Bartosz Dawidowski Bartosz Dawidowski 08.02.2015 13:41
Nowe Technologie: rewolucyjne baterie zwiększają zasięg aut elektrycznych do 1600 km
3115V

Nowe Technologie: rewolucyjne baterie zwiększają zasięg aut elektrycznych do 1600 km

Witajcie, jak co tydzień, w kolejnym odcinku Nowych Technologii! Przełomy w badaniach nad akumulatorami sprawiły, że na rynku pojawiły się pierwsze samochody bez silników spalinowych. Problemem okazuje się w ich przypadku niestety maksymalny zasięg. Naukowcy cały czas badają ten temat i wpadli na nowy, rewolucyjny pomysł.

Technologii litowo-jonowych baterii nie trzeba nikomu przedstawiać - z pewnością takie akumulatorki występują w waszych telefonach komórkowych, laptopach lub aparatach fotograficznych. Niestety w przypadku motoryzacji ten typ baterii jest w praktyce mało praktyczny (akumulatory litowo-jonowe zapewniają zasięg tylko ok. 100-200 km). Naukowcy w związku z tym cały czas poszukują lepszych sposobów na zatrzymanie energii w bateriach. Firma Fuji Pigment twierdzi, że dokonała przełomu w tej materii. Nowy wynalazek to baterie aluminiowo-powietrzne, które mogą działać nieprzerwanie przez 2 tygodnie i których użytkownicy mogą uzupełniać, dolewając do nich wody z kranu.

Właściwie już teraz znamy kilka rodzajów "powietrznych" baterii, które są znacznie doskonalsze od rozwiązań litowo-jonowych. Problemem akumulatorów cynkowo-powietrznych i aluminiowo-powietrznych jest jednak szybka degradacja ich anody. Po krótkim czasie bateria nadaje się tylko do wyrzucenia. Fuji Pigment twierdzi, że znalazło rozwiązanie tego problemu. Grupa Ryohei Mori opracowała akumulatorki aluminiowo-powietrzne, które nie ulegają szybkiej degradacji.

Nowe rozwiązanie działa w następujący sposób: aluminiowa anoda jest zużywana przy kontakcie z tlenem, co wytwarza energię i wodorotlenkowe produkty uboczne. Woda służy jako baza do elektrolitu, przez który przedostają się jony, wydzielając energię. W przypadku takiego rozwiązania konieczne jest uzupełnianie wody w baterii co jakiś czas. Zespół Ryohei Mori scalił w jednym pakiecie dwie baterie aluminiowo-powietrzne, co ma sprawić, że z takiego zespołu będzie można korzystać znacznie dłużej. Podobne rozwiązanie, choć mniej zaawansowane, stosuje aktualnie firma Phinergy, która już zaczęła demonstracje swoich akumulatorów w samochodach. Dzięki bateriom aluminiowo-powietrznym zasięg zwykłej osobówki zwiększa się aż do 1600 km.


Już za 2-3 lata możemy zobaczyć na rynku pierwsze baterie aluminiowo-powietrzne. Aktualnie z takiej technologii korzysta m.in. amerykańskie wojsko. Koszty wytwarzania tych baterii na potrzeby samochodów nie mają być wysokie. Fuji Pigment zapowiedziało, że szykuje się do komercyjnego wprowadzenia swojego wynalazku w 2016 roku.





 

Tagi: motoryzacja nowe technologie samochody