Czy gry z pierwszego PlayStation to już retro?

Czy gry z pierwszego PlayStation to już retro?

Igor Chrzanowski | 02.05.2021, 11:34

Czym tak naprawdę w dzisiejszych czasach jest retro i co o tym decyduje - czas czy formuła rozgrywki? Takie pytanie coraz częściej pada na wielu forach, w dyskusjach i branżowych mediach. Dziś jednak zastanówmy się czy gry z pierwszego PlayStation to już retro?

W dzisiejszych czasach ciężko jest znaleźć jednoznaczną definicję tego czym jest retro w branży gier wideo. Czasem wydaje nam się, że to po prostu stare gry, które są na rynku od więcej niż 20 lub nawet i 30 lat, ale niekiedy mówi się po prostu o tym, że retro zatrzymało się na erze 16 bitów i wszystko co jest już dalej, to już te współczesne gry wideo. Prawda jest jednak taka, że retro w każdej innej dziedzinie rozrywki jest granicą ruchomą i poszerza się wraz z upływem czasu o kolejne dzieła. 

Dalsza część tekstu pod wideo

Pierwszy Tomb Raider pojawił się prawie 25 lat temu!

Pojęcie retro można śmiało zastąpić także słowem klasyk, które często funkcjonuje naprzemiennie zarówno w branży filmowej jak i muzycznej, dlatego też i w sektorze gier wideo można by używać go bez problemu. Zastanówmy się zatem nad tym, jakie produkcje filmowe nazywamy już klasykami kina. Zapewne do głowy przyjdą Wam już takie tytuły jak chociażby Rambo, Rocky, Powrót do przyszłości, czy też Titanic i GoldenEye 007. O ile pierwsze kilka tytułów to prawdziwe retro perełki z lat 70. i 80., tak dwa ostatnie pojawiły się w drugiej połowie lat 90., co było blisko dwie i pół dekady temu!

Dlaczego zatem w przypadku branży gier ograniczamy się do nazywania terminem retro tylko gier sprzed ery 32 bitowych konsol pokroju pierwszego PlayStation i Nintendo 64? Najwięksi miłośnicy takich klimatów wciąż kojarzeni są przede wszystkim z Atari, Nintendo Entertainment System czy też Segą Master System oraz ich kultowymi klasykami. Gry tworzone w formule 8 i 16 bitów to dziś prawdziwe antyki i jedne z największych skarbów współczesnej kultury, o które dbamy znacznie bardziej niż o tytuły z okresu po 1994 roku. 

Wielu z nas wydaje się, że hiciory z pierwszego PlayStation pojawiły się na rynku zaledwie kilka lat temu, ale prawda jest taka, że od premiery takiego Tomb Raidera minęło już prawie 25 lat - tak dawno temu ukazał się również Quake, Crash Bandicoot, Super Mario 64, czy też Resident Evil! A jak dobrze wiemy, każdą z tych produkcji nazywamy już kultowymi klasykami, które podłożyły fundamenty pod rynek gier wideo jaki znamy dziś.

Tak gry wyglądały 20 lat temu

Jeśli myślicie, że gry sprzed dwóch dekad wyglądają jak Wolfenstein 3D czy Doom, a nawet wspomniane powyżej perełki z 1996 roku, jesteście w ogromnym błędzie! Mimo tego, że wydaje nam się to dość oczywiste, 20 lat temu świętowaliśmy majówkę 2001 roku, a więc czasy w których na rynku zaczynało rozpychać się PlayStation 2, Xbox oraz powoli zmierzający na rynek GameCube. Jeśli zatem przyjmiemy założenie, że mianem retro możemy określić coś co jest starsze niż 20 lat, definitywnie możemy powiedzieć, że cała generacja pierwszego PlayStation, Nintendo 64 i Saturna to już retro w pełnym tego słowa znaczeniu.

Wraz z upływem czasu może okazać się, że siedzące nam w głowie gry z PS2 też powoli zaczną być pojmowane jako produkcje zaliczające się do tematyki retro! W 2001 roku ukazały się bowiem takie gry jak Halo: Combat Evolved, Grand Theft Auto 3, Max Payne, Devil May Cry, Gran Turismo 3, czy nawet Final Fantasy X! Zamiast zatem zastanawiać się nad tym czy pierwsze PlayStation możemy zaliczać już do tematyki retro, na co odpowiedź jest oczywiście twierdząca, zastanówmy się czy to właśnie era PS2, Xboksa i Gacka nie jest już najbliższym kandydatem do miana retro!

No i oczywiście nie zapominajmy o Dreamcaście, który po zaledwie dwóch latach życia spotkał się ze swym stwórcom w growych zaświatach. O ile ciężko było Wam uświadomić sobie, że Halo ma już 20 lat, tak znacznie prędzej pogodzicie się z myślą o tym, że Shenmue, Sonic Adventures, Crazy Taxi i Jet Set Radio ukazały się ponad dwie dekady temu i bez wątpienia mogą być zaliczane do katalogu retro. A co Waszym zdaniem powinno być uznawane za gry retro - to kwestia czasu czy formuły rozgrywki sprzed ery 32 bitów? 

Igor Chrzanowski Strona autora
Z grami związany jest praktycznie od czwartego roku życia, a jego sercem władają głównie konsole. Na PPE od listopada 2013 roku, a obecnie pracuje również jako game designer.
cropper