KARCZMA - Legendy branży - Nobuo Uematsu bez tajemnic - część 1

Witam wszystkich w drugiej odsłonie Legend branży. Tym razem postaram się Wam przedstawić postać jednego z najwybitniejszych kompozytorów na świecie i w branży gier, a mowa o Nobuo Uematsu. Zapraszam do pierwszej części lektury i życze miłego czytania i słuchania.
Nobuo Uematsu (jap. 植松伸夫 Uematsu Nobuo, ur. 21 marca 1959 r. w Kōchi, Japonia) – japoński kompozytor, były pracownik Squaresoftu i Square Enixa, obecnie prezes Smile Please. Twórca muzyki do gier oraz były członek zespołu The Black Mages (2002-2010). Pan Uematsu jest jednym z ojców serii Final Fantasy, a jego utwory są jednymi z najlepszych jakie mogłem usłyszeć w grach. Z resztą o tym, że jego dzieła są jednymi z najlepszych świadczy to, że w branży jest uważany za jednego z najlepszych kompozytorów i w tym stwierdzeniu jest 1000% prawdy. Sam Uematsu jest kompozytorem/muzykiem – samoukiem, zaczął grac na fortepianie w wieku 11-12 lat (różne źródła podają, że w wieku 11 lat, a inne, że w wieku 12 lat), a jego największym idolem, który miał duży wpływ, na jego twórczość, jest sir Elton John. Uematsu dołączył do Square (Square-Enix) w 1986 roku za namową ojca serii Final Fantasy - Hironobu Sakaguchiego (chociaż inne źródła podają, że nie był to Sakaguchi). Pracowali razem przez kilkanaście lat nad wieloma tytułami, nie tylko z serii Final Fantasy. Po prawie 20 latach Uematsu opuścił Square Enix w 2004 r. i założył własną firmę Smile Please oraz firmę Dog Ear Records, w której zajął się produkcją muzyki. Od tej pory Uematsu jako wolny strzelć zajmował się tworzeniem nowych dzieł dla Square Enixa oraz dla nowej studia Sakaguchiego – Mistwalker. Soundtracki i pojedyncze utwory z gier, które stworzył Uematsu zostały bardzo dobrze przyjęte przez graczy i krytyków muzycznych. Dzieła Uematsu zostały zaprezentowane na różnych koncertach pod szyldem Final Fantasy. Natomiast w niektórych koncertach wraz z Uematsu występował Nagrodzony Grammy dyrygent Arnie Roth. Od roku 2002 do 2010 był członkiem zespołu The Black Mages wraz z dwójką swoich przyjaciół Kenichiro Fukui i Tsuyoshi Sekito, w którym grał na organach i elektronicznych instrumentach klawiszowych. Zespół grał przeróbki utworów z serii Final Fantasy w rockowej przeróbce. Występował też z zespołem Earthbound Papas.
BIOGRAFIA
Wczesne lata
Uematsu urodził się w mieście Kōchi w Japoni. Jak już wiemy Nobuo był samoukiem i w wieku 11-12 lat nauczył się grać na pianinie/fortepianie bez pobierania żadnych prywatnych lekcji. Tutaj taka ciekawostka, Uematsu ma starszą siostrę, która też gra na pianinie/fortepianie. Po ukończeniu Kanagawa University z dyplomem w języku angielskim, Uematsu zaczął grać w amatorskich zespołach na keyboardzie i komponował muzykę do reklam telewizyjnych. W tym samym czasie Uematsu pracował w wypożyczalni płyt muzycznych w Tokio. Pewnego dnia jeden z pracowników Square odwiedził wypożyczalnie, w której pracował Nobou i zaproponował mu pracę w Square. Uematsu nie spodziewał się, że tak zacznie się jego legenda i stanie się jednym z ojców sukcesu gry Final Fantasy. Ale wszystko po kolej. Jako, że młody kompozytor nie spodziewał się tak szybkiego rozwoju swojej kariery nie zrezygnował z pracy w wypożyczalnie, twierdząc przy tym, że praca w Square jest tylko pracą dorywczą, aby Sobie dorobić. Jego szef zgodził się na takie rozwiązanie i Nobou wkroczył na ścieżkę kariery i twórczości arcydzieł muzycznych.
Kariera w Square i początki zespołu The Black Mages
Pierwszą grą do której Uematsu skomponował muzykę jest Cruise Chaser Blassty (1986 r.). Podczas dalszej pracy w Square, Uematsu poznał Sakaguchiego (lub już go znał), panowie się zaprzyjaźnili, a sam Hironobu zaproponował Nobou aby ten skomponował muzykę do paru gier stworzonych przez niego. Uematsu się zgodził, ale jak życie pokazuje początki są trudne i w latach 1986-87 dzieła młodego kompozytora nie cieszyły się sukcesem. Przełom nastąpił po tym jak sam Sakaguchi, zaproponował szefostwu Square ostatnią grę, jaką miało być Final Fantasy dla Square. Oczywiście muzykę miał stworzyć Uematsu, tak jak , to było już wiele razy mówione, nikt się nie spodziewał, że gra odniesie sukces, a kompozycje Uematsu staną się jednymi z najlepszych w grach.
Final Fantasy - Opening Theme
Popularność Final Fantasy nie rozpędziła tylko kariery Sakaguchiego, a też Uematsu nie mógł narzekać na brak zajęć. Po sukcesie FFa, Uematsu zajął się komponowaniem utworów do ponad 30 gier, ale przede wszystkim do serii Final Fantasy. Kolejnymi grami do których komponował muzykę były takie tytuły jak: FF II (1989), Final Fantasy Legend II (1990), Romancing SaGa 2 (1993), przy tworzeniu ścieżki muzycznej do Romancin Saga 2 był wspierany przez Kenji Ito. Natomiast przy muzyce do Chrono Trigger (1995) i Front Mission: Gun Hazard (1996) pomagał mu Yasunori Mitsuda. Tworzył także muzykę do trzech gier z serii Hanjuku Hero.
Chrono Trigger - Wings of Time
Poza muzyką do gier Uematsu skomponował motyw przewodni dla filmu animowanego 2000 Ah! My Goddess: The Movie oraz wraz z Final Fantasy Orchestrator Shiro Hamaguchi skomponował motyw przewodni do anime Final Fantasy: Unlimited (2001). W roku 1994 zainspirowany koncepcyjnym albumem Ten Plants stworzył solowy album Phantasmagoria. Jednak w czasie trwania swojej kariery, Uematsu spotkał się z kryzysem twórczości i brakiem motywacji do tworzenia kolejnych dzieł. Więc w roku 2001 do współpracy nad ścieżką muzyczną do Final Fantasy X zaprosił Masashi Hamauzu i Junya Nakano. Oznaczało to, że po raz pierwszy cały główny soundtrack do Final Fantasy X nie wyszedł z rąk Uematsu. Z kolej do Final Fantasy XI (2002) Uematsu skomponował tylko jedenaście utworków, resztą zajęli się Naoshi Mizuta i Kumi Tanioka. W 2003 roku przy ścieżce muzycznej do Final Fantasy Tactics Advance pomagał mu Hitoshi Sakimoto.
Final Fantasy Unlimited - Demon Gun Dissolve / Gun Shot
W 2002 roku dwóch kolegów z Square Kenichiro Fukui i Tsuyoshi Sekito namawiało Uematsu aby dołączenia do zespołu rockowego, który zajmować się miał reinterpretacją i rozszerzeniem komplikacji dzieł Uematsu. Jednak na początku dostali odmowną odpowiedz, z tego względu, że Uematsu był zawalony innymi sprawami. Jednak po pewnym czasie i omówieniu szczegółów dołączył do zespoły (YATTA !!!!). Samą nazwę dla zespołu wymyślił inny pracownik Square, pan Matsushita nazwę The Black Mages. W 2003 roku, Keiji Kawamori, Arata Hanyuda i Michio Okamiya dołączył także zespół. Czarni Magowie wydali trzy albumy studyjne i pojawili się na kilku koncertach promujących ich albumy. Co do samego zespołu The Black Magnes postaram się wkrótce przygotować o tym tekst (part 2).
Final Fantasy X - Rikki - Suteki da ne
Kariera jako wolny strzelec
Po odejściu z Square Enix w 2004 roku, Uematsu założył nową firmę Smile Please, a w 2006 roku powstało Dog Ear Records zajmująca się tworzeniem muzyki. Po założeniu nowych firm Uematsu nie przestał tworzyć nowych kompozycji dla Square Enix. Jako wolny strzelać skomponował ścieżkę dźwiękową do Final Fantasy VII Advent Children (2005) wraz z zespołem The Black Mages. W 2006 roku skomponował główny motyw do Final Fantasy XII, chociaż Square Enix zaproponowało mu aby stworzył całą ścieżkę. Jednak tym zadaniem zajął się pan Sakimoto, który został głównym kompozytorem. Uematsu początkowo miał zająć się też muzyką do Final Fantasy XIII (2010), jednak obarczony był drugim projektem do Final Fantasy XIV, więc zdecydował się oddać panu Hamauzu realizacje ścieżki muzycznej do FFXIII.
Final Fantasy VII Advent Children - One-Winged Angel
Uematsu po odejściu z Square Enix nawiązał tez współpracę z swoich bardzo dobrym przyjacielem Sakaguchim. W efekcie tej współpracy stworzył dla Mistwalker ścieżki dźwiękowe do takich tytułów jak: Blue Dragon (2006), Lost Odyssey (2007), Away Shuffle Dungeon (2008) i The Last Story (2011).
The Last Story - Toberu mono
Blue Dragon - My Tears and the Sky
Lost Odyssey - Main Theme
Poza tworzeniem muzyki do gier Square Enixa i Mistwalkera, Uematsu stworzył muzykę do Anata o Yurusanai w 2007 roku i Lord of Vermillion w 2008 roku. Uematsu stworzył też główny motyw muzyczny do gry Nintendo - Super Smash Bros. Brawl (2008). Natomiast w 2009 roku zgodził się na stworzenie całej ścieżki dźwiękowej do anime Guin Saga ( tzn. takie były jego warunki, cała ścieżka dźwiękowa lub nic). Kolejnymi dziełami Uematsu były ścieżki muzyczne do dwóch gier na Nintendo DS, a były to: Sakura Note oraz gra Level 5 - Fantasy Life. Uematsu stworzył też muzykę i fabułę do e-booka pt "Blik-0 1946". Ostatnimi dzieła nad którymi pracuje w obecnej chwili, lub są już na ukończeniu jest muzyka do następujących gier: Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas, Wonder Flick i Project Phoenix. Wkrótce też po premierze w europie usłyszymy nowe dzieła w grze Fairy Fencer F.
Super Smash Bros. Brawl - Main Theme
Fairy Fencer F - Our Mighit Tonight
W 2012 roku utwór "Aerith's Theme" napisany przez Uematsu do gry Final Fantasy VII trafił do zestawienia Classic FM (UK) "Hall of Fame" top 300 chart na miejscu 16. Jest to pierwszy utwór pochodzący z gry, który znalazł sie w tym zestawieniu. Ale największym wyróżnieniem cieszy się album Final Fantasy Series, który uplasował się na trzecim miejscu w zestawieniu Classic FM Hall of Fame. Na koniec niestety najsmutniejsza wiadomość. Wraz z anulowaniem gry Cry On została też anulowana ścieżka muzyczna do tego tytułu, ale liczę na to, że kiedyś zostanie ona wydana lub będzie można kupić pojedyncze utworki ( jeżeli nie zostały usunięte).
Życie prywatne
Uematsu obecnie mieszka w Tokio razem ze swoją żoną Reiko, którą poznał na studiach oraz z psem PAO J. W wolnym czasie lubi oglądać wrestling, pić piwo (za to duży plus) oraz jeździć na rowerze. Uematsu powiedział, że początkowo chciał zostać zawodowym zapaśnikiem, marzenie z dzieciństwa, zanim został jednym z najlepszych i najsławniejszych kompozytorów muzyki do gier.
KONCERTY
Jak pewnie wiecie Uematsu przeprowadził wiele koncertów pod nazwą Final Fantasy, które odbyły się w Japonii oraz poza granicami kraju samurajów. Pierwszy koncert na żywo odbył się w Lipsku w Niemczech (2003) na Symphonic Game Music Concert. Kolejne symfoniczne koncerty pod nazwą Symphonic Game Music Concerts odbyły się 2004, 2006 i 2007 roku. Natomiast do koncertu Those Who Fight from Final Fantasy VII, który odbył się 2004 roku został zaproszony Japoński pianista Seiji Honda, który wraz z orkiestrą wykonał aranżacje utworów z gry Final Fantasy VII. Innym wydarzeniem muzycznym był koncert z albumu "Dancing Mad" na podstawie muzyki z Final Fantasy VI, wykonany przez orkiestrę, zaproszony chór i organy piszczałkowe (polecam znaleźć fragmenty tego koncertu na youtubie, coś pięknego). W 2007 roku odbył się koncert "Distant Worlds" z utworami pochodzącymi z Final Fantasy IX, wykonany przez Japońską gwiazdę opery Izumi Masuda.
Dancing Mad
Koncerty sygnałowane nazwą Final Fantasy były wielkim sukcesem. W Japonii odbyła się trasa Tour de Japon. Z kolej w USA odbył się koncert Dear Friends - Music from Final Fantasy (10 maja 2004 r.) w Walt Disney Concert Hall w Los Angeles, i został wykonany przez orkiestrę Filharmonii Los Angeles oraz Los Angeles Master Chorale. Została przeprowadzona przez dyrektora Fort Worth Symphony Orchestra Miguel Harth-Bedoya. Koncerty w USA odniosły wielki sukces i zainicjowały trasę koncertową po Ameryce Północnej. W dniu 16 maja 2005 roku odbył się kolejny koncert pod nazwą More Friends: Music from Final Fantasy w Los Angeles, Gibson Amphitheatre, koncert prowadził nagrodzonego Grammy Arnie Roth. Uematsu gościnnie wyśtąpił w 2004 roku na koncercie A Night in Fantasia 2004 razem z Eminence Symphony Orchestra's.
More Friends Music From Final Fantasy - At Zanarkand
W dniu 18 luty 2006 r. w centrum konferencyjnym Pacifico Yokohama odbył się koncert Voices - Music from Final Fantasy do którego zostały zaproszone Japońskie gwiazdy muzyki: Emiko Shiratori, Rikki, Izumi Masuda i Angela Aki pod batutą Arnie Roth. Kolejnym wielkim wydarzeniem był koncert Play! A Video Game Symphony w Chicago, Illinois (27 maja 2006 r.) gdzie został zaproszony Uematsu z kilkoma swoimi kolegami kompozytorami. Poza Japonią i USA koncerty odbywała się też w innych krajach. Pierwszym koncertem w Europie, był koncert w Sztokholmie (14 czerwca 2006 r), kolejnym koncert odbył się w Toronto, Kanada (30 września 2006 r.), a jeszcze inny we Florencji,Włochy (10 października 2007r.). Kolejnym koncertem w Sztokholmie odbył się 4 grudnia 2007 r. pod nazwą The world tour Distant Worlds: Music from Final Fantasy, który został wykonany przez Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, a koncert poprowadził Arnie Roth. Kolejna tura koncertów zaczęła się od koncertu w Chicago Rosemont Theatre (1 marca 2008 r.), kolejny koncert odbył się Houston w Teksasie (24 lipca 2010 r.). Utwory z Final Fantasy wchodziły w ¼ w skład całego koncertu Symphonic Game Music Concert, który odbył się we wrześniu 2009 r. i był prowadzony przez Arnie Roth. W lutym 2010 r. Uematsu wystąpi na Anime Boston jednym z największych konwentów anime na wschodnim wybrzeżu. Gdzie zagrał z The Video Game Orchestra utwór One Winged Angel. Oprócz koncertu w Bostonie Uematsu został zaproszony do Berklee College of Music na wniosek absolwentów i wykonał krótką sesje Q & A. W dniu 24 listopada 2012 roku, Uematsu i Roth wykonali koncert Final Fantasy Distant Worlds przy udziale Adelaide Symphony Orchestra, Adelaide Philharmonia Chorus i solistów z Adelaide Entertainment Centre. Współpraca Uematsu I Rotha przebiegała pomyślnie. I zaowocowało to, kolejnym koncertem Final Fantasy Distant Worlds z współpracą Vienna Volksoper Chorus and Vienna Chamber Chorus w Konzerthaus, Vienna. W dniu 18 sierpnia 2013 r. w czasie trwania Fantasy Rock Festival w Kawasaki,Japonia wraz z zespołem Earthbound Papas, Uematsu miał zagrać utworki ze swojego drugiego albumu "Dancing Mad". Jednak jak sam stwierdził nie było to możliwe, że względu na prawa które posiadało Square Enix. Uematsu powiedział publiczności, że "pewna firma" S "" zadzwoniła i poinformował go, że "nie można używać nazwy". W związku z tym zamiast wycofać się z festiwalu zmienił nazwę z "Dancing Mad" na "Dancing Dad" nazwa nowego/starego albumu była ukłonem w stronę zespołu.
The Black Mages - JENOVA
Styl muzyczny i wpływ na Uematsu
Style kompozycji Uematsu są zróżnicowane, od klasycznych utworów symfonicznych i heavy metalowych do New Age i hiper - perkusyjne techno-electro. Ciekawym przykładem jest soundtrack do Lost Odyssey, gdzie od klasycznych utworów symfonicznych możemy usłyszeć też współczesne i jazzowe z domieszką techno. Uematsu stwierdził, że jest on wielkim fanem celtyckiej i irlandzkiej muzyki , a niektóre z jego prac zawiera elementy z tych stylów muzycznych. Co do kompozycji z serii Final Fantasy, na dwóch przykładach, można zauważyć/usłyszeć, że pochodzące utworki z Final Fantasy VIII są (w prostym języku mówiąc) bardziej mroczne i ponure, a z kolej w Final Fantasy IX są beztroski i optymistyczne. Jego ostatni album z Final Fantasy jest określany jako „ prawdziwe emocje” – które można usłyszeć i poczuć słuchając go. Takim przykładem jest, utwór pochodzący z Final Fantasy VII - "Aerith's Theme". W wywiadzie dla Nichi Bei Times, Uematsu powiedział „I don't really self-consciously compose music for Japan or for the world, but I do think there is something in my more melancholy pieces that has a distinctly Japanese quality”.Sam Uematsu został nazwany “Innovators” w Time Magazine's "Time 100: The Next Wave — Music". Został też nazwany "John Williams of the video game world" I dzięki niemu “increasing the appreciation and awareness" wśród gier wideo.
Tour de Japon - Aeris' Theme
Uematsu czerpał wiele inspiracji z różnych źródeł pochodzących z Wielkiej Brytanii i USA, a sam mówi, że największy wpływ na niego miał sir Elton John, z kolej Elton mówi, że chciałby być jak Uematsu. Poza Eltonem John’sem inspiracje czerpał od takich zespołów jak: The Beatles, Emerson, Lake & Palmer, Simon & Garfunkel. Wracając do klasycznej muzyki inspirację czerpał z dzieł Piotra Czajkowskiego. Uematsu kiedyś w wywiadzie powiedział, że takie zespoły jak Pink Floyd i King Crimson miały duży wpływ na jego ostatnie kompozycje do Final Fantasy. Intro do utworu "One- Winged Angel" z Final Fantasy VII zostało zainspirowane piosenką Jimiego Hendrixa „Purple Haze” ,a słowa zostały zaczerpnięte z średniowiecznej poezji oparte na dziełach i kantatach Carla Orffa Carmina Burana, zwłaszcza utwory „Estuans Interiusem”, „O Fortuna”, „Veni , Veni , Venias „ i „Ave Formosissima”. Tutaj przy okazji chciałbym przytoczyć dwie ciekawostki. Pierwsza dotyczy Igrzysk Olimpijskich w Atenach w roku 2004, gdzie w czasię trwania kobiecych zawodów pływackich leciał utwór "Liberi Fatali" z Final Fantasy VIII. Drugą ciekawostką jest to, że utwór z FFVIII pod tytułem "Eyes on Me" wykonany przez chińską gwiazdę pop Faye Wong sprzedał się w ilości 400 000 sztuk (dane do 2000 r.). Przy okazji zgarniając jako pierwszy utwór z gry nagrodę Japan Gold Disc Awards i "Song of the Year (International)" w 2000. W 2010 roku w wywiadzie Uematsu stwierdził, że “Rather than getting inspiration from listening to other music, I get inspiration while I'm walking my dog”. Jak tu nie lubić tego człowieka. W sumie na tym koniec Legend Branży, jeszcze zapoznacie się z tabelką gdzie przedstawię twórczość Uematsu i zapraszam od razu do drugiej część, która wkrótce się ukaże.
Beginning of Fantasy - Eyes on Me
ALBUMY i TWÓRCZOŚĆ
GRY | |||
Rok | Tytuł | Rola | Współtwórcy |
1986 | Cruise Chaser Blassty | Composition/arrangement | Takashi Uno |
Alpha | Composition/arrangement | ||
King's Knight | Composition/arrangement | ||
Suishō no Dragon | Composition/arrangement | ||
1987 | 3-D WorldRunner | Composition/arrangement | |
Apple Town Story | Composition/arrangement | ||
Mystery Quest | Composition/arrangement | ||
Genesis | Composition/arrangement | ||
Aliens | Composition/arrangement | ||
Cleopatra no Mahou | Composition/arrangement | ||
Rad Racer | Composition/arrangement | ||
Nakayama Miho no Tokimeki High School | Composition/arrangement | Toshiaki Imai[60] | |
JJ | Composition/arrangement | ||
Final Fantasy | Composition/arrangement | ||
1988 | Hanjuku Hero | Composition/arrangement | |
Final Fantasy II | Composition/arrangement | ||
1989 | Square's Tom Sawyer | Composition/arrangement | |
The Final Fantasy Legend | Composition/arrangement | ||
1990 | Final Fantasy III | Composition/arrangement | |
Rad Racer II | Composition/arrangement | ||
Final Fantasy Legend II | Composition/arrangement | Kenji Ito | |
1991 | Final Fantasy IV | Composition/arrangement | |
1992 | Final Fantasy V | Composition/arrangement | |
1994 | Final Fantasy VI | Composition/arrangement | |
1995 | Chrono Trigger | Composition/arrangement | Yasunori Mitsuda i Noriko Matsueda |
1996 | DynamiTracer | Composition/arrangement | |
Front Mission: Gun Hazard | Composition/arrangemen | Yasunori Mitsuda, Masashi Hamauzu i Junya Nakano | |
1997 | Final Fantasy VII | Composition/arrangement | |
1999 | Final Fantasy VIII | Composition/arrangement | |
2000 | Final Fantasy IX | Composition/arrangement | |
2001 | Final Fantasy X | Composition/arrangement | Masashi Hamauzu i Junya Nakano |
2002 | Final Fantasy XI | Composition/arrangement | Naoshi Mizuta i Kumi Tanioka |
2003 | Final Fantasy Tactics Advance | Composition (1 song) | Hitoshi Sakimoto, Kaori Ohkoshi i Ayako Saso |
Hanjuku Hero Tai 3D | Composition/arrangement | ||
2005 | Hanjuku Hero 4: 7-Jin no Hanjuku Hero | Composition | Kenji Ito |
Egg Monster Hero | Composition | ||
2006 | Final Fantasy XII | Composition (1 song) | Hitoshi Sakimoto, Hayato Matsuo i Masaharu Iwata |
Blue Dragon | Composition | ||
2007 | Anata o Yurusanai | Composition | several others |
Lost Odyssey | Composition | ||
2008 | Super Smash Bros. Brawl | Composition (1 song) | several others |
Lord of Vermilion | Composition | ||
Blue Dragon Plus | Composition/arrangement | ||
Away: Shuffle Dungeon | Composition/arrangement | ||
Cry On (canceled) | Composition | ||
2009 | Blue Dragon: Awakened Shadow | Composition/arrangement | |
Sakura Note | Composition/arrangement | ||
SaGa 2 Hihō Densetsu: Goddess of Destiny | Composition | Kenji Ito i Yasuhiko Akanishi | |
Kurulin Fusion | Musical Directo | ||
2010 | Lord of Vermilion II | Composition (1 song) | Hitoshi Sakimoto |
Final Fantasy XIV | Composition | ||
Lord of Arcana | Composition | Kenichiro Fukui and Satoshi Henmi | |
2011 | The Last Story | Composition | |
UnchainBlades ReXX | Composition (1 song) | Tsutomu Narita | |
2012 | UnchainBlades EXXIV | Composition | Tsutomu Narita, Michio Okamiya i Yoshitaka Hirota |
Fantasy Life | Composition | ||
2013 | Fairy Fencer F | Composition | several others |
Hometown Story | Composition | ||
Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas | Composition | Kalle Ylitalo i Kenji Ito | |
Granblue Fantasy | Composition | ||
2014 | Wonder Flick | Composition | |
2015 | Project Phoenix | Composition | |
INNE | |||
1994 | Phantasmagoria | Composition/arrangement | |
1998 | Ten Plants | Composition/guitars (1 song) | many others |
1999 | Ten Plants 2: Children Songs | Composition (1 song) | many others |
2000 | Ah! My Goddess: The Movie | Composition (Main Theme) | Shiro Hamaguchi |
2001 | Final Fantasy: Unlimited | Composition | Shiro Hamaguchi i Akifumi Tada |
2003 | The Black Mages | Composition/keyboards | |
2004 | The Black Mages II: The Skies Above | Composition/keyboards | |
2005 | Final Fantasy VII Advent Children | Composition | Keiji Kawamori, Kenichiro Fukui i Tsuyoshi Sekito |
2007 | Blue Dragon (Anime) | Composition | |
2008 | The Black Mages III: Darkness and Starlight | Composition/keyboards | |
Blue Dragon: Tenkai no Shichi Ryuu | Composition | ||
2009 | Guin Saga | Composition | |
2010 | Nobuo Uematsu's 10 Short Stories | Composition | |
2011 | Earthbound Papas: Octave Theory | Composition/keyboards | |
Play For Japan: The Album | Composition | many others | |
2012 | Fairy Tail the Movie: The Phoenix Priestess | Composition (1 song)[63] | Yasuharu Takanashi |
2013 | Blik-0 1946 | Composition/story | |
Earthbound Papas: Dancing Dad | Composition/keyboards |
Niektóre z albumów możecie kupić na:
https://itunes.apple.com/us/artist/nobuo-uematsu/id75001920
Źródła:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nobuo_Uematsu
http://www.1up.com/features/final-fantasy-composer
http://halloffame2012.classicfm.co.uk/individual/?position=16
http://halloffame.classicfm.com/2013/chart/position/3/
i wiele innych.