Na początku był chaos... historia gier wideo w pigułce

Żyjemy w pięknych czasach, przynajmniej dla tych co interesują się naszym wspaniałym hobby jakim niewątpliwie są gry wideo i cały świat związany z konsolami.Chciałbym przybliżyć Wam od początku do dnia dzisiejszego jak to wszystko po kolei przez lata się kształtowało oraz co ważne co każda generacja wnosiła do swojego okresu. Gdyż wydaje mi się że obecna generacja daje nam za mało jak na razie.
Pomyśleć że jeszcze nie tak dawno konsole raczkowały. Praktycznie na naszych oczach dokonuje się rewolucja. Dokonuje się coś za co jesteśmy można powiedzieć współodpowiedzialni, bo bez nas, bez graczy nie istniało by te całe środowisko elektronicznej rozrywki. Ale od początku.
NA POCZĄTKU BYŁ CHAOS...
Tak to można nazwać, tak jak formował się świat, tak samo formułowały się gry oraz konsole. Pierwszą grą o ile można to tak nazwać było Cathode-Ray Tube Amusement Device stworzone w 1947 roku przez Thomasa T. Goldsmitha Jr. i Estle'a Raya Manna. To prosty symulator rakiety, było to urządzenie wyłącznie elektromechaniczne. Gracz siedział przed ekranem ( najczęściej kartką papieru) na ekranie gracz widział cele, samoloty itp. i trzeba było namierzyć za pomocą pokrętła cel. Prostota, a jednak coś się działo, pierwsza atrakcja była. Pierwszy krok do czegoś nowego.
Następny przełom bo tak to można nazwać, gdyż to jest pierwsza gra która została pokazana w formie graficznej - jest OXO czyli kółko - krzyżyk stworzona przez A.S. (Sandy) Douglasa. Popularna gra kółko krzyżyk wiadomo na czym polegała, gracz grał z komputerem, a grafika i wynik był wyświetlany w 35x16 pikseli. Gra nie zdobyła rozgłosu gdyż komputer EDSAC był tylko na uczelni w Cambridge.
Kolejna gra która wniosła nowości do raczkującej jeszcze wtedy elektronicznej rozrywki ( jak to teraz określamy) była stworzona przez William Higinbothama Tennis for Two. Jest to gra w tenisa stołowego, obraz był wyświetlany na oscyloskopie. Gra była dla dwóch graczy, którzy trzymali można powiedzieć prapradziadków w dłoniach, odpowiedniki naszych nowych padów teraz. A były to skrzynki z przyciskami i gałkami gdzie mogli kierować ruchem.
Kolejną ciekawą i świeżą grą było Spacewar! stworzone w 1961 roku przez Steve'a Russella z Massachusetts Institute of Technology. W grze dwaj gracze sterowali statkami kosmicznymi i mieli za zadanie zastrzelić się nawzajem. Niby nic, ale wtedy to była kolejna rewolucja. W grze pojawiło się już tło składające się z gwiazd (ciekawe czy K-Pax uwzględnili :P) w grze została poprawiona grawitacja, dla wielu jest to pierwsza gra z prawdziwą wektorową grafiką. Gra oferowała nawet takie bajery że gracz mógł zniknąć na chwilę ze swoim statkiem, po czym gra go losowo w nie wiadomo jakim miejscu na ekran przywracała, natomiast znajdujące się w oddali słońce przyciągało statki w zależności jak daleko od niego statki kosmiczne się znajdowały.
Bardzo duży udział w tej branży miał Ralph Baer który pracował nad różnymi kontrolerami. Wynalazł między innymi pistolet którym mogliśmy strzelać na ekran. Doprowadził także do powstania pierwszej w historii konsoli do gier pod nazwą Magnavox Odyssey. A było to wszystko w roku 1972 i tak oto narodziła się...
I GENERACJA KONSOL
Można tak powiedzieć, że pierwsza generacja trwała w latach siedemdziesiątych a dokładnie w latach 1972-1979. Jednak już koniec lat sześćdziesiątych był bardzo emocjonujący za sprawą wcześniej wspomnianego Ralpha Beara który był na początku zwykłym elektro -mechanikiem telewizji który w 1966 roku stworzył prostą dwuosobową grę wideo a nazwał ją Chase.
Gra polegała na tym że dwie kropki na ekranie wzajemnie się ścigały. Ralph Bear wpadł na pomysł żeby sprzedawać swoją grę firmom zajmującym się telewizją kablową. Trzeba zaznaczyć że telewizja kablowa w latach 60 i 70-tych przeżywała wielki kryzys. Prace trwały, Ralph udoskonalał swój produkt czego efektem był Brown Box mający kontrolery, pistolet oraz szesnaście przycisków na konsoli.
"Brown Box"
Ralph chodził od firmy do firmy aż w końcu znalazł. W 1969 roku oprócz lądowania na księżycu była jeszcze jedna ważna decyzja która na pewno ma wpływ na to co teraz się dzieje, a mianowicie została podpisana umowa między Ralphem a firmą Magnavox. Magnavox wprowadził parę zmian w Brown Box, a przede wszystkim jedną z ważniejszych to było użycie kartridży do zmiany gier oraz usunięcie kolorowej grafiki. Były za to kolorowe nakładki w celu ograniczenia kosztów produkcji. Konsola została wydana w maju 1972 jako Magnavox Odyssey. Konsola nie posiadała procesora, dźwięku, ani możliwości automatycznego zliczania punktów przez graczy.
Magnavox Odyssey:
Konsola nie odniosła dużego sukcesu za sprawą marketingu, oraz słabej dostępności.
Przyszedł czas też na domową wersję gry PONG w 1975 roku. Wtedy był złoty okres dla gier tego pokroju powstało wiele klonów gry PONG. Można taką konsolą też nazwać Telstar.
Pierwszą konsolą która zawierała procesor to Fairchild Channel F. I tak oto kończy się pomału pierwsza generacja konsol a zaczyna druga. Przeskok straszny bo jest już procesor w konsolach.
II GENERACJA KONSOL
Druga generacja to okres pomiędzy 1976 a 1984 dlatego Fairchild Channel F zaliczana jest już do drugiej generacji konsol. W 1977 roku Atari wydało własną konsolę która miała możliwość wymiany kartridżów, nazwaną Video Computer System (VCS) mało kto wtedy wiedział że dziś będzie to konsola kultowa bo w 1982 zmieniono jego nazwę na Atari 2600.
Magnavox w 1978 roku wydał własną konsolę z kartridżami, Magnavox Odyssey 2. Konsola nie była taka popularna jak Atari ale pozwoliło jej to w ciągu pięciu lat sprzedać ponad milion sztuk tej konsoli. Warto także wspomnieć fakt, że ta sama konsola w europie była sprzedawana jako Videopac G7000.
Bardzo ważna rzecz się wydarzyła się w 1979 roku, a mianowicie stworzona została firma Activision przez niezadowolonych programistów Atari. Był to pierwszy third-party developer.
W 1980 ( niektóre zródła podają 1980) powstaje kolejna konsola Intelijvision.
Procesor nowej konsoli mógł wykonywać instrukcje o długości 10 bitów i zapisywać informacje o długości 16 bitów. Czyli potrafiła wszystko szybciej zrobić. Konsola była bardziej zaawansowana od Atari 2600 i sprzedawała się również całkiem fajnie.
Rok 1982 to kolejna konsola ColecoVision. Na konsole pojawiły się także specjalne adaptery dające możliwości grania w gry innych platform. Konsola była bardzo zaawansowana technicznie, była mocniejsza od Intelijvision. Potrafiła wyświetlać grafikę jak ówczesne automaty do gier.
Tak wyglądała konsola ColecoVision
A tak Kardridże:
Początkowo kartridże były 2KB pamięcią ROM dla Atari 2600 oraz 4K dla Intellivision potem ten limit wzrósł do odpowiednio 16KB oraz do 32KB. Mimo że wielkość kartridżów rosła to pamięć RAM konsoli stała w miejscu. W roku 1982 był zalew gier od Activision. Wszystko było dobrze gdy nagle...
ZAPAŚĆ RYNKU GIER VIDEO W 1983 ROKU:
Zapaść można powiedzieć zakończyła drugą generację konsol. Wiele firm zbankrutowało, wiele gier które były zapowiedziane nigdy nie ujrzały światła dziennego. Przyczyny kryzysu są różne jednym z nich był marketing komputerów osobistych i hasła reklamowe, że po co kupować dzieciom konsole które odciągają od nauki, nie uczą, na komputerze można więcej rzeczy zrobić itp. druga istotna sprawa, że był wylew tytułów bardzo słabej i niskiej jakości. Jedną z wiadomości było również to, iż we wrześniu 1983 zakopano ponoć ( nie wiadomo ile w tym prawdy) tysiące kartridżów m.in. z grą E.T. oraz konsol Atari. Ale największy wpływ na to miały komputery które zazwyczaj miały większą dostępną pojemność danych i lepsze możliwości audio-wizualne niż konsole, ludzie zaczęli wybierać komputery zamiast konsol, które nie potrafiły tworzyć tekstu oraz innych rzeczy, były po prostu bardziej uniwersalne, oprócz grania mogły się do czegoś jeszcze przydać. Ceny gier również miały wpływ na upadek i zapaść oraz to że gry na komputerach można było łatwo kopiować. Jednak rok 1984 i znowu zwrot akcji. Do gry wkracza Nintendo. I tak oto rodzi się...
III GENERACJA KONSOL:
Trzecia generacja konsol przypada na lata 1983-1995 i jest to era 8-bitowców. Mimo iż poprzednia generacja też już miała 8 bitów to dopiero od tej pory konsole zostały oznaczone jako bitowce. Dla niektórych to pierwsza generacja po wielkim kryzysie.
Najbardziej popularna i oferująca niesamowitą grywalność wraz z grafiką to Nintendo Entertaiment System a w Japonii jako Famicom. Narodziło się wiele współczesnych gwiazd jeżeli można to tak nazwać.
1985 - Super Mario Bros
1986 - Metroid
1987 - Castlevania
1986 0 The Legend of Zelda
1987 - Final Fantasy
Gry które zmieniły rynek, pokazały nową jakość i niekończącą się zabawę oraz posiadały fabułę.
Na rynku pojawiła się SEGA która okazała się największym konkurentem Nintendo. Sega ze swoim Sonic the Hedgehog zaraz weszła do serc graczy, a konsola Sega Master System okazała się przebojem rynkowym. Na rynku dalej pozostawała firma Atari ze swoim Atari 7800.
Nintendo Entertaiment System:
Sega Master System:
Atari 7800:
Ta generacja bardzo dobrze się sprzedała jak i pokazała, że w konsolach jest przyszłość dlatego największe firmy takie jak Sega czy Nintendo wydają drugie wersje swoich konsol i tak przechodzimy do...
IV GENERACJA KONSOL
Czwarta generacja to walka Nintendo oraz Segi już na dobre. Ta generacja nazywała się erą 16-bitowców.Nintendo stworzyło Super Nintendo Entertainment System natomiast Sega stworzyła konsolę Sega Mega Drive. Walka była na każdym kroku, było przede wszystkim porównywane grafiki, jakie oferowały konsole, oraz na dobre była walka która maskotka danej firmy jest lepsza, czy to Mario od Nintendo czy Sonic od Segi.
Dwaj najwięksi gracze ery 16-bitowej.
SNES:
SMD:
Ta generacja rozwijała ideę poprzedniej generacji, lepsza grafika, tytuły zaczerpniete z poprzednich konsol, chociaż parę nowych też się pojawiło produkcji, jednak dało się zauważyć, że było dużo kontynuacji. Nie była ta generacja tak innowacyja jak poprzednie gdzie zawsze coś było nowością czy były jakieś innowacje w grach. W tej generacji nośnikiem danych był kartridż, podobnie jak w większości dostępnych wtedy konsol.
Warto wspomnieć jakie gry miały swoje kontynuacje czy też zostały przeniesione z automatów lub pojawiły się po raz pierwszy.
-Metroid: Super Metroid
-Zelda: The Legend of Zelda: A Link to the Past
-Dragon Quest
-Star Fox
-F-Zero
-Final Fantasy
-Seiken Densetsu
-Street Fighter
Warto odnotować fakt że w tej generacji jeszcze mieliśmy Neo Geo oraz TurboGrafx-16 konsole udane jednak trochę w cieniu jak spojrzymy na walkę pomiędzy SEGĄ a NINTENDO.
Czwartą generację można podsumować prosto, rozwijała założenia z trzeciej generacji, nośniki się jako tako nie zmieniły, grafika, dzwięk były na wyższym poziomie, jednak prawdziwy boom i przejście do nowego świata miał dopiero nadejść wraz z piątą generacją konsol i wejście w świat 3d...
V GENERACJA KONSOL ORAZ WEJŚCIE DO ŚWIATA 3D
Piąta generacja konsol to era 32- i 64 bitowców. W tej erze powstały konsole zarówno 32-bitowe jak i 64-bitowe, a rynek zdominowały konsole wtedy trzy konsole bo do walki włączyło się SONY.
I tak oto otrzymaliśmy:
PlayStation(1995)
Sega Saturn(1994)
Nintendo 64
Oto trzej najmocniejsi rywale V generacji, oczywiście powstały jeszcze 3DO oraz Atari Jaguar ale ze względu na słabszy marketing,brak reklam oraz mniejsze wsparcie nie osiągnęły takiego sukcesu jak wspomniana trójka.
LICZBA BITÓW ORAZ GRAFIKA 3D
Określanie liczby bitów nie wzięło się znikąd gdyż liczka bitów miała pokazywać moc konsoli, zaawansowanie techniczne.Era 32 oraz 64-bitowców zasłynęła jednak nie z ilości bitów, a gier prezentowanych w pełnym trójwymiarze. Te konsole to był szok dla branży pod względem graficznym. Popularne gry dwuwymiarowe z ery 16- i 8-bitowej poszły w odstawkę gdyż trójwymiar oferował coś więcej, wreszcie programiści mogli swoje fantazje zrealizować, na ten okres przypada wiele niesamowitych gier między innymi Super Mario 64 na Nintendo 64 i Tomb Raider na konsolę Saturn, a później także gra wyszła na PlayStation, a jak się jeszcze wspomni o Mario Kart 64, MGS czy GT to widać jaki przełom się dokonał. Reklama również robiła swoje, wszędzie było widać reklamy że to jedne z pierwszych gier w pełni trójwymiarowych.
NOWY NOŚNIK
Era konsol 32- i 64-bitowców oprócz wejścia do świata 3D zaoferowała nam jeszcze coś nowego a mianowicie nośnik CD. Ta generacja również upłynie pod względem walki który nośnik jest lepszy, czy od Nintendo gdzie konsola wykorzystuje kartridże czy Sony które wykorzystało innowacyjny wtedy napęd CD. Nintendo broniło się, że kartridż utrudnia piractwo gier oraz szybciej się ładuje, to byłą prawda jednak kartridż nie mógł zrobić jednego, nie mógł tyle pomieścić danych co płyta CD. Tak jak teraz mamy wojenki PC czy Konsole czy PS kontra MS to wtedy była "Wojna nośników".
Turok na Nintendo 64 i pokaz mocy:
Płyta CD kontra kartridż
PIERWSZE NIEZADOWOLENIE GRACZY
Znacie uczucie które nam toważyszy od niedawna? brak dobrych platformówek, brak innowacyjnych tytułów, nowych IP, brak wyzwań w grach? gry się same przechodzą,są proste itp. To samo się działo w latach dziewiędziesiątych. Starzy gracze mówili, że młodsi gracze nastawiają się na nowinki techniczne w grach.Natomiast sama gra już nie była ważna, starzy gracze mówili, że teraz wszyscy będą fascynować się grafiką, a zapomni się o najważniejszym czyli grywalności.
Warto odnotować fakt, że Atari mające problemy przestało tworzyć konsole do gier.
I tak dochodzimy do końca V Generacji która była jedną z najbardziej rewolucyjnych, przejście z 2d do 3d, nowe nośniki w postaci CD. Jednak kolejna generacja też już czekała z nowinkami technicznymi.
VI GENERACJA KONSOL
Era 128-bitowców, jest to ostatnia generacja konsol gdzie mówiono o bitach jako mocy konsoli. Era która przypada na początek XXI wieku. W tej generacji mamy nowego gracza Xbox.
PlayStation 2
Xbox
Nintendo Gamecube
Dreamcast
KOLEJNA PORCJA INNOWACJI
Nowe konsole i kolejne innowacje oraz nowinki techniczne. Sowy wraz ze swoim nowym dzieckiem wprowadza nowy nośnik do PlayStation 2 - DVD. Okazuje się że konsola jest wstecznie kompatybilna oraz obsługuje też płyty CD. Sony reklamowało konsolę jako kompajn multimedialny czy kino domowe. Potem Xbox również dostał nośnik DVD i również stał się centrum domowej rozrywki. Dreamcast umożliwiał rozgrywkę przez Internet jako pierwszy, potem usługę dostało również ps2 oraz Xbox który właśnie najlepiej przygotował się do rozrywki przez internet i wprowadził usługę Xbox Live.Kolejną nowością w tej generacji to zastąpienie kart pamięci. Xbox jako pierwsza konsola posiadała dysk twardy gdzie można było zapisywać gry. Należy również wspomnieć że nintendo zrezygnowało ze swoich starych nośników i stworzyło Nintendo GameCube Disc.
W kwestii gier było bardzo dobrze, dostaliśmy kontynuacje znanych serii, ale też były nowe IP praktycznie na każdą konsolę. Graficznie był widoczny przeskok między generacjami, ogrom świata w takim GTA robił wtedy wielkie wrażenie, a takie gry jak MGS,Halo czy odnowiony MGS TTS tylko utwierdzały nas w przekonaniu, że jest się czym chwalić pod TV. Niestety Sega nie wytrzymała wyścigu i Dreamcast był od nich ostatnią konsolą.
Podsumowując tę generację widać, że konsole dały nam dużo nowych technologii które wcześniej nawet nam się nie śniły. Lata 2005 to już do naszych drzwi puka kolejna nowinka w postaci HD...
VII GENERACJA KONSOL
VII generacja zaczęła się w 2005 roku za sprawą premiery Xbox 360. W następnym roku swoje premiery miały PlayStation3 oraz Nintendo Wii. W tej generacji skończono już z nazewnictwem bitowym gdyż była to generacja która mogła generować grafikę HD ( oprócz wii).
PlayStation3
Xbox360
Nintendo Wii
INNOWACJE WRAZ Z POJAWIENIEM SIĘ VII GENERACJI KONSOL
Pierwszą nowością nie mającą wiele wspólnego z grafiką HD bo wtedy każdy był ciekawy jak ona będzie wyglądać, ale nowość mająca wpływ na komfort grania było wprowadzenie standardowo do konsoli bezprzewodowych padów. Następnie ps3 oraz X360 poprzez HDMI można było podłączyć do Tv ( oczywiście Tv musiał posiadać takie wejście więc potrzebna była również wymiana telewizora). Jeżeli chodzi o gry to również dokonała się rewolucja, do każdej praktycznie gry po premierze można było dokupić tzw. DLC czyli dodatkowe misje,bronie,samochody itp. w zależności co tam przygotował twórca gry. Dosyć popularne stały się także przepustki sezonowe czy różnego rodzaju mikropłatności. A więc sporo tego, wszystko dzięki rozprzestrzenieniu się internetu. Sony,MS,Nintendo ( może w mniejszym stopniu) zaprojektowało swoje konsole tak aby internet nie był im obcy, dlatego można przez konsole pobierać gry,dema,tapety czy konsole same się aktualizują. Powstają także nowe gry tzw. free to play. A w połowie generacji rozpoczyna się boom i moda na gry INDIE. Warto również wspomnieć o innowacyjnych kontrolerach ruchowych które posiadała konsola Nintendo Wii. To również była wielka nowość jak i coś co skłoniło wobec wielkiego zainteresowania ze strony klientów wprowadzenia swoich kontrolerów w ps3 oraz x360. Sony jak nas przyzwyczaiło z każdą kolejną generacją wprowadza nowy nośnik i nie inaczej jest tym razem. Mamy w Ps3 Blu-Ray. Płyty znacznie przewyższające pojemność starych już ale wciąż popularnych DVD.
A co z grafiką ? ta potrafiła nam gałki wypalić, po przesiadce z telwizora CRT na HD grafika zyskała świeżą jakość, a dzięki mocy konsol mogliśmy podziwiać niesamowicie wielkie obszary jak i niesamowite detale i szczegóły.. Generacja ta trwa do dziś, jest jedną z najdłuższych i jeszcze parę dobrych lat minie zanim z półek sklepowych znikną konsole ps3 czy x360. Jakby nie głosy, że PC generują wyraznie lepszą grafikę oraz zaczyna brakować Ramu to kto wie czy byli byśmy świadkami narodzin w 2013 roku ps4+Xone. Gdyż stare konsole na pierwszy rzut oka mają wszystko to co potrzeba od usług internetowych po niezłą grafikę. Jednak wszystko dobiega końca i w roku 2013 zaczyna się kolejna generacja...
VIII GENERACJA KONSOL
Można przyjąć że VIII Generację konsol zapoczątkowała konsola WII U w 2012 roku. Natomiast w 2013 roku premierę miały PlayStation4 oraz XboxOne.
XboxOne
PlayStation4
Wii U
Jako że VIII generacja na rynku jest niedługo mało co można powiedzieć o konsolach. Na pewno nie mamy innowacyjności czy rewolucji. Można to nazwać ewolucją. Dyski zostały 500GB, są usługi sieciowe, bardziej rozwinięta jest strefa społecznościowa przez internet. Nośniki to dalej Blu Ray, pady zmodernizowane wyjątkiem jest Wii U ze swoim tabletem i to można podciągnąć pod nowość czy małą innowację. Nową funkcją jest na pewno OffTv gdzie można grać bez Tv. Jednak to wszystko mało, bez rewolucji czy czegoś co mogło by elektryzować, jednak patrząc na wyniki ps4 ludzie chcieli już zmiany systemu.
PODSUMOWANIE
Jak widać każda generacja coś dała nam graczom, coś co zapamiętamy. Niektóre rzeczy się nie sprawdziły czy po prostu zastąpiono je nowymi odpowiednikami( kartridż,cd,dvd) inne się sprawdziły i są dalej używane.Widać na przestrzeni lat, że dużo dała nam pierwsza generacja bo wszystko się zaczęło od niej, druga to rozwijanie i pierwsze procesory w konsolach.Jednak kryzys który nastąpił po drugiej generacji według mnie też miał swój udział w branży, gdyż trzecia generacja wkroczyła z wysokiego "C" i wtedy narodziło się wiele perełek co bawią nas do dnia dzisiejszego.Czwarta generacja znowu jakby rozwija myśl z trzeciej generacji, natomiast piąta,szósta,siódma generacja to czas wielkich zmian w postaci zmian nośników, wprowadzenia grafiki początkowo 3d w wersji SD czy potem przesiadka na HD, zmiany kart pamięci na dyski twarde, wprowadzenie usług sieciowych.Dlatego jak na razie obecna generacja mnie trochę rozczarowywuje, nie zrozumcie mnie źle, ekscytacja jest i zainteresowanie ale odczuwam niedosyt który minie bo wierze, że wielka trójka w najbliższych latach nam to wynagrodzi.
Pozdrawiam całe PPE
Korzystałem:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Historia_gier_komputerowych