Odłączeni od prądu cz.5 - Cyberpunk 2020

W piątym odcinku przyjrzymy się bliżej grze Cyberpunk 2020.
Powiew przyszłości
Cyberpunk 2020 jest drugą edycją gry fabularnej Cyberpunk, a zarazem pierwszą, która ukazała się na rynku polskim. Twórcą gry jest Mike Pondsmith. 2020 został wydany nakładem R. Talsorian Games. Do Polski trafił w roku 1994 dzięki wydawnictwu Copernicus Corporation. Jest, to pierwsza i ostatnia, jak do tej pory, edycja Cyberpunk, która zagościła w kraju nad Wisłą.
Mechaniczny świat
Akcja gry rozgrywa się w Stanach Zjednoczonych roku 2020 (w dodatkach pojawiły się pozostałe kraje). Mamy tutaj typową dla gatunku cyberpunk wizję świata, w której nastąpił olbrzymi skok technologiczny. Korporacyjne molochy twardą ręką trzymają za pysk społeczeństwo, a rozwarstwienie społeczne pogłębia się coraz bardziej.
W grze wcielamy się w tytułowych cyberpunków, anarchistów wywodzących się z różnych środowisk, wyznających różne religie, zajmujących różne pozycje w drabinie społecznej. Świat roku 2020 jest wyjątkowo nieprzyjazny, dlatego cyberpunki stosują wszelkie, możliwe środki, aby przeżyć. Są, to głównie elektroniczne modyfikacje ich ciała. Poprawiają one ich refleks, siłę, szybkość w ogromnym stopniu. Oczywiście, większość tego typu zabiegów przeprowadzana jest nielegalnie.
W świecie Cyberpunk 2020 sieć rozwinęła się do tego stopnia, że możliwe jest przesyłanie informacji bezpośrednio do mózgu dzięki specjalnym implantom. Jest, to, jednak bardzo ryzykowna metoda korzystania z sieci. Infekcja wirusem zazwyczaj prowadzi do śmierci. Bezpieczniejszą metodą jest korzystanie ze specjalnych modemów w komplecie z okularami 3D.
Nie jestem punkiem, skinie. Jestem cyberpunkiem.
Postać gracza definiowana jest dziewięcioma cechami głównymi oraz czterema pomocniczymi. Cechy główne to: inteligencja, refleks, opanowanie, zdolności techniczne, szczęście, atrakcyjność, szybkość, empatia, budowa ciała. Natomiast pomocnicze to: liczba zachowawcza (decyduje o doznawanych obrażeniach, utrzymywaniu się przy życiu w przypadku ran śmiertelnych), modyfikator budowy ciała (odejmuje otrzymane obrażenia), bieg oraz skok.
W grze występuje 81 umiejętności m.in. obsługa komputerów, prowadzenie pojazdów, czy perswazja. Wpływ na umiejętności mają określone cechy postaci. Poziom umiejętności mieści się pomiędzy 0 - 10. Im wyższy poziom, tym większa szansa na jej skuteczne użycie.
Cyberpunk 2020 oferuje 10 różnorodnych, klas postaci do wyboru. Są to: Businessman, Fixer, Netrunner, Nomad, Gliniarz, Reporter, Rockman, Solo, Technik oraz Technik medyczny. Każda z klas ma jedną, charakterystyczną i unikalną tylko dla niej umiejętność.
Tak jak w innych grach fabularnych tak i w Cyberpunk 2020 kluczową rolę odgrywają rzuty kośćmi. W grze wykorzystuje się k10. W przypadku wykonywania testu za pomocą kości wartość 1 oznacza krytyczną porażkę, za którą mogą podążyć bolesne efekty dla postaci gracza. Natomiast wartość 6 krytyczny sukces, który daje prawo do kolejnego rzutu. Jego wynik sumuje się z poprzednim
Rok 2077
Zapoznanie się z Cyberpunk 2020 może być dla osób nieobeznanych z gatunkiem, dobrą rozgrzewką przed nadchodzącym Cyberpunk 2077 od naszych rodaków z CD Projekt RED. Zagorzali fani cyberpunka już pewnie dawno temu mieli do czynienia z tą świetną grę fabularną. Z mojej strony polecam odświeżyć sobie Blade Runnera w reżyserii Ridleya Scotta oraz zapoznać się z książką pt. Neuromancer, autorstwa Williama Gibsona. Polecam i do zobaczenia w kolejnej części cyklu.