Epitaph" (Final Fantasy VI)) 街の夜 1:56
8. Theme of Shirma ("City Theme" (Final Fantasy I)) シロマのテーマ 1:05
9. Open Memory ("Prelude" (Final Fantasy XI)) 記憶の解放 1:58
10. Theme of Dungeon Hero X ("The Man with the Machine Gun" (Final Fantasy VIII)) ダンジョンヒーローXのテーマ 3:31
11. Theme of the Airship ("The Big Whale" (Final Fantasy IV)) 飛空艇のテーマ 1:42
12. Memory of a Distant Day ("My Home, Sweet Home" (Final Fantasy V)) 遠い日の記憶 2:12
13. Memory of the World ("The Fierce Battle" (Final Fantasy VI)) 世界の記憶 1:36
14. Together Forever ("The Day Will Come" (Final Fantasy V)) ずーっと一緒だよ 2:24
15. Mog House X ("Theme of the Four Old Men" (Final Fantasy III)) モグハウスX 0:55
16. Fragment of Memory ("Over That Hill" (Final Fantasy IX)) 記憶のかけら 2:30
17. Nostalgia ("Chaos' Temple" (Final Fantasy)) ノスタルジア 1:24
18. Guardian of Flame 1 ("Sealed Away" (Final Fantasy V)) 炎の守護者1 1:09
19. Guardian of Water 2 ("Dungeon (Fate in Haze)" (Final Fantasy V)) 水の守護者2 2:43
20. Guardian of Light 1 ("Thunder Plains" (Final Fantasy X)) 光の守護者1 2:08
21. Guardian of Darkness 2 ("Awakening" (Final Fantasy XI)) 闇の守護者2 4:34
22. Duel Room ("Force Your Way" (Final Fantasy VIII)) デュエルルーム 2:20
23. Phoenix Battle ("Battle 2" (Final Fantasy III)) フェニックス戦 1:48
24. Leviathan Battle ("Battle with the Four Fiends" (Final Fantasy IV)) リヴァイアサン戦 3:27
25. Alexander Battle ("Summoned Beast Battle" (Final Fantasy X)) アレクサンダー戦 4:01
26. Croma Battle ("Only a Plank Between One and Perdition" (Final Fantasy VIII)) クロマ戦 1:37
27. Raffaello Battle ("Clash on the Big Bridge" (Final Fantasy V)) ラファエロ戦 3:08
28. Last Battle ("The Decisive Battle" (Final Fantasy V)) ラストバトル 3:40
29. Ending ("The World's Tomorrow" (Chocobo Racing)) エンディング 3:30
30. Pop-up Duel ("Battle Scene 1" (Final Fantasy II)) ポップアップデュエル 2:21
31. Door Crawl ドアクロール 4:53

">Link do całego albumu.

 

5. Chocobo Racing:

Chocobo Racing Original Soundtrack to ścieżka dźwiękowa do Chocobo Racing skomponowana przez Kenji Ito. Album został wydany przez DigiCube w dniu 25 marca 1999 r., a kolejna edycja została wydana przez Square Enix w dniu 1 października 2008 roku. Na płycie znalazło się 30 utworków o łącznej długości 57.00 s. Jedynym orginalnym utworkiem na soundtracku jest "Treasure Chest of the Heart" – który został napisany przez Shiro Hamaguchi, a zaśpiewany w japońskiej wersji przez Hiromi Ohta, a w angielskiej przez Vicki Bell. Reszta utworków pochodzi z gier z serii Final Fantasy. Album został doceniony przez Kie z Square Enix Music Online, który docenił Ito za to, że „aranżacje starszych tematów z Final Fantasy są wydokane w dobra dobry sposób”. Najbardziej podobały mu sie "Mithril Mines" i "Treasure Chest of the Heart".

Mithril Mines

Tracklist:

Nr. Tytuł Japoński tytuł Czas
1. Dash de Chocobo ~ Opening Movie (Chocobo theme (Final Fantasy)) ダッシュ DE チョコボ 1:07
2. Choose a Chocobo ~ Chocobo Choosin' (Chocobo theme (Final Fantasy)) えらんでチョコボ 0:49
3. Chocobo's Theme ~ Chocobo's Tune (Chocobo theme (Final Fantasy)) チョコボのテーマ 1:45
4. Cid's Theme ~ Cid's Sonata ("Hey Cid" (Final Fantasy IV)) シドのテーマ 1:29
5. Moglie Theme ~ Mog's Muzik ("Mog" (Final Fantasy VI)) モーグリのテーマ 2:09
6. Pleasant Journey ~ Road Rollick ("Good 'ol Fellows" (Final Fantasy III)) ゆかいな旅路 1:08
7. Golem's Theme ~ Golem's Groove ("Ancient Castle" (Final Fantasy II)) ゴーレムのテーマ 1:43
8. Goblin's Theme ~ Goblin's Gambol ("Pirates Ahoy" (Final Fantasy V)) ゴブリンのテーマ 2:20
9. Bizarre Mystery ~ Spooky-Wooky!!! ("This Is the Last Battle" (Final Fantasy III)) 奇々怪々 1:18
10. Black Mage's Theme ~ Magician's March ("Mystic Mysidia" (Final Fantasy IV)) 黒魔道師のテーマ 1:54
11. White Mage's Theme ~ Mage's Melody ("City Theme" (Final Fantasy I)) 白魔道師のテーマ 3:13
12. Crystal Legend ~ La-La Legend ("Prelude" (Final Fantasy I)) クリスタルの伝説 1:44
13. Fat Chocobo's Theme ~ Chubby's Bop-pop ("Hello! Big Chocobo!" (Final Fantasy IV)) デブチョコボのテーマ 1:07
14. Behemoth's Theme ("Crystal Cave" (Final Fantasy III)) ベヒーモスのテーマ 2:12
15. Phantom Beast Lord ~ The Esper King ("Opening Theme" (Final Fantasy VI), "Book of Sealing" (Final Fantasy V)) 幻獣神 1:51
16. Make a Chocobo ~ Chocobo Creatin' (Chocobo theme (Final Fantasy)) つくってチョコボ 0:34
17. Cid's Test Course ~ Cid's Test Track (Chocobo theme (Final Fantasy)) シドのテストコース 1:31
18. Moglie Forest ("Town 2" (Final Fantasy VI)) モーグリフォレスト 2:22
19. Ruins of the Giants ~ The Ancient Gate ("Battle 2" (Final Fantasy III)) 巨人の遺跡 1:49
20. Mithril Mines ("Gurugu Volcano" (Final Fantasy I)) ミスリル鉱山 1:49
21. House of Black ~ The Black Manor ("Magician's Tower" (Final Fantasy II)) 黒の館 2:04
22. Mysidia's Sky Garden ~ Floating Gardens ("Ending Theme ~ The New Origin" (Final Fantasy V)) ミシディア空中庭園 2:09
23. Hungry Land ~ Gingerbread Land (Chocobo theme (Final Fantasy)) ハングリーランド 1:57
24. Gurgu Volcano ~ Vulcan-O-Valley ("Battle 2" (Final Fantasy II)) グルグ火山 1:59
25. Illusionary World ~ Fantasia ("This Is the Last Battle" (Final Fantasy III)) 幻界 2:56
26. FF8 Circuit ("Don't Be Afraid" (Final Fantasy VIII)) FF8サーキット 3:03
27. Win! ~ Winner's Jig ("Fanfare" (Final Fantasy)) WIN! 0:48
28. Lose... ~ Loser's Requiem (Chocobo theme (Final Fantasy)) LOSE… 0:09
29. The World's Tomorrow ~ Happily Ever Chocobo (Chocobo theme (Final Fantasy)) 世界のあした 1:47
30. Treasure Chest of the Heart ~ Ending Theme 心のたからばこ 6:14

">Link do całego albumu.

 

6. Chocobo and the Magic Books

The Chocobo and the Magic Books jest to miniseria w której wskład wchodzi Chocobo to Mahou no Ehon, wydane w Ameryce jako Final Fantasy Fables: Chocobo Tales i tłumaczone dosłownie jako Chocobo and the Magic Picture Book oraz jej sequel japoński Chocobo to Mahō no Ehon: Majō to Shōjo to Gonin no Yūsha, tłumaczony Chocobo and the Magic Picture Book: The Witch, The Maiden, and the Five Heroes. W skład tego zestawienia wchodzi też pełna ścieżka dźwiękowa z Chocobo Tales, którą można kupić na iTunes pt. The Best of Chocobo and the Magic Book Original Soundtrack, wszytkie albumy wchodzą w skład Chocobo and the Magic Books Original Soundtrack. Większość z utworków są niezmienionymi wersjami orginalnych dzieł pochodzących z serii Final Fantasy i innych albumów z gier o Chocobosie. Chocobo Tales zawiera tylko dwa orginalne utworki, a jej sequel ma ich 12 z 33, które wchodzą w jej skład. Ścieżki dźwiękowe dla obu Talesów skomponował Yuzo Takahashi. Reasumując Magic Books zawiera 61 utworków, została wydana na dwóch płytach, o łącznej długości 1:51:57 s. Podobno najlepszymi utworkami z pierwszej płyty są odpowiednio utworki numer: 8, 1, 3, 9, 19, 25, 12, 18, 27, i 28, ale musicie sami to ocenić.

Prelude

Album The Best of Chocobo and the Magic Book Original Soundtrack nie zabrał od krytyków jakiś bardzo dobrych recenzji, ani też złych, były one umiarkowane. Chris z Square Enix Music Online określił go jako „not a worthwhile sampler” z soundtracku. Nazwał go też „truncated compilation” nie podobało mu się, że na albumie znalazły się słabe utworki, które w połączeniu z tymi lepszymi dawały złą mieszankę muzyczną w The Best of Chocobo and the Magic Book Original Soundtrack. Bardziej podobał mu się za to bezpłatny album Magic Books mówiąc, że:

confirmed that Yuzo Takahashi is a bright young composer and calling the arrangements and original compositions both melodically engaging and stylistically versatile

 

Tracklist:

Nr. Tytuł Japoński tytuł Czas
CD1
1. Odeka de Chocobo (Chocobo theme) 『おでかけチョコボ』チョコボシリーズテーマ曲 1:15
2. The Sure Bet Chocobo (Final Fantasy VII) 本命穴チョコボ 1:30
3. Chocobo Village (Chocobo's Mysterious Dungeon) チョコボの村 4:14
4. Gurgu Volcano (Final Fantasy I) グルグ火山 1:56
5. Legend of the Great Forest (Final Fantasy V) 大森林の伝説 1:29
6. Underwater Temple (Final Fantasy III) 海底神殿 2:26
7. Makou Reactor (Final Fantasy VII) 魔晄炉 2:23
8. The Prelude (Final Fantasy I) プレリュード 2:10
9. Fiddle de Chocobo (Final Fantasy VII) フィドル・デ・チョコボ 2:03
10. Move de Chocobo (Chocobo theme) ムーブ・デ・チョコボ 0:56
11. March de Chocobo (Chocobo theme) マーチ・デ・チョコボ 1:39
12. Retro de Chocobo (Chocobo theme) レトロ・デ・チョコボ 1:07
13. Battle de Chocobo (Chocobo theme) バトル・デ・チョコボ 1:32
14. Victory Intro (Final Fantasy I) 勝利イントロ 0:08
15. Defeat Intro (Chocobo theme) 敗北イントロ 0:09
16. Victory (Final Fantasy I) 勝利 0:35
17. Defeat (Final Fantasy I) 敗北 0:41
18. White Mage's Theme (Chocobo Racing) 白魔道士のテーマ 3:04
19. The Writings of the Seal (Final Fantasy V) 封印の書 1:28
20. Theme of the Irma Army イルマ軍団のテーマ 2:26
21. Gishal's Veggies (Final Fantasy IV) ギサールの野菜 0:58
22. Theme of Sorrow (Final Fantasy IV) 哀しみのテーマ 1:44
23. Crystal Room (Final Fantasy III) クリスタルルーム 0:55
24. The Magic Book 絵本の魔法 0:09
25. Battle Scene (Final Fantasy I) 戦闘シーン 2:10
26. The Decisive Battle (Final Fantasy VI) 決戦』 2:13
27. Clash on the Big Bridge (Final Fantasy V) ビッグブリッヂの死闘 2:38
28. Ride On (Final Fantasy VIII) Ride On 2:27
CD2
1. The Magic, The Girl and the 5 Heroes (Chocobo theme) 魔法と少女と5人の勇者 3:07
2. Ronfaure (Final Fantasy XI) Ronfaure 4:06
3. Ru'Lude Gardens (Final Fantasy XI) Ru'Lude Gardens 2:41
4. Mysidia (Final Fantasy IV) ミシディア国 1:15
5. Battle 2 (Final Fantasy IV) バトル2 1:35
6. Ukule le Chocobo (Final Fantasy IX) ウクレ・le・チョコボ 1:33
7. Electric de Chocobo (Final Fantasy VII) エレキ・デ・チョコボ 2:23
8. A Wolf that Falls in Love First Movement 恋に落ちたオオカミ 第一楽章 1:13
9. A Wolf that Falls in Love Second Movement 恋に落ちたオオカミ 第二楽章 1:25
10. A Wolf that Falls in Love Third Movement 恋に落ちたオオカミ 第三楽章 1:09
11. The Unforgiven (Final Fantasy VI) 許されざる者 1:09
12. Clash on the Big Bridge (Final Fantasy V) ビッグブリッヂの死闘 2:46
13. Lonely Stuffed Dolls First Movement ひとりぼっちのぬいぐるみ 第一楽章 0:54
14. Lonely Stuffed Dolls Second Movement ひとりぼっちのぬいぐるみ 第二楽章 2:21
15. Lonely Stuffed Dolls Third Movement ひとりぼっちのぬいぐるみ 第三楽章 1:48
16. Searching for Friends (Final Fantasy VI) 仲間を求めて 1:54
17. Dancing Doll Calcobrena (Final Fantasy IV) 踊る人形カルコブリーナ 1:44
18. Palom & Porom's Theme (Final Fantasy IV) パロム・ポロムのテーマ 1:07
19. Cornelia Castle (Final Fantasy I) コーネリア城 1:47
20. Dead Music (Final Fantasy I) デッドミュージック 1:50
21. By a Hair's Breadth! (Final Fantasy V) 危機一髪! 1:13
22. Twins Flying in the Sky First Movement 空飛ぶ双子 第一楽章 0:46
23. Twins Flying in the Sky Second Movement 空飛ぶ双子 第二楽章 1:01
24. Twins Flying in the Sky Third Movement 空飛ぶ双子 第三楽章 1:30
25. Blackjack (Final Fantasy VI) 飛空艇ブラックジャック 2:01
26. Seymour Battle (Final Fantasy X) シーモアバトル 3:45
27. Girl Without a Name First Movement なまえのない少女 第一楽章 0:57
28. Girl Without a Name Second Movement なまえのない少女 第二楽章 1:23
29. Girl Without a Name Third Movement なまえのない少女 第三楽章 1:41
30. Tough Battle (Final Fantasy XI) Tough Battle 3:30
31. J-E-N-O-V-A (Final Fantasy VII) J-E-N-O-V-A 2:04
32. Glass Goth X ~ Glass Goth Z (Chocobo's Mysterious Dungeon 2) グラスゴスX〜グラスゴスZ 2:08
33. Fina le Chocobo (Chocobo theme) フィナー・le・チョコボ 6:14

Tutaj niestety nie udało mi się znaleźć całego albumu, ale macie dwa linki do ">Chocobo to Mahou no Ehon: Majou to Shoujo to Gonin no Yuusha">Chocobo Tales.

 

HOLLYCHOCOWOOD:

1. Seria Final Fantasy:

1.1 Final Fantasy:

Jak już wiemy, Chocobosy zadebiutowały dopiero w Final Fantasy II, ale Square Enix nie było by firmą, którą jest teraz, gdyby nie reedycja remaku itd. Wiec Chocobosy możemy już spotkać w pierwszej części Final Fantasy, a dokładniej w remaku, który został stworzony na Game Boy Advance. Dokładniej mówiąc w sali tronowej w Castle Cornelia można zauważyć dwa posągi, które przypominają Chocobosy.


 

1.2. Final Fantasy II:

W FFII można spotkać Chocobosa po raz pierwszy (oficjalnie), a dokładniej możemy go znaleźć w lesie na południe od Kashuan Keep. Jeżeli dobrze pamiętam, to posłuży on nam w czasie ucieczki z Kashuan do Bafsk.

1.3. Final Fantasy III:

W tej części Final Fantasy, Chocobosy można znaleźć w kilku lasach na mapie świata i służą głównie do podróżowania po tej mapie (w kilku częściach Saronia). Jednym z zadań pobocznych w tej części FFa, jest jazda na Chocobosie wokół Floating Continent. W Final Fantasy III debiutuje za to inna odmiana Chocobosa, a jest nią Fat Chocobos, którego wzywamy za pomocą Gysahl Greens. Można go wezwać w specjalnych miejscach, gdzie czuć zapach Chocobosa. Innym z zastosowań Chocobosa, jest wezwanie go w czasie walki. Dzięki temu mamy dostęp do jego dwóch umiejętności, a są to Chocobo Dash i Chocobo Kick. Oryginalna grafika Yoshitaka Amano przedstawiająca Chocobosa różniła się diametralnie od jego wyglądu w grze.

1.4. Final Fantasy IV:

Oczywiście Chocobosy w tej części możemy znaleźć w lasach, które można odnaleźć na mapie świata. Występują w kilku odmianach. Standardowe Chocobosy służą do podróży, białe przywracają 500MP, czarny służy do podróży przez wodę i można go odnaleźć na północ od Troi, ale możemy z niego „zejść” tylko w lasach. Oczywiście i w tej części FFa możemy spotkać Fat Chocobosa, gdzie przy pomocy Gysahl Greens wzywamy go w „Smells like Chocobos!”. W tej części Chocobosy służa też jako summony, które może wezwać Rydia.

1.4.1. Final Fantasy IV -Interlude- :

Chocobos w tym sequelu powraca jako summon, którego może wezwać Rydia, koszt 7 MP.

1.4.2. Final Fantasy IV: The After Years:

Jak u góry (pkt. 1.4. i 1.4.1,) w tej części nic się nie zmieniło, a dodano nowe lasy, gdzie można odnaleźć kurczaki.


 

1.5. Final Fantasy V:

W tej części Final Fantasy poznajemy najbardziej rozpoznawalnego Chocobosa o imieniu Boko, którego właścicielem jest Bartz Klauser. Nie będę tutaj zdradzał Wam szczegółów fabularnych, ale Boko spotkamy w Pirates' Hideout oraz powróci po połączeniu światów, wraz z żoną Koko. Więcej o Boko i Koko przeczytacie później. Sam Boko służy Bartz jako środek transportu, dodatkowo w FFV są dodatkowe zadania związane z nim.

 

Czarny Chocobos odgrywa tutaj podobną rolę do tego z FFIV i dodatkowo może latać nad górami. Po połączeniu światów czarnego chocobosa można znaleźć Mirage Village, jest to konieczne aby dostać się do Phoenix Tower i North Mountain. Chocobosy są w tej części też summonami i wzywamy je w czasie walki, od czasu do czasu zamiast zwykłego chocobosa pojawia się Fat Chocobos.

 

1.6. Final Fantasy: Legend of the Crystals:

W tym anime poznajemy Linaly Klauser , która jest potomkiem Bratza (akcja anime dzieje się jakieś 200lat po wydarzeniach z FFV). Linaly nie do końca umie wzywać Chocobosy i dlatego różni on się znacząco od żółtego kurczaka. Jest on bardziej podobny do grafiki z FFIII, autorstwa Yoshitaka Amano.


 

Chocobosy pojawiają się w anime kilka razy. Po raz pierwszy w czasie ucieczki Linaly z Antlion, ale Chocobos zostaje wystraszony i ucieka. Drugi raz w Hiryuu's Tower i próbują wyprzedzić roboty drony Ra Devil's . Jednak i tym razem zostaje wystraszony i ucieka, gdy Ra Devil porywa Linaly. Chocobosy pojawiają się jeszcze kilka razy w czasie trwania anime.

 

1.7. Final Fantasy VI:

W mojej ulubionej części Final Fantasy, Chocobosy można wynająć, w prawie każdym mieście, w Chocobo Stables oraz znaleźć je w Chocobo Forest. Standardowo służą do podróży po świecie. Natomiast jeden z bohaterów gry - Setzer posiada sloty zwane Chocobo Stampede. Strago i Relm mogą z kolej posiadać ekwipunek - Chocobo Suit oraz broń - Chocobo Brush. Jidoor's Auction House zostaje też przeprowadzona aukcja z Chocobosami w roli głównej, ale trzeba zagrać, bo nie chce zdradzać szczegółów.

 

1.8. Final Fantasy VII

Chocobosy są formą komunikacji i rozrywki w Final Fantasy VII. Dzikie Chocobosy można spotkać tylko w wyznaczonych strefach na mapie świata, gdzie usłyszymy odpowiednią melodie nawiązującą do Chocobosa. Po schwytaniu, Chocobosy mogą być trzymane w stajni Chocobo w Chocobo Farm w Highwind. Stajnie można kupić za 10000 gili. W gospodarstwie można hodować różne typy Chocobosów (tutaj zapraszam do np. opisu w PSX Extreme, co i jak i dlaczego). Dzięki hodowli dostanie różne typy Chocobosów, które pomogą nam w dostaniu się do niedostępnych terenów. Inną atrakcją związaną z Chocobosami jest wyścig w Gold Saucer, gdzie możemy zgłosić swoje Chocobosy. Bardzo fajna zabawa z tym wyścigiem. W Final Fantasy VII, Chocobosy są też jednymi z Summonów i jest ich naprawdę bardzo dużo do zdobycia. Wpierw musimy zdobyć odpowiednią Materie, która daje dostęp do Choco/Mog, a w późniejszym etapie zostaje odblokowany w czasie wzywania Chocobosa i Moga pojawia się Fat Chocobos. Innym z dania dodatkowych poprzez hodowle jest wyhodowanie odpowiedniego Chocobosa, który da nam dostęp do Legendarnego Summona – Chocobosa. W przeciwieństwie do innych części FFa, w tej Chocobosy nie „mówią” kweh tylko wark.

1.8.1. Crisis Core - Final Fantasy VII:

Chocobos pojawia się jako tutaj jako wezwanie (summon) na Digital Mind Wave po uzyskaniu dostępu do Chocobo Feather. Posiada atak Chocobo Stomp, który atakuje wszystkich przeciwników.

1.8.2. Final Fantasy VII: Advent Children:

W FFVII :Advent Children Chocobosy może zauważyć tylko dobry obserwator, ponieważ nie występują jako żywi bohaterowie, można ich zauważyć np.

  • W Denzel i Marlene's Room w 7th Heaven. Można zauważyć drewnianą figurkę Chocobosa

  • W czasie trwania walki z Bahamutem możemy zobaczyć reklamę z Chocobosem, która reklamuje Chocobo House

  • Innym przykładem jest znak do kierunkiem do Chocobo Farm

  • Z kolej po napisach końcowych można zobaczyć stado Chocobosów.

 

1.8.3. Dirge of Cerberus - Final Fantasy VII:

W samej grze, nie spotkamy Chocobosów, ale pewna kobieta (żołnierz) z WRO, która pojawiła się w Shera, wspomina, że ma Chocobosa o imieniu Boco.

 

1.9. Final Fantasy VIII:

W FFVIII Chocobosy można spotkać standardowo w Chocobo Forest, z tą różnicą, że potrzebujemy pomocy Chocoboya, po uzyskaniu jej, Squall może podróżować na Chocobosie. Jeżeli odwołamy Chocobosa, musimy wrócić do lasu aby mieć znowu możliwość skorzystanie z jego pomocy. Final Fantasy VIII jest pierwszą grą, gdzie małe Chocobosy nazywaja się Chicobo, a zarazem druga, gdzie pojawiają się dzieci Chocobosów.



 

W grze znajdziemy też questa z Boco oraz dwie kary z Chocobosami, które wykorzystamy w grze Triple Triad.


 

Innym questem, a dokładniej mini-questem jest Chocobo World do którego mamy dostęp dzięki PocketStation - urządzenie sprzedawane podobno tylko w Japonii (nie mogę się z tym zgodzić, bo je miałem i kupiłem je w naszym kraju) oraz w wersji FFVIII na PC. W Chocobo World pokierujemy losami Boco i jego żony Koko. Jeżeli dobrze pamiętam dzięki zaliczeniu tego mini zadania dostaniemy Boco jako GF w ograniczonej ilości, tak jak np. Fenixa.



 

1.10. Final Fantasy IX:

W FFIX poznajemy natomiast nowego Chocobosa o imieniu Choco. Znajdziemy go w Chocobo's Forest. Po spotkaniu z Choco będziemy mogli go wezwać z każdego miejsca za pomocą Gysahl Green. Dzięki Choco będziemy mieli dostęp do zadania dodatkowego - Chocobo Hot and Cold, gdzie będziemy odnajdywali zakopane skarby, takie jak np. Chocographs. Choco może nauczyć się różnych umiejętności dzięki znalezieniu odpowiednich skarbów, które dadzą nam dostęp do Chocobo's Dream World, gdzie spotkamy Fat Chocobo, który daje Choco nowe umiejętności, po każdym spotkaniu. Dzięki rozwijaniu Choco dostaniemy dostęp do innych zadań pobocznych w Chocobo's Lagoon, Chocobo's Air Garden i Chocobo's Paradise.


 

W wiosce czarnych magów możemy się dowiedzieć od dwóch magów, że posiadają jajo Chocobosa, z którego wykluł się mały Chocobos. Magowie nazwali go "Bobby Corwen" i traktują go jak własne dziecko. Imię tego Chocobosa, to rozwinięcie imienia Boco – „BObby COrwen”.

W grze możemy spotkać Chocobosy w różnych miejscach np. w podziemnym laboratorium w Dali, gdzie napędzają maszynę do produkcji czarnych magów, lub też w dzielnicy biznesowej - Business District, Chocobosa widać częściowo, ale dla dobrego obserwatora nie będzie problemu, aby go zobaczyć.

Istnieje concept art, który przedstawia bojową maszynę - Chocobo Copter, która finalnie nie trafiła do Final Fantasy IX.

1.11. Final Fantasy X:

W świecie Spira w FFX, Chocobosy odgrywały bardzo ważną rolę. Jak wiem z fabuły (lub nie), w Spirze nie wolo było używać maszyn. Więc Chocobosy pełniły „role maszyn”, gdzie były np. wykorzystywane do dostarczania energii (coś jak chomik biegający w swojej klatce w kółku, które się kręciło – nie wiem jak profesjonalnie się to nazywało). Pełniły też role koni, gdzie zaprzęgano je do wozów, które ciągnęły. Kurczaki najczęściej można było spotkać w Mi'ihen Highroad. Inną dodatkową cechą w tej części, którą posiadały Chocobosy, była możliwość skakania. Dzięki temu mogliśmy dostać się na wyższe tereny (półki skalne).

Po raz pierwszy Chocobosy można było spotkać w maszynowni statku, którym podróżowaliśmy do Kilika. Na tym samym statku można spotkać kobietę, która nuci "Chocobo Theme". W Mi'ihen Highroad można wynająć Chocobosy do podróży oraz spotkać ich naturalnego wroga Chocobo Eater. W czasie swojej wędrówki Yuna i Tidus spotkają też Chocobo Knights. Na Calm Lands możemy rozegrać wyścig Chocobo Racing, po wygraniu go, a dokładniej po osiągnięciu czasu 00:00 dostaniemy Celestial Weapon, the Caladbolg dla Tidusa. W Calm Lands jest też możliwość (dzięki Chocobosowi) dostania się do Remiem Temple.

W Final Fantasy X HD dzięki wypełnieniu questów z Chocobosem możemy zdobyć dwa osiągnięcia, a są to, Chocobo License i Chocobo Master.

1.11.1. Final Fantasy X-2:

W tej części FFa, Chocobosy służyły do szybszej podróży w Mi'ihen Highroad, czyli standardowe zadanie. Ale to nie wszystko. FFX-2 został (nie wiem czemu) podzielony na rozdziały, które składały się z misji i też w tych misjach występowały Chocobosy. Jednymi z takich zadań było np. odkopywanie skarbów, łapanie Chocobosów, coś podobnego do FFVII oraz założenie Chocobo Ranch w Calm Lands, w sumie nic nowego, więc przejdźmy do FFXI. Zainteresowanych tymi misjami, odsyłam do gry na PS2 lub jej edycji HD na PS3 lub Vite.

1.12. Final Fantasy XI:

Znowu powieje standardem, w Final Fantasy XI, Chocobosy są alternatywnym środkiem transportu i dzięki nim możemy szybciej dostać się z punktu A do punktu B, oczywiście można je wynająć. Aby móc wynająć Chocobosa trzeba było wykonać specjalną misje dzięki której dostawaliśmy Chocobo License. Innym ciekawym zadaniem jest Chocobo Hot and Cold, gdzie gracze szukają zakopanych skarbów przy użyciu Chocobosów. SE dodało do FFXI Chocobo Raising and Breeding jako część the Treasures of Aht Urhgan expansion. Dzięki temu mogliśmy zwiększać np. siłę itp. naszych Chocobosów, co pomagało w wyścigach w których mogliśmy brać udział. W grze oczywiście spotkamy też Chocobo Knights.

Nawiązując do Final Fantasy VIII w tej części można spotkać Chicobo, summona z FFVIII. Gracz specjalizujący się w profesji summonera, może wezwać go poprzez „śpiew pisklęcia Chocobo”, a on ląduje mu na głowie.

Misji z Chocobosami jest jeszcze kilkanaście, ale nie będę Wam zanudzał ich wymienianiem.

1.13. Final Fantasy XII:

Chocobosy w Final Fantasy możemy spotkać bardzo często. Żółte Chocobosy są oswojonym gatunkiem i możemy je wynająć do szybszego transportu w większości miast. Niektóre Chocobosy pojawiają się w tle różnych dziedzin w grze, jak np. na szczycie sterowca, którym będziemy podróżować. Wracając do żółtych Chocobosów możemy na nich jeździć pod warunkiem, że będziemy je karmić Gysahl Greens. Na terenach Ivalice, spotkamy poza żółtymi Chocobosami ich inne odmiany, takie jak: czarne, białe, czerwone, brązowe i zielone. Spotkamy też bardzo rzadkie odmiany czarnego i czerwonego Chocobosa oraz najbardziej rzadkiego białego, który jest określany jako Elite Mark.

Główni bohaterowie mogą maksymalnie jeździć na Chocobosie przez 180 sekund, potem zostaną zrzuceni przez kurczaka. Chocobosy pomagają nam się też dostać do miejsc niedostępnych „z buta” jest to przeważnie zaznaczone specjalnym znakiem, dodatkowo w czasie jazdy na kurczaku nie atakują nas wrogowie. Wątek fabularny w grze też jest związany z Chocobosami, ale w tym wypadku nie mamy limitu czasowego. W grze możemy wykonać też dodatkowe zadanie związane z Chocobosami, które polega na wykonaniu 50,000 kroków, co skutkuje dostaniem przez gracza tytułu Wayfarer. Innym tytułem, który możemy zdobyć jest Sharpshooter, a trzeba wtedy pokonać Trickster. Chocobosy pomogą nam też w zdobyciu jednego z Esperów - Exodus w Mosphoran Highwaste po rozwiązaniu zagadki.

1.13.1. Final Fantasy XII: Revenant Wings:

W tym FFie Chocobosy służą jako summony i możemy z nich korzystać w walce. Można je też napotkać jako naszych przeciwników i tutaj jest ich parę rodzajów, każdy ma inny atak i zdolności. Najpotężniejszym z z kurczaków w Revenant Wings jest Trickster.

 

1.14. Final Fantasy XIII:

Istnieją dwie odmiany Chocobosów w Final Fantasy XIII, jedna z Gran Pulse, a druga z Cocoon. Sazh Katzroy jeden z głównych bohaterów posiada Cocoon Chocobo Chick, który żyje w jego afro-fryzurze i jest zdolny do latania. Sazh chce ofiarować tego małego Chocobosa swojemu synowi Dajh Katzroy jako prezent.

Chcobosy pojawiają się tutaj jako środek transportu w Gran Pulse, są one większe od Chocobosów z Cocoon, z tego względu, że są to dzikie Chocobosy, a te z Cocoon są udomowione i dlatego są mniejsze. Chocobosy z Cocoon bardziej nawiązują do Chocobosów z starszych części Final Fantasy. W Archylte Steppe po odblokowaniu możliwości posiadania kurczaków, możemy odszukiwać zakopanyne skarby na brązowej ziemi, nad Chocobosem pojawia się wtedy wykrzyknik, dodatkowo dzięki temu możemy zdobyć jedno z osiągnięć w grze.

Chocobosy pomogą nam też dostać się na wyższe klify i przeskoczyć szczeliny. Dzięki temu możemy dostać się do jednej z misji z kaktusem oraz do ruin, które znajdują się w Gran Pulse. Jazda na Chocobosie pozwoli też unikać walk. Jednak Chocobo ma licznik Morale, który przedstawiony jest za pomocą trzech piór i gdy zaatakuje nas jakiś potwór tracimy jedno z piór. Z kolej taki Long Gul lub Adamantoise zabierają przy jednym kontakcie aż trzy pióra z licznika Morale i wtedy Chocobos ucieka, a my mamy przesrane (jeżeli nie mamy dopasionej drużyny). Tutaj też muszę napisać prywatę, ale cholera mnie bierze, że Nomura nie wykorzystał potencjału Gran Pulse i nie dał możliwości np. założenia stajni z Chocobosami w której Sazh zająłby się hodowlą.

1.14.1 Final Fantasy XIII-2:

W grze dostępne do jazdy są dwa rodzaje Chocobosów. Standardowy żółty oraz bordowy. W grze spotkamy też czerwonego, niebieskiego i zielonego Chocobosa, które będziemy mogli wykorzystać do jazdy, ale nie jestem ekspertem od tej części, więc mogę się mylić. Chocobosy pojawiają się też jako naturalni wrogowie i w czasie walki możemy je przechwycić do Paradigm Pack.

Każdy Chocobos posiada inny rodzaj Feral Link zostaje wtedy wykonane „KWEH” dla czerwonego, złotego i białego Chocobosa. Z kolej „KWEH,KWEH” jest magiczną umiejętnością dla niebieskiego, czarnego, zielonego, fioletowego i srebnego Chocobosa. W grze znajdziemy też mini gierki (zadania poboczne) z Chocobosami. Jedną z nich jest "Chocobo Racing", który odbywa się w mieście Serendipity, możemy dzięki temu zdobyć dla Serah - Nagaraja bow wygrywając Kalavinka Cup, a Noel w Proudclad Cup może wygrać dual swords i Dark Matter. W DLC pt. "Heads or Tails" Sazh poszukuje pisklęta Chocobo o imieniu: Haughty, Sloth, Wrath, Neid, Luxuria i Greed.

1.14.2. Lightning Returns: Final Fantasy XIII:

Lightning spotyka rannego białego Chocobosa, który zwie się Angel of Valhalla, którego musi pielęgnować aby odzyskał siły. Po uleczeniu kurczaka możemy na nim jeździć w Wildlands oraz może pomagać nam w czasie walk. Potrafi atakować fizycznie jak i magicznie. Dodatkową umiejętnością, którą posiada w czasie walki, jest leczenie oraz zwiększanie (bufforowanie) ataków Błyskawicy. Może też szybować na krótkim dystansie.

W grze występują też żółte kurczaki.

1.15. Final Fantasy XIV/ A Realm Reborn:

Z historii w FFXIV możemy dowiedzieć się, że Chocobosy są bardzo rzadkim gatunkiem, a spowodowane jest to, pewną tajemniczą zarazą, która dopadła te sympatyczne kurczaki. Wszystko podobno powoli wraca do normy. W grze spotkamy dwa rodzaje Chocobosów, te które możemy wypożyczyć i Chocobosy osobiste. Różnica między nimi nie była wielka, Chocobosy osobiste potrafiły szybciej biegać od tych, które mogliśmy wypożyczyć. Naoki Yoshida skomentował kiedyś, że Chocobosy, które możemy wypożyczyć będziemy mogli odziać w Chocobo Barding, ale nie będzie miało to wpływu na jego siłe lub jakieś statystyki, jest to wariant tylko estetyczny.

Chocobosy możemy wynająć w prawie każdym z miast, w stajni Chocobo, kosztuje to 800gili i daje nam możliwość podróżowania na kurczaku przez 10 minut. Aby odblokować osobistego Chocobosa należy dotrzeć do „trzeciej klasy rankingu prywatnych firm” i kupić „Chocobo License for 2,000 company seals”. Potem w stajni Chocobo możemy nadać mu imię. Osobistego Chocobosa możemy wezwać w każdym miejscu przez kliknięcie odpowiedniej ikonki. W porównaniu do innych części serii w FFXIV nie ma limitu na wezwanie ich. Pod warunkiem, że nie jesteśmy zaangażowani w walkę. Wtedy możemy nawet stracić kurczaka.

W A Realm Reborn gracz może walczyć u boku swojego Chocobosa i szkolenia ich w określony sposób. Możemy na przykład wyszkolić Chocobosa w używaniu magi uzdrawiania lub w atakach fizycznych. Kurczaki można też wyposażyć w odpowiedni ekwipunek.

1.16. Final Fantasy Versus XIII/ Final Fantasy XV:

W najnowszej części Final Fantasy, która powstaje już parę lat i nawet dorobiła się określenia LEGANDARNA na pewno wystąpią Chocobosy (tzn. tak mi się zdaje), więc możliwe jest to, że spotkamy je jako środek transportu lub np. będą jakieś wzmianki o nich jak np. figurka itp. Oczywiście jeżeli SE wreście skończy pracę nad tym tytułem, ale po 8 latach mają już 55% gry. ZAJEBIŚCIE.

Z1. Z2. Z3. Z4. Z5. Z6. Z7. Z8. Z9. Z10. Z11. Z12. Z13.

TO BE CONTINUED

 

 

Oceń bloga:
43

Komentarze (31)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper