Blog użytkownika vankree

vankree vankree 29.04.2017, 20:33
Wipeout (seria)
845V

Wipeout (seria)

29 września 1995 - Europejska premiera pierwszego Playstation. Konsola przyszłości - napęd CD-ROM, możliwości generowania grafiki 3D i pierwszy krok w branże gier dla Sony. Jednym z tytułów startowych są niesamowite futurystyczne wyścigi, Wipeout.

 

Niesamowity pokaz możliwości najnowszego sprzętu - świetnie zaprojektowane, latające poduszkowce poruszały się z niewyobrażalną prędkością, wszystko w trójwymiarowej grafice, z głośników najnowsza elektroniczna muzyka (na ost m.in. Leftfield czy Orbital) i nikt nie miał wątpliwości, że oto zaczyna się nowa era w grach video.

Wipeout

"(...) Legendarna historia o tym jak ja z Jimmy Bowersem siedzieliśmy w pubie, w czasie kiedy kończyliśmy grać w Mario Kart na SNESie. W pewnym momencie wyłączyłem całą muzykę w grze i puściłem jakieś techno. I nareszcie udało mi się pokonać 150cc puchar, po tym jak próbowałem tyle razy. W końcu udało mi się to zrobić!(...)"
(Nick Burcombe, Główny Projektant przy Wipeout, Psygnosis) źródło: wywiad dla gamestm.co.uk

Psygnosis, studio z angielskiego Liverpoolu, stworzyło grę w której główną rolę grała niesamowita prędkość oraz muzyka klubowa. Nic dziwnego więc, że kluby z elektronicznymi dźwiękami, zostały użyte przy promocji gry oraz Playstation - w Wielkiej Brytanii Sony powstawiało standy z grą do najpopularniejszych lokali. Także i tych nieistniejących - wczesną wersję "Wipeout" ogrywają bohaterowie w filmie "Hakerzy"(1995), produkcji z młodziutką Angeliną Jolie w roli głównej.
Wisienką na torcie była współpraca z "The Designers Republic" - studia zajmującego się głównie projektowaniem logosów i okładek dla branż związanych z muzyką elektroniczną. To właśnie tej ekipie zawdzięczamy niesamowity styl świata gry, wszystkie logosy (wstawki z japońskimi znakami i charakterystyczną czcionkę) i okładki kolejnych odsłon serii, które bardziej przypominały kolejny album z mocną techniawką, niż następną "gierkę" na konsolę. Kooperacja z "tDR" skończyła się na odsłonie trzeciej Wipeouta, jednak w każdej kolejnej nadal mogliśmy, choć miejscami tylko elementy, zobaczyć styl zapoczątkowany przez tych artystów.

///PIRANHA

Premiera wraz z PSX-em, oryginalny design gry i trójwymiarowa grafika nie wystarczyłaby jednak, aby na przestrzeni 20 lat, seria doczekała się aż 9 nowych odsłon. To właśnie grywalność wręcz wylewała się z tej produkcji: Mogłeś sterować wyścigowym poduszkowcem, sunącym z dużą prędkością, nad trasami zbudowanymi w/nad/pod futurystycznymi miastami, zakręconymi tak bardzo że można było dostać zawrotu głowy. Oprócz niezpiecznych zakrętów, zagrażali Ci także przeciwnicy którzy mogli staranować Cię swoimi bolidami, czy też "popieścić" różnymi broniami, które aktywowało się przelatując nad ich ikonkami. Jednym z rozwiązań, których na próżno było szukać w podobnych grach, to kierunkowe hamulce powietrzne - właśnie ich opanowanie decydowało o tym jak perfekcyjny będzie nasz przejazd.

Wipeout_1995_reklama

"Zaczęliśmy mieć pomysły na te super szybkie i agresywne wyścigi. I wtedy tak naprawdę zaczęło się to składać do kupy. Wszyscy zrozumieli o co nam chodzi, po tym gdy Jimmy zrobił pierwszy render dwóch statków ścigających się po ciasnym torze - dodaliśmy do tego muzykę The Prodigy i wszyscy zaczęli gadać "Wow, super, musimy zrobić tą grę". Wyglądało to niesamowicie."
(Nick Burcombe, Główny Projektant przy Wipeout, Psygnosis) źródło: wywiad dla gamestm.co.uk

Walka o każdy fragment trasy, nawet i jedną milisekundę i skupienie się przez cały wyścig - mamy tak w Gran Turismo, FORZIE, Colinie i setce innych racerow, sęk w tym że Wipeout, w tym aspekcie też wyróżnia się z innych gier dla maniaków "prędkości" - Wraz z wzrostem poziomu trudności, oprócz standardowo bardziej agresywnych przeciwników, czy mniejszej ilości czasu w "próbach czasowych", nasz poduszkowiec zwiększał swoją prędkość. Przy tych najtrudniejszych wyzwaniach, nawet jeden błąd eliminował nas z wyścigu. Ot, taki "Dark Souls" wśród futurystycznych racerów, tylko że przy prędkości godnej McLarena P1.

Tagi: futurystyczne wyścigi psx psygnosis sony studio liverpool wipeout wyścigi

Przejdź do strony
Oceń notkę
+ +23 -

Oceń profil
+ +7 -
vankree
Ranking: 6240 Poziom: 19
PD: 1183
REPUTACJA: 209